Chronische blaasproblemen, alles geprobeerd! LANG verhaal

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
MelanieMR
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2021 13:47

Chronische blaasproblemen, alles geprobeerd! LANG verhaal

Bericht door MelanieMR »

Beste lezer,

Ik ben nieuw op dit Forum, maar ik lees al een tijdje mee. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik ben ten einde raad.

Ik weet bijna niet waar ik moet beginnen, ik probeer er een logisch en lopend verhaal van te maken, maar het is een mega verhaal:

7 jaar geleden hebben wij een mannetjes kitten uit het asiel gehaald. Het beestje had een hart ruisje en werd daardoor door niemand mee naar huis genomen. Wij vonden het geen probleem om voor hem en zijn ruis te zorgen en hebben hem mee naar huis genomen. Hij kreeg de naam Poes, wat vaak voor verwarring zorgt :smile:

Al snel -rondom zijn 2e levensjaar - kreeg Poes last van plasproblemen, hij had blaasgruis. Hiervoor zou hij levenslang op dieet moeten. We begonnen met Royal Canin Urinary.

in oktober 2019 kon Poes 'savonds laat niet plassen. Na een bezoek aan de spoedarts bleek dat hij verstopt zat. Een plaskater dus. Poes werd gekathetiseerd en gespoeld en kon de volgende dag naar huis. De verstopping was niet ontstaan door gruis, maar door een blaasonsteking (steriel, zonder bacterien). De blaasonsteking kon komen van stress. Hoewel Poes de meest relaxte poes is die ik ken, hebben we toch een aantal aanpassingen gedaan. Wij zijn toen gewisseld naar Hills Urinary en stress control voer. Aanvullend per situatie krijgt hij Zylkene (bijv. bij gepland dierenarts bezoek).

In november was het weer zo ver, met spoed met Poes naar de dokter. Weer verstopt. Zelfde als hierboven. Deze spoed dierenarts merkte op dat een bocht in de plasbuis van Poes zat. Hierdoor raakte hij makkelijker verstopt. We hebben toen voor het eerst gesproken met deze dierenarts over een penisamputatie. Hoewel het nog niet zo ver was, heb ik mij hier wel verder in verdiept en rondgevraagd.

In Januari 2020 zat Poes weer verstopt. Na het katheteriseren en spoelen bij de spoedarts, werd Poes naar huis gestuurd. Ik twijfelde hierover, maar ik kon door de stress, de telkens mega hoge kosten en de zorgen om mijn beessie niet goed nadenken. Toen ik de volgende ochtend wakker werd, was de verstopping niet over. Wéér terug. Hierop hebben wij besloten Poes te laten opereren.

Inmiddels waren de kosten al dik boven de 2000 euro opgelopen. Een spoedje in de nacht zit zo tegen de 700 euro aan. De operatie zou ook flink wat kosten met zich meebrengen, maar als hij er beter door zou worden hadden we het er voor over.

Poes werd in februari 2019 geopereerd en zou een penisamputatie ondergaan. De penis wordt verwijdert en de plasbuis wordt hierdoor wijder. De volgende dag zou hij naar huis mogen. Dit vond ik vroeg na zo een zware operatie, maar ook fijn om hem bij me te hebben - dacht ik!

Het tegengestelde was waar, het was een drama. Poes had vreselijk veel pijn, schreeuwde het uit. Zwaardere pijnstillers opgehaald welke hij 4 keer per dag moest krijgen. Ik kreeg schuldgevoelens of we er wel echt goed aan hadden gedaan om deze operatie te ondergaan. Hij was toen pas 6 en voor de rest gezond, het leek de beste optie.
Het verliep thuis voor geen meter, Poes spuugde zijn medicijnen uit, poepte en plaste zichzelf helemaal onder en kon zichzelf niet wassen in verband met zijn kap. Wij moesten hem wassen maar hij liet zich niet zien, kroop volledig onder het bed of achterin kastjes. Hij had een mega opgezwollen achterkant, vuurrood. De volgende ochtend kon hij niet plassen. De maat was vol, ik ben weer met spoed naar de dierenarts gegaan. Hij kreeg een verblijfskatheter en mocht toch weer mee naar huis. Volgens de dierenarts was het te stressvol in de opname, waardoor er weer een blaasontsteking zou kunnen onstaan. Hij kon opgenomen worden, maar ivm 2 paasdagen en een Goede vrijdag, zouden deze kosten rond de 1000 euro komen te liggen. Wij hebben alles over voor onze Poes, maar inmiddels was het budget toch wel aan het opraken. Velen verklaarde ons voor gek. Ik heb wel vanaf het begin een naar gevoel gehad bij de spoed dierenarts. De kosten zijn zo absurd hoog: en een instaptarief én een toeslag én de dierenarts per minuut betalen.

Toen Poes weer thuis was, raakte de katheter verstopt. Dit kon echt niet meer, ik heb Poes laten opnemen en hij is hier meer dan een week verzorgd. Toen zijn kap af mocht en hij zonder (al te veel) medicijnen zijn dag door kon komen, hebben wij hem opgehaald. Wat was hij blij om thuis te zijn. Al die tijd bij de dierenarts was hij vreselijk gestrest, je zag hem thuis gewoon opknappen.

Na een tijd mocht poes weer naar buiten en werd hij weer helemaal de oude. Een soort tweede leven leek het wel, hij geniet met volle teugen.

In februari 2020 zat Poes steeds vaker op de kattenbak (hij komt ook buiten) maar zonder resultaat. Het was niet duidelijk of dit nou poep of plaspogingen waren, maar gezien zijn voorgeschiedenis zijn we naar de dierenarts gegaan. Poes was overigens vrolijk, at goed, ging op jacht etc. Doordat de afspraak buiten de spoedtijden viel, konden wij weer naar onze eigen dierenarts. Helaas was er een vervanger welke ons vertelde dat zijn darmen vol zaten en zijn blaas leeg was. Hij kreeg een klysma en een laxeermiddel. Een week later verdwenen de klachten niet en ik kreeg toch het idee dat dit een blaasprobeem was. Er lagen namelijk steeds meer kleine plasjes in de bak.

Mijn man nam Poes mee terug naar de dierenarts. Dezelfde vervanger was er: dit maal kreeg poes de diagnose rugpijn. Toen hij thuis kwam met deze mededeling, wist ik meteen dat dit niet zo was. Ik herken inmiddels het klachtenbeeld en dit waren duidelijk blaasklachten. Weer had Poes geen andere klachten. Overigens is de vervanger een dierenarts die werkzaam is in het dierenziekenhuis. Ik vond het dus best kwalijk dat zij tot 2 keer toe een verkeerde diagnose stelde.

Gelukkig konden wij vervolgens terecht bij onze eigen dierenarts. Zij diagnosticeerde een blaasontsteking. Omdat hij -inmiddels al 2 weken- met deze klachten rondliep, kreeg hij een antibiotica kuur en Metacam(daar ben ik niet fan van) Katten die een penisamputatie hebben ondergaan, hebben in tegenstelling tot 'gewone' katten een grotere kans op een bacteriële blaastonsteking.

De antibioticakuur leek niet aan te slaan. Daarom nogmaals terug met het beestje: een echo, blaaspunctie en bloedonderzoek. In de urine bleken heel veel bacteriën te zitten, de echo en de bloedwaarden waren helemaal goed. De antibioticakuur(1) werd verlengd. Toen de kuur afgelopen was, zag ik diezelfde avond de klachten terug komen. Hierover heb ik meteen gebeld en de antibioticakuur(2) werd weer verlengd. Aan het einde moest ik urine van Poes inleveren: hierin bleek bloed te zitten. Waarschijnlijk afkomstig van de blaaswand die beschadigt is geraakt. De kuur werd weer verlengd(3). Aan het einde van deze kuur moest er weer urine gecontroleerd worden. Er zat nog steeds bloed in de urine.


Hierop kregen wij Cystease mee om de blaaswand te ondersteunen bij het herstellen.
Inmiddels zijn wij één week gestopt met de antibiotica en begonnen met de Cystease. Poes krijgt ook nog Metacam.
Ik weet dat Metacam niet goed is voor de nieren, maar ook hierover ben ik ten einde raad.

De dierenarts gaf aan dat katten vaak hun urine ophouden in afwachting naar het moment dat ze naar buiten kunnen. Wij hebben daarom meteen een kattenluikje gemaakt, dus poes kan inmiddels naar buiten wanneer hij wilt. (door het thuiswerken kon Poes sowieso veel naar buiten, maar nu helemaal).

Doordat Poes nu een kattenluik heeft, is de situatie minder makkelijk te controleren. Toch zie ik hem vaak plassen. Echter krijgt hij ook veel te drinken, heeft hij een drinkfontein en water door zijn voedsel. Ik weet dus niet of hij veel plast doordat hij veel drinkt, of doordat dit toch weer de kleine plasjes zijn die hij bij zijn blaasontstekingen liet zien.

Wij zijn een beetje ten einde raad: wat nou als de blaasontsteking weer terug komt?
We merken dit door zijn plasgedrag op de kattenbak, verder aan niks anders. Hij komt met 4/5 muizen per dag thuis, vliegt door de tuin heen, ligt in de avond lekker te relaxen en eet goed.

Naar ons idee hebben we vrijwel alles geprobeerd. De zuurgraad van de urine was goed, dus cranberrypoeder heeft dan weinig zin, volgens de arts.
Ik weet het zelf ook niet meer. Wat een zorgen om een beestje.

Als hij geen kattenbak had gehad, dan hadden we de klachten niet opgemerkt. Daarom neigen we nu naar de gedachte dat een steriele blaasontsteking wellicht bij hem hoort en hij er ook zelf bovenop komt. Ik ben alleen zo bang dat de steriele blaasontsteking een bacteriële wordt en dat is natuurlijk een stuk gevaarlijker.

Het belangrijkste is dat Poes geen pijn heeft en met zo min mogelijk medicijnen zijn leventje kan leiden.
Op Fora en internet kan ik geen soortgelijke verhalen vinden, dus daarom probeer ik het zo.


Wij willen onze Poes zo lang mogelijk bij ons houden, maar relativeren ook dat genoeg = genoeg. Echter is hij voor de rest gezond en blij en zou het heel gek zijn om met deze semi gezonde kat bij de dierenarts aan te komen voor euthanasie. Echter is de andere kant: moeten we hem dan ziek laten worden?


Lieve mensen, bedankt voor het lezen.
Het is een heel verhaal, ik weet het. Ik hoop dat iemand nog iets weet.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronische blaasproblemen, alles geprobeerd! LANG verhaal

Bericht door Dinky »

Je zou eens kunnen kijken of eurologist de juiste ondersteuning bied bij de blaas problemen: https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis.html
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronische blaasproblemen, alles geprobeerd! LANG verhaal

Bericht door Zotvanpoezen »

Wel goed voor Poes dat hij onbeperkt naar buiten kan. Zo te zien geniet hij ervan! Prima tegen de stress en dus ook tegen idiopathische blaasonstekingen ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie