Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Wanneer Tibby een verstopping heeft gehad en dan eindelijk heeft gepoept, kan haar eetlust ook zijn verpest daardoor en moeten we een paar maal dwangvoeren om haar weer op gang te krijgen.
Bij Tibby komt over het algemeen de grootste nierfalen ellende voort uit verstopping problemen. Daarom heb ik dit eerder in dit topic al een paar maal aangehaald.
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ja, ben blij dat je het al vaker genoemd hebt. Daardoor dacht ik er nu meteen aan. Eerder poepte hij gewoon dagelijks en echt een goede drol. Maar dat gekrijs was vreemd en ik keek toen direct in de bak (voorgevoel denk ik en mijn herinnering aan wat jij zei over Tibby) dacht ik direct, kan wel eens een verstopping zijn. Zijn vermoedelijke keutel op zaterdagochtend was keihard en droog en gisteravond was het al redelijk smeuïg. De dierenarts kan denk ik van buiten goed voelen of hij verstopt zit. Misschien kunnen ze me leren hoe ik dat voortaan kan voelen.

Gelukkig at hij net wel een kwart blikje carny bijna helemaal op.

Ik zei van het weekend nog tegen m’n vriend dat ik zo blij ben dat ik altijd mijn onderbuik gevoel volg want kijk waar we nu staan. Hij was anders al dood geweest. En de afgelopen 2 maanden waren bijna 1,5 echt heel goed. Ik hoop dat m’n onderbuikgevoel nu ook klopt en dat het verstopping is en we hem daarna weer op kunnen laten krabbelen. En ook zonder al jullie informatie en ervaring waren we niet zo ver gekomen!

Ik laat jullie vanmiddag of vanavond weten hoe het bezoek van de DA ging.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Snelle update voor ik het vergeet;

Bloed is geprikt, niet genoeg helaas, bloedarmoede vermoeden ze maar kunnen ze niet meten (? Te weinig bloed)
Ze zagen in de patiënten kaart van andere da dat toen ook bloedarmoede was hebben ze mij nooit gezegd

Urine doen ze alleen aanprikken icm echo omdat ze bang zijn dat er een darm voor zit, ik mag zelf opvangen en brengen voor eiwit verlies te checken

Ollie zat inderdaad verstopt (hij had net voor de DA kwamen vier dikke drollen gedraaid) ze denken dat dat de acute pijn en niet willen eten door de verstopping komt. En de verstopping komt dan weer door de nierfalen. Ik moet doorgaan met Laxatraxr maar dan 1 ml ipv 2 ml omdat ze voelde dat er nog 1 flinke drol in zat

Ze vinden t super slecht dat ik hem carny geef maar ja kiezen tussen twee kwaden hij eet of carny of niets in zulke gevallen.

Ze gaan nu bloed onderzoeken en dan krijg ik de waarden en dan weer kijken wat we gaan doen.

Ze vroegen of we openstaan voor evt weer spoelen in de kliniek, wil ik alleen als het weer beter gaat

Ze willen dat we doorgaan met onderhuids infuus
Verder heeft hij een hartruisje en tandsteen
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat je wel ipa door de carny doet (heb je dat gezegd)? Dan valt het in ieder geval nog mee en inderdaad beter dan niet eten. Hopelijk kun je hem op termijn zich over krijgen (met wat mengen).

Hij zit dus flink verstopt. Je zou zeggen dat het infuus wat hij krijgt daar ook wel mee zou moeten helpen.

Ben benieuwd naar de bloedwaardes maar blijf bedenken dat je naar de kat zelf moet kijken, niet alleen naar de waardes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ben het volledig eens met Rik.
Ging het bloedprikken nu wel zonder roesje?
Ben ook benieuwd naar de uitslag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Nou, uitslagen binnen en die zijn niet best. Gezien Ollie zijn goede toestand hoopte ik dat ze gelijk zijn gebleven maar ze zijn mega gestegen. Crea niet eens te meten. Ik plaats hieronder een foto van de waarden.

Het hele onderzoek incl prikken ging zonder roesje. Die DA aan huis is een uitkomst. Ollie werd pas bozig bij het bloedprikken zelf terwijl hij bij de DA op locatie al onder narcose moest bij het scheren. Hij heeft het echt goed gedaan.

Ik had inderdaad gezegd dat ik Ipa gebruik. Toen ze me belde voor de uitslag te bespreken, kwam ze er wel op terug dat iets eten beter is dan niets.

Gister na de DA was Ollie redelijk ok en at van het bordje, maar ‘s avonds veranderde dat. Leek weer erg misselijk, zelfs lokken met verse tonijn ging niet echt van harte (dat vloog z’n bekje uit en kauwen weer met veel herrie). Ik heb hem vannacht in mijn kamer gehouden zodat ik eten kon laten staan. Was maar 1 lepel natvoer niervoer maar dat was ‘s ochtends wel op. Nu gaat het weer niet top. Misschien zit die drol nog dwars.

Terug naar de uitslag; de DA had nog niet eerder meegemaakt dat het zo hoog is dat het apparaat het niet meten kan. Maar ze vond Ollie er ook goed uitzien en goed en alert en met het verhaal van de afgelopen goede weken, stuurt ze zeker niet aan naar inslapen. Op haar advies doen we nu drie dagen ‘s ochtends en ‘s avonds 150ml vocht onderhuids en daarna elke dag 75ml en dan kijken hoe die het doet en aanvoelen of we weer om de dag kunnen. Dit alles icm cerenia.

Dus ja dat is nu een beetje de status.

De foto, hoop dat jullie het kunnen lezen:
Afbeelding
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Oef. Toch een tegenvaller dat die creatinine zo hoog is. En de hoge ureum zal er toch voor zorgen dat hij misselijk is (en dus vrij slecht eet).

Hij wordt nu door jouw goede zorgen nog goed op de been gehouden.

Urine zou denk wel getest moeten worden op niveau van eiwitverlies maar ik verwacht wel dat dat er zou zijn waardoor semintra nodig kan zijn.

Het vocht-infuus zal hem in ieder geval zeker goed doen. Spoelen in de kliniek gaat intraveneus (in plaats van nu subcutaan) wat wel effectiever is maar het lijkt me een gewetensvraag of je hem dat een wilt doen.

Zaak is die ureum naar beneden te krijgen. Want daardoor is hij misselijk en als die weer lager is zal hij ook zelf weer beter gaan eten. Probleem is alleen dat je dat naar beneden krijgt met goed flink nierdieet eten.

Hopelijk werkt het vocht en cerenia de komende dagen goed en het hij weer wat beter eten.

Welke nierdieten heb je allemaal al geprobeerd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Misschien vanwege het niet lekker zijn vanwege de verstopping ook te weinig vocht binnen gekregen / gedronken. Wij krijgen het vochtpeil altijd weer aardig omhoog met spuitjesvoeding (Restorative care met Ipaketine en water). Dan komen het beter eten van natvoer en meer water drinken, terug. Maar ik weet niet of dat nu in Ollie zijn situatie afdoende zal zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Door die hele verstopping is hij inderdaad wat teruggevallen.

Vocht via infuus ter plaatse ga ik hem niet aandoen. Niet nu na die terugval. Vorige keer kreeg ik hem ook goed op de been dus ik ga er nu weer voor. Ze boden nog aan om thuis zo’n infuus aan te leggen, omdat ik momenteel niet werk kan dat (toezicht), maar dan moet hij wel een aantal dagen in een bench. Dat vind ik zielig, hem opsluiten in zijn eigen omgeving.

Nu dag 2 van 2x vocht per dag.
De eetlust komt wel terug merk ik. Ik heb hem gister en vandaag alleen niervoer gegeven, muv tijdens het prikken, ik moet hem lokken en bezighouden dus dan is het Schesir kip/ananas of verse tonijn (hele kleine beetjes en alles met ipa).

Verder drinkt hij ook heel veel. Meermaals de bakjes halfleeg als ik ze ververs.

@Rik, ureum naar beneden met niervoer, ja, de afgelopen maand was het al met al 80-90% niervoer per dag en de rest carny met ipa als hij écht niet wilde. Volgens de DA doe ik met dat kleine beetje gewoon voer al het goede van nierdieet teniet, zou het echt?!

Je vroeg welk nierdieet ik al geprobeerd heb:
- ProPlan Veterinary Diets NF se/ox rental function blik > nog steeds het enige nierdieet dat hij met smaak eet
- ProPlan NF renal zakjes zalm
- RC zakjes renal fish en renal beef
- RC brokjes renal (proefpakket dus alle 3 de soorten, select ging er een aantal x in dus zak gekocht....)
- Hills k/d brokjes tonijn (aantal keer gegeten)
- Hills k/d zakjes
- Hills k/d stoofpotje (1 blikje met smaak, volgende blikje laten staan)
- Sanimed brokjes (na zijn 1e narcose en onderzoek een aantal dagen gegeten)
- Sanimed zakjes natvoer
- Beaphar nier kuipje paté (achtig)

Wat ik zo zuur vind van online andere merken bestellen is dat het meteen per doos gaat, kosten lopen zo aardig op en de kans is groot dat hij het toch niet wil.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Je kunt wat hij niet eet terug sturen als je bij zooplus of medpets besteld.
Dan krijg je gewoon je geld terug.

Door dat kleine beetje niet niervoer doe je niet alles teniet.
Zeker niet omdat je wel ipa gebruikt.
Oscar kreeg de helft nierdieet en de helft fibre dieet met ipa en daar stegen de waarden echt niet zo van.
Ik geef Lizzy ook als ze slecht eet niet niervoer en ik heb bij haar de waarden echt niet zo omhoog zien gaan daar door..
Lizzy krijgt trouwens dagelijks cosma snoepjes over haar nier dieet en ook dat zie ik niet terug.
Uiteraard is volledig nierdieet beter, maar normaal eten is nog altijd beter dan niet eten.


Ik kan me heel goed voorstellen dat je een opname of een bench niet ziet zitten voor Ollie,
valt wel tegen die uitslag.
Maar goed kijk vooral naar hoe Ollie het doet nu.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Synemios schreef: 08 apr 2021 11:01 Je kunt wat hij niet eet terug sturen als je bij zooplus of medpets besteld.
Dan krijg je gewoon je geld terug.
Maar niet als het aangebroken is neem ik aan?
De RC zak komt bij de DA vandaan dus die kan niet terug.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Bij medpets sowieso als er minder dan 20 procent uit is of gebruikt is.
Bij zooplus krijg je alles van hills vergoed ivm smaakgarantie ( dus ook aangebroken) en alles wat niet geopend is ook, dus als jij 24 blikjes hebt en er is er 1 van op kun je de rest terug sturen en krijg je je geld terug.

Ik kreeg het van mijn dierenarts ook terug.
Maar wel altijd even mailen van te voren ( zooplus en medpets)

Kost anders kapitalen ik heb er 2 die van alles mankeren en dieet voer is nu eenmaal een stuk duurder.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

RC kan volgens mij met smaakgarantie wel terug naar de DA. Ook aangebroken. Vraag maar eens aan je DA of dat nu nog steeds zo is.
Royal Canin Smaakgarantie
Is uw hond of kat een lastige en kieskeurige eter? Met de smaakgarantie van Royal Canin kunt u de brokken altijd terugbrengen of terugsturen en krijgt u het geld terug!
https://www.rijnbeek-dier.nl/advies-vra ... oeding.php

Maar brokken vind ik sowieso niet zo best voor nierpatiëntjes.

Dit was mijn lijstje google docje
De beaphar en integra kuipjes at ze op een gegeven moment goed. Ze moest er wel aan wennen na een levenlang Felix gelei (wat ze verslaafd aan was geworden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Oh wat goed, ik ga er in duiken of ik eea kan terugzenden.

Ik snap wel dat bij Beaphar niet moet, wat stinkt dat zeg, de rest ruikt veel lekkerder.

Onze gezonde kat vind alles even lekker en die steelt het liefst al het nierdieet.

Ik ga ook je lijstje even bekijken Rik.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Dat stinken van Beaphar heb ik nooit zo ervaren. Ik heb toch ook heel wat keer dat Nierdieet Probeerpakket van Beaphar gehad (met gelijk 5 verschillende smaken).

De Animonda Integra Protect vond ze ook lekker. Beaphar is een 'fijne' paté maar Integra is een wat groffere paté (soort boerenpaté).

Ik zie inderdaad dat je bij zooplus gewoon producten terug kunt sturen. En als je dat via de hun en de dhl retourservice doet is dat ook gratis binnen 14 dagen. https://www.zooplus.nl/contact_us/claim ... urn-number

Dus je zou gewoon van alle merken nierdieet kunnen laten komen en kijken wat hij lekker vindt.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... /nierdieet

En soms was Bowy ook uitgekeken op een soort en moest ik weer een ander merk opentrekken. En dat at ze dan ook weer een tijdje goed. Dus wat hij nu niet eet zou hij later misschien toch wel weer eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie