Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

De dierenarts doet het nu overkomen alsof dat infuus z’n laatste redmiddel is, hij vergiftigd zichzelf
Je krijgt zo’n druk op je schouders van het moet nu nu nu nu - zo heftig

Net at hij de laatste par hapjes carny uit m’n hand, hij heeft nu al met al 1,5 eetlepel pro plan nat op en bijna 1 bakje carny.

Straks hopelijk wat kip.. heb nutribound (?) gehad dat likt hij niet op maar miss kan ik het eroverheen doen.

Het verhaal van noa is hoopgevend. Ben echter bang als m’n olletje echt niet eet een dezen dagen.... bah bah bah

Wilde nog een foto toevoegen hoe hij net in de sneeuw zat maar het lukt niet. Zal miss niet toegestaan zijn in het forum zelf
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik vind het moeilijk om te zeggen, maar de dierenarts heeft wel gelijk.
Hij moet aan het infuus en daarna nierdieet want anders gaat het op en af: is hij een paar dagen goed dankzij het infuus, maar zodra de nieren het dan weer zelf moeten doen, moeten ze wel geholpen worden en wanneer hij dan eten krijgt waar de nieren niet goed mee om kunnen gaan, dan gaat het van kwaad naar erger en kan het opeens afgelopen zijn.
Natuurlijk, in eerste instantie is het goed dat hij wat eet ook al is het geen nierdieet, maar daar kun je niet mee doorgaan.

Ik zou je graag willen zeggen dat het allemaal niet uitmaakt en dat het wel weer goed komt, maar helaas is er geen andere keus wanneer je Ollie er doorheen wilt slepen.
Heel veel sterkte!!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Snap ik. Maar hij moet het wel zelf willen.
Morgenavond komt er iemand langs voor het onderhuids infuus te geven. Duimen dat hij het toe laat.

En dan maar duimen dat ik op welke manier dan ook het niervoer erin krijg. Spuitjevoeren vind ik doodeng en stressvol (ook voor hem).

Zoals verwacht vrat die net wel de kip van m’n bord.
Wel slecht. Maar zit wel iets in zijn maag.

Als het goed is krijg ik morgen/zaterdag de zooplus bestelling met proplan. Hopelijk eet hij daar wel van.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Hoewel een intraveneus infuus veel beter is (direct in het bloedvat en dus bij de DA) zou ik in ieder geval wel beginnen met onderhuids infuus (gewoon thuis), zeker als iemand je daarmee kan helpen. Niet zo effectief als intraveneus maar in ieder geval wel ondersteunend.

https://www.dapblommaart.nl/index.php/k ... fuus-geven

En natuurlijk even kijken of je zonder al teveel druk toch een spuitje voer kunt geven. Misschien valt het mee. Lukt het niet of is het stressvol dan stop je gewoon. Maar dan heb je het geprobeerd.

Edit: Ah, ik zie dat het onderhuids infuus al geregeld is. Hopelijk helpt het iets.

Kip kun je ook fijnmaken of in kleine stukjes en dan wat ipakitine erdoorheen. Dat mag dan wel. De ipakitine bind dan de giftige stoffen.
Laatst gewijzigd door Rik op 11 feb 2021 19:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Yes Rik.
De stress die ollie krijgt door de autorit (krijst en huilt de oren van je kop), infuus ed (moet onder narcose, anders maakt ie iedereen af) zorgt ervoor dat hij ook bij de DA niet eet. Volgens de DA geen goed plan en ik denk het zelf ook niet.

Het is een oud paravetinair die ons ermee wil helpen thuis, dat is heel fijn.

Ik ga morgen de spullen halen en zal ook een goed spuitje voor voer meenemen bij de DA.
Ze had overigens nog een ander misselijkheidmiddel klaar gelegd, maar volgens haar is die slechter dan cerenia. De naam weet ik nu niet, zal morgen wel posten.

Kon ik hem maar zeggen, eet het nou beestje....

Edit nav edit hierboven:
De DA is bang dat ollie de ipatikine ruikt en dan ook kip ed weigert maar ik zal het wel mee vragen morgen
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Ipakitine is reuk- en smaakloos en we hebben daar goede ervaring mee. Het weigeren uiteindelijk kan anders ook komen door misselijkheid (waarschijnlijk de reden waarom we met nierpatientjes om de zoveel tijd wel eens van voer moeten wisselen).

Als je 'gewoon' natvoer geeft is het in ieder geval een hele uitkomst die nierpatientjes. Nog niet zo goed als nierdieet maar vele vele maken beter dan zonder.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Heb inderdaad het idee dat hij van ál het aanwezige niervoer misselijk wordt en alleen carny ocean en gekookte kipfilet wegkrijgt
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Van het niervoer raakt hij niet misselijk. Het is alleen niet zo lekker. En als je al misselijk bent dan eet je liever niet iets wat niet zo lekker is ;)

Hij is misselijk door de opbouw van gifstoffen omdat de nieren niet goed werken. En bij weinig eten werken de nieren nog slechter waardoor die stoffen nog meer opbouwen en hij nog misselijker wordt. Een vicieuze cirkel zoals Annet al aangaf.

Als je theelepeltje ipakitine door de carny of kip doet dan scheelt dat al wat. En als hij dan een beetje van de misselijkheid af is (wat hopelijk goed lukt) eet ie misschien ook het niervoer weer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Seurry ik voel me wat dom dat ik denk dat ik m’n beestje ken maar dat het toch anders zit :(
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Dom hoef je je niet te voelen hoor. Met een nierfalertje krijg je in één keer een heleboel nieuwe info over je heen met hoe dat gaat bij katten. En dat bovenop de paniek en zorgen die je al hebt voor je liefste. We weten precies hoe dat voelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5176
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Fijn dat er iemand is die je kan helpen met het onderhuids infuus.
Ik denk dat ze nu primperid/ emeprid voorschrijven dat is 2e keus en derde keuze is ordansetron ( zofran)
Ipa is smaakloos, heb het zelf ook nog even geproefd om het zeker te weten ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Hoe is het gegaan met het infuus?
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Goed. Ik was zelf even weggegaan ivm mijn spanning.
M’n vriend heeft Ollie beetgehouden en de vrouw die ons hielp kon de spuit met vocht toedienen. Ollie was rustig en liet het gebeuren!

50-60 ml gehad.

Morgenavond komt ze weer.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Zo fijn dat je een ervaren iemand hebt gevonden die het thuis kan doen.
Je zult zien dat hij er van opknapt.

Op het forum was iemand die dit zelf deed: viewtopic.php?f=56&t=21258&hilit=Pluisje&start=165
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ja heel fijn. Ze gaat het me ook leren als het het echt vaker / langer nodig is.

Nu dat eten nog.

Vandaag mwoah gegaan maar wel meer niervoer dan carny erin gegaan. Gemixt met wat gekookte kip at hij het uit m’n hand.

Heb wel spullen voor spuitjevoeren meegenomen bij DA.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Plaats reactie