Nierpatient kater zaterdag lelieblad gegeten...

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 aug 2017 19:49

Nierpatient kater zaterdag lelieblad gegeten...

Bericht door Mijnnierkat »

Dag allemaal,

Het is jaren geleden dat ik hier wat heb geschreven. Hopelijk gaat het goed met alle katten en hun bazen. De prognose van mijn kater sep was een aantal jaren heel slecht, de dierenarts
gaf hem na veel verloren niercapaciteit destijds nog een half jaar. Sep is inmiddels alweer 9 en doet het al 3 jaar ontzettend goed. Hij glanst, is energiek en eet (Royal Canin Select) en drinkt goed.

Sep is 3 jaar geleden namelijk met spoed opgenomen en gespoeld, i.v.m. eten van een lelieblad. Hier heeft hij niets aan over gehouden, het heeft zijn nieren niet verder aangetast. Of dit door het snelle handelen komt, of dat dit gewoon geluk was zullen we niet weten. Afgelopen zaterdag ontving ik een bos bloemen, met daarin 1 lelie. Oei dacht ik nog tijdens het schikken van de bloemen, die lelie gaat onmiddellijk eruit. Ondanks mijn voorzorgsmaatregelen is in de gootsteen een blad van een lelie blijven slingeren en je raad het al.. Sep had ‘m te pakken ondanks dat hij nooit op het aanrecht te vinden is! Ik ben me vreselijk rot geschrokken en heb me eerst voor m’n kop geslagen hoe dit opnieuw kon gebeuren….

Sep heeft ongeveer 2 cm van het blad gegeten, ik heb direct de dienstdoende dierenarts gebeld. Dit was niet mijn eigen dierenarts. Hij maakte zich niet zo druk, het was een klein beetje en met een tabletje Norit had hij er wel vertrouwen in. Je begrijpt dat ik afgelopen weekend niet rustig heb gezeten. Inmiddels zijn we ongeveer 50 uur verder en merk ik niks aan Sep. Hij glanst, is vrolijk, eet en drinkt. Ik was daardoor eigenlijk weer helemaal gerustgesteld. Misschien dat de lelie die hij at niet giftig was, of heeft de Norit geholpen.. Heb contact opgenomen met mijn eigen dierenarts en die wil Sep ondanks zijn goede vertoning toch zien, we gaan er vanavond om 1830 uur heen en zijn bloedwaardes worden gecontroleerd. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat dit geen gevolgen heeft voor Sep, of is het eten van een lelie altijd schadelijk?

Groet
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierpatient kater zaterdag lelieblad gegeten...

Bericht door Synemios »

Ik heb geen idee.
Maar ik ben wel benieuwd of alles ok was.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie