Advies nierdieet Joep

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
nicolehout
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2014 17:20

Advies nierdieet Joep

Bericht door nicolehout »

Maandag de urine van mijn 15 jarige ragdoll katerJoep weggebracht voor onderzoek. Zijn moeder is 2 weken geleden overleden aan nierfalen, maar omdat hij heel sterk is hij niet te prikken dus heb ik dat uiteindelijk nooit laten testen.
Joep zat samen met moeder Mokkie aan nierdieetbrokjes, maar misschien heeft hij dat helemaal niet zo streng nodig dacht ik. Want nu hij alleen is merk ik dat het er niet veel van eet en ook wat af is gevallen. Uit het urineonderzoek kwam dat het sediment barstens vol bacteriën/staafjes zat. Geen blaasgruis en de rest was ook goed. Advies was om toch een echo te doen met blaaspunctie om te kunnen kijken welke bacterie er dan zit. Dat is gisteren niet zonder slag of stoot en uiteindelijk onder narcose 😢 gedaan en conclusie was dat eigenlijk alles er goed uitziet. Wel 1 nier iets kleiner en een beetje verwijde nierbekken, dus ze denken dat het toch omhoog is gekropen. Maar gelukkig dus geen blaas-of nierstenen of andere gekke dingen. Er is gelijk ook bloedonderzoek gedaan omdat hij nu toch onder narcose was en ook dat viel mee. Heeft nog geen nierproblemen (creatinine 204 en ureum 12 wel hoog binnen normaalwaarden en sdma 16 net 2 puntjes verhoogd) maar moet wel opppassen. Dus voor een kater van 15,5 eigenlijk niet heel schokkend. Maar die blaas/nierbekkenontsteking moet wel aangepakt worden natuurlijk. Dus nu totdat we weten welke bacterie het is eerst beginnen met clavudale 200/50 2x per dag 1/4 tablet.
Ik doe veel dingen homeopatisch en baal dat er toch een antibioticakuur gegeven moet worden. 😓 omdat het zo heftig veel bacteriën en witte bloedcellen waren (met dus verdenking op nierbekken) dacht ze zelfs dat hij misschien wel 6 weken AB moet!? Pfff

Hij krijgt nu dus nierdieet trovet venison renal maar merk nu hij alleen is dat hij het niet graag eet. Ben dus op zoek naar een goede/betere/lekkerdere vervanging. Zowel nat als droogvoer.
Volgens mij is een laag fosforgehalte het belangrijkste, maar bij veel (nat) voer staat dat er niet bij. Hebben
Jullie tips voor mij/Joep in deze situatie? Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies nierdieet Joep

Bericht door Anne »

Je kan door natvoer ipaktine strooien om het fosfor gehalte te doen zakken voor nierpatientjes
Hoe dat met eiwitten zit weet ik niet
Nier (renal) natvoer heeft verlaagde fosfor en eiwitgehalte
Bij renal voer van rc zit smaakgarantie dus die zou je kunnen proberen
Volgens mij moet je bij verdenking van nierbekken ontsteking steriel urine op kweek zetten
Hoe gaat het nu?

Ps naar mijn weten staat fosfor gehaltes altihd vermeld bij de ingredienten op de verpakkingen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies nierdieet Joep

Bericht door Synemios »

Ab is wel echt nodig nu.
Je hebt kans dat de nierwaarden dalen na de ab, als het om nierbekken ontsteking gaat.
Lizzy vind de kattovit lekker en de purina.
Hills stoofpotjes waren ook favoriet maar helaas al een tijd niet te krijgen in Europa.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie