Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ineens vraag ik mij af of het juist wel goed is dat hij ineens brokjes eet.. ik word zojuist gewoon wakker van het luide gesmak van Ollie (misselijk gesmak).
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Hansratlook »

Nixy13 schreef: 09 mei 2021 03:17 Ineens vraag ik mij af of het juist wel goed is dat hij ineens brokjes eet.. ik word zojuist gewoon wakker van het luide gesmak van Ollie (misselijk gesmak).
Nu ben je eerst blij dat hij weer gaat brokjes eten en nu ga je je daar

weer zorgen om maken :roll: :?:

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Wat een aardige reactie, Hans. Ik wil je vriendelijk verzoeken te stoppen met reageren als je niets toe te voegen hebt.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Hansratlook »

Nixy13 schreef: 09 mei 2021 09:21 Wat een aardige reactie, Hans. Ik wil je vriendelijk verzoeken te stoppen met reageren als je niets toe te voegen hebt.
Ik bedoel het totaal niet onvriendelijk :enaughty:

Ik bedoel er alleen maar mee dat jij je misschien een beetje teveel zorgen

er om maakt ?

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Hansratlook schreef: 09 mei 2021 07:38 Nu ben je eerst blij dat hij weer gaat brokjes eten en nu ga je je daar weer zorgen om maken :roll: :?:
Welkom in de wondere wereld van nierfalertjes ;)

De zorgen was ook om het smakken na het eten van die (niet nierdieet-)brokjes.

Dit is zeker iets om je zorgen om te maken omdat een nierpatiëntje altijd op de rand van de misselijkheid balanceert (wegens de uruem waarde in het bloed). Een complete eetstaking loert altijd om de hoek.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Dank je Rik. Dat is exact wat er aan zorgen speelt. Ik ging er van uit dat ik dat niet hoefde uit te leggen (en dat blijkt ook aangezien anderen zoals jij het direct begrijpen).
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Hansratlook
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2021 13:08
Locatie: kop van NH

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Hansratlook »

Nixy13 schreef: 09 mei 2021 09:44 Dank je Rik. Dat is exact wat er aan zorgen speelt. Ik ging er van uit dat ik dat niet hoefde uit te leggen (en dat blijkt ook aangezien anderen zoals jij het direct begrijpen).
Als je dat dan gewoon even in je reactie naar mij zegt, klinkt dat een stuk vriendelijker dan de

manier waarop je nu reageerde en mij eigenlijk "verbied" om te reageren :roll:

Niet iedereen weet overal alles van af hoor ;-)

---
IMPERFECTION IS BEAUTY,
MADNESS IS GENIUS AND IT'S
BETTER TO BE ABSOLUTELY RIDICULOUS
THAN ADSOLUTELY BORING
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

En nierdieet brokjes is echt geen optie? Ik heb ze altijd staan en Tibby eet er soms een tijd nauwelijks van en dan plotseling eet ze er heel wat.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Tibby schreef: 09 mei 2021 13:49 En nierdieet brokjes is echt geen optie? Ik heb ze altijd staan en Tibby eet er soms een tijd nauwelijks van en dan plotseling eet ze er heel wat.
Ik had begrepen dat Enzo de nierdieetbrokjes ook lekker vindt en anders dus opeet.
Nixy13 schreef: 07 mei 2021 20:03 Er zaten gewone brokjes in, want nierdieet eet de ander direct op.
Als de nierdieetbrokjes wel echt goed blijven gaan kun je nog denken aan een voerautomaat. Maar ik weet niet hoe handig Enzo is met stelen en je wilt het voor Ollie natuurlijk ook niet moeilijker maken.

Hoe is het nu met het smakken en/of misselijkheid bij Ollie?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Misschien niet goed uitgelegd of niet duidelijk vermeld maar de brokjes die Ollie at, zijn inmiddels de nierbrokjes. Omdat Ollie er maanden niet naar omkeek, liet ik zijn bakje staan met gewone brokken omdat Enzo het anders eet, maar nu dus omgewisseld. Ga inderdaad naar voerbak op chip kijken als het brokjes eten aanhoudt.

Hij begon te van de week ineens brokken te eten en toen heb ik er direct nierbrokken op gegooid. Daarna 100% verwisseld en dat at hij ook. Dus eergisteren en gister heeft hij zowel brok als nat op maar 100% nierdieet.

Ik weet niet waar het ineens vandaan kwam. Werd wakker van luid gesmak en gekwijl, zo zielig. Uren met hem opgezeten. Hij zocht mijn aandacht, kwam bij me liggen, dan weer rondlopen.
Maar gisteravond vond ik hem ook al lustelozer ogen dan de dagen ervoor. Tijdens vocht geven wilde hij bijv zijn reepje kip niet eens hebben.

Vanmorgen was het nog een beetje smakken en uur of 10.00 stopte het. Maar eten, nee niks. Zelfs geen snoep.

Ik heb hem vanmorgen maar een extra shot vocht gegeven van 60ml (1 spuit), vanavond weer 2.

Ben even weggeweest, toen ik thuis was, was het bakje nierbrokjes zo goed als leeg maar kan dus inderdaad niet controleren of Ollie of Enzo het was.

Rond 1600 heeft hij een klein lepeltje nierdieet blik opgelikt en veel gedronken.
Net om 1630 z’n pil weer gegeven.

Nu slaapt hij, eens kijken of hij zich vanavond beter voelt.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 09 mei 2021 17:04 Ben even weggeweest, toen ik thuis was, was het bakje nierbrokjes zo goed als leeg maar kan dus inderdaad niet controleren of Ollie of Enzo het was.
Ja, kans is natuurlijk groot dat Enzo dat gedaan heeft.

Hopelijk voelt Ollie zich snel weer daar beter met het vocht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Fingers crossed maar volgens mij lijkt hij zich wat beter te voelen. Lag weer op m’n voeteneind languit te slapen en kwam me uit bed halen voor een bordje eten. Heeft al 2 bordjes natvoer op (2x eetlepel ongeveer).

Zo lastig zulke slechte dagen. Meteen weer de angst dat hij helemaal weer is gestopt met eten.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja ik ken het, Lizzy eet ook weer slecht.
Bij haar moet ik dan raden wat het is want ze mankeert meerdere dingen.
Ik ben bij haar banger voor de alvleesklier dan de nieren.
Hoewel het is allebei heftig.
En soms blijkt dat het gewoon een haarbal is of dat ze stress heeft van herrie ofzo ( onweer?)
Ik hoop dat Ollie zich nu goed blijft voelen.
Misschien was zijn ureum weer te hoog en heeft het extra vocht hem geholpen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ja heel heftig. Wat naar dat je met Lizzy zit. Ik hoop dat je haar wel weer spoedig aan het eten krijgt en dat ze zich dan beter zal voelen.

Ik kijk het vandaag aan, en als het niet veel beter gaat dan doen we vanaf morgen weer even een vocht “boost” van 2x per dag 150ml per keer. Dat zal vast geen kwaad kunnen.

Hoe doen jullie het zorgen voor een (nier)patiënt combineren met het naar werk gaan? Ik zal eerdaags toch echt aan het re-integratie proces beginnen en vaker weg moeten. Ik kan in het begin wel een familie lid een paar uurtjes hier hebben maar dat lijkt me niet meer de bedoeling als ik weer 8 uur weg ben per dag.

Als hij brokjes blijft eten dan een voerbak op chip inderdaad maar verder... ik vind het lastig.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik ben veel thuis en ik gebruik chipbakken.
Luna en Lizzy mogen zowel elkaars als het voer van de anderen niet hebben.

Voor Lizzy heb ik een extra surefeed waar haar natvoer in gaat als ik langer weg moet.
Voordeel van de surefeed is dat het best lang houdbaar blijft omdat het klepje goed dicht zit.

Volgens mij bestaan er ook voerbakken met een koelsysteem maar dan moet je Ollie apart zetten want dat gaat weer niet op chip.

Of binnen in huis een chipkattenluik plaatsen waar alleen Ollie door kan, dan heb je sowieso geen chipbak nodig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie