Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Laura1997 »

Hallo,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum maar heb nog nooit een bericht gepost. Ik heb 2 ragdolls van 11 maanden oud. Een van mijn katjes (Lola) heeft al enkele maanden bloed in de urine, ze hebben eerst alle standaard onderzoeken (urineonderzoek, bloedname, echo, rx voor steentjes, …) gedaan, daar kwam nooit iets uit. Ook met ontstekingsremmers geen verbetering, achteraf nog cortisone geprobeerd, ook geen verbetering. Dus we lopen al enkele maanden naar de dierenarts en nu hebben ze een ct genomen waarop te zien is dat de urineleider (tussen nier en blaas) aan een van de 2 kanten dicht zit (nog niet volledig maar haar nier begint wel wat op te zwellen doordat de urine niet goed wegkan). Op de foto hebben ze gezien dat dit geen steentje is, maar echt weefsel dus waarschijnlijk iets aangeboren. Nu moet er operatief ingegrepen worden en de 2 voorstellen van de dierenarts waren: oftewel heel de nier en de urineleider wegnemen aan die kant, oftewel een SUB operatie uitvoeren. Hierbij wordt er een nieuwe verbinding gemaakt tussen de nier en de blaas met een machientje. Deze operatie is wat prijzig, wat voor mij opzich geen probleem is maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring had met een van deze 2 operaties, de nazorg,…
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Laura
Ps. Lola merkt er zelf niks van en speelt en knuffelt een hele dag met haar broer
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
Ik heb gelukkig geen ervaring met een nieroperatie bij een kat. Wel is er bij mezelf 1 nier verwijderd en heb daar nooit last van gehad, maar dat kan je niet vergelijken met een operatie bij een kat ;-)
Heb je de operatie intussen laten uitvoeren?
Hoe gaat het nu met je katje?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Laura1997 »

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de SUB te plaatsten. Gisteren is ze geopereerd. Alles is goed gegaan en vanavond mag ik ze al ophalen. Ik zal via dit forum updates posten over het herstel, mochten er ooit anderen zijn die vragen hebben over dit soort operatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Anne »

Beterschap, hopelijk knapt je poes weer gauw op
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Laura1997 »

Zelfs 2 dagen na de operatie zie ik een enorm verschil, ze doet het heel goed. Ze is altijd een timide katje geweest, nu komt ze bedelen voor aaitjes. Ik denk dat ze zich vior het eerst in haar leven niet ziek voelt nu. Ze heeft een heel cool jasje van na de operatie AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Tibby »

Goed nieuws. Wat een plaatje met haar flitsende jasje. Beterschap.
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Laura1997 »

Nog eens een update mocht er in de toekomst iemand baat hebben bij het verloop van een SUB-operatie. Lola haar SUB is vandaag voor de eerste keer gespoeld, ze doet het nog altijd supergoed en alles was goed genezen. Vanaf nu moet ze elke 3 maanden gaan voor een spoeling. Volgende week krijg ik de uitslag van de urine. Qua karakter is ze sinds haar operatie enorm veranderd, ze speelt meer, ze ziet er niet meer altijd alert en bang uit en ze is 100x liever en knuffeliger geworden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het zo goed uitpakt! Hopelijk mag ze er nog heel lang profijt van hebben ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Axienne
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2022 15:26

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Axienne »

Laura1997 schreef: 21 okt 2021 17:57 Nog eens een update mocht er in de toekomst iemand baat hebben bij het verloop van een SUB-operatie. Lola haar SUB is vandaag voor de eerste keer gespoeld, ze doet het nog altijd supergoed en alles was goed genezen. Vanaf nu moet ze elke 3 maanden gaan voor een spoeling. Volgende week krijg ik de uitslag van de urine. Qua karakter is ze sinds haar operatie enorm veranderd, ze speelt meer, ze ziet er niet meer altijd alert en bang uit en ze is 100x liever en knuffeliger geworden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoi hoi, ik overweeg ook een SUB te laten plaatsen bij mijn kat van 1,7 jaar. Ik zie alleen verschillende prijzen. Hoeveel ben jij kwijt geweest voor de operatie en hoeveel voor de controle/naspoelen?

Je zou me ontzettend helpen. Bedankt!
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Laura1997 »

Hier in belgie heeft de operatie me 1800 gekost (of 1700, weet ik niet meer, ergens daarrond) dit was inclusief de operatie, alle materiaal, en alle medicatie met 2 dagen blijven in de dierenkliniek.(de dag van de operatie en de dag erna tot savonds). Voor de spoelingen ben ik elke keer 156 (inclusief narcose, spoelproduct, echo ter controle en ze sturen altijd nog wat urine naar het labo ter controle) kwijt, voorlopig is dit om de 3 maanden. Maar later wordt dit halfjaarlijks, hangt af van kliniek tot kliniek lijkt mij. De facturen van het labo komen nog achteraf en als ik me niet vergis liggen deze rond de 30-40 euro.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Axienne
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2022 15:26

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Axienne »

Laura1997 schreef: 24 jan 2022 19:38 Hier in belgie heeft de operatie me 1800 gekost (of 1700, weet ik niet meer, ergens daarrond) dit was inclusief de operatie, alle materiaal, en alle medicatie met 2 dagen blijven in de dierenkliniek.(de dag van de operatie en de dag erna tot savonds). Voor de spoelingen ben ik elke keer 156 (inclusief narcose, spoelproduct, echo ter controle en ze sturen altijd nog wat urine naar het labo ter controle) kwijt, voorlopig is dit om de 3 maanden. Maar later wordt dit halfjaarlijks, hangt af van kliniek tot kliniek lijkt mij. De facturen van het labo komen nog achteraf en als ik me niet vergis liggen deze rond de 30-40 euro.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Super bedankt voor je reactie! Mag ik vragen waar dat is? Ik zit zelf in Nederland te oriënteren nu, maar als de kliniek in België niet belachelijk ver is, dan zou dat ook een optie zijn.
Laura1997
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 dec 2020 20:43

Re: Nieroperatie kat (SUB of nier verwijderen)

Bericht door Laura1997 »

Lola is geopereerd bij anicura herckenrode in hasselt. Ik heb indertijd de keus gekregen om naar het universitair ziekenhuis van gent te gaan of in hasselt te blijven. In gent doen ze dat soort behandelingen wel meer maar dit was voor mij niet haalbaar om ze elke paar maanden naar daar te brengen voor een dag.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie