Hoge waarden, sterke daling na vocht, maar dan weer stijging

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Marccc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2021 18:05

Hoge waarden, sterke daling na vocht, maar dan weer stijging

Bericht door Marccc »

Hallo iedereen!
Ik ben hier nieuw, en weet niet precies in welk onderwerp ik dit moet plaatsen dus hoop dat het hier goed is!

Mijn Somali poes PJ van 11 jaar kreeg last met plassen en at minder. Nierwaarden bleken veels te hoog (zie staatje), kreeg intraveneus vochtinfuus en waarden daalden sterk (van 769 naar 277). DA dacht aan acuut nierfalen misschien veroorzaakt door een ontsteking/bacterie, mede omdat er in de urine iets was gevonden van een bacterie. Kreeg antibiotica en nierdieet. Echter na verloop van tijd gingen de waarden weer omhoog, intraveneus vochtinfuus en weer omlaag. DA zegt dat PJ wel een apart geval is (vanwege daling) en dat ze hoopt op herstel (antibiotica), maar als nierwaarden hoog blijven, dan wordt t toch een chronische nierkat.
  • 25/6 - SDMA-32 CREA-769 Ureum-41,5 Fos-5,11 (eerste keer gemeten)
    28/6 - SDMA-27 CREA-452 Ureum-14,3 Fos-2,59
    30/6 - SDMA-14 CREA-277 Ureum-8,7 Fos-1,83 (na vochtinfuus)

    20/7 - SDMA-47 CREA-539 Ureum-19,6 Fos-3,39
    23/7 - SDMA-28 CREA-299 Ureum-11,3 Fos-2,65 (na vochtinfuus)
    26/7 - SDMA-27 CREA-360 Ureum-10,5 Fos-2,17
Kalium etc allemaal goed, op echo ook niks te zien. Bloeddruk op 23/7: 220 (veels te hoog dus), op 26/7: 140 (na 3 dagen Benakor). Op dit moment krijgt PJ: 2 verschillende antibiotica, benakor, cerenia, ipakitine.

PJ heeft altijd weinig gegeten (40-50gr) en eet nu niet goed. Ze was altijd ongeveer 3,5kg en is nu al een tijd 3 kg. Zo nu en dan heeft ze ook wat onderhuids 200ml gekregen. We hopen dat de situatie stabiel wordt, en dat ze met nierdieet, ipakitine etc nog een tijd mee kan. Maar dan moet ze wel stabiel blijven en niet -na een infuus- weer terugschieten naar hogere waarden.

Hebben jullie op dit forum met jullie ervaring misschien een idee wat dit voor nieraandoening is, acuut, chronisch? En is het in het begin van nierfalen altijd zoeken naar een balans, of als de beginmeting hoog is (in dit geval 769), blijft dat dan op die hoogte? Ze is -na 2 halve dagen (2x12uur) intraveneus vochtinfuus- gedaald tot 277, niet ver af van normaalwaarden, heeft het zin om langer een vochtinfuus te geven, zodat de Crea in normaalwaarden (71-212) komt, en dat je van daaruit probeert haar te stabiliseren? Wat zouden we kunnen doen om haar te stabiliseren (dat ze weer redelijk eet, drinkt etc).

groeten Marc
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoge waarden, sterke daling na vocht, maar dan weer stijging

Bericht door Tibby »

Sorry Marc, onze kat heeft al jaren chronisch nierfalen, maar dierenartsen hebben maar heel sporadisch haar bloed onderzocht. Dus met betrekking tot resultaten kan ik niets zeggen.
Hoe gaat het nu?
Marccc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2021 18:05

Re: Hoge waarden, sterke daling na vocht, maar dan weer stijging

Bericht door Marccc »

Het lijkt iets beter te gaan, ze eet en drinkt wel wat beter, en ook wat beter in haar vel. Hopelijk zet dit verder door. Wel mbv ook wat dwangvoeren, en onderhuidsinfuus.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoge waarden, sterke daling na vocht, maar dan weer stijging

Bericht door Anne »

Ik zou haar zeker vochtinfuus geven om de waardes laag te houden
Eet ze wel goed nierdieet? Of moet je dwangvoederen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoge waarden, sterke daling na vocht, maar dan weer stijging

Bericht door Synemios »

Is er getest of er sprake is van nierbekken ontsteking?
( bacteriën in de urine? daarvoor moet de urine eerst op kweek)
Deze waarde begon Oscar ook mee, het is een waarde die zowel richting acuut als chronisch kan wijzen, bij Oscar zijn ze wel een eind gezakt na direct ingrijpen.
Maar dat is wel chronisch geworden.
Ik moet er wel bij zeggen dat die een stuk ouder was en sdma bestond toen nog niet.
Hoge bloeddruk kan de nieren beschadigen.

*Ik zie dat daar dus naar gekeken is en het ook gevonden is.
Sorry ik was te druk met de waarden ;-)
Dan blijft het de vraag of het nu van acuut over gegaan is naar chronisch.
Zijn jullie klaar met de ab nu? En zijn de bacteriën verdwenen?
Ik ben het eens met je dierenarts, fijn dat er meteen is door gepakt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Marccc
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2021 18:05

Re: Hoge waarden, sterke daling na vocht, maar dan weer stijging

Bericht door Marccc »

Dank voor de reacties! PJ at deze week beter (80-100 gram natvoer, we hebben hierbij ook gedwangvoerd, maar het meeste heeft ze zelf gegeten. We hebben ook onderhuids 100ml gegeven ( 1 dag niet). Haar gedrag was goed, rollen, spelen met andere kat, levendig etc. Bij de DA bleek ze ook niet te zijn afgevallen (goed dus), maar de crea was wel weer een stuk hoger (539), urea 11,9 (binnen normaalwaarden), fosfor 2,98 (iets verhoogd), Sdma 28.

De DA zei, zolang ze het redelijk doet en ze heeft nog plezier, dan kan je gewoon ondanks de hoge waarden zo doorgaan. Ze zei dat PJ missch altijd al hoge nierwaarden had, maar dat het nu met een onsteking (was dus in de urine gevonden) naar buiten is gekomen, en verergerd.

PJ kreeg 2 soorten antibiotica: de ene is nu sinds woensdag klaar, de andere moet nog 4-5 dagen. De bacteriën lijken verdwenen zegt de DA.

Vandaag is weer een wat mindere dag omdat ze nu weer minder eet, ze drinkt ook niet veel maar dat had ze vorige week ook een dag, en daarna at ze weer wel.
Plaats reactie