Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Synemios »

IK wil even advies of meningen over Lizzy in het bijzonder.
Dat is ze namelijk ook :lol:

Zoals de meeste wel weten heeft Lizzy een aantal aparte dingen.
Maar nu wil ik het eigenlijk vooral over haar niertjes hebben, hoewel ik wel denk dat meerdere dingen met elkaar te maken hebben.

Lizzy's nierwaarden schommelen behoorlijk, ze zit tussen normaal waarden en waarden boven de 300 in.
En weer terug, Lizzy heeft dus geen stabiel lage of hoge nierwaarden waardoor zij lastig is in te delen qua irisfase.
Wel was er op beide echo's te zien dat de nieren verkleind waren en dat is ontstaan door meerdere nierinfarcten.
Ze zouden ook niet goed meer werken.
Maar goed als ik dan de prognose lees dan had Lizzy volgens die analyse al niet meer moeten leven en niets is minder waar.

Urine onderzoek is tot nu toe altijd goed geweest, en ook de bloeddruk.
SDMA is ook altijd goed, zelfs met crea waardes boven de 300.
Idexx zelf heeft daar geen verklaring voor en beweren dat dat zelden voor komt, maar als ik het forum zo eens lees gebeurd het vaker.

Haar hartslag was wel heel traag de afgelopen tijd maar dat had te maken met haar schildklier die amper meer wat deed.

Nog iets anders is dat Lizzy eigenlijk nooit echt klachten gehad heeft die passen bij nierfalen.
Slecht eten en kieskeurig zijn had duidelijk te maken met haar alvleesklier, darmen en schildklier en het zag er ook anders uit.

Nu ze medicijnen krijgt voor haar te traag werkende schildklier eet ze ook weer goed.

Mijn dierenarts zei laatst ook Lizzy ziet er ook echt niet uit als een kat met nierfalen ook niet toen haar schildklier te snel werkte terwijl je juist zou verwachten dat ze hartstikke mager zou zijn.

IK weet niet zo goed wat ik hier nu eigenlijk mee moet, ook die controles, als hij dan weer hoog is ben ik wel serieus van slag en ben ik echt bang dat de laatste fase is aangebroken om vervolgens een paar maanden later ineens weer een uitslag te krijgen die normaal is of licht verhoogd.

Gent wilde dat ik de laatste keer ook haar nierwaarden weer mee zou laten nemen, maar het voelde zo onzinnig om te doen en ook omdat ze natuurlijk een hele lage schildklierwaarde had wat al bijna niet voor komt en dan zouden we die nierwaarde weer anders moeten interpreteren dus ik heb dat niet gedaan, ook tegen mijn dierenarts verteld wat ik nu hier type en hij gaf me wel gelijk.

Hij zei ook dat het met Lizzy geen standaard verhaal is, eigenlijk met niets wat ze mankeert en hij zei ook dat het voor hem en collega's die inmiddels gecontacteerd zijn al een ingewikkeld verhaal is.

Met daarbij dat hij zich om haar nieren eigenlijk niet zo druk maakt momenteel.

Wat zouden jullie doen? en hoe vaak laten of lieten jullie de nierwaarden controleren en deden jullie dat dan samen met de urine en bloeddruk?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Dinky »

Creatine is een afbraakproduct van de spieren. Daarom wordt de sdma waarde gezien als betrouwbaarder omdat deze daadwerkelijk alleen door de nieren wordt bepaald.
Nu jij aangeeft dat de sdma binnen de referenties is bij controle lijkt verhoogde creatine niet direct door verminderde nierfunctie te komen.

Aangezien het meten van de nierwaarden jou stress oplevert zou ik dat achterwege laten totdat er aanleiding voor is.
Bij dinky heb ik ze ook alleen laten bepalen toen er aanleiding voor was, namelijk operaties. Maar ik ben misschien ook niet goede voorbeeld omdat ik alleen naar de da ga als er aanleiding voor is en niet preventief zoals vaccinatie of senioren check omdat dat dinky zoveel stress geeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Synemios »

Alleen zegt idexx weer dat de sdma in dit geval juist niet het belangrijkste is ivm de echo en de hoge creatinine waardes.
Dus dat we daar vanuit moeten gaan ipv de sdma.
Maar op de vraag hoe het dan zit als de creatinine waardes ineens weer normaal zijn zeggen ze dat de echo duidelijk aan geeft dat er iets mis is met de nieren.

Maar ja het levert mij inderdaad vooral veel stress op en het geeft nooit duidelijkheid want het is net een jojo.
Ik kan er ook weinig mee omdat we toch geen andere behandeling geven tenzij er eiwitten in de urine zitten, dan wordt het een ander verhaal.

En uiteraard als ze een zieke indruk maakt dan is het wel belangrijk om mee te nemen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Anne »

Ik heb besloten om bij Bella geen bloed te laten prikken om te zien hoe haar nieren ervoor staan
het levert voor mij geen voordelen op en voor Bella lijkt het me ook geen pretje om steeds geprikt te moeten worden
Ze wordt niet beter van het prikken maar dat geld voor elke nierkat
Ik kijk naar haar gedrag en daar doe ik het mee
Als ik bijv nu bloed bij haar laat prikken en een uitslag krijgt waaruit blijkt dat haar waardes zijn gestegen zou ik daar enorm veel last van hebben en daardoor minder van haar kunnen genieten nu ik in totale onwetenheid verkeer

Maar met Lizzy is het denk ik anders omdat zij nogal het een en ander mankeert en in dat opzicht jouw zorgenkindje is geworden en je dan wel juist alles in de gaten wil-moet houden

Ik heb dus geen advies voor je

behalve het vooral met je eigen gevoel te doen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Synemios »

Maar het rare is dus dat Lizzy soms gewoon prachtige nierwaarden heeft.
Dus bij haar kan het wel “verbeteren”.

Ik kan mij dat trouwens ook voorstellen dat je dat bij Bella niet meer doet voor controle.

Bij Lizzy is het vaak ook een kwestie van mee nemen als we toch de schildklier moeten testen.
Maar het levert zoveel stress op elke keer als het dan ineens omhoog geschoten is.

En ergens wil ik ook gewoon wel eens kunnen genieten zoals laatst toen de schildklierwaarde gestegen was, zonder dat die nieren dan weer voor een domper zorgen.

Dan neem ik liever alleen eens in de zoveel tijd de urine en bloeddruk mee.
Bloeddruk ook ivm die schildklier etc.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Anne »

Ja ik kan me voorstellen dat je daar stress om hebt,terwijl het bij de volgende x misschien wel weer goed is
Is het geen optie om het 1 x per jaar te doen?
Je hebt geen invloed op de kwaliteit vd niertjes
En je doet alles al wat je kan doen om haar nieren te ontzien
Wat vind je da ervan?

Ik heb laatst bij Bella weer geprobeerd haar nierdieet te laten eten maar dat liep uit op dwangvoeren en toen ging ze zich ook weer verstoppen ed :-|
Ik geef haar nu weer haar urinary voer wat gelukkig laag in fosfor en eiwit zit en zij meld zich weer spontaan voor 4 eetrondes per dag
Ik laat het dus maar zo
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Dinky »

Het klopt dat je door de echo weet dat de nieren niet in een topconditie zijn.
Maar dat de nierwaarden binnen referentie kunnen vallen en de sdma binnen de referenties valt geeft het wel aan dat de restcapaciteit voldoende is ;-)
Daarom ook alleen meenemen wanneer je denkt dat daar de behandeling op aangepast zou moeten worden. Anders is het alleen (onnodig) stress voor jou.

Jij kent haar zo goed en voelt het zo goed aan dat jij daarin je gevoel kan volgen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Synemios »

Ja Anne, ik vind dat je sowieso moet kijken naar hoe de kat zelf reageert.
Als Bella geen nierdieet wil eten en je moet overgaan tot dwang, waarmee je de band misschien beschadigd, is dat voor beiden niet te doen en dan zou ik ook kiezen voor het voer wat ze wel eet.

Ik ben met Lizzy ook makkelijker mbt snoepjes, want de snoepjes die ze hebben voor de nieren zijn of volgens haar niet lekker of ze krijgt er jeuk van.
En ik vind dat ze best een snoepje verdient na het geven van de medicijnen dus krijgt ze Cosma snoepjes, daar is ze echt gek op en nu komt ze zelfs naar me toe als het tijd is voor medicijnen.

Mijn dierenarts is het eens met het feit dat we er niet veel mee kunnen en hij zegt dat hij zich bij Lizzy geen zorgen maakt om de nieren momenteel, ook niet als de creatinine ineens weer hoger is.
En dat het advies van Gent een standaard advies is maar dat dat voor Lizzy toch anders ligt.
Niet dat er niets mis is maar blijkbaar functioneren de nieren beter dan ze dachten tijdens het beoordelen van de echo’s.

Te langzaam werkende schildklier geeft ook weer afwijkende nierwaarden ( hogere waarden omdat de doorbloeding dan niet goed is)En dat is waar Gent zich zorgen over maakte.

Als er eiwitten in de urine zitten dan moet er wel meer gebeuren, maar goed dat is gelukkig nog steeds prima.

De hartslag kan ik thuis zelf in de gaten houden en de bloeddruk zou als de t4 een tijd stabiel is naar 1 of 2 keer per jaar kunnen.
Maar het gevaar zit nu eerder in een te lage bloeddruk dan een te hoge.

Als ik nu moet beoordelen hoe Lizzy het doet dan gaat het eigenlijk behoorlijk goed.

Mirjam, inderdaad blijkbaar functioneren ze nog wel voldoende.
Ze hadden haar in irisfase 3 gezet, maar mijn huidige dierenarts was het daar vanaf het begin al niet mee eens.
Mijn dierenarts zei ook dat ik goed in de gaten heb wanneer het mis is, maar toch blijft de angst dat je dan misschien net te laat bent.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Tibby »

Ik zou de nierwaarden niet laten bepalen. Kijk naar de kat en niet naar die nierwaarden. Inderdaad veel stress, ondanks dat Lizzy goed gaat.
Ik denk dat wanneer de nieren echt opspelen je dat toch wel snel opmerkt, aangezien je Lizzy heel goed in de gaten houdt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Anne »

Synemios schreef: 15 sep 2021 17:40

Mijn dierenarts is het eens met het feit dat we er niet veel mee kunnen en hij zegt dat hij zich bij Lizzy geen zorgen maakt om de nieren momenteel, ook niet als de creatinine ineens weer hoger is.
En dat het advies van Gent een standaard advies is maar dat dat voor Lizzy toch anders ligt.
Niet dat er niets mis is maar blijkbaar functioneren de nieren beter dan ze dachten tijdens het beoordelen van de echo’s.

Te langzaam werkende schildklier geeft ook weer afwijkende nierwaarden ( hogere waarden omdat de doorbloeding dan niet goed is)En dat is waar Gent zich zorgen over maakte.
Dat is eigelijk fantastisch nieuws van je da! Dat komt het hoogstwaarschijnlijk van de schildklier dat haar nierwaarden zo uit een lopen!
Ik zou me aan bovenstaande maar vastklampen en het proberen los te laten, anders blijf je altijd maar in de zorgen en je hebt al zoveel zorgen!

Wat ik wel doe bij Bella is haar plasjes in de gaten houden. Want hoe kom je er nou achter of er eiwitten in de urine zitten,behalve urine onderzoek dan?
Ik weet nog van Hummel* dat zij op het laatste hele grote plassen had ( formaat baksteen in de kattenbak) en zij had toen ook eiwitverlies
Ik ben dus geneigd te denken hoe groter de plas hoe groter de kans is op eiwitverlies, maar dat zal wel niet waar zijn ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Synemios »

Anne,
Zo werkt het niet perse: hoe groter de plas hoe meer eiwit verlies, dus dat moet echt door de dierenarts onderzocht worden.
Daar zijn geen andere manieren voor.
Maar vaak zie je wel dat hoe slechter de nieren hoe groter de plassen worden en de kans is dan ook groter dat er wel eiwitverlies is.

Lizzy heeft trouwens nooit meer geplast dat is ook weer zo vreemd.
Luna plast veel meer en heeft ook grotere plassen dus haar heb ik er wel van verdacht, maar gelukkig was dat bij haar allemaal prima.

Maar urine inleveren is minder belastend voor de kat dan bloedprikken.

Hogere waarden worden bij Lizzy nu waarschijnlijk beïnvloed door de schildklier maar dat is maar een gedeelte van het verhaal want ook als haar schildklierwaarde wel ok is blijven die nieren rare waardes geven dus er valt geen touw aan vast te knopen.
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt hoor, sdma blijft dan denk ik nu toch een betere leidraad bij Lizzy en die is ok.
Ingewikkeld gedoe ;-)

Tibby,

Inderdaad kijken wij altijd naar de kat, maar soms is het bij Lizzy lastig te bepalen waar wat vandaan komt maar het heeft geen zin ons gek te laten maken met bloedonderzoeken waar we toch weinig mee kunnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Pisces2202 »

Eindelijk een verhaal gevonden waar ik naar zocht.

Onze stitch van 11 5.5 kilo, is een plaskater (penisamputatie in 2018) had vorig jaar een sdma van 14 en crea 161 wat ik me kan herinneren. Drie maanden geleden weer bloedonderzoek laten doen. Sdma wederom 14 maar crea of 184 of 218, moet even waardes opvragen.

Ook ik weet niet wat ik hiervan moet maken. Heb ooit een katje van 6 met nierfalen moeten laten gaan, en dat heeft me echt een trauma bezorgd.

Stitch heeft wel vaker last van zijn blaas. Blaasontsteking, en zijn blaaswand was wat verdikt ten tijde van zijn operatie.

Ik ben dus bang dat ik hij een nierkat wordt, terwijl zijn sdma gewoon hetzelfde is gebleven, op de waarde dat nog als normaal wordt gezien.

Hij gaat vaker naar de waterbak, maar drinkt dan niet veel. Ook eten gaat gewoon nog heel goed. Volgende bloedonderzoek staat voor januari. Zou dit nog kunnen? Of gewoon niet teveel aan dat crea getal hangen? Alle andere warden waren prima 🤷🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Synemios »

Ik heb even gewacht met reageren omdat ik vandaag naar de dierenarts moest.
En nog wat vragen zelf had hierover.
Lizzy haar sdma was nu 13 en mijn dierenarts kijkt daar vooral naar omdat die uiteindelijk niet beïnvloed worden door andere dingen.
De creatinine kan om meerdere redenen verhoogd zijn.
Wel wordt Lizzy als nierfaal kat behandeld.
Dat wil zeggen dat ze dus wel nierdieet krijgt, maar hij maakt zich geen zorgen over die nieren.
De creatinine schept vooral verwarring en onrust in ons geval.
Normaal wordt er wel naar beiden gekeken.
Maar ik kan Lizzy heel goed lezen en heb helaas veel ervaring met nierfaal katten.
Dat is ook de reden dat ik Lizzy haar klachten totaal niet vond lijken op nierfalen al werd dat door de vorige kliniek daar op gegooid en wilden ze niet verder kijken.

Dus misschien is dit voor jou kat ook een optie.
Dus wel nierdieet geven.
Ik zou gewoon het bloedonderzoek in januari laten doen tenzij je merkt dat er wel meer gedronken wordt of slechter gegeten.
Ook afvallen is vaak een teken dat het toch minder goed gaat.

Ik heb ook ooit een jonge kat gehad met ernstig Nierfalen, dat hakt er inderdaad in.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Pisces2202
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 feb 2013 14:37

Re: Hoe moet ik dit nu zien? wel of geen ernstig nierfalen?

Bericht door Pisces2202 »

Onze kat drinkt wel vaak, niet zozeer veel als in volume, maar loopt wel vaak naar de waterbak voor wat lebbers. Zijn creatinine was trouwens 185. Maar volgens mij had hij in die tijd wat laat van zijn blaas, waardoor hij minder at en wat afviel. Denk dat daarom wat spierafbraak wat de crea kon verhogen.

Ik denk nu ook weer dat hij last van zijn blaas heeft, waardoor hij meer drinkt om te spoelen. Urine onderzoek gaat bij hem altijd via naald uit de blaas.

Maar aan de andere kant zou er ook een dikke haarbal dwars kunnen zitten, waardoor hij even niet zo lekker gaat.

We houden hem gewoon in de gaten, en kan ik er echt niks mee, dan laat ik wel weer een kweek doen. Mijn dierenarts geeft aan dat zijn waardes echt niet schokkend zijn, eerder aan de hoge kant van normaal, en ze dus eerder aan een blaasontsteking denkt dan nierfalen.

Zijn fosfor waardes waren juist iets aan de lage kant, dus ik kan er qua bloedwaardes helemaal niks mee, dus ik moet kat lezen, zonder dat met paniekogen te doen.
Plaats reactie