Onverwacht ernstige nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hallo allemaal

Sommige zullen menog herkennen misschien .

Maar om het kort te houden. Caya, onze htk poes van 7.5 jaar werd woensdag niet goed . Ze liep heel.slecht dus wij dachten aan de poten. Na de dierenarts. Poten niks te zien . Bij t lichamelijke onderzoek voelde ze vergrote nieren en een hartslag van 300 per minuut. Ze eouden graag bloedprikken.
Toen we thuis waren weer belde ze al voor de uitslag ,of we terug wouden komen met caya om opnieuw te prikken want de waardes van de nieren waren zo extreem dat ze twijfelt aan t apparaat .
Terug,nog een x prikken . En ja hoor
Een crea van 958 en urea kon t apparaat niet eens meer meten.

Volgende dag een echo . Ja 1 nier dus helemaal kapot en de andere nier was al aan t slecht worden. Maar ze hoopte nog iets te doen met spoelen. Wilden t gelijk doen . Maar dan hoor je 3 dagen opname en dat ze avonden en nachten alleen is , en het bedrag ,en de toekomst MOCHT T ÜBERHAUPT wat doen , en grote kans dat t niks ging doen toch besloten haar mee te nemen na huis en liefde te geven en afwachten tot t niet meer ging .

Woensdagavond was caya weer haarzelf zonder medicatie, liep goed speelde at dronk poepte plaste knuffelde.
Vannacht heeft ze weer gespogen en vandaag eet ze minimaal en snuft eraan en loopt weg .

Me hart huilt ,schuldgevoel ook maar ook angst en verdriet wanneer laat je haar gaan ?

3 dagen lang huilen we al , alle twijfels doen we het juiste ?
Hadden we niet toch moeten spoelen ? Moeten we haar alsnog al die stress geven voor een opname?

Weet niet waarom ik dit plaats, van me afschrijven denk ik ,hopelijk berichten van mensen die hetzelfde nee hebben gemaakt? Mis willen horen dat de keuze goed is?

Pfff
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik wil je eerst sterkte wensen.

Mijn poes Pitoe had op 19 jarige leeftijd ook zwaar nierfalen. Bij haar werd ook spoelen geadviseerd. Ik heb toen niet naar de kosten gevraagd omdat het voor mij geen belang had. Maar Pitoe was een heel bang katje, ik wou haar dat niet aandoen. En ik wou het niet onnodig rekken. Dus had ik toen ook besloten om het niet te doen. Schuldgevoelens daarvoor had ik niet omdat ik het haar niet wou aandoen.
Waar ik wel schuldgevoelens voor heb, is dat ik volgens mij één week te lang gewacht heb om haar thuis te laten inslapen...

Jouw katje is veel jonger...
De beslissing om het wel of niet te doen ligt jammer genoeg alleen bij jou. Als Caya een rustig katje is en ze maakt nog een kans, zou ik het wel overwegen.

Dat zou ik ook doen. Maar ik zou het bij mijn katjes zeker niet doen indien de kat te bang is en de prognose slecht. Om daarna onnodig te rekken, met dwangvoederen en dwingen om medicatie te nemen om het alleen maar uit te stellen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ja caya is ook een heel bange poes , bij visite hier os ze altijd boven ze komt alleen beneden als wij met z'n 2 beneden zijn . Alle andere geluiden schrikt zij van en zelfs als wij onverwachte beweging maken schiet ze een meter de lucht in . Dat ik t haar niet aan kqn doen zonder dat ze iets snapt ervan is nr 1
Weet ik dat ze genezen zou zijn zou ik t overwegen
En de nasleep ervan. En de erge waardes en echo dat t niet heel hoopvol klinkt vind ik t ook geen optie maar toch knaagt t aan me .
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door castratenkoor »

Mijn Sjaak* is een voorbeeld van dat zulke waardes toch overheen te komen zijn. Hij was pas vier toen zijn nieren het begaven. Hij is twee keer in coma geraakt en ondanks dat de dierenarts bij de tweede keer duidelijk aangaf geen garanties te kunnen geven hebben we het toch ook de tweede keer een kans gegeven. Zat een half jaar tussen.

Hij is uiteindelijk op een week na 16 jaar geworden. Dus in dit geval was het alle moeite en kosten meer dan waard.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Wat fijn zeg ! Ik twijfel zo . Vooral dat ze alleen ligt echt niet te doen die gedachte
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

Hoi Cindy
Leuk om weer eens wat van je te horen, maar de reden is minder leuk.

Ik zou Gizmo onmiddellijk op laten nemen want hier is sprake van acuut nierfalen en dan valt er misschien nog iets aan te doen. Een kat kan namelijk - net als een mens - prima op één nier leven al zal het met aangepast voer en medicijnen moeten.
En ja, dat kost wat en moet je afwegen (ik kan niet in jouw portemonnee kijken).

Maar Gizmo is nog jong en net als bij Noa, heeft zij dan net iets meer kansen, maar dan moet er wel direct gehandeld worden.
Ik wens je heel veel sterkte!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Het is caya. Gizmo is de brit die ook van alles mankeert maar ja . Ja de andere niet is ook wel slecht hoor . Zou je denken dat t wel zou helpen ? Het is niet accuut zei ze omdat de nieren zo aangetast verschrompeld of wat ze ook bedoeld waren. De erge symptomen waren accuut maaar als ik goed bedenkt is ze altijd al slechte eter vaak spugen en veel drinken. Maar kennen haar niet anders ..
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Anne »

Wat verschrikkelijk voor julllie
Ik heb bijna het zelfde meegemaakt met Hummel*
Zij had ineen keer ook van die hoge waardes
Het verbaasd me dan ook te lezen dat jullie poes nog steeds goed eet
Voor Hummel* liep het niet goed af, ik kreeg net als jij het advies om haar zo snel mogelijk te spoelen. En dan hebben we toen ook laten doen, 4 en een halve dag maar de waardes daalden niet dramatisch
Ze heeft toen nog twee weken geleefd, al de tijd moest ik haar dwangvoeren
Als ik dit allemaal van te voren had geweten had ik haar gelijk laten inslapen want die twee weken waren voor haar niet altijd even leuk
Bij de volgende soort van situatie ga ik het daarom ook anders aanpakken
Dus wees ook er op bedacht, ondanks de mooie adviezen die je hier kan krijgen,
dat dat niet altijd op gaat
Heel veel sterkte voor jullie
Het is een rotziekte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ja datr is t lastige de een zal zeggen niet doen de ander geeft wel kansen. En zo blijft t in me hoofd ook gaan . Ze begint wat meer te weigeren t eten. 😔
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Dinky »

Uiteraard kan ik niet over geld oordelen maar bij 7,5 jaar en ineens zulke hoge waardes zou ik persoonlijk kiezen voor spoelen om de waardes te laten zakken.
Dit ook om naar mijzelf te verantwoorden dat ik er alles aan heb gedaan.

Wanneer je al krap bij kas zit en de DA geeft het slechts kleine kans van slagen kan ik mij ook voorstellen dat je kiest voor zo comfortabel mogelijk maken. Denkt je DA misschien aan het erfelijke pkd als oorzaak van het nierfalen? Want in dat geval is de kans op voldoende herstel na spoelen klein. Lees daarbij dat de symptomen meestal rond 7 jaar ontstaan omdat nierfunctie dan zo laag wordt dat het zorgt voor problemen. Meestal is pkd iets dat bij raskatten voorkomt.

Kat van collega daalden de waardes ook niet door het spoelen en hebben ze daarna de kat alsnog moeten laten gaan. Wanneer je niet ruim bij kas zit en je komt in die situatie dan heb je daarna waarschijnlijk spijt dat je het spoelen nog hebt gedaan.

Hoe dan ook, veel sterkte met je zorgenmeisje
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Er is spaar geld . Maar omdat ik ook in juli zzper ben geworden sls kapster is er nu ook al 2 maand geen inkomen van mijn kant en wie weet hoe langer nog niet . Het geld is er dus wel maar ook onzekere tijd met geld. Het is en en . Blijf t lastig vinden , ze zei dat t in ieder geval geen acute nierfalenwas dat konden ze zien op de echo?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

En omdat zij nooit iets mankeerde . Maar nu we alles weten kloppen de symptomen wel en doet ze dat al zeker 2 jaar . Veel drinken. 2 flink grote plassen per dag vaak eten latenstaan en soms overgeven. Maar dat is er zo ingeslopen en dat ze t daarna altijd weer goed deed nooitactie ondernomen 🤦‍♀️
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

Sorry, Caya.

Omdat je schrijft dat ze zo opeens, uit het niets, zulke hoge nierwaardes heeft, denkt ik dat het wel acuut is. Veel drinken doen onze katten ook en het is dan logisch dat ze ook veel plassen, kieskeurig met eten is eigen aan een kat en zo nu en dan overgeven zegt ook niets want ook dat is normaal.

Wat niet normaal is zijn die hoge waardes en wanneer je die naar beneden wilt krijgen is spoelen de enige mogelijkheid.
Natuurlijk is het een gok want niemand heeft een glazen bol, maar wanneer je niets doet dan is de uitslag bekend.
Ik hou niet van gokken, maar in dit geval zou ik niet aarzelen.

Ik heb het toch bij Noa gezien: creat van 495, na het spoelen was het flink gezakt en daarna heeft ze nog 4,5 jaar geleefd. Ja, het kan gaan zoals met Hummel van Anne, maar het kan ook gaan zoals met Noa.
Maar dat zul je pas weten wanneer je de gok neemt.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ja als de crea 450 was of 600 had ik het zeker ook gedaan. Maar de crea is 958 en de urea boven 49.95
En de bijkomende echo due ook heel slecht is .

Wie weet zijn de waardes altijd slecht geweest en nooit war laten merken. Da zei in ieder geval dat t niet accuut is 🤷‍♀️
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte in deze rotsituatie
Ik moet wel zeggen, nadat we Hummel hebben laten spoelen en voor mijn gevoel alles gedaan, dat ik er wat meer vrede mee kon hebben dat ze het uiteindelijk niet heeft gered
Maar ik snap jouw twijfel, vooral met die hoge waardes
Misschien kan je nog met je da overleggen, die man zal toch ook wel soortgelijke situaties met andere dieren hebben meegemaakt, misschien heeft hij nog wat nuttigs te zeggen

Bedenk ook, wat je ook doet, dat het goed is. Jij kent je kat het beste, jij voelt je dier het beste aan
en jouw dier zal aanvoelen dat je jouw beslissingen met je beste bedoelingen neemt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie