Acuut nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Kimba304
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2021 15:42

Acuut nierfalen?

Bericht door Kimba304 »

Hallo allemaal,

Wij hebben vandaag de verschrikkelijk moeilijk keuze gemaakt om onze kat Kimba van 12 jaar te laten inslapen. Ik kan het verschrikkelijke schuldgevoel en gevoel dat dit niet de juiste keuze was maar niet van mij afschudden. Ik twijfel niet aan de kwaliteit en het oordeel van de DA, maar nergens op internet kom ik deze symptomen tegen bij acuut nierfalen. Ondanks dat ik weet dat het al gedaan is hoor ik graag jullie ervaringen in de hoop dit verlies te kunnen verwerken.

Kimba begon vorig jaar september af te vallen, hij woog 4,1 kg en in april was dit nog maar 3,1 kg. In eerste instantie werd er niks afwijkends gevonden in zijn bloed wat dit gewichtsverlies kon verklaren. Hij at en dronk tot april normaal. Begin mei begon hij alles wat hij at uit te spugen. Uit bloedonderzoek bleek dat hij een alvleesklierontsteking had. Wij kregen Cerenia en Prednoral mee in lage hoeveelheden en hij knapte hiervan op. Hij at en dronk weer en kwam zelfs aan.

Afgelopen zondag 22 mei at hij in de ochtend nog wat, maar daarna niet meer. Ook begon hij te lopen met stijve achterpoten. Ik heb hem toen met een spuitje wat water en voeding gegeven. Maandag naar de DA gegaan en daar kreeg Kimba een prikje tegen de misselijkheid en kreeg ik wederom cereniapillen mee. Hij heeft toen mondjesmaat dwangvoeding gekregen en begon steeds slechter te lopen, als een hert op ijs gleden zijn pootjes steeds weg. Vanochtend DA gebeld, omdat hij nog steeds niet zelf at. Hij kon nu zelfs niet meer opstaan. De DA dacht aan trombose of een hernia, maar uiteindelijk kwamen er zeer verhoogde nierwaarden uit, het apparaat kon het niet meten zo hoog. De DA gaf aan dat hij steeds verder achteruit ging en raadde ons af om nog te behandelen, het was al in een heel ver stadium.

Toen wij afscheid gingen nemen kon Kimba amper nog bewegen, hij was volledig slap en kon zijn hoofdje niet meer overeind houden.

Is dit iets wat jullie herkennen als acuut nierfalen, is er iets wat ik anders had kunnen doen?
Cerna

Re: Acuut nierfalen?

Bericht door Cerna »

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen!

Wanneer er begin mei nog niets aan de hand was met de nieren (wat was de SDMA-waarde?) en hij nu van het ene op het andere moment zo ziek is geworden waarbij hij zelfs al atactisch werd (lopen alsof hij dronken is doordat de nieren de afvalstoffen niet meer afvoeren en deze via het bloed de hersenen bereiken) dan is er inderdaad sprake van acuut nierfalen.
Soms valt hier dmv drie dagen infuus nog iets aan te doen, maar wanneer ik lees hoe slecht Simba al was, dan vrees ik dat dat ook geen zin meer zou hebben gehad.

Je kunt je nu het hoofd gaan breken over de oorzaak, maar daarmee krijg je hem niet terug. Ik vermoed dat hij iets heeft gegeten (in huis, buiten?) wat dit nierfalen heeft veroorzaakt.
En ik denk dat je niets anders had kunnen doen dan wat je gedaan hebt: je hebt hem een hele akelige, natuurlijke dood bespaard. Ook dat is houden van.

Maar het is moeilijk en heel verdrietig. Vooral wanneer het zo plotseling komt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Acuut nierfalen?

Bericht door Dinky »

Wanneer ik dit zo lees dan had je niet iets anders kunnen doen. Je bent meerdere malen bij de DA geweest waarbij niet direct iets werd gevonden. Wanneer Kimba zo snel ineens zo enorm verslechterd en bijna niets meer kan is de keuze om Kimba te laten gaan de juiste beslissing om lijden te voorkomen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kimba304
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2021 15:42

Re: Acuut nierfalen?

Bericht door Kimba304 »

Dank voor jullie reacties. Het doet mij goed om te weten dat ik hem niet zomaar heb opgegeven. Ik voelde mij zo schuldig dat ik hem niet heb kunnen beschermen. Ik ga nu proberen om het een plekje te geven.
Plaats reactie