Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Cerna schreef: 21 feb 2021 14:18 Misschien een ander smaakje proberen?
Ik heb het hele assortiment al zo ongeveer aangeboden (in delen uiteraard)
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Hoi allemaal,

Wat weten jullie van mirtazapine, is dat verslavend?

Ollie heeft nu in de afgelopen 2,5 week telkens een kwart gehad en in totaal nu 1 pil (4x kwart gehad) en de DA denkt dat we er niet meer mee kunnen stoppen omdat hij dan afkickverschijnselen krijgt.
En dat we toch echt aan inslapen moeten denken binnen een week/twee weken.

Echter merk ik weinig verschil met of zonder de tabletten, hij eet wanneer hij wilt en dat veranderd niet door deze pillen.

Ik twijfel of we niet wel kunnen stoppen met mirtazapine..

Gister had hij een mega goede dag, werd snachts wakker dat hij zelf ging eten. En ook over de dag at hij elke keer uit zichzelf. Totaal bijna 2 bakjes carny en dat is tig keer meer dan de weken er voor.

Vandaag weer bagger, eet drie hapjes in totaal ofzo. Vanmorgen had die ook klein beetje gekotst (alleen vocht).
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik geloof niet dat Mirtazapine verslavend is, wel dat het na een dag of 5 niets meer doet, maar dat heeft niets met verslaving te maken.
Wanneer de eetlust slecht is dan helpt het om Mirtazapine te geven (in de meeste gevallen dan) - dat is dus een kunstmatige oplossing - maar het doet niets aan de oorzaak. Het is meer symptoombestrijding.
En die oorzaak is de hoge ureumwaarde (die volgens mijn ervaringen verder verhoogd wordt door Mirtazapine, maar daarover zijn de meningen hier verdeeld) en die gaat alleen naar beneden door consequent nierdieet te geven met evt. ondersteuning in de vorm van een pilletje (Puur Kidney) of een drankje.

Je schrijft dat hij de ene dag goed eet en de andere dag niet. Die goede dag is dat mbv Mirtazapine?
En ik lees dat je nog steeds Carny geeft. Geen nierdieet dus. Jammer vind ik dat want zoals ik al eerder schreef, is dat voor een paar dagen geen ramp, maar met dergelijke hoge nierwaardes kun je daar niet mee door gaan. Dat helpt hem echt niet.

Wanneer je geen verschil merkt tussen wel of geen Mirtazapine dan zou ik stoppen want het zijn geen snoepjes.
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

De dag dat Ollie goed eet is niet perse de dag dat hij de eetlustopwekker heeft gehad. Ik merk weinig verschil, met of zonder pil.

Het is inderdaad jammer dat Ollie alleen carny krijgt, maar het is carny of niks. Ook niet middels dwangvoer want dat tuft hij direct weer uit. Hij weigert het letterlijk door te slikken.

Inmiddels heeft Ollie, ook met dagelijks extra vocht, meer slechte dan goede dagen.

Ik ben er dan ook met enige twijfel af gestapt om hem het niervoer te blijven dwingen. Ik denk dat het vooral een kwestie van dagen is voor hij gigantisch aftakelt en wij nu echt aan inslapen moeten gaan denken.

Ik denk dat ik niks anders meer kan doen nu.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 27 feb 2021 15:00 Het is inderdaad jammer dat Ollie alleen carny krijgt, maar het is carny of niks.
Ik neem aan dat je inmiddels wel ipakitine hebt en daar een schepje van door de carny doet?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Nee dat hebben we nog steeds niet gehad.
En wat heeft het voor zin als ie nu toch opgegeven is.

Toelichting
Want de DA is bang dat als ik het bij de carny doe dat hij dan ook de carny vertikt te eten
En aangezien een ieder verwacht dat ie volgende week klaar is, hebben ze zoiets van geef hem nou maar wat die wil plus een paar fijne dagen

Please veroordeel me niet ik doe alles voor m’n beestje

Ik ga t anders wel direct bestellen op medpets is die bus betrouwbaar? Oranje verpakking

Vandaag geen carny gegeten wel circa 6 spuitjes van 10ml uitgelikt dat is wel Renal natvoer uit blik onverdund
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Zoals wij al aangegeven hebben is ipakitine reukloos en smaakloos en wordt goed geaccepteerd. Ik begrijp niet waar de DA dan vandaan heeft dat ie dat dan niet meer eet. Heeft die DA ervaring met ipakitine?

Zonder ipakitine worden de fosfaten en uremische afvalstoffen niet gebonden en wordt ie daardoor alleen maar misselijker. Daar kan dan geen cerenia en mirtazapine meer tegenop.

Als hij toch al opgegeven is dan maakt het inderdaad niet zoveel uit. Dan stijgt die ureum weer en zal de complete eetstaking snel komen.

Het is inderdaad dit
https://www.medpets.nl/ipakitine/

Met de mirtazapine zou ik nu ook stoppen en kijken hoe hij het doet zonder en dan wel eventueel om de paar dagen nog wat vocht toedienen via infuus.

Uiteraard weet ik ook niet zeker of de ipakitine in dit stadium nog zijn werk goed kan doen. Maar bij weigeren van nierdieet en slecht eten van spuitjesvoer is dat het enige alternatief wat er nog is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door kittentjes »

Ik heb je verhaal gevolgd en geef je zeker gelijk. Er is een moment waarop je echt beter kan stoppen, want hoe rot en ellendig ook, is het rekken voor hem echt nog fijn?
Je hebt er alles aan gedaan en nu de lekkere dingen geven zonder strijd is dan ook juist heel fijn. Heel veel sterkte!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

De DA heeft dat gebaseerd op het feit dat Ollie zo ongeveer niks meer eet en is bang dat hij de structuur zal merken en het dan ook links laat liggen. Heb ik ook al een keer geschreven.

Ik heb het meermaals besproken en als iets meermaals wordt afgeraden dan ga je dat geloven van een DA ondanks wat men op een forum tegen je zegt.

Heb het idee dat ik me nu tegen bepaalde mensen moet verantwoorden en dat bepaalde mensen vinden dat ik slecht handel maar dat zal de emotie wel zijn.

Ollie krijgt sowieso iedere avond nog 60ml vocht toegediend en ik heb hem vandaag geen mirtazapine meer gegeven. Dat doet niets voor hem.

Vandaag maakt het toch niet uit of er wel of geen ipakitine is daar hij vandaag alleen niervoer binnen heeft gekregen.

Ik zal het wel bestellen en zien wat het doet maar ik verwacht dat het einde volgende week daar is.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Rik »

Nixy13 schreef: 27 feb 2021 22:11 Heb het idee dat ik me nu tegen bepaalde mensen moet verantwoorden en dat bepaalde mensen vinden dat ik slecht handel maar dat zal de emotie wel zijn.
Ik beoordeel je ook niet hoor. Je hebt ook al meer gedaan dan de meeste mensen zouden doen (met infuus en spuitjesvoeten). Ik probeer alleen mijn kennis en ervaring te delen. Maar ik weet ook niet precies hoe Ollie er aan toe is (intern met de nieren).

Ik weet wel wat er allemaal op je afkomt en hoe overweldigend dat kan zijn. En elke beslissing die je nu maakt is er ook een persoonlijke maar zal altijd in het belang van Ollie zijn. Wat andere er ook van vinden of zeggen.

We hopen allemaal dat het een dip is zoals we die bij onze nierfalertjes vaak zien, maar jij bent degene die hem ziet, jij bent degene die hem kent, en jij bent degene die weet wanneer het genoeg is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Oh dank je wel Rik dat je dat zegt.

Ik ben bang dat het niet “de” dip is maar echt het eind. Z’n vacht wordt ook minder nu (van die “gaten” vallen erin).

Ik heb de echo’s niet gezien maar schrompelnieren die weinig doen zal niet erg rooskleurig zijn.

Ik heb nog wat vis en ipa besteld bij medpets en komt maandag.

Infuus is bijna op. Twijfel of ik zak zou bijhalen. Daar de DA wel redelijk aandrong dat dit de laatste zou zijn omdat het anders zielig wordt (rekken).

Morgen maar weer zien wat de dag ons brengt. Ik neem hem in ieder geval elke dag mee naar de tuin daar haalt die wel plezier uit.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik hoop ook niet dat je mij bedoelt met die 'bepaalde mensen bij wie je verantwoording moet afleggen' want ook ik vind dat je geweldig je best doet, maar dat je bij dit oneerlijke gevecht soms echt niet anders meer kunt.

Ik heb geprobeerd om je - met mijn ervaring - zoveel mogelijk advies te geven, maar het lastige blijft dat wij de kat niet zien en niet weten hoe hij reageert. Je weet alleen wat het beste is voor een nierpatiënt, maar wanneer die patiënt niet mee wil werken dan houdt het op.

Hetzelfde heb ik meegemaakt met Noa. Nu precies zes jaar geleden.
We wisten al sinds juli dat de nierwaardes omhoog waren gegaan en de dierenarts verwachtte dat ze september niet zou halen. Eind februari het jaar daarop werd ze lastig met het eten, ging vaker spugen, werd lusteloos en dat weet je dat je de strijd aan het verliezen bent.
Dan kun je nog zoveel willen, maar wanneer de kat dan aangeeft dat het genoeg geweest is dan moet je je daar bij neerleggen.
En ik ben bang dat jij nu in dit stadium zit. Veel te snel want ik had jou en Ollie nog veel meer maanden, misschien wel jaren, samen gegund.

Geniet nog van Ollie, van jullie laatste paar dagen (week?) samen en wacht niet te lang met ingrijpen.
Wanneer de nieren de gifstoffen niet meer kunnen afvoeren, zal Ollie gaan wankelen alsof hij dronken is. Dat is het moment om een afspraak te maken. Wanneer je langer wacht dan bereiken de gifstoffen de hersenen en dat is een hele akelige dood.

Ik wens je heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5175
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik wil je heel veel sterkte wensen, dat als eerste.
Mirtazapine zoals het gebruikt wordt voor katten is niet verslavend.

Voor mensen wordt het ingezet als antidepressiva en dan moet je afbouwen maar dan slik je het dagelijks maanden, of jaren lang, dat is een hele andere situatie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Voelde me gister wat aangevallen maar dat kwam door emotie denk.

Dank voor alle woorden.

Vandaag geen mirta gegeven: doet toch niks voor hem.

Alle cerenia en zakken vocht zijn nu op.
Sta nu voor een dilemma: meer halen of eind inplannen?

Kapot moeilijk, ik weet niet wat te doen. Denk steeds: misschien is t morgen beter. Tegen beter weten in... hij is sloom en zet voorzichtig doordacht elke stap. Komt kip halen bij het avondeten maar eet geen stukje echt op. Slaapt veel. Zit niet met z’n pootjes gekruld (alleen op bed dus ik laat m’n slaapkamer maar open zodat hij wel ontspannen kan liggen).

Morgen komt wel de ipa binnen. 🤷🏻‍♀️
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Gebruikersavatar
Nixy13
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2021 15:55

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Al met al toch vandaag 80 ml nier mousse/Pathé onverdund naar binnen gekregen. Heb even gerekend en verbaasd me dat het achteraf zoveel was.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Plaats reactie