Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5136
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Nou ik vind het ook stinken eerlijk gezegd :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Heb niet zoveel nieuws maar wat er zojuist gebeurde..... dat is al in geen maanden gebeurd.

Ollie stal Enzo’s eten! Kwam aanrennen, duwde haar weg en hap-slik-weg. Het was perfect portion van Sheba dus absoluut niet goed natuurlijk. Maar ik stond perplex en moest ontzettend lachen. Dit is echt 100% oude Ollie. Ik heb een klein beetje sap gemengd met een lepeltje ipa en dat heeft hij meteen opgelikt dus hopelijk beperkt dat de schade.

Meestal krijgt hij tijdens het vocht geven 1 lepel “slecht” voer om hem bezit te houden, dan heeft hij zijn treat vandaag dan al gehad....
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Geweldig! Dat is een goed teken :-).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 11 apr 2021 15:38 Ik heb een klein beetje sap gemengd met een lepeltje ipa en dat heeft hij meteen opgelikt dus hopelijk beperkt dat de schade.
Lepeltje ipa beperkt de schade inderdaad. Zeker als het direct daarna gegeven is.

Hopelijk is dit een teken dat zijn ureum waardes (en dus misselijkheid) wat gezakt zijn :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5136
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Goed teken 💜
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Heeft niemand tips om Ollie te laten aankomen?
Hij eet opzich prima (en niervoeding) maar hij weegt nu 3,1 dus das weer 100 gram minder dan vorige week. Hij is vel over been.

Volgens de DA is er wel voeding om hem te laten aankomen maar die zijn zo slecht voor nierpatiënten dat het hem alleen maar misselijk maakt. Maar dit kan ook niet goed zijn.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Ja, dat is een groot probleem met nierpatiëntjes. Bowy* bleef lang stabiel op 3kg maar dook de laatste maanden ook snel richting de 2kg (die ze op het einde woog).

Ik weet dat Erik aan Dalí en Gaudí wat (15gr?) kort gekookte biologische kip gegeven heeft om het eiwitverlies t.g.v. nierdieet te voorkomen. Licht verteerbare goede eiwitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Zou dat gekookte kip dan ook werken om aan te kopen?
En geef ik daar dan ipa bij?
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Of het ook echt geholpen heeft om aan te komen weet ik niet. @ErikPhilippus?

Maar het is wel bekend dat nierdieet minder eiwitten bevat.

Ipa is altijd goed. Die doet niets met de eiwitten maar bindt wel de fosfaten.

Ik zie dat Nancy dat ook deed.
Kattebeest schreef: 16 mei 2014 19:31Verder krijgt hij bijna dagelijks twee stukjes rauwe kipfilet gepaneerd in ipakitine van ongeveer 1 x 1 cm (lekker).
Heb je overigens al geprobeerd urine op te vangen? Want als er eiwitverlies via de urine is dan is het denk ik wel echt nodig semintra te gaan geven.

Eiwitverlies kan ook tot gewichtsverlies leiden
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Rik schreef: 17 apr 2021 17:07
Heb je overigens al geprobeerd urine op te vangen? Want als er eiwitverlies via de urine is dan is het denk ik wel echt nodig semintra te gaan geven.

Eiwitverlies kan ook tot gewichtsverlies leiden
Nee, heb ik wel met de DA over gehad. Maar omdat Ollie toen zo slecht ging door de obstipatie was het van, trek hem hier eerst maar ff overheen en dan zien we wel weer.

Dat kan ik dan wel gaan proberen. Hopelijk lukt dat dmv een vuilniszak ofzo zonder dat ik die speciale korrels moet halen.

Pff meneer had vannacht tegen de zijkant van de kattenbak gepiest, lekker langsgesijpelt, zijn hele kamer onder de zeik, baaaah.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 17 apr 2021 17:16 Nee, heb ik wel met de DA over gehad. Maar omdat Ollie toen zo slecht ging door de obstipatie was het van, trek hem hier eerst maar ff overheen en dan zien we wel weer.
Inderdaad. Maar als je je nu zorgen gaat maken over gewicht dan komt eiwitverlies ook om de hoek kijken.
Nixy13 schreef: 17 apr 2021 17:16Dat kan ik dan wel gaan proberen. Hopelijk lukt dat dmv een vuilniszak ofzo zonder dat ik die speciale korrels moet halen.
Ik deed het met de juslepel-methode. Oude post van mij.
Rik schreef: 11 feb 2015 16:13 De pollepel-methode ;-) Ik dacht vorig jaar ook... dat gaat nooit lukken maar het werkte hier perfect. Ik hang een handdoek ofzo voor de ingang van de bak zodat ze er niet op kon. Als ze op een gegeven moment aangaf dat ze er echt wel op wilde haalde ik de kap van de bak en ging ik er rustig langs zitten. Zij ging dan op de bak en na wat aarzeling ging ze ervoor "zitten". Na een seconden stopte ik een juslepel (een pollepel leek mij echt te groot) onder d'r gat. Ze slaagde een klein gilletje maar vervolgens plaste ze de lepel helemaal vol. Daarna was ze een beetje beteuterd dat ze niks kon vinden om onder te graven maar ik had een mooie volle lepel :lol:
In dit topic staan misschien nog meer tips.
viewtopic.php?f=56&t=29910
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Haha wow. Creatief met huisraad. Ik neem alle tips weer mee. Ga zo direct een klein blokje kip koken. Maandag nieuwe pillen ophalen, dan meteen even het urine verhaal bespreken zodat ze weten dat ze me kunnen verwachten zodra het gelukt is.

Mijn dank is weer groot, wat moet ik toch zonder jullie!
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5136
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik kreeg toen als tip Viyo te geven, maar heb het niet gedaan omdat er kip in zit en daar kan Lizzy niet tegen.
Maar misschien is dat nog wat voor Ollie.
Verder eens met Rik.
Ik heb hier bij sommigen ook het meeste succes dmv de soeplepel methode.
Geen van allen plast op plastic of die speciale korrels.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 17 apr 2021 18:19 Maandag nieuwe pillen ophalen, dan meteen even het urine verhaal bespreken zodat ze weten dat ze me kunnen verwachten zodra het gelukt is.
Vraag dan gelijk even of ze ook echt de eiwit/creatinine verhouding kunnen bepalen in de urine. Sommige dierenarts werken nog met ouderwetse strips maar die zijn niet zo betrouwbaar.
Eiwit op strip is onbetrouwbaar
De hoeveelheid eiwit in de urine kan gemakkelijk en snel worden bepaald met behulp van een strip die in de urine wordt gehouden. Deze bepaling is in veel gevallen niet zo betrouwbaar. Daarom is het toch beter om de eiwit/creatinine ratio te laten bepalen.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/eiwi ... ine-ratio/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie