Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Sinds een paar weken, is mijn kat Indie erg afgevallen. Ze at nog wel, maar meer alleen de saus. Donderdag 5 mei bij de DA geweest voor bloedonderzoek. Er is iets vreemds in haar waarden, bij de meeste katten is de fosfor waarde gestegen bij problemen met de nieren, bij haar niet, deze is zelfs te laag.

SDMA : 25 (moet zijn 0-14)
Crea : 175 (moet zijn 71-212)
Urea : 14.1 (moet zijn 5.7-12.9)
Phos : 0.96 (moet zijn 1-2.42)

Dus de SDMA en Ureum is veel te hoog, de Fosfor te laag, maar de crea goed.

Ook urineonderzoek laten doen. Deze zat op 0,30 en moet onder de 0,33 zijn. Dus niet heel schokkend volgens de arts.
Maar wel dichtbij de grens.

Ik heb voor Indie Pronefra gekregen en Semintra. Plus dat ze op een nier dieet moet.
Gezien haar urine onderzoek en de uitscheiding van eiwitten vraag ik mij af of Semintra wel goed is om te geven. En gezien haar lage fosforwaarde, is het wel goed om Pronefra te geven?

Ik ben hier al wel vanaf vrijdag mee begonnen, op advies van de DA. Maar ik merk nog weinig.

Wie heeft ervaring met het nier dieet en Semintra, en na hoeveel dagen gaat het werken, zul je resultaat moeten gaan zien / merken ?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb de volgende overwegingen (en ook bedenkingen) bij jouw relaas.

Inderdaad is SDMA behoorlijk hoog, maar ik weet uit eigen ervaring dat je die test met een flinke korrel zout moet nemen, zit minstens 20% variatie in. Maar zelfs dan is het nog hoog.

Ureum is niet 'veel te hoog' - het is een moment-opname, en kan zeker 10% variëren van dag tot dag. Dus ik zou dit interpreteren als licht verhoogd.

Creatinine is keurig binnen de range, terwijl dat toch de gouden standaard is voor nierfalen.
En Fosfaat laag: ik heb zelf ook meegemaakt dat fosfaat niet is verhoogd bij ernstig nierfalen, dus zo vreemd is dat niet.

Je hebt urineonderzoek laten doen, ik neem aan dat je de UPC-waarde bedoelt. Volgens het IRIS-systeem is een waarde van 0,3 borderline proteinurie. Pas bij 0,4 is er sprake van serieus eiwitverlies via de urine. Overigens mis ik het soortelijk gewicht van de urine: dat is een belangrijke graadmeter voor het functioneren van de nieren.

Ik begrijp dat dit de eerste keer is dat je met Indie naar de DA bent geweest. Een enkele meting is niet voldoende om tot de diagnose chronisch nierfalen te komen, daarvoor moeten de nierwaardes langere tijd niet goed zijn. Want er kan ook sprake zijn van acuut nierfalen, en/of een andere aandoening. Het slechte eten en afvallen is moeilijk te verklaren alleen aan de hand van de nierwaardes: een nierpatientje verliest eetlust door een (veel) te hoog ureum en/of fosfaat, en dat zie ik niet meteen terug bij Indie.

Ik weet niet hoe oud Indie is, maar het is denk ik aan te raden om ook de bloeddruk te meten, en wellicht ook de urine op kweek te zetten. Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje voorbarig om zonder definitief te kunnen stellen dat er sprake is van chronisch nierfalen, al Semintra, Pronefra en nierdieet te gaan geven -want als ze daar al beter van gaat eten, is dat toch op de langere termijn. Als ze al weken slecht eet, en veel is afgevallen, zit ze wellicht in een negatieve spiraal (want niet eten maakt een kat ook misselijk), en ik zou op de eerste plaats kijken of je haar weer goed aan het eten kunt krijgen. Als je de indruk hebt dat ze misselijk is, zou je Cerenia of Emeprid kunnen proberen (niet op lege maag, misschien nadat ze wat saus heeft opgelikt). En om haar uit de slecht-eten dip te halen, zou je ook een klein beetje eetlustopwekker (Mirtazipine) kunnen geven. Ook zoveel mogelijk drinken is een must, wellicht kan je dat stimuleren met een drinkfonteintje.

Ik denk dat je hier wel even genoeg aan hebt.
Succes, het beste met Indie!

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Hoi Erik,

Dank voor je bericht. Inmiddels veel gelezen, en ben er eigenlijk bijna dag en nacht mee bezig.
Ik voel me er ook niet zo gerust op, de diagnose is wel erg snel gesteld. Indie is niet zo okay, ze eet wel, maar ik vind haar anders.

Ben nu 5 dagen verder. Ik heb gisteren nog wel de DA gesproken. Maar hij vind het juist belangrijk om hier wel mee door te gaan zodat de waardes niet gaan stijgen.
In 2019 heeft ze ook een onderzoek gehad, op bijna alles.. Ook mager, diarree en slecht eten, overgeven. Maar het Bloed was goed. Ze is zelfs geopereerd, om te kijken of er wat in haar buik/darmen was. Niks te vinden. Na de operatie, ging ze weer eten en kwam ze bijna een kilo aan. Het ging goed, tot nu.

Ze heeft nu overigens geen diarree en last van overgeven.
Maar nu zijn haar waardes in het bloed dus wel anders.. Ook zijn haar nieren bijna niet te voelen wat op schrompel nieren kan duiden. In 2019 kreeg ik ook Mirtazine, maar daar werd ze echt gek van. Nu heb ik Mirataz gekregen, is een soort gel wat je in het oor moet smeren. Ik durf dit nog niet goed aan, gezien haar reactie op de Mirtazine in 2019. Maar goed ze moet wel gaan eten. En dat doet ze nu niet genoeg. Ik zag ook Puur Kidney voor bij komen van Puur Natuur. Heb jij daar ervaring mee?

Het urine is onderzocht op de eiwit/creatinine, deze is 0,30 en is inderdaad dan een borderline.
Ik vind het zo lastig. Ik weet ook eigenlijk niet of ik zomaar mag stoppen met Semintra. En wanneer je resultaat zou kunnen verwachten. Of is het inderdaad niet het juiste voor haar.
Indie is 15 of 16, ze was een vondeling die in het asiel terecht is gekomen. Nu 14 jaar bij mij en toen ze bij mij kwam is ze geschat op circa 1,5 of 2 jaar.

Ik hoop zo dat ze opknapt, en weer wat meer gaat eten.. ik ga nog even de rest opzoeken op internet over wat je schreef.

Bedankt !
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi baasje van Indie,

Jouw response versterkt ook bij mij het gevoel dat er wel erg snel een diagnose is gesteld...

Ik begrijp dat Indie al een behoorlijk oude poes is - ik ben er haast zeker van dat je bij een willekeurige kat van die leeftijd een behoorlijke kans loopt vergelijkbare nierwaardes aan te treffen. Bij een kat van 16 jaar (en dan ook nog een vondeling, dus een niet al te beste start in het leven) zijn de organen meestal wel aan slijtage onderhevig. Bovendien zou ik zelf ook de afweging maken of ik zo'n oud beestje, met haar geschiedenis, en nu dan een lichte vorm van nierfalen, zou lastigvallen van medicijnen en dieetvoer - maar dat is uiteraard een keuze die jij alleen kunt maken. En supplementen zoals Puur Kidney is niet verkeerd, maar is allemaal voor de langere termijn. Mijn gevoel is dat het herstellen van de eetlust de hoogste prioriteit heeft, en nogmaals: ik heb het sterke vermoeden dat in het geval van Indie het afvallen en slecht eten niet of nauwelijks komt door nierfalen.

Dus ook 2 jaar geleden ook problemen met eten, vermageren, diarree.... Dus toen al speelde er 'iets' (met de organen). Als je de uitslagen van toen digitaal hebt, is het handig om die hier te posten, dat geeft wellicht aanknopingspunten.

Inderdaad kunnen katten vreemd reageren op Mirtazipine, maar vaak wordt een te hoge dosis voorgeschreven. Vaak wordt ¼ pilletje voorgeschreven, maar zeker als het een kleine poes betreft, moet je nooit meer dan 1/8 pilletje geven. Je hebt nu oorzalf met Mirtazipine gekregen - dus haar maag kan niet tegen Mirtazipine? Ik heb even gekeken: die zalf bevat 20 mg/g, dus dan zou je 0,1 gram moeten geven? Er bestaan trouwens ook andere eetlustopwekkers.

Wat ik met mijn nierpatienten altijd heb gedaan, is een wekelijkse kuur met Reactiv tonicum - eigenlijk bedoeld voor recovery, maar zit boordevol goeie stofjes, en stimuleert ook de eetlust. Bovendien vinden de meeste katten het heerlijk, en is ook weer extra vocht. En in een dip loste ik er een kabouterhoeveelheid Mirtazipine in op, en gaf dan een portie in 2 à 3 dagen.

Ik heb de ervaring met Gaudí dat hij slechter ging eten van Semintra, pas bij een halve dosis ging het weer goed. Dus dat kan ook nog.... Maar ik blijf erbij, dat ik in het geval van Indie het twijfelachtig vind of Semintra gegeven moet worden...

Wat vindt Indie echt lekker? Ik heb altijd het nierdieet van Dalí en Gaudí 'opgeleukt' met ongeveer 15 gram verse, biologische kip. Dat voorkomt ook dat ze hun eigen eiwitten gaan gebruiken om het gereduceerde eiwit in nierdieet te compenseren. Bij nierpatientjes is het niet zozeer de hoeveelheid eiwit, maar de eiwitbron belangrijk. Uiteraard geen grote porties eiwit geven, maar een klein beetje kip, kalkoen of konijn bij het voer is prima (is de DA het waarschijnlijk niet mee eens, maar die volgens meestal klakkeloos de producenten van dieetvoer....).

Ik blijf benieuwd naar het soortelijk gewicht van de urine... Je zou het zelf met een juslepel kunnen opvangen, en eens naar de kleur kijken: is het geel, of is het waterig? En is er eigenlijk een volledig geriatrisch profiel gemaakt? Ik ben wel benieuwd naar wat andere waardes, b.v. ontstekingswaardes, lever, etc. Heb je een idee hoeveel Indie per dag drinkt?

Succes, knuffel voor Indie, en voel je vrij om te vragen waar je mee rondloopt. We zijn hier om je te helpen!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Hoi,

De mirtazipine werd ze raar van in haar hoofd. Ze ging heel hard mauwen en deed heel raar, ze was helemaal van de kaart. Dat was echt erg toen. Daarna nog een keer geprobeerd met een nog kleinere dosis. Maar het hielp allemaal niet. Het lijkt wel alsof ze toen door de narcose en infuus (een nacht), weer helemaal opgeknapt was. Ja alles is toen onderzocht, 2 bloedonderzoeken, kattenaids en kattenziekten, schildklier, lever.. darmen.. nieren.

Ik weet alleen van het telefoongesprek afgelopen maandag dat haar SDMA toen in 2019 op 10 zat en haar creatine op 92. Dus wel een aardig stuk lager.

Voroge week donderdag heb ik haar urine opgevangen en weggebracht, ik vond dat het er mooi uitzag, helder en lichtgeel. Maar ik heb er geen verstand van.
Indie drinkt nu minder. Maar voordat ik naar de DA ging viel me op dat ze veel bij haar drinkbakje zat.. en helemaal blij was als ik weer vers water neer zette. Dat was al een aanwijzing.

De andere waardes waar jij benieuwd naar bent zijn denk ik nu niet gemeten. Dat zou dan weer een ander onderzoek zijn. Ik kan wel nu de bijlage plaatsen van wat er gemeten is. (Als dat gaat).

Indie vind nu eigenlijk niks lekker. Ze eet wel, paar likjes. En dan stopt ze. Ik probeer ook "normaal" eten te geven. En wat ze hiervoor altijd lekker vond. Maar hetzelfde, een paar likjes en dan stopt ze. Ik ga morgen maar wat kip proberen en ik ga naar een tuincentrum waar ze weer wat meer soorten hebben. Ik probeer alles. Ik heb al zoveel aangebroken en weer weggegooid. Ze moet gewoon wat binnen krijgen dat is belangrijker. Vannacht heeft ze wel brokjes gegeten. En vanmorgen ging ze lekker naar buiten... leek goed.. nu zit ze ook lekker buiten.. maar ze is weer anders dan vanmorgen.
Ik besef me ook dat ze natuurlijk wat ouder is, en helaas niet het eeuwige leven heeft. Maar als er wat is waardoor ze zich beter gaat voelen dan probeer ik dat natuurlijk.

Ik heb de Reactive tonicum gister besteld ik kwam het eerder tegen in volgens mij ook een bericht van jou op deze site, en vanmorgen al binnen gekregen. En met een kuur bedoel je, een periode (week) elke dag ? En dan 1 flesje per dag of half flesje? En dan bijgeven, met een spuitje?

Groetjes,
Jeurney
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Jeurney,

Apart dat ze door na de narcose en het infuus zo was opgeknapt. Zou het 't infuus zijn geweest?
Ik weet niet of je het verhaal van Dalí en Gaudí gelezen hebt, maar ik heb ze vaak uit een dip kunnen halen door een onderhuids infuus, dus daarom zit ik daar aan te denken.

Ja, sommige katten kunnen niet tegen Mirtazipine, dat klopt. Maar dan zit ik toch te denken aan die oorzalf, want daar zit het ook in....

Wat betreft die tonicum: ik gaf een flesje van 45 ml in 2 à 3 dagen. In dit tijd kon je het ook niet zo lang bewaren (in de koelkast), geloof dat het nu langer houdbaar is. En ik gaf het met het blauwe spuitje van de Semintra, maar ze likten het ook zo op toen ze gewend waren. Dus kijk maar even hoe Indie reageert.

Groeten,
Erik

PS Je kan de bijlage ook mailen: erik@liskeshoeve.nl
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Hoi,

Van het weekend heb ik heel veel gelezen op dit forum. Ook jouw verhaal, helemaal over Dali en Gaudi. En ik begrijp het gevoel zo goed.

Als ik naar Indie kijk, en er aan denk dat ze weg is.. zo'n rot gevoel. Nou voel ik me eigenlijk al anderhalve week zo. Gister ging het goed, ik dacht eindelijk slaat het toch allemaal aan. Ze ging weer meer eten, was wat vrolijker. Vannacht ging ze ook steeds eten. Maar vanmiddag had ze hele erge diarree, en ze is gelijk weer minder. Dat zal waarschijnlijk komen door de omschakeling naar ander eten en de medicijnen. Dat hoop ik maar dat het tijdelijk is.. Even afwachten maar denk ik, zat al te denken aan ook iets wat ik las "Puur Gastri'". Heeft dat bij jou katten geholpen? Dat kon ik nergens terugvinden. Rhemannia zag ik ook nog voor bij komen.

Het zijn ups en downs met veel nier katten, dat las ik veel.
Ik ben ook aan het overwegen om misschien toch een second opinion te laten doen. Gister dan weer niet als het goed gaat, maar vanmiddag en andere dagen dan weer wel.

Dan een hele andere vraag, wat is er met Ginger gebeurd? Ik las over haar een paar keer, en daarna noemde je nog wel je andere katten, maar haar niet meer en ook in je onderschrift staat zij niet bij?
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Vandaag 04-06-21. Ik kijk elke dag hier, maar het leeft niet meer zo begrijpelijk misschien ook wel,. Want alles is al een keer gebeurd, en de herhalingen komen. Ik heb in ieder geval veel aan dit forum gehad, En daardoor ook keuzes gemaakt. Die wellicht/hopelijk ten gunste zijn voor Indie.

7/5-21 begonnen.
Half mei. weer contact met DA, dat het niet gaat. Kan er echt niks anders zijn? CBD olie gekregen. Verder kon er niks anders zijn. Ik kreeg een beetje het gevoel, Indie is 15... verder onderzoek heeft geen zin.

Vandaag, second opinion (toch naar een andere da geweest, ook voor bloeddruk):
SDMA, verlaagd naar 20
Urea verlaagd naar 13,7.

Alles was goed, bloeddruk, kalium. Urine wordt nog gedaan, als ze wat op kunnen vangen vandaag/vannacht. Ze moest blijven voor een infuus. Ze had dus toch wel wat vocht tekort. Deze arts wilde dat wel bij haar doen. Blij mee. Dat wilde ik zelf ook.. naar alles wat ik gelezen had. Ook zag ze een ontstekingswaarde in haar bloed. .. dus antibiotica kuur. Ik mag haar morgen weer ophalen, en dan hopelijk kan ze zich weer even goed voelen. Nou ja even, hopelijk heel lang even. Het is nog even afwachten. Voor nu is het stil hier.

Ik ben er zelf ook heel druk mee, en emotioneel. Vanmorgen brak ik ook bij de andere DA,. En de verhalen hier, helpt toch wel ook al leeft het niet meer zo. Ik vind het fijn te weten dat er ook zo veel andere mensen zo begaan zijn met hun dieren.

Bedankt,
Cerna

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Cerna »

Hoi Jeurney
Ik zit momenteel in hetzelfde schuitje dan jij. Poes Amber van 16 heeft ook nierfalen. De SDMA was een jaar geleden al wel iets verhoogd evenals de ureumwaarde, maar verder alles binnen de referentie. In januari weer bloed laten prikken en alles was - dankzij Puur Kidney? - stabiel gebleven.
Twee weken geleden at ze slecht en heb ik opnieuw bloed laten prikken en nu zit ze boven de referentie helaas. Amber is dus nierpatiënt.

Ik heb 4,5 jaar lang een nierpatiëntje op de been gehouden mbv spuitjevoeren, maar zij was net drie toen ze nierpatiënt werd en ik heb niet de illusie dat Amber ook nog zolang zal leven, maar ook nu geef ik het natvoer weer met spuitjes (4x daags 4 spuitjes van 5 ml; Trovet kip of lam) en daarnaast eet ze RC-renal Select brokjes. Maar nu met die warmte gaat het moeizaam wat betreft de brokjes. Het natvoer hapt ze echter zo weg. En dat geeft rust, al heb ik er een dagtaak aan.
Amber kreeg 2x daags Puur Kidney en dat heb ik nu verhoogd naar 3x daags (is het maximum). Verder geen medicatie voor de nieren.

Ook ik moet er niet aan denken dat Amber er niet meer is, maar wanneer een kat 16 is dan weet je dat je je langzaam voor moet bereiden op een afscheid. Al hoop ik dat dat afscheid nog zeker twee jaar gaat duren.

Hopelijk slaat het infuus aan en ik zag dat de SDMA en ureum dankzij de goede zorg al gezakt zijn. Houd je daar aan vast want wanner de nieren echt niets meer doen dan zullen de waardes gaan stijgen ondanks alle goede zorgen. Dat weet ik nog van het laatste half jaar van Noa.
Krijgt Indie nog wel steeds Semintra en Pronefra?
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Hoi Annet,

Dank voor je bericht. Ik heb ook veel van jou gelezen op dit forum. Het is een hele zorg, maar wat fijn dat je Noa nog een goede en lange tijd een goed leven heb kunnen geven. En dan nu met Amber weer. Maar het is wel fijn dat wat je doet, dan ook resultaat heeft en dat ze zich beter gaat voelen. Bij Indie zag ik dat niet. En ik ben eigenlijk pas 4 weken bezig nu.

Heel eerlijk gezegd had ik dan ook niet verwacht dat de waardes gedaald zouden zijn. Omdat ze zich niet beter ging voelen.
Ik heb haar tot eergister wel steeds Semintra en Pronefra gegeven, ook Puur Kidney erbij. 2 pilletjes,. En dan sinds 2 weken ongeveer CBD olie. Omdat ze niet lekker ontspannen kon liggen. Aan haar hele houding zag je dat ze zich niet lekker voelde. Dat hielp wel een beetje, ik zag haar in ieder geval weer sneller in een ontspannende houding gaan liggen/zitten. Het wisselt ook per dag.

Ik hoop inderdaad dat ze dan hierdoor opknapt, en dat de ontsteking de boosdoener is, en dat dat verholpen kan worden.
Of ik dan ook nog de CBD mag geven weet ik niet in combinatie met antibiotica, dat ga ik straks even vragen. Ook of ik door moet gaan met de Semintra en Pronefra moet ik even navragen zo meteen.

Ik geef het 2 x per dag, met wat eten fijn gemalen tot sap, met ook wat extra visolie (dat schijnt ook goed te zijn voor de nieren) of Reaktiv Tonicum want meerdere keren geeft toch wel stress merk ik. Want ze merkt het al als ik bezig ben om de medicijnen/spullen te pakken, want dan loopt ze snel naar boven.

Heb jij ervaring met CBD olie?
Maar jij geeft alleen Puur Kidney, en dan nier dieet. Verder geen Semintra o.i.d.. Heb je daar geen goede ervaringen mee?

Groetjes,

Jeurney
Cerna

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Cerna »

Jbo schreef: 05 jun 2021 10:49Heb jij ervaring met CBD olie?
Maar jij geeft alleen Puur Kidney, en dan nier dieet. Verder geen Semintra o.i.d.. Heb je daar geen goede ervaringen mee? Groetjes, Jeurney
Ik geef je een raar antwoord :smile: : dat weet ik niet.

Alleen Noa heeft Semintra gehad want dat is pas sinds 2013 op de markt. Ik heb even haar dossier er op nageslagen en sinds juni 2014 kreeg Noa Semintra, daarvoor Fortekor.
Ik ben overgestapt op Semintra omdat de verhalen hierover op dit forum lovend waren en omdat we net een niet zo'n fijne bloeduitslag hadden gehad. Ik hoopte dat Semintra de waardes weer naar beneden zouden brengen, maar dat is helaas niet gebeurd (we hebben Noa op 12 maart 2015 laten inslapen).
Ik weet daardoor ook niet of Noa na de slechte bloeduitslag nog 8 maanden heeft geleefd dankzij Semintra of dankzij homeopathische korreltjes die ze ook kreeg of dankzij haar leeftijd (de dierenarts gaf haar nog 3 maanden).

Maar bij Noa is er nooit een urinecontrole geweest.
Noa had nierfalen en kreeg Fortekor, net als Tabitha en Cochi voor haar (ook geen urineonderzoek) en daarna Semintra en ik wist niet beter dan dat dat de therapie was.
Pas later - na Noa's dood - kwamen hier berichten dat Semintra alleen gegeven mocht worden bij eiwitverlies. En omdat Amber geen eiwitverlies heeft, net als Indie, krijgt ze ook geen Semintra. Mijn dierenarts heeft hier ook nooit over gesproken.

Amber krijgt ook geen Pronefra, maar wel Ipakitine.
Ik had dat gekocht omdat ik nog niet wist of Amber nierdieet zou lusten en was daarom van plan om af te wisselen met Gourmet mousse + Ipa. Maar Amber vindt het nierdieet heerlijk :eclap: en dus is Ipa eigenlijk niet nodig, maar zij zat nog net onder de referentiewaarde wat betreft fosfaat (bovengrens is 2.2 en Amber zit op 2.1) en daarom geef ik haar toch 1 schepje per dag door het nierdieet (de homeopathisch arts van Noa zei een keer dat Ipa niet weet in welk voer het zit :smile: ).

Wanneer Indie dus laag in fosfaat zit en geen eiwitten verliest via de urine (weet je de albuminewaarde?) dan zou ik met beide middeltjes stoppen en alleen nierdieet geven.
Welk voer geef je nu?

Ik heb ook (kort) ervaring met CBD-olie, maar dan voor Cerná.
Ik moet weer even in mijn aantekeningen kijken en lees dat Cerná er wat ontspannener van werd, maar dat het verder niet veel deed. Ze heeft het ook niet lang gehad.
Maar Cerná had waarschijnlijk een tumor in de neus en geen nierfalen dus het is lastig vergelijken.
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Hoi,

Op dit moment eet ze RC Renal het beste. Maar voor hoelang ? Want ze is lastig, maar dat schijnt er bij te horen. Vaak likt ze bij het zachte voer alleen de saus op. En s nachts eet ze wel brokjes. Echt aankomen doet ze nog niet.

Ik stop er ook even mee, met de Semintra, Pronefra en CBD.

Ze is inmiddels weer thuis, en haar waardes zijn weer normaal. Alleen de sdma staat nog op 18. Haar urine is goed. Ze heeft alleen ontstekingswaardes in het bloed. Waarschijnlijk zijn daarom haar nier waardes niet goed. Volgens deze DA zijn haar nieren gewoon verder goed voor haar leeftijd. Ze krijgt nu antibiotica. Hopelijk slaat dat aan. Dat is even afwachten.
Ik mag haar nu ook wat recovery gaan geven, om toch weer wat aan te sterken. Het is best verwarrend allemaal zo, mijn hele kast staat vol met nier dieet eten. Maar dat kan ik allemaal wel gemengd blijven geven, alleen lust ze niet echt veel. Hopelijk gaat ze wel beter eten, als het aanslaat...
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Ik denk trouwens wel dat ik de Puur Kidney en de extra visolie blijf geven. Als ondersteuning.
Cerna

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Cerna »

Ja, dat zou ik ook blijven doen. Dat is nooit verkeerd voor een kat van 15 en de SDMA-waarde is per slot van rekening nog steeds te hoog wat betekent dat de nieren toch slechter worden.
Deels nierdieet blijven geven lijkt me op deze leeftijd ook helemaal niet verkeerd.

Onze Cerná ging Hills KD-brokjes eten toen Noa ziek werd (Cerná was toen 11) en haar nierwaardes waren op 17-jarige leeftijd nog steeds als van een jonge kat.
Je zou bijvoorbeeld alleen nierbrokjes kunnen geven wanneer ze dit goed eet (Amber is helemaal stapel op RC renal select) en verder haar oude voer.
En houd er ook rekening mee dat de waardes na een dag infuus niets zeggen over de werkelijke staat van de nieren. Daarvoor zou de dierenarts eigenlijk eerst een paar dagen moeten wachten met bloedprikken want door zo'n infuus hebben de nieren veel hulp van buitenaf gehad en kunnen ze het ook zonder die hulp? Dat weet je pas na een paar dagen tot een week.

Maar fijn dat de creat en ureum weer onder de referentie zitten!
Gebruikersavatar
Jbo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 jan 2010 18:29

Re: Informatie over uitslag bloed en of er ervaringen zijn met Semintra

Bericht door Jbo »

Ja dat vind ik ook... of dat dacht ik ook. Na de spoeling is het natuurlijk allemaal gedaald en beter. Daarom wil ik dit blijven geven in combinatie met gedeeltelijk nier dieet. Plus een beetje aansterken mag ze wel. Maar ik doe het voorzichtig. De ontsteking moet ook nog weg, we zijn er nog niet.

Ja Indie eet ook het beste de select brokjes van RC. Dat blijf ik dan ook gewoon geven.

Dan zou je toch echt bijna denken dat al de nierproblemen door het eten komen, als je dan ziet hoe goed Cerná haar nieren zijn gebleven. Of ze heeft sterke nieren. Ja je weet het eigenlijk toch nooit. Ik blijf het toch vreemd vinden dat zoveel katten hier last van hebben.
Plaats reactie