Onverwacht ernstige nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door castratenkoor »

Mijn dierenarts was toen echt geweldig hoe hij zich inzette voor Sjaak, ook op zijn vrije zondagen mocht ik komen voor zijn infuus.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

castratenkoor schreef: 01 feb 2021 10:00 Mijn dierenarts was toen echt geweldig hoe hij zich inzette voor Sjaak, ook op zijn vrije zondagen mocht ik komen voor zijn infuus.
Ja dat zijn dierenartsen die zich extra inzetten.
Die zijn echt goud waard 💜
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

Mijn dierenarts heeft toen ook alles gedaan om Noa er weer bovenop te krijgen en waarschijnlijk omdat ze toch een soort van schuldgevoel had omdat zij 5,5 week Metacam had voorgeschreven en toen het slechter met Noa ging, voorschreef om nog iets meer te geven "want ze zal wel pijn hebben", rekende ze voor die drie dagen opname slechts 100 euro.
Toen dacht ik dat dat een normaal bedrag was, maar inmiddels ben ik er wel achter dat ze ons behoorlijk gematst heeft.

Ik weet niet of onderhuids infuus niet evenveel stress geeft bij een angstige kat dan opname want dan moet je in ieder geval drie keer iedere dag naar de dierenarts en dat betekent: drie keer in de vervoersmand, drie keer de rit er naartoe, drie keer prikken, terwijl bij opname er even een stressmoment is en daarna is de situatie zoals die is. De meeste katten berusten daar dan wel in.
Ik zou dus voor opname kiezen. Dat is écht haar enige kans.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door castratenkoor »

Cerna schreef: 01 feb 2021 12:10
Ik weet niet of onderhuids infuus niet evenveel stress geeft bij een angstige kat dan opname want dan moet je in ieder geval drie keer iedere dag naar de dierenarts en dat betekent: drie keer in de vervoersmand, drie keer de rit er naartoe, drie keer prikken,
Sjaak* ging eenmaal daags en heeft het ermee gered. De rest van de dagen om de 2 uur spuitje-voeren. Daar ging ik ook 's nachts mee door.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Cerna schreef: 01 feb 2021 12:10 Mijn dierenarts heeft toen ook alles gedaan om Noa er weer bovenop te krijgen en waarschijnlijk omdat ze toch een soort van schuldgevoel had omdat zij 5,5 week Metacam had voorgeschreven en toen het slechter met Noa ging, voorschreef om nog iets meer te geven "want ze zal wel pijn hebben", rekende ze voor die drie dagen opname slechts 100 euro.
Toen dacht ik dat dat een normaal bedrag was, maar inmiddels ben ik er wel achter dat ze ons behoorlijk gematst heeft.

Ik weet niet of onderhuids infuus niet evenveel stress geeft bij een angstige kat dan opname want dan moet je in ieder geval drie keer iedere dag naar de dierenarts en dat betekent: drie keer in de vervoersmand, drie keer de rit er naartoe, drie keer prikken, terwijl bij opname er even een stressmoment is en daarna is de situatie zoals die is. De meeste katten berusten daar dan wel in.
Ik zou dus voor opname kiezen. Dat is écht haar enige kans.
Dan ben je inderdaad behoorlijk gematst op financieel gebied maar het blijft verdrietig uiteraard hoe dat gegaan is.
Oscar ging ook maar 1x per dag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

Ja, dat bedoelde ik ook (misschien niet helemaal goed opgeschreven). Eén keer per dag, maar dan wel drie dagen achter elkaar.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nou gebeld , de dierenarts die de echo heeft gemaakt heeft gebeld . Elke dag een onderhuids advies gaat niks meer doen moet echt in de bloedbaan en dat willen ze niet thuis . En medicatie voor misselijk ze zegt ik ga nu heel eerlijk zijn , day gaat haar niet helpen dan morgen weer overmorgen weer tot dat dat ook niet meer werkt zegt ze. Enige optie waar je misschien iets mee uithaalt is een opname met spoelen . Ik denk dat we het toch maar moeten doen het schuldgevoel blijft aan me knagen en t laat me maar niet los , de hele dag huil ik en denk ik na en loop ik over. Ze vertelde wel day zij DENKT dat t ook accuut is ivm de waarde zo hoog zijn ineens
Maar nu achteraf denk ik , als die nier al helenaal kapot is op echo , kan t dan wel accuut zijn ?
Ze zegt accuut kan ook zijn day er een steentje in de nier zit ofzo , ik zeg dat zie je dan toch op een echo ? Zei zegt dus dat dat niet hoeft nu ben ik in staat haar morgen te laten opnemen
Heeft dat nog zin een week na de slechte waardes ?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik ben het volledig eens met deze dierenarts, op echo zie je niet alles.
En ik denk dat je haar de beste kans geeft met 24/7 spoelen, dus opname.
Garanties heb je nooit, ik zou het proberen.
En ik begrijp heel goed dat dat moeilijk is, zeker als ze zo bang zijn.

Het kan acuut geweest zijn en dat daardoor de nieren beschadigt zijn.
Dan word het uiteindelijk chronisch maar dat hoeft niet het einde te betekenen.
Ze zou dan als het aanslaat met nierdieet een katwaardig bestaan kunnen hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Oke , en dan die nier die niks meer doet wat ook op echo is geconcludeerd. Dat kan dus stel t is accuut ?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja, Lizzy heeft ook 1 kapotte nier en 1 gedeeltelijk beschadigt volgens de echo.
Ik weet niet of zij als er eerder bloed was geprikt hogere waarden gehad zou hebben ( dus vlak na of tijdens de infarcten)
Vaak wordt er niet eens een echo gemaakt en weten mensen dus ook niet hoe de nieren eruit zien.

https://www.anicura.nl/kennisbank/kat/nierfalen-kat/

Ik denk dat als ze er echt geen heil meer in zien, ze dit niet blijven voorstellen.
Maar ze kunnen nooit de garantie geven dat het ook echt gaat helpen, dat is ook per kat en situatie verschillend.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Oke , hier ook nooit bloed geprikt of nierwaardws bekeken of whatever . Enige wat ik nu bedenkt ja al zeker een jaar is ze meer aan t drinken z meer terug getrokken plast meer eb kotst vaker en at soms paar dagen niet nauwelijks. Nooit wat achter gezocht want op moment dat ik d8 hier moet ik iets mee was ze weer normaal .
Ze heeft vandaag al 2 x gekotst en niet of nauwelijks gegeten... maar komt keihard aanrennen als ik roep voor eten ,
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Bij Lizzy hadden de dierenartsen het ook niet door.
Ik heb zelf gevraagd om bloedonderzoek.

Dat ze wel wil eten is wel een goed teken, door te spoelen heb je kans dat de ureum lager wordt en de misselijkheid ook verminderd of verdwijnt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ja denk dat ik t toch wel doe .. Ik hoop niet dat ik t nu helemaal verpest heb een week na eerste symptomen.
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

En?
Is Caya opgenomen?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik heb bewust niks gezegd omdat ik bang ben voor verwijten en me weeeeeer van gedachten verander . Geb hele nacht gegoogled en echt ik lees een klein percentage positieve berichten maar echt 90 procent negatieve berichten. Ik ben ook niet voor een jaartje verlenging en alsnog dood eraan. Se heeft vannacht 3 x over gegeven en sinds gisteren eet zr niks meer. Ook veel gelezen over dwang voeren na opname etc etc al die heisa . Ik ken caya . En wij hebben tocj belosten haar om 18.20 in te laten slapen om verder lijden te voorkomen . Sorry . Ik hoop geen boze reacties want echt mr hart breekt we huilen de hele dag en hebben een week lang zitten dubben. Maar t is goed zo .
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie