Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Nou Ol had vandaag weer een soort aanval toen hij wakker werd, viel om enzo, wankelig. Binnen een halve minuut weer over.

Heb direct de DA gebeld, alles genoemd en ook het plassen naast de bak.

Ze belde me zojuist terug. Veel overlegd, er kan nog van alles zijn, neurologisch (epilepsie), schildklier (maar kleine kans). Ze heeft aangeboden om zaterdagochtend langs te komen. Dan starten we met de bloeddrukmeting en afhankelijk van wat daaruit komt gaan we even kijken of er nog verder onderzoek gedaan moet.

En heel fijn, ze rekenen geen consult en voorrijkosten omdat zij het vorige keer vergeten zijn.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Hoe is het met Ollie? Da geweest?
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

De DA is langs geweest inderdaad.

De bloeddruk was volkomen normaal.
We hebben nog geen bloed afgenomen voor schildklier. Afgesproken dat ik hem goed in de gaten hou. Gaat het goed dan over tijdje het hele onderzoek opnieuw incl schildklier. En anders bel ik tussendoor.
Moet nu denk ik wel Semintra gaan geven maar dat zijn we eigenlijk vergeten te bespreken dus zal ze zo nog wel contacten.
Ollie kreeg ook nog zo'n klysma omdat ze voelde dat de hele darm vol zat en hij had al 1,5 dag niet gepoept. Ik was bang dat hij op zondag weer zo'n pijn ervan kreeg.

Met Ollie gaat het best goed. Is steeds meer zijn oude kletserige zelf.
Hij weegt nu steeds circa 3,4 kilo wat ik echt een vooruitgang vindt, 2 weken geleden zat hij steeds op 3,1.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Goed om te horen dat Ollie geen hoge bloeddruk heeft en wat in gewicht is toegenomen.
Ik kan echt de smaakloze Mulcosoft poeders aanbevelen als laxeermiddel. Als Ollie Creamy sticks lekker vindt, dan kan daar makkelijk dagelijks een theelepeltje Mulcosoft doorheen worden gemixt. Hele goede ervaringen mee, poeslief gaat iedere dag op de bak..
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Dank je ik ga naar dat poeder kijken.

Gister had ik het met de arts over semintra en toen ze de bijsluiter las, stond er dat het geven van de semintra bij katten met ernstige nieraandoeningen de waardes kan doen verhogen. Iets met het zorgt ervoor dat de nieren weer harder moeten werken ofzo? Moeilijke woorden ik heb niet alles onthouden.

Jullie ervaring mee? Twijfel of ik het moet geven, als het eiwitverlies verminderd maar dat het wel op z’n nieren werkt..
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Daarom reageren wij ook best fel als een dierenarts semintra voorschrijft zonder dat er sprake is van eiwitverlies.
Het kan het dan namelijk verergeren.

In Ollies geval zou ik twijfelen omdat het maar heel weinig is qua eiwit verlies en nu de bloeddruk ook goed blijkt te zijn.
maar misschien dat Rik nog even mee kan denken.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fortekor/

Maar verder wel goed nieuws en netjes dat je geen extra consult hoefde te betalen.

Dulcosoft is macrogol dat kun je bij de apotheek of drogist krijgen en is inderdaad smaakloos.
Oscar kreeg dat omdat hij over zijn nek ging van de lactulose.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik denk dat Dulcosoft vooral ook beter is voor de portemonnee dan het spul van de DA..
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja je zou ook nog lactulose kunnen kopen dat is hetzelfde maar goedkoper.
Ik heb zelf laatst nog een fles van de dierenarts Ingeleverd, want Lizzy vond het ook verschrikkelijk vies.
Ik ga sowieso bij katten denk ik in het vervolg macrogol geven als het nodig is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Fijn dat de bloeddruk in orde is.
Nixy13 schreef: 05 mei 2021 09:36 Gister had ik het met de arts over semintra en toen ze de bijsluiter las, stond er dat het geven van de semintra bij katten met ernstige nieraandoeningen de waardes kan doen verhogen. Iets met het zorgt ervoor dat de nieren weer harder moeten werken ofzo?
Moeilijk. Ik ben dat overigens niet in de bijsluiter tegengekomen maar misschien heeft de DA toegang tot uitgebreidere informatie.

Ik heb wel begrepen dat eiwitverlies zelf ook schadelijk is voor de nieren.
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf
Telmisartan zorgt voor een verlaging van de systemische en glomerulaire druk waardoor proteïnurie vermindert.
Behandeling van proteïnurie is nodig wanneer er een UPC ≥ 0,4 aanwezig is. Proteïnurie kan nierfalen verergeren door activatie van ontstekingsmediatoren en het complementsysteem waardoor inflammatie en fibrose ontstaan.
Naast de mogelijkheid van verergen van nierfalen zou proteïnurie kunnen leiden tot ondervoeding en gewichtsafname maar gelukkig is dat dus (nog) niet aan de orde bij Ollie.

Ook nog
Daarnaast zorgt semintra bij de meeste katten voor een toename van de activiteit en een toename van de eetlust.
Semintra zorgt niet alleen voor het afnemen van de uitscheiding van eiwit door de nieren, maar remt ook andere schadelijke effecten op de nier. Daarom is het huidige advies om bij katten met nierproblemen te starten met semintra zolang ze niet in een crisis verkeren. Dieren in een crisis, dat wil zeggen met hele hoge nierwaarden die er slecht aan toe zijn, mag semintra niet gegeven worden.
https://www.dierenkliniekdehaardstede.n ... kkelingen/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Bedankt voor alle info. Ik vind t moeilijk of ik voor Semintra moet kiezen.

Ik weet vandaag niet wat ik zie. Ollie liep vanmorgen, zomaar ineens, naar z’n brokjes en begon te eten! 😱 hij heeft sinds eind januari geen brokjes meer gegeten.

We hebben al die tijd z’n bakje brokjes laten staan omdat ik sentimentele muts het zielig vond als hij z’n bakje niet meer zag. Er zaten gewone brokjes in, want nierdieet eet de ander direct op.

Vanmorgen dus zomaar begonnen te eten. Daarna bijgevuld met nierdieet Hills. Is nu denk ik 50/50 en hij heeft er al zeker 4x uit gegeten. Bizar!

Wel jammer dat hij het natvoer Proplan blik nu even laat staan..

Maar als hij dit blijft volhouden biedt dat mij wel mogelijkheden om langer dan 2 uur van huis te gaan. Dan zou ik weer langzaam kunnen gaan werken. Met een chip voerbak werken. Duimen!

Is het trouwens erg als hij dus diverse merken nierdieet door elkaar eet? Dus nu brokjes Hills en natvoer blik Proplan? In het verleden heeft een dierenarts mij eens gezegd dat het slim is om 1 lijn aan te houden..
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Dinky »

Bij nierpatiënten zie je juist veel afwisseling omdat ze kieskeurig worden dus verschillende merken zou ik mij zeker niet druk om maken ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Dinky schreef: 07 mei 2021 20:44 Bij nierpatiënten zie je juist veel afwisseling omdat ze kieskeurig worden dus verschillende merken zou ik mij zeker niet druk om maken ;-)
Thanks!! Ja dat is zeker zo! Maar soms toch twijfelen als er weer iets nieuws zich voordoet!
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Eens met Mirjam, Juist katten met nierproblemen zijn ontzettend kieskeurig daarom hebben veel mensen verschillende soorten en merken in huis.
Dat geeft geen problemen.
tenzij er uiteraard sprake is van allergieën maar volgens mij zit dat bij Ollie wel goed.

Fijn dat hij ook weer zijn brokjes eet.

Over de semintra, wat zegt de dierenarts er dan van?
Of twijfelt die ook?
Ik zou ook twijfelen met deze waarde.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

De dierenarts twijfelt ook over Semintra door wat zij las mbt evt verergeren nierklachten zeg maar.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Wat ik er van begrijp lijkt het toch wat beter te gaan nu.
Hij heeft hoge crea en ureum waarden maar het eiwitverlies valt mee.
Ik zou dan zelf toch denk ik nog even afwachten.
Zeker omdat de dierenarts ook twijfelt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie