Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Tibby »

Op 2 november 2019 schreef ik op mijn Facebook pagina over Tibby:

15 april 2016 woog ze 7,15 kilo, maar op 5 mei 2017 bleek ze spontaan te zijn afgevallen naar 6,3 kilo. 10 april 2018 was ze 4,9 kilo. Het stomme was dat het zo geleidelijk ging dat we het niet in de gaten hadden. Ze spuugde wel vaker, maar ik had niet het idee dat ze slecht at. Tot ze anderhalf jaar geleden plotseling stopte met eten. Met veel moeite hebben we haar uiteindelijk toch weer aan het eten gekregen, onder andere met sondevoeding. Het bleek dat ze chronisch nierfalen had. Ze kreeg een speciaal dieet, maar at slecht en spuugde regelmatig. Op 5 april dit jaar woog ze 4,1 kilo.
‐------------------------------------
Tibby weegt nu nog steeds 4 kilo. Een tijdlang heb ik haar wietolie gegeven, dat verbeterde de eetlust. Toen ze pilletjes tegen hoge bloeddruk nodig had, kon ik daar niet mee doorgaan. Maar toch is ze het toen aardig blijven doen op haar dieetvoer en met enige regelmaat restorative care.
Tibby heeft verder nooit medicijnen gehad, op een enkele keer na dat ze een eetlust bevorderend pilletje kreeg. Vorig jaar heeft ze eerst een hersenbloeding gehad en rond deze tijd een heel zware alvleesklierontsteking, die pas na een paar weken werd ontdekt dmv een echo (waarop ook haar ernstig verschrompelde nieren te zien waren). Men dacht eerst dat het haar nieren waren. Ze heeft toen tweemaal een fentanyl pleister gehad tegen de pijn. Ze at en dronk toen heel slecht. Tibby heeft af en toe momenten gehad dat ze in een week of tien dagen tijd bij de dierenarts ca drie maal vocht onder de huid kreeg, maar verder thuis nog nooit vochtinfusen gegeven. Alles los ik op met Restorative Care en Dulcosoft. En ze eet al tijden haar nierdieet best goed, steeds hetzelfde voer. Spugen doet ze heel zelden.
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik verwacht toch dat ie iets van een hoge bloeddruk heeft ofzo.
Hij was erg druk vandaag. Flink bezig zijn knuffels te organiseren en ermee als prooi rond te rennen. Daarna in de tuin achter de vliegen aan, twee keer op de schuur geklommen, boos worden als ie eraf gehaald wordt (ontsnappingsgevaar).

Daarna nog even in de zon gelegen.

Vervolgens zit die binnen hevig te hijgen onder de bank, met z’n bek open. Niet zo heftig als vorige keer (geen grote pupillen).

Zou dat dan met de bloeddruk te maken hebben? Oververhit? Ik weet het niet.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Bah vanmorgen al twee keer vocht gebraakt.. is nie goed nie
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Wat vervelend. Waarschijnlijk is die uruem waarde nog niet gezakt.

Heb je al wat urine op kunnen vangen? En met de da besproken of ze crea/eiwit ratio kunnen testen?

Dat is n.l. ook van belang of er misschien semintra gegeven moet worden. Ik neem aan dat bloeddruk niet goed te meten is maar semintra verlaagd de bloeddruk ook een beetje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik heb het nog niet opgevangen maar wel besproken dat ik het kan brengen voor onderzoek. Gister vond hij het vreemd dat ik met die pollepel mee liep en ik wil niet dat de kattenbak ook stressvol voor hem wordt dus ik probeer het straks nog eens. Niet de hele tijd achter hem aanlopen. Gister sowieso de rest van de dag na die “aanval” laten rusten muv z’n medicatie.

Net wilde hij de tuin in dus ben meegeweest en het op 10 min gehouden en voorkomen dat hij weer ging klimmen en klauteren. Dat ging goed. Daarna at hij als een bootwerker dus ik denk dat de ochtendmisselijkheid weg is.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik vind een cerenia pil half onder de kast, verpoederd, die er gister nog niet lag.... dus hij heeft zijn pil van gisteravond toch uit weten te tuffen ondanks dat ik z’n bek gecontroleerd heb. Dat verklaard wel de misselijkheid van vanmorgen.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Urine is ingeleverd. Afwachten nu.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Fijn. Lukte het met de juslepel ? ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Het was inderdaad gelukt met de juslepel!

Het resultaat van het creat/eiwit onderzoek (vrijdag al gehad hoor, maar nu pas tijd en energie om het neer te pennen):

UPRO 0,32 g/L
UCRE 0,75 g/L
UPC 0,43

De DA geeft aan dat omdat Ollie al met nierfalen is gediagnosticeerd dat hij in een andere 'marge' valt:
AZOTEMISCHE KATTEN & PERSISTENTE PROTEÏNURIE MET INACTIEF URINESEDIMENT (KATTEN):
UPC <0,4--geen significante proteïnurie
UPC >=0,4--significante proteïnurie

Hij zit er dus nét boven met iets eiwitverlies. Maar ze denkt dat dat op dit moment niet echt voor gewichtsverlies kan zorgen (?).

De dierenarts wil Ollie Semintra voorschrijven.
Echter, wil ze Ollie graag nógmaals onderzoeken, dit keer bloeddruk meten (om te checken welke Semintra ze moet geven, er zijn blijkbaar 2 soorten, waarvan 1 ook is voor bloeddruk?) en ze wil nogmaals bloed afnemen om zijn schildklier te onderzoeken.

Dit laatste, omdat ik aangaf dat Ollie na het 'buitenspelen' weer even 'overbelast' leek. Beetje hijgen, geen verwijde pupillen. Ze vindt dat dit zou kunnen passen bij klachten aan de schildklier. Ze denkt dat als het dit is, dat dat zijn spierverlies/gewichtsverlies kan veroorzaken. En daar kun je dan weer een tablet voor geven.
Ik denk dat hij zich gewoon te druk maakt, buitenspelen, het gebeurd alleen als hij toch op de schutting weet te komen (kost kracht) en daarna eraf gehaald wordt (boos want dat wij hij niet, spierkracht inzetten om zich vast te houden), dus zou dit niet bloeddruk kunnen zijn?

Ik twijfel nog een beetje of ik hem dit alweer wil aandoen. Ik baal dat ze dit de vorige keer niet hebben meegenomen. Heb dit ook aangegeven en ze gaf aan dat ze niet wist waarom de DA dat niet had gedaan. Waarschijnlijk omdat schildklier bijna nooit voorkomt.
Waarom twijfel ik?
a. weer bloedonderzoek = weer scheren = weer prikje, ondanks dat het thuis goed gaat, is het alsnog niet fijn voor hem
b. hard gezegd: hij gaat toch dood, hij kan niet meer beter worden, gaan deze 2 onderzoeken hem dusdanig helpen dat hij nog langer goed kan leven, of is het een gevalletje, slechte schildklier, hier heb je een pil, helpt misschien iets (ik wil hem niet onnodig laten onderzoeken en medicatie blijven geven)
c. wéér hoge kosten

Ik twijfel, of het niet beter is, dat ik Ollie de komende week (ofzo), gewoon elke dag weeg om te kijken of hij echt afvalt of dat het stabiel blijft/schommelt.

Ik vind het een lastige, of ik hem op dit moment dit onderzoek moet aandoen.

Wat denken jullie ervan?
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Het past wel ook bij schildklier problemen.
Maar Ollie is wel heel jong daarvoor, nu moet ik erbij zeggen dat het dan nog steeds wel kan maar de kans is klein.

Ik had een veel slechtere uitslag van het urine onderzoek verwacht.

Ik zou zelf afwachten en de schildklier mee laten nemen een eventuele volgende keer.
Bloeddruk vind ik dan weer wel belangrijk.

Onnodig medicatie geven als de schildklier wel te snel werkt dat is nooit zo.
Op langere termijn is een te snel werkende schildklier schadelijk voor hart, nieren en nog veel meer organen.
Een kat met een te snel werkende schildklier voelt zich over het algemeen ook niet goed.
Dus daar moet wel wat mee gebeuren als dat zo is.

En inderdaad het gewicht de gaten houden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Er zijn inderdaad twee verschillende versies van semintra. Het zijn twee verschillende doseringen. De 4mg/ml (blauwe doos) en de 10mg/ml (rode doos). Ik had voor Bowy de 4mg/ml semintra + amlodipine om de bloeddruk nog verder naar beneden te krijgen. Of de 10mg/ml semintra daar tegenwoordig ook goed voor werkt weer ik niet. De 4mg/ml doet overigens ook wel iets met de bloeddruk maar misschien iets minder.

Geen proteïnurie <0.2
Borderline proteïnurie 0.2–0.4
Proteïnurie >0.4
Ik moet zeggen dat ik het inderdaad ook wel mee vind vallen. Wel boven de grens dus ik kan me voorstellen dat in ieder geval de 4mg/ml semintra wel voorgeschreven wordt. (Wel vervelend want dat is weer een hap geld per maand.)

Een bloeddruktest is dan ook verstandig om inderdaad te kijken of daar ook iets aan gedaan moet worden. Of met die rode semintra of met een additionele amlodipine dosis.

a) als met het prikje (NA de bloeddrukmeting) nu goed bloed af te nemen dan is dat wel aan te raden. Zeker omdat ze dan toch bij jullie is. Je wilt dat niet over een paar wejen wéér doen.
b) als er iets is waar wel een pil voor is, dan kan dit wel levensreddend zijn. Als hij af blijft vallen en dat dat aan een onderliggende oorzaak ligt die te verhelpen is...
c) tsja... het is inderdaad weer een hap uit het budget.

Uiteraard zou je het nog een weekje aan komen zien. Maar als ze komt, zou ik wel zeggen "doe nu alles gelijk goed".

Ander alternatief is nu al met 4mg/ml semintra (blauw) beginnen en het een maand of twee aankijken (met e.v. ingrijpen als het lichaamsgewicht te snel daalt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Bedankt allemaal, ik kan er wat mee. Ik ga denk ik morgen mijn gedachten en gevoelens op de mail naar de DA zetten en vragen of we het er telefonisch over kunnen hebben. Dan kan ik beter verwoorden wat ik wil zeggen, per mail. Ik voel me nu gewoon onnodig op kosten gejaagd door die extra onderzoeken die al gedaan hadden kunnen zijn. Die cerenia is al 80,00 per maand, dan het voer, de laxeer, de infusen en toebehoren, de semintra zal ook wel mega kostbaar zijn.... ik sta soms op het punt te kappen omdat het zo kostbaar wordt. En dat vind ik geen goede reden. Ik kan het toch niet over m’n hart verkrijgen om hem in te laten slapen terwijl alles wat ik doe, hem helpt. Dan laat ik hem gaan terwijl hij 100% alert is en waarsch dondersgoed weet wat er komen gaat. Word al gek bij de gedachte.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Ja, in 2016 was de semintra 4mg/ml 30ml bij mij €31,60. Ik deed daar iets meer dan een maand mee (40 dagen). Het is 0,25ml p/kg. Dus 30ml is 30 dagen voor een 4kg kat.

Nierdieet is ook kostbaar en dan had Bowy ook nog amlodipine. De kosten van de laatste twee jaar waren meer dan de hele 18 jaar ervoor. Maar ze heeft nog wel die twee fijne jaren gehad.

En dan te bedenken dat Ollie twee maanden geleden al bijna opgegeven was door de da's.

Je zou wel kunnen kijken of op een gegeven moment de cerenia afgebouwd kan worden of iets minder zou kunnen. Maar dat moet wel in goed overleg met de da en voorzichtig geprobeerd worden als daarvoor gekozen wordt. Hangt waarschijnlijk ook van die ureum waarde af.

Hoeveel van een tablet en mg cerenia krijgt Ollie eigenlijk. 4x16mg kost toch ongeveer €15 en zou toch 16 dagen meegaan? Die €30 per maand. Of reken ik nu verkeerd?
https://www.pharmacy4pets.nl/cerenia-tabletten
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ollie krijgt 1/2 cerenia per dag, dus 1 doosje is 8 dagen, en kost 22 euro....
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

O, dat is inderdaad de dubbele dosis van wat ik dacht (had ik hier en hier gezien). Dus waarschijnlijk 2mg/kg/dag. Ik zag online prijzen tussen de €11 en €15 staan voor die 4x 16mg.

Zelf hier even gekeken en ik betaalde €4,85 per tablet van 24mg (ongeveer €3,23 per 16mg = €12,90 voor 4x 16mg).

Dus als dit voor lange termijn nodig is zou je nog wel wat kunnen nazoeken (als de dosis hetzelfde moet blijven). Maar kijken of afbouwen kan naar 1mg/kg zou dus ook te overwegen zijn.

(Maar uiteraard ben je nu blij dat je er überhaupt aan kon komen ;) )

Maar als je Ollie dus naar 1mg/kg kunt krijgen en je kunt een recept krijgen dan zou je ipv €1003 per jaar €342 kwijt zijn voor de cerenia. Pfff, wat een prijzen voor een paar pillekes 💊
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie