Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik heb Ollie wel cerenia gegeven vanavond omdat ik inderdaad bang ben dat we weer van vooraf aan beginnen. Bijsluiter zegt inderdaad 14 dagen.

Ik denk eigenlijk dat ollies bloed best af te nemen valt, zolang het thuis kan. We kunnen hem immers ook prikken zelf. Dus wellicht een arts aan huis.. maar daarvoor wil ik wel dat het langer goed gaat. Dat we zeker weten dat het niet paar dagen vooruitgang is.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja dat bedacht ik me ook inderdaad, misschien als hij niet hoeft te reizen en rustig thuis kan blijven is hij mogelijk wel te prikken.
Dan is dat ideaal zo’n dierenarts aan huis.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Vandaag begon spannend.

Ollie leek kots- en kotsmisselijk. Non stop smakken, hij wilde niks eten, heel apart, gezien de afgelopen week. Ik kon hem nog geen cerenia geven want er was nog geen 24 uur verstreken (de tablet zou nog moeten werken).

Op gegeven moment werd hij ook nog een beetje onrustig, dus ik ook, bang voor een nieuwe aanval. Maar die bleef uit.

Gelukkig, leek het na een uurtje weg te trekken. Het eten bleef wat moeizaam gaan tot halverwege de middag, maar dat heeft hij redelijk ingehaald. Wel let ik erop, dat hij zich vanavond niet overeet, want ik wil niet dat hij weer moet kotsen. Hij komt nu namelijk meteen weer naar de koelkast zodra die open gaat.

Vanavond Cerenia + vocht gegeven. Stress momentje want het vocht lukte me niet in 1x (zenuwen).

Hij heeft vandaag gegeten:
- 6x 10ml spuitje niervoer
- 1x bakje carny 80gr + ipa
- 1/2 bakje Sheba filets in sauce + ipa
NIet ontevreden gezien de moeizame start.

Morgen rondje dierenartsen bellen. Hopelijk cerenia op recept zonder controle of controle aan huis.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Hoe is het vandaag gegaan?
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Cerna schreef: 15 mar 2021 21:56 Hoe is het vandaag gegaan?
Goed!
Ik heb een mobiele dierenarts in de plaats naast mijn woonplaats gevonden. Die heeft mij direct cerenia voorgeschreven (morgen ophalen) en op den duur kunnen die ook aan huis komen. Zij vinden ook dat ik hem elke dag zie dus ik zie zelf het best of hij gelukkig is op deze manier. Opluchting!

Qua eten ook goed!
We zitten nu weer op 2,5 carny plus 2 spuitjes niervoer.
Vandaag weer een zakje niervoer natvoer opengetrokken maar daar loopt die van weg. Helaas.

De huidige DA had destijds gezegd als hij niervoer niet wilt dat ik dan ook kan kijken naar een senior voeding van hoge kwaliteit. Misschien daar eens induiken.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Wat fijn om te horen dat deze dierenarts niet moeilijk doet over de cerenia en aan huis wil komen in de toekomst.
En helemaal super dat Ollie toch weer goed gegeten heeft vandaag, kom op Ollie nu volhouden zo 💜🍀

Ja dat laatste hadden wij met Oscar ook als tip gekregen maar dan wel alsnog met ipa erdoor, goed dat je het zegt dan kan ik dat ook in mijn achterhoofd houden, ik heb er met Lizzy toen niet meer aan gedacht.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Tibby vindt de Royal Canine kip niervoer goed te doen, dat eet ze al jaren. Daarnaast eet ze geregeld niervoer brokjes Royal Canin Renal Select. En soms eet ze een beetje niervoer stoofpotje.
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Hoe gaat het nu met Ollie?
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ollie gaat nog steeds stabiel. Z’n gewicht schommelt, de ene dag paar 100gr erbij de andere dag weer wat minder.

Maar hij eet nog steeds zelf (wel kieskeurig, maar jullie kennen er alles van). Niervoer nog steeds niet (behalve de blikken pro plan).

Verder is hij vrolijk en opgewekt. Rent (ja, rent!) ‘s ochtends naar de achterdeur omdat ie naar de tuin wilt.. komt schooien als ik zelf eet.. ik zie langzaam maar zeker echt trekjes van de oude Ollie terug.

Vocht doen we nu met 2 dagen er tussen ipv 1. En dat gaat goed. 3 dagen vind ik nog wat spannend. Cerenia nog wel elke dag iom de nieuwe arts.

Wel spannend hoor, als Ollie dan bijv zijn carny niet eet, krijg ik meteen stress (zijn we weer terug bij af?), maar tot nu toe wilde hij dan gewoon wat anders.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Klinkt goed!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Klinkt inderdaad heel goed. Ik ben reuze benieuwd wat nu de nierwaardes zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je dat voorlopig nog niet laat testen (zou ik ook niet doen met die bijkomende stress).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Klinkt positief.
Die kieskeurigheid wordt je af en toe gek van, Lizzy weigerde de renal- hypoallergene brokjes van trovet te eten.
Dus ik wilde ze gisteren in een doos doen voor de dieren voedselbank, ik dacht even kijken nog of ze ze echt niet wil.
Nou ze sloeg het zakje gewoon uit mijn handen omdat ze meer wilde.
Ben wel blij want dat kan ik die geven als ze het andere weer zat is.
En zo blijf je bezig.
Ik herken die stress ook hoor als ze dan ineens niet willen eten, en de opluchting als ze het wel doen met iets anders.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik durf de doos met eten ook nog niet te doneren maar vind het ergens ook zonde dat ik telkens een nieuwe opentrek en het zo weer kan weggooien (die natvoer zakjes).

Ik vind het wel heel jammer dat Ollie geen brokjes eet. Want als ik zelf weg moet, dan weet ik gewoon dat Ollie die uren niets eet. Daarom kan/wil ik telkens ook niet langer dan 2 uurtjes van huis weg. Natvoer kan ik niet zomaar neerzetten want onze andere kat vreet alles op dan. En scheiden als ik weg ben, vind ik zielig (dan moet er 1 in een kleine kamer). Wie weet veranderd dat nog en gaat hij wel brokjes eten.

Heb ook Schesir geprobeerd, volgens mij is dat ook wel hoogwaardig “gewoon” voer, de kip+ananas ging er goed in.

@ Rik; ik ben ook wel benieuwd naar de waardes, al zou het me weinig uitmaken als ze niet verlaagd zijn want hij voelt zich overduidelijk goed. Ik wil wel graag een onderzoek naar alles als het zo goed blijft gaan, want wil bijv niet dat z’n andere organen (met name lever door cerenia etc) problemen krijgen en we dat dan niet in de gaten hebben. Maar ik heb daarover afgesproken met de nieuwe DA dat we dat over 1 maand nog eens bekijken.

Vandaag is trouwens dag 14 van de cerenia, volgens de bijsluiter de laatste dag. Volgens de DA mocht ik nog wel doorgaan, verwacht ze geen problemen als ik doorgeef, en is het belangrijker dat Ollie eet en niet misselijk is.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Hè bah, ging zo goed vandaag, braakt ie net alles van de anderhalf uur ervoor uit.
Hij lijkt niet misselijk ofzo. Hij komt steeds eten vragen.. na het kotsen ook meteen actief en eten schooien (vorige keren braken was hij daarna van slag)
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5147
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

De cerenia: je moet het zelf weten maar ik zou het door blijven geven.
Zeker als jou dierenarts nu ook zegt dat het gewoon kan.

Braken:
Ja dat is lastig. En ik begrijp de stress.
Aan de andere kant, te veel ineens eten, te snel eten, een haarbal kan ook nog steeds aan de orde zijn.
Ik hoop dat dat het is.

Wij gebruiken hier chipbakjes daar kan ook nat voer in.
Maar ik zou dat niet uren laten staan.
Een ander idee is een kattenluik met chip naar een ruimte waar alleen Ollie heen kan.

Of een eethokje maken waar alleen Ollie in past, maar dan moet Ollie wel de kleinste zijn anders heeft het geen zin.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie