Caïro plast in zijn slaap

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Nele1983
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2021 09:18

Caïro plast in zijn slaap

Bericht door Nele1983 »

Hallo iedereen!
Wij zijn Nele en Robbie (en twee tienermeiden). We hebben drie zalige asielkatten. Caïro, een zwarte kater van 12 jaar. Milly, een zwarte kattin van 5 jaar. En Monty, een grijs-witte kater van 4 jaar. Vrijdag komt onze nieuweling Athena toe, na een lange reis vanuit Spanje (spannend!).

Het is ivm Caïro dat ik een vraag heb.
Hij is nu dus 12 jaar. Hij is een echte stress-kater. Bij het minste dat er verandert, likt hij het haar van zijn buik en krijgt hij een blaasontsteking. Al heel zijn leven gaan we minstens jaarlijks naar de dierenarts om steentjes te vergruizelen die zijn urinebuis weeral verstoppen. Dan zit dat pietje uit, kan hij niet zitten, vinden we soms bloedspatjes in de kattenbak en blaast en grolt hij van de pijn. Zeer naar om te zien.. :-(
We geven hem dan Loxicom tegen de pijn, gaan naar de dierenarts om zijn urinebuis te sonderen (in het weekend is dat dan de da van wacht) en dan gaat het weer beter.

Het laatste jaar merken we dat hij hier vaker last van heeft. Ik denk, sinds heel die corona heisa is begonnen, dat we twee keer bij onze da en één keer naar een da van wacht zijn moeten gaan.
Telkens doen ze hetzelfde en zeggen ze dat het stressgerelateerd is.. Hup, weer naar huis zonder een echte oplossing.

In februari dit jaar is onze Senne overleden aan kanker. Hij was 18 jaar en Caïro's langste en beste vriend. Uiteraard heeft dit opnieuw een helse indruk gemaakt op Caïro. Naast de pijn en het bloed plassen is er nu een chronische incontinentie bijgekomen. Wij hebben een stoffen zetel, en keer op keer komen we 's morgens beneden en zien we een natte plek.
Caïro vindt dit zelf ook echt niet leuk. Een paar keer hebben we het zien gebeuren. Hij slaapt zeer vast, schiet ineens wakker en springt dan recht omdat hij aan het plassen is. We worden uiteraard niet kwaad op hem maar er zijn toch leukere dingen dan constant kussens te wassen.
We hebben nu een mandje naast de zetel gelegd, alleen voor hem. Echt een superzacht, comfortabel ding dat je makkelijk in de wasmachine kan doen. Hij lijkt het te begrijpen, ligt er toch vaak in. Maar het probleem blijft natuurlijk wel.

Zaterdagavond kon hij weer niet zitten, zijn penis zat weer uit. Tegen zondag was zijn penis terug oké. We hebben reeds lang geleden zijn voeding aangepast, maar dat helpt ook niet.
Ik heb opnieuw een afspraak gemaakt bij de dierenarts, maar die gaat toch weer hetzelfde zeggen. Stress.. En hup, weer naar huis. Tot de volgende keer.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan er iets definitievers aan gedaan worden? Zoals ik zei, vrijdag komt de nieuwe poes, Athena. Ik laat haar uiteraard eerst een aantal weken op mijn kamer met de deur dicht en doe de gebruikelijke dingen die je moet doen als je een nieuwe poes introduceert. Maar het gaat toch weer extra stress zijn voor Caïro. We zijn het een beetje beu om geen echte oplossing te krijgen. Of een echte diagnose! Want dit kan toch niet alleen maar stress zijn?

Alvast hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Caïro plast in zijn slaap

Bericht door Anne »

Welkom op het forum met dit verdrietig probleem
Wat voor dieetvoer krijgt hij precies?
Je hebt van rc zowel blaasgruis voorkomend als oplossend dieet
(de s/o)
Ik zou met eurologist beginnen
Hier op het forum goede ervaringen
Het werkt ook goed tegen blaasontstekingen
Je kan het bij de huisdierendokter bestellen, lees onderaan de recensies op hun site
www.huisdierendokter.nl
Heel veel sterkte
Ik heb te doen met Cairo

En alvast gefeliciteerd met jullie nieuwe Spaanse poes!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nele1983
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2021 09:18

Re: Caïro plast in zijn slaap

Bericht door Nele1983 »

Anne schreef: 26 mei 2021 11:47 Welkom op het forum met dit verdrietig probleem
Wat voor dieetvoer krijgt hij precies?
Je hebt van rc zowel blaasgruis voorkomend als oplossend dieet
(de s/o)
Ik zou met eurologist beginnen
Hier op het forum goede ervaringen
Het werkt ook goed tegen blaasontstekingen
Je kan het bij de huisdierendokter bestellen, lees onderaan de recensies op hun site
www.huisdierendokter.nl
Heel veel sterkte
Ik heb te doen met Cairo

En alvast gefeliciteerd met jullie nieuwe Spaanse poes!
Dag Anne
Hartelijk dank voor je reactie en de tip. Caïro krijgt nu Hill's Urinary Care c/d als voer. Ik ga die eurologist zeker eens uitproberen.

Groetjes
Nele
Plaats reactie