Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik was inderdaad blij dat iemand het me wilde voorschrijven. Ergens voelt het ook not done om het recept te vragen om online aan te schaffen, omdat zij me juist goed willen helpen. Alleen ze zijn erg duur in medicatie. Consult prijs valt dan weer mee maar ja komt wel thuisbezoek kosten bij.

Dus jij zou denken iom de arts naar een kwart pil per dag.. haast niet te snijden 🤣 bij een halve breekt alles al af.

Oh Rik ik tel de kosten niet meer op. Ik denk dat ik dan gek wordt. Zou er drie weken van op luxe resort vakantie kunnen naar de Malediven denk ik (ofzoiets hahaha).
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 26 apr 2021 09:14 Ergens voelt het ook not done om het recept te vragen om online aan te schaffen, omdat zij me juist goed willen helpen.
Dat ben ik met je eens en zou je ook niet direct hoeven doen. Maar als het strucureel wordt dan zou je het wel eens over de prijs kunnen hebben (of recept) want ook zij weet natuurlijk dat dat er behoorlijk inhakt op lange termijn (terwijl de winstmarge bij hun dan behoorlijk hoog ligt voor langdurig gebruik). Misschien moet zij ook verzendkosten betalen en dan is elke keer een doosje bestellen (ook voor hun) duur(der). Dan moet je misschien ook meer in bulk gaan denken ;)
Nixy13 schreef: 26 apr 2021 09:14Dus jij zou denken iom de arts naar een kwart pil per dag.. haast niet te snijden 🤣 bij een halve breekt alles al af.
Daar heb je geloof ik ook speciale pillensnijders voor :)

Het liefst doet ie het helemaal zonder cerenia. Maar als dat niet kan lijkt het me wel handig de minimale grens op te zoeken. Maar dat zou je sowieso wel ook met de DA overleggen. Want je hebt het dacht ik een keer om de andere dag geprobeerd en toen ging het niet zo goed.

Ik zie trouwens hier nog een gebruikte blister met 16mg liggen. Ik heb toen een keer 4x 16mg meegekregen voor €13,41 (in 2018).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Pfoei 13 euro, ik doe het ervoor.
Bij de vorige DA (die dus wilde stoppen met alles), betaalde ik voor 1 doosje 16mg 4 stuks € 18 of € 19 geloof ik. Ook duur, maar ja. We hadden allemaal niet verwacht dat ie zo goed zou gaan...

Gister echt lang erover gesproken thuis. Ik kan hem gewoon echt niet laten inslapen zolang de cerenia en het vocht zijn werk nog doen. Ik denk, dat het moment daar is, dat als hij door de cerenia heen misselijk wordt, kotst en niet meer eet. Maar zolang hij blijft eten, drinken.... En zo speels en alert is... Dan kan ik dat toch niet doen?

Een ander dingetje wat me niet lekker zit: Ollie wordt héél snel boos. Als hij niet krijgt wat hij wilt, bijv. naar buiten of als hij in de woonkamer wilt blijven als ik ga slapen (mag niet, hij maakt alles kapot), dan gromt, krijst, mept en blaast hij.
Tevens wordt die echt onhandelbaar als hij de andere kat hoort of ziet. Zelfde reactie. Als gevolg natuurlijk dat hij weer smakt (ja je schreeuwt de longen uit je lijft, daar wordt je ook niet goed van), en meteen mega veel moet drinken.
Hij heeft dat altijd al een beetje gehad (ik wil het en ik wil het nu) en ook heeft hij vanaf dag 1 niet echt staan springen om met Enzo samen te leven, maar dat boze wordt nu best veel.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Als hij het met een pilletje nog zo goed doet dan kan ik me goed voorstellen dat je hem nog niet wilt laten gaan.

Begin april was zijn ereum nog steeds 3 keer de bovengrens. Dus dat zal hem nog steeds dwars zitten. De cerenia helpt wel met misselijkheid en tegen braken maar hij zal zich natuurlijk nog niet helemaal 100% voelen. En dat kan zich in gedrag uiten(ondanks dat hij wel speels en alert is). De vraag is natuurlijk of je die waarde toch nog iets omlaag kunt krijgen (waar het nierdieet voor is). Als dat niet lukt dan is het dus een kwestie van hem met lapmiddelen zolang mogelijk goed proberen te houden. Maar dan weet je ook dat het een kwestie van tijd is.

Het kan natuurlijk ook zijn dat hij de laatste tijd veel verwend is en nu minder zijn zin krijgt. Maar dat kan ik op afstand niet beoordelen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Hij krijgt z’n hele leven al z’n zin, tis een kat 😂

Hij krijgt nu 100% alleen nierdieet, nog steeds dat blik proplan. Helaas wil hij de andere zakjes nog steeds niet (lijken me toch lekkerder). Vind het wel sneu, want als Enzo een zakje “slecht” natvoer krijgt, dan wil Ollie het ook graag. Geef ik hem niervoer met chunks (vergelijkbaar met wat Enzo krijgt), wil hij het niet. Ook sneu vind ik het dat ik hem geen snoepjes meer kan geven, hij taalt er wel naar en probeert ze uit de kast te jatten.
Het enige slechte wat hij krijgt, is vers gekookte kip of bijv kip ananas van Schesir tijdens het vocht geven, dat leidt hem af en werkt beter dan fixeren. Maar dat is echt een klein lepeltje plus een volle lepel ipa.

Ik heb zo het gevoel dat die ureum niet echt zal zakken gezien het vorige keer ook zo hoog was met alles wat ik al doe.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Afbeelding

Gaat ie hoor onze avonturier.

Ik heb hem maar ff laten gaan en daarna kon ik hem er zo af plukken. Nu lekker slapen zonder attack.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik betaal voor de suspensie 33,00 euro.
Daar doe ik een maand mee en dan krijgt ze iets meer dan 1mg/kg

Cerenia 160 mg 1 tablet € 14,85
Basis pro suspensie 30 ml € 2,29
Bereiding suspensie 1 € 16,53

Maar tijdens opname elders betaalde ik ook de hoofdprijs voor de cerenia.

Ik ben met Lizzy gestopt met rekenen bij 6000 euro.
En toen kwam Luna er ook achteraan.

qua snoepjes krijgen ze hier allemaal cosma snoepjes, het zijn geen nier snoepjes maar 1 per dag kan geen kwaad.
Ik breek ze voor Lizzy door dan denkt ze dat ze meer krijgt

Prachtige foto :-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ja, prachtige foto! Lijkt wel uit een Disneyfilm te komen!

Froufrou heeft wel geen nierfalen, maar voor haar medicatie betaal ik ook 40 euro per maand. En dit gedurende 5 jaar al ;-)
Alleen al voor de bereiding ervan vragen ze 34 euro :shock: Duurder dan de medicatie zelf!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Denise wat bedoel je precies met suspensie?

We hebben weer een nieuwe issue hoor. Ollie piest buiten de bak. En elke keer precies voor de ingang van de bak op het matje of handdoek die daar ligt. Hij kijkt je dan aan en gaat zitten en laat het lopen. Zelfs bij een schone bak...... ohhh ik word er zo moe van 😩
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 28 apr 2021 15:43 Denise wat bedoel je precies met suspensie?
Volgens mij is dat een suspensie die door de dierenarts zelf gemaakt wordt met een hele zware tablet (160mg). Dat is dus inderdaad ook nog een optie.

Hopelijk is het plassen buiten de bak eenmalig. Zou hij anders pijn hebben?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik zou niet weten of hij pijn heeft. Hij heeft het gister 2x gedaan en 1x geprobeerd en vanmorgen weer geprobeerd (weggehaald). En de afgelopen week ook af en toe gedaan.
Maar hij plast ook gewoon op de bakken (we hebben er twee boven in hun eigen kamer en 1 in de keuken voor tijdelijk). Dus het is echt willekeurig dat hij er ineens voor gaat zitten. En de bakken zijn niet vies of vol. Gister toen hij het deed, lagen er twee grote plassen in misschien vind ie het toch te vol. Ik ga maar vaker leegscheppen.

Update
Heb hem net even geobserveerd toen hij naar de bak ging. Hij moest poepen. Denk dat dat misschien zeer doet. Ik zag door het ruitje dat hij z’n snuit steeds gek trok bij het poepen. En dat hij heel hoog stond. Zij rug helemaal tegen de deksel.
Toen hij eruit kwam liep hij naar mij, dus ik aaien, meteen grommen en onder een stoel zitten mokken. Denk dat hem dat dwars zit/zat. De drolletjes zagen er verder goed en normaal uit van kleur en niet droog.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik hoop niet dat hij last van gruis heeft of dat hij er nu een blaasontsteking bij heeft.
Als zijn ontlasting niet hard is, is het wel vreemd dat hij dan last zou hebben met poepen.

Suspensie maakt mijn dierenarts voor Luna en Lizzy.
Is inderdaad zoals Rik zegt een hele sterke pil en daar maken ze dan een vloeibaar drankje van.
En dan krijgen ze elke dag 1 ml indien nodig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Hoe herken ik dat? Vaak plassen? Hij plast sowieso al erg vaak. Al vanaf het begin. Het zijn nog steeds best grote plassen en geen kleine drupjes (blaasontsteking volgens mij DA).
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik zie het verschil ook niet. ( wat de houding betreft)
Maar ik weet van Oscar dat die geen kleine drupjes plaste, maar die had echt bloed bij zijn urine zitten.
Die had trouwens beiden. ( obstipatie en blaasontsteking)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Aha, het zand is nog steeds wit waar die plast.
Heb deze week weer overleg met de DA over eerder genoemde zaken waar ik tegenaan loop dus ik zal het dan wel noemen.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Plaats reactie