Kat van 15 met nierproblemen...inslapen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Leoni1987
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2021 09:42

Kat van 15 met nierproblemen...inslapen?

Bericht door Leoni1987 »

Goede avond,

Mijn kat Tommy is 15,5 jaar, en bekend met nierfalen. Verder af en toe raar gedrag, beetje verwardheid wrs (uit toilet drinken, aandacht vragen als ik sta te douchen en er zelfs bij komen staan, veel mauwen, en dan vaak ook wat minder eten. Herstelt vanzelf.)

Begin vorig jaar voor het eerst verhoogd SDMA, halfjaar geleden begonnen andere waarden ook te stijgen.
Hij zat al eerder een jaar op nierdieet, toen zijn vriendje nierfalen had.
Maand of 2,5 geleden gecrasht, ineens ziek in een hoekje, na paar dierenartsbezoeken lab geprikt en opgenomen.

3,5 dag infuus gehad, hij bleek nierbekkenontsteking te hebben. Waarden zakten niet erg, maar met antibiotica naar huis. HIj heeft ca 4 weken ab gekregen, daarna bacteriën weg maar nog wel bloed in de urine. Waarschijnlijk steen, tumor, of iets dergelijks. Onderzoek is niet nuttig...we kunnen niks meer :-(

HIj kreeg 2x per dag nierdieet natvoer (ProPlan, RC, Smilla, Animonda Integra, Kattovit) en RC Renal brokjes.
Sinds zijn opname gaat het met ups en downs,

Nu gaat hij achteruit. Eet slecht. ZIe hem afvallen.
In overleg met da nu Ipakitine gestart. HIj krijgt elke 3 dagen 1/8 Mirtazepine (kwartje word hij suf en sloom van)
Verder al lange tijd Semintra.
Gister ook maar weer gestart met Cerenia.

HIj mag van de da nu alles, rauw gehakt vind hij wel lekker. Renal brokjes weken in kookvocht van koolvis wil wel wat helpen. En hij eet ook wel beetje tonijn, en ander "verboden" natvoer, op dit moment Edgard Cooper, Sheba, eigen merk supermarkt. Kattenmelk lust hij ook graag merk ik. Heb Purine One Senior brokken gehaald, hij eet zo uit mijn hand.
Het eten knapt wel op, sinds ik gisteren allerlei andere dingen neer ben gaan zetten.

Hij voelt zich niet lekker. Gisteren op de bank, vandaag ook tot begin avond veel op de bank. Meestal komt hij knuffelen 's nachts, vannacht niet. Normaal springt hij uit mijn raam 's morgens om een frisse neus te halen. Vanmorgen niet.
Meestal reageert hij als ik thuis kom. Nu niet, hij blijft liggen. Als ik hem later roep komt hij wel naar me toe. Gisteren nog wat aan het spelen te krijgen. Vandaag overdag niet.
Op basis hiervan afspraak gemaakt met de da om in te laten slapen. Omdat mijn vriendje geen lijdensweg verdiend.
Vanavond ineens een opleving van een aantal uur. Spelen. Rennen. Steeds frisse neus willen halen (minuutje maar...iets te fris denk ik ;-) ) Veel rondlopen. Ook wel vaak richting drinkfontein, dat is wellicht minder positief.
Nu ligt hij naast me op de bank, komt alerter over.

Nu dus twijfel. Ik heb hem al vanaf een paar weken oud, en ik ben enorm aan hem gehecht. Al vind ik het misschien nog erger voor mijn dochter van bijna 8 jaar.
Donderdag komt de da. Ik ben morgenmiddag en donderdagochtend uitgepland van werk, ook om hem nog goed te observeren en lekker te knuffelen.

Het is mijn inziens je plicht als eigenaar om je dier te behoeden voor een lijdensweg. Ik wil niet te vroeg zijn..maar ook zeker niet te laat. Graag hoor ik jullie mening.
Mijn dochter was 2,5 jaar geleden er bij toen mijn andere kat ingeslapen werd. Die was pas 7 toen hij aan het infuus kon, Heb het een jaar kunnen rekken maar toen was het op. Mijn dochter bleef er bij tot na de eerste prik, daarna ging ze met haar vader de deur uit. Zo stoer van haar. Maar wat heeft ze lang verdriet gehad.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat van 15 met nierproblemen...inslapen?

Bericht door Anne »

Applaus voor jou dat je aan het belang van je nierkat denkt
Begrijpelijk dat je je zorgen maakt om je dochter en het klinkt misschien hard maar ook doodgaan hoort bij het leven,al zou je zeggen dat ze haar portie wel heeft gehad.
Ik heb ook een nierkat gehad waarmee ik te lang heb doorgedoktert en zij zich grotendeels voor mij groot hield en flink ( terwijl zij zich beroerd voelde, ureum waarde van 48!!!)hield omdat ik geen afscheid kon nemen en de hoop niet wilde opgeven
Daarom applaus voor jou
Ik kan niet voor jou beslissen daar waar het moment ligt want ik ken jouw kat niet
Jij kent haar het allerbeste
Ik wil je heel veel sterkte, kracht en wijsheid toewensen
Ik denk dat je zelf wel weet, voelt, daar waar het moment is

Nogmaals veel sterkte met het komende afscheid, ook voor je dochter
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Leoni1987
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2021 09:42

Re: Kat van 15 met nierproblemen...inslapen?

Bericht door Leoni1987 »

Anne schreef: 03 nov 2021 10:14 Applaus voor jou dat je aan het belang van je nierkat denkt
Begrijpelijk dat je je zorgen maakt om je dochter en het klinkt misschien hard maar ook doodgaan hoort bij het leven,al zou je zeggen dat ze haar portie wel heeft gehad.
Ik heb ook een nierkat gehad waarmee ik te lang heb doorgedoktert en zij zich grotendeels voor mij groot hield en flink ( terwijl zij zich beroerd voelde, ureum waarde van 48!!!)hield omdat ik geen afscheid kon nemen en de hoop niet wilde opgeven
Daarom applaus voor jou
Ik kan niet voor jou beslissen daar waar het moment ligt want ik ken jouw kat niet
Jij kent haar het allerbeste
Ik wil je heel veel sterkte, kracht en wijsheid toewensen
Ik denk dat je zelf wel weet, voelt, daar waar het moment is

Nogmaals veel sterkte met het komende afscheid, ook voor je dochter
Bedankt voor je lieve woorden. En wees niet te hard voor jezelf. Het is een moeilijk besluit, je houd van je dier en je hoopt altijd dat het volgende wat je probeert wel werkt. Als je kat ziek in een hoekje ligt is het "makkelijk", als je dier zich groot houd of zoals mijn kat een opleving heeft...dan voelt het bijna als je dier "vermoorden" ipv voor verder lijden behoeden. Ik heb gisteravond ook als een kind zitten huilen dat ik het nog niet kan.
Maar ik weet dat ik wrs zal moeten.

Tommy heeft vannacht wel redelijk gegeten. Kwam even kijken bij de douche (gaat er altijd onder staan, dan zeg ik "Daar komt water uit he", maar hij blijft staan tot ik de douche aan zet en springt dan net op tijd weg haha)
Wel interesse in buiten maar sprong toch niet het raam uit.
Dochter had een balletje aan elastiekje achter zich aan, was hij gelijk aan het besluipen.
Maar nu kom ik net uit werk. en ik heb het gevoel dat de energie toch minder is.
Gisteravond stond hij tussen alle bordjes en schoteltjes in de keuken. Dat ik dacht, moet dit het nu voortaan worden..?

Heb de da nog gebeld of beoordeling vandaag nog zinvol is, maar ze denkt niet dat het veel op zal leveren. EN geeft stress, kooitje, auto. Vandaag aankijken.
En afwegen, hoeveel tijd kan ik nog winnen met allerlei kunstgrepen. Met het risico dat ik dan in een avond of weekend naar een of andere kliniek kan, ipv dat hij rustig thuis op schoot in kan slapen. Is dat het waard.

Vind het vreselijk moeilijk. Ik ben opgegroeid met katten en heb altijd katten gehad. Hou zo van ze. Dochter is allergisch...was nog te doen om Tommy te houden, maar er kan denk ik geen nieuwe kat meer komen. Dus ik lever mijn identiteit als katteneigenaar in.
Dochter heeft helaas al veel verloren, en ik ook. Mijn beide ouders, en mijn 1e dochter. Tommy was een enorme steun voor mij bij het verwerken van al dat verdriet. Hij heeft zoveel tranen opgevangen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat van 15 met nierproblemen...inslapen?

Bericht door Anne »

Mijn hart gaat uit naar jullie in deze verdrietige tijd
Wat een ellende kun je meemaken :-( en dan is troost zo belangrijk en wordt je lieverd heel speciaal en nu moet je daar ook afscheid van nemen en met het tijdperk van katten houden
Dat is wel erg veel in een keer
Hier op het forum zijn er meer mensen die allergisch zijn en met luchtreinigers werken

Jij ook bedankt voor je lieve woorden
Je hebt helemaal gelijk het is zo moeilijk om de juiste timing te bedenken
Weet en vertrouw erop dat je het juiste moment daarvoor zult voelen
Zoals jij je poes beschrijft komt hij niet doodziek over
Mijn hart gaat naar jullie uit
Veel kracht toegewenst
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Leoni1987
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2021 09:42

Re: Kat van 15 met nierproblemen...inslapen?

Bericht door Leoni1987 »

Anne schreef: 03 nov 2021 16:26 Mijn hart gaat uit naar jullie in deze verdrietige tijd
Wat een ellende kun je meemaken :-( en dan is troost zo belangrijk en wordt je lieverd heel speciaal en nu moet je daar ook afscheid van nemen en met het tijdperk van katten houden
Dat is wel erg veel in een keer
Hier op het forum zijn er meer mensen die allergisch zijn en met luchtreinigers werken

Jij ook bedankt voor je lieve woorden
Je hebt helemaal gelijk het is zo moeilijk om de juiste timing te bedenken
Weet en vertrouw erop dat je het juiste moment daarvoor zult voelen
Zoals jij je poes beschrijft komt hij niet doodziek over
Mijn hart gaat naar jullie uit
Veel kracht toegewenst
Dankje. Het is een moeilijk besluit :-(
Je weet dat het een keer komt...maar altijd te vroeg.

Vanmiddag was Tommy lekker aan het spelen. Op achterpoten en zelfs springen. Dan denk ik, zo ziek ben je niet. Kan het niet rijmen met het beëindigen van zijn leven.
Heb de da gebeld, morgen 8.30 overleg en evt consult. Afspraak voor euthanasie staat nog.

Eetlust lijkt wel wat minder. Vandaag lepel gehakt, wat brokjes, hapje natvoer. Heb net kip en koolvis gekookt.

Zodra hij diep slaapt of suffig is schrik ik...terwijl het na hele middag steeds spelen helemaal niet gek is.
Als speeltje paar keer heen en weer gaat voor zijn neus is het meppen :-)

Hoe is het toen gegaan met jullie kat?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat van 15 met nierproblemen...inslapen?

Bericht door Anne »

Hallo Leonie

Hoe was het overleg?
Het is eigenlijk een heel goed teken dat je kat nog wilde spelen, dat rijmt inderdaad niet met een doodzieke kat
Ik hoop voor jullie dat jullie nu wat meer tijd is gegeven
Hoe gaat het vandaag?

Lief dat je naar onze kat vraagt, ze heette Hummel
Ze was altijd zo speciaal en lief
Op een dag merkte ik dat ze minder at, ze was 9 jaar oud en we hadden haar geadopteerd uit het asiel
Ze was eenoging en had chronische nierziekte
Na bloedonderzoek kwam er nierfalen uit
Crea van in de 700 en ureum van 58
Ze is 4 en een halve dag gespoeld en kwam thuis met waardes van crea in de 600 en ureum van 48
Het spoelen had haar niet veel geholpen :-|

Thuisgekomen moest ik dwang voeren want ze wilde niks eten uit haar zelf
Ze kreeg cerenia en mirthazapine maar dat deed niks
Ik gaf haar 2 maal daags vochtinfuus en had mijn hoop gezet op rehmannia vd huisdierendokter. Dat moet echter 14 dagen inwerken wil je resultaat zien

Uiteindelijk heeft ze het niet gered tot de 14 dagen om waren

Ze stierf aan bloedingen inwendig,veroorzaakt door het hoge ureum

Ik heb mezelf en onze andere katten hierna gezworen het nooit meer zo te doen

En Hummel?
Elke behandeling ging ze verdraagzaam onder. Niet 1x heeft zij tegengestribbeld voor haar (dwang) voer beurt of alle medicatie, vochtinfusen ging ze ook geduldig ten onder

Dat breekt nog steeds mijn hart,ze deed het om mij te sparen

Daarom vind ik het zo flink van jou dat je zijn belang boven die van jou zet :eclap:
Vooral met je enorme speciale binding die je met hem hebt en alles wat jullie samen hebben meegemaakt

Ik hoop heel erg dat het zijn tijd nog niet is en dat jullie elkaar mogen koesteren

Sterkte!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Re: Kat van 15 met nierproblemen...inslapen?

Bericht door Ka-tje »

Hoi Leonie,

ben benieuw hoe het nu met hem gaat?
Zit zelf in vergelijkbare situatie, alleen mijn kat is ruim 17. Vorig jaar had hij een enorme dip, waar hij goed doorheen gekomen is, met de nodige bijsturing; 10 dagen niets waard, maar daarna toch uit het dal geklommen. Echter sinds een paar weken is hij slechter gaan eten en is hij zichtbaar niet lekker. Ik geef hem nu dagelijks onderhuids vocht en dwangvoeding, maar vraag mij wel af; wanneer is het genoeg...:-(
Ik wens je veel sterkte met Tommy!
Plaats reactie