Blaassteen icm sterilisatie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
sjors81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2021 14:54

Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door sjors81 »

Afgelopen donderdag is mijn britse korthaar gesteriliseerd. Ik heb haar overgenomen en nu circa 3 mnd in bezit. Vanaf vrijwel de 1e week kmgad ze blaasproblemen. Gedacht werd aan blaasontsteking maar iedere keer na het stoppen van de novacam kwam het terug. Omdat ze gesteriliseerd moest worden (ze is al 2,5), heeft de da gelijk een foto gemaakt en bleek dat ze een blaassteen had. Tegelijk met de sterilisatie is deze verwijderd. Ik heb zowel een medische vraag als een financiële.

1. Ze lijkt goed te herstellen. Ze is wel rustiger maar eet en drinkt goed. Ik ben alleen waardoor het mij niet lukt haar een kraag om te doen. Heeft ze hem om dan is die binnen 10 minuten weer af. Tot op heden kijkt ze niet naar haar wond om maar blijft een risico. Zijn er hier mensen waarbij het ook zonder kraag of truitje goed is afgelopen?
2. Tot en met vandaag plast ze ineens buiten de bak. Steeds rondom het zelfde tijdstip en altijd een grote plas. De rest van de dag gaat ze naar de kattenbak met wat kleine plasjes(een paar keer, niet vaak). Ik heb begrepen dat dat niet raar hoeft te zijn. Wat zijn jullie ervaringen wanneer het ophoudt? Er is soms ook nog wat bloed zichtbaar. Klein drupje helder bloed is het.

3. De sterilisatie en blaasteen verwijderen leverde een flinke rekening op. Ik had verwacht dat die lager uitviel aangezien ze er toch al lag voor de sterilisatie. Ik heb een vast bedrag betaald voor de sterilisatie en kreeg daar boven op een bedrag van 300euro voor 45 minuten operatie. Zijn dit reële prijzen? Ik heb gelezen dat een sterilisatie ook ongeveer 45 minuten duurt wat betekent dat ze in totaal 1,5 uur bezig zijn geweest.

Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik ben nieuw op dit forum dus hoop dat ik me aan de forumregels heb gehouden :grin:
Cerna

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door Cerna »

Hoi Sjors
1. Ik heb al veel poezen laten steriliseren en nog nooit een truitje of kap nodig gehad. En 5 jaar geleden had een van mijn Britjes een blaassteen die met succes verwijderd is. Ook nu was geen kap nodig.
Ik zou het dus zonder proberen en haar wel goed in de gaten houden en mocht ze toch aan het wondje gaan trekken (likken is niet erg) dan kun dit altijd nog overwegen.

2. Dat van dat plassen buiten de bak herken ik niet, maar het kan een stressreactie zijn. Hopelijk stopt het snel. Iets bloed na een operatie lijkt me normaal. Evt. zou je een tweede bak kunnen plaatsen. Veel katten vinden het namelijk niet prettig om op dezelfde bak te plassen en te poepen.
Ik heb nog even Milka's medisch dossier bekeken en zag dat ze zeker een week na de operatie nog erg vaak naar de bak ging.

3. Over de financiën kan ik niets zeggen want dat is te lang geleden, maar het lijkt me een redelijk bedrag omdat er een tweede handeling plaatsvindt, de sedatie verlengd moet worden en wat een dierenarts nog meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door Rik »

Geen ervaring maar verwijderen van oxalaatstenen kan wel tot €500 kosten. Het hangt ook een beetje van de dierenarts af. Je moet ook niet vergeten dat ze met zijn tweeën zijn (altijd minimaal met een assistent). Tevens kan het ook zijn dat de eventuele nazorg er ook bij zit (zodat je niet extra hoeft te betalen als je terug moet voor ontstekingen of hechtingen verwijderen e.d.).

Maar prijzen kunnen nogal uiteen lopen. Soms terecht (de ene maakt gebruik van gasnarcose, de ander weer niet, dat soort dingen) en soms onterecht (gewoon een duurdere DA).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door Dinky »

Weet niet meer precies wat we hier kwijt waren bij verwijderen blaastenen maar was toen zeker meer dan 300 euro dus prijs lijkt mij niet vreemd. Zelf vraag ik altijd kostenspecificatie na dierenartsbezoek zodat duidelijk is hoe de prijs is opgebouwd. Bij operaties zaten de kosten vooral in operatie tijd en minder in materiaal en middelen.

Kap of truitje was hier drama en is goedgekomen zonder truitje. Weet niet meer in hoeverre het plassen gelijk weer normaal was hier.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
sjors81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2021 14:54

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door sjors81 »

Cerna schreef: 14 mar 2021 16:35 Hoi Sjors
1. Ik heb al veel poezen laten steriliseren en nog nooit een truitje of kap nodig gehad. En 5 jaar geleden had een van mijn Britjes een blaassteen die met succes verwijderd is. Ook nu was geen kap nodig.
Ik zou het dus zonder proberen en haar wel goed in de gaten houden en mocht ze toch aan het wondje gaan trekken (likken is niet erg) dan kun dit altijd nog overwegen.

2. Dat van dat plassen buiten de bak herken ik niet, maar het kan een stressreactie zijn. Hopelijk stopt het snel. Iets bloed na een operatie lijkt me normaal. Evt. zou je een tweede bak kunnen plaatsen. Veel katten vinden het namelijk niet prettig om op dezelfde bak te plassen en te poepen.
Ik heb nog even Milka's medisch dossier bekeken en zag dat ze zeker een week na de operatie nog erg vaak naar de bak ging.

3. Over de financiën kan ik niets zeggen want dat is te lang geleden, maar het lijkt me een redelijk bedrag omdat er een tweede handeling plaatsvindt, de sedatie verlengd moet worden en wat een dierenarts nog meer gebruikt.
Dank voor je uitgebreide reactie. De da vertelde dat ook likken niet goed is omdat ze dan de wond ook kapot likken. Tot op heden irriteert de wond haar in ieder geval niet alleen zo nu en dan isbhet onderdeel van haar wasprotocol :lol:

2e bak heeft ze al. De oude eigenaar vertelde me dat pas na 2 maanden dat ze gewend was aan 2 aparte bakken. Ik heb het vermoeden dat door stress ze een blaasontsteking heeft gekregen en vervolgens een blaassteen is ontstaan. Omdat ik gelijk klachten kreeg heb ik een naar gevoel over gehouden aan de overname. Je gaat toch denken dat de vorige eigenaar het heeft geweten en geen zin had in een dure operatie. Zou het kunnen dat er in zo'n korte tijd een blaasteen ontstaat? Heb ik gewoon pech?
Cerna

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door Cerna »

sjors81 schreef: 14 mar 2021 20:25 Zou het kunnen dat er in zo'n korte tijd een blaasteen ontstaat? Heb ik gewoon pech?
Bij Milka begon het frequent naar de bak gaan in januari, maar onderzoek wees niets uit. In juli zijn er nog een keer foto's gemaakt (urine opvangen lukte niet want ze hield het rustig twee dagen op), maar ook toen was niets te zien en pas half oktober ontdekte de dierenarts een "grintpad' in haar blaas.

Er moet dus in januari al wel wat aan de hand zijn geweest zonder dat dit te zien was na onderzoek en het kan dus zijn dat de vorige eigenaar dit inderdaad niet geweten heeft en dat er ook niets te merken viel zoals bij Milka wel het geval was. Je kunt dit dus beter aan de dierenarts vragen want hij heeft er voor geleerd :smile:
Maar wanneer ze al vanaf dag 1 bij jou blaasproblemen heeft, kan ik me niet voorstellen dat dat bij de vorige eigenaar (fokker?) niet het geval was.

Is ze een herplaatser? En weet je de reden van herplaatsing?
sjors81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2021 14:54

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door sjors81 »

Cerna schreef: 14 mar 2021 21:48 Bij Milka begon het frequent naar de bak gaan in januari, maar onderzoek wees niets uit. In juli zijn er nog een keer foto's gemaakt (urine opvangen lukte niet want ze hield het rustig twee dagen op), maar ook toen was niets te zien en pas half oktober ontdekte de dierenarts een "grintpad' in haar blaas.

Er moet dus in januari al wel wat aan de hand zijn geweest zonder dat dit te zien was na onderzoek en het kan dus zijn dat de vorige eigenaar dit inderdaad niet geweten heeft en dat er ook niets te merken viel zoals bij Milka wel het geval was. Je kunt dit dus beter aan de dierenarts vragen want hij heeft er voor geleerd :smile:
Maar wanneer ze al vanaf dag 1 bij jou blaasproblemen heeft, kan ik me niet voorstellen dat dat bij de vorige eigenaar (fokker?) niet het geval was.

Is ze een herplaatser? En weet je de reden van herplaatsing?
Heb de vraag ook aan de da gesteld maar nog geen reactie. Het is een herplaatser en komt bij een particulier vandaan. Reden is dat ze niet overweg kon met haar andere kat. Veelvuldig gebruik vd bak was vanaf de 1e week alleen koppelde ik dat aan het feit dat het een nieuwe omgeving was en ze moest wennen
Cerna

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door Cerna »

Dan was ze dus al gestrest toen ze bij jou kwam en dan de verhuizing er nog eens overheen...... :-(

Zaak is nu om te voorkomen dat ze het nog een keer krijgt. Ik neem aan dat je dieetbrokjes hebt gekregen, maar mocht ze die niet willen eten (Britten zijn kieskeurig) dan heb je ook nog de mogelijkheid om van de Huisdierendokter Eurologist te geven (maar misschien dat medicatie ook weer stress geeft en dan is het beter van niet).
https://huisdierendokter.nl/eurologist.html

Mocht je de indruk hebben dat ze nog steeds wat gespannen is dan heb je ook nog valeriaanzakjes of matatabistokjes of Feliway:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... ten/690115

https://www.medpets.nl/puur+matatabi/?sqr=Matatabi

https://www.medpets.nl/feliway-optimum/?sqr=Feliway
sjors81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2021 14:54

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door sjors81 »

Nou inmiddels een paar weken verder en het leek goed te gaan. Alleen de afgelopen 5 dagen vind ik haar weer heel onrustig. Ze at en dronk verder goed maar kon niet haar rust vinden. Ze maakte niet meer gebruik van de kattenbak dus dat vond ik positief. Vanochtend moest ze overgeven, op zich niet vreemd maar zag verder geen haar al. Zojuist zat ze in 1x weer langer dan normaal op de kattenbak. Leek of ze toch weer moeite had met plassen. Ik wordt er ondertussen nogal gek van. Ik heb haar nu bijna 3 mnd en alleen maar problemen. Iedere keer hoop dat het goed gaat maar dan toch weer terug bij af. Weer een nieuwe blaasontsteking lijkt me wel heel toevallig ze is overigens afgelopen dinsdag gestopt met de novacam. De wond was in ieder geval wel goed hersteld (en zonder kap).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door Rik »

Is de urine in het begin eigenlijk op kweek gezet? Bacteriele blaasontsteking komt niet vaak voor maar het is wel handig om het te weten. (Dus dat had vanaf het begin al gedaan kunnen worden)

Wat is er gedaan aan het feit dat er stenen waren? Is de pH van de urine getest (i.v.m. de oxalaatstenen)? Is er een dieetaanpassing gedaan? Want niets doen werkt dan ook niet want dan kan het terugkeren. Ik denk dat dat nu al wat snel is maar je moet er nu wel al rekening mee houden.

Is er achteraf gecontroleerd dat alle stenen goed verwijderd zijn?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
sjors81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mar 2021 14:54

Re: Blaassteen icm sterilisatie

Bericht door sjors81 »

Urine is eerder al wel onderzocht maar ik weet niet of ze bij de operatie dit ook nog hebben gedaan. Wel is de steen onderzocht en dat bleekstruciet te zijn. Ze zit al sinds 2 maanden op het juiste dieetvoer.

Achteraf gecheckt op stenen weet ik ook niet. Ze hebben de blaas geopend en wel alles gespoeld begreep ik. Het fijne weet ik er niet van. Iets zegt mij dat de blaassteen niet de oorzaak is geweest. Ik begreep ook dat katten een blaassteen kunnen hebben zonder dat ze er last van hebben.
Plaats reactie