Onverwacht ernstige nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

Milka heeft 5,5 jaar geleden ook blaasstenen gehad en is daar ook aan geopereerd.
Gelukkig allemaal goed gegaan, maar Milka is een hele lastige eter en wat ik ook probeerde (zelfs met Mirtazapine), ze at het niet. "Eet het zelf maar op".

Toen ben ik begonnen met Eurologist van de Huisdierendokter. De eerste twee weken 2x 2 vrij grote pillen, daarna 2x daags 1 pil. Nu is Milka goed te pillen en was het geen probleem en wanneer je ook pillen in Gizmo kunt krijgen, kan ik je dit echt adviseren want dan kun je ook het vertrouwde voer blijven geven.
Milka is inmiddels al 5 jaar van de pillen af en het gaat nog steeds heel goed. Ook zonder blaasdieet.
https://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking.html

Vier jaar geleden heb ik een zwerfkat in huis genomen en hij bleek FIV (kattenaids) te hebben en was daardoor steeds aan de diarree. Hem ben ik Puur Gastri gaan geven en al na twee dagen had hij normale ontlasting. Het is het overwegen waard.
https://www.medpets.nl/puur+gastri/
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Heeft de wagenrenk ook niet gezegd in welke richting ze denken?
Want door voedselallergie kunnen die darmen ook kapot zijn.
Of een chronische ontsteking veroorzaken.
Lizzy krijgt ook de multifunction van Rc maar dan de hypoallergeen-nier combi.
Wij hebben hier ook heel veel geprobeerd qua hypoallergeen voer maar ze bleven toch reageren.
Zelfs op de Anallergenic van RC.
Inmiddels heb ik voor Luna een voer gevonden zonder rijst en soja want daar reageerde ze ook op.
Ik vind Gizmo juist een bikkel.
Als hij het nu goed of redelijk goed doet dan zou ik qua voer niets veranderen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nou goed niet . Er zit SOMS wel bloed bij . Mja hij lijkt geen last te hebben .
Nee die arts was zo'n bijzondere man
Ikbheb er nog wel een topic over zag ik hier terug op t forum. Maar nee bloedibkjes in de darm kleine ontstekingen soort allergie inderdaad maar ja thats it paar keer nog gemaild met hem maar ja vond t allemaal maar beetje vaag . Hebben van rc hypoallergeen geprobeerd anallergenic fiere reponse en nogv2 weet naam niet meer , van Hills 2 soorten en dan de trovet en ging redelijk die . Mja nu dus sinds 3 maandjes de rc hypoalergeen mix met voor blaas.
En dan een zakje pro plan erover 1nx per dag..

Misschien wat annet zegt nog erbij geven.. zal er morgen even voor zitten
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Ja kun je inderdaad dan proberen.
Ik heb een lange nacht voor de boeg dus ik zal even gaan zoeken.
En ook de linkjes van Annet eens bekijken, misschien is het ook wat voor ons.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Die voor de darmen annet is dat dan ook echt voor bloed ? Want zijn drollen zijn gewpon goed . . Zie veel dat t diaree is maar dat is t niet het is een goede vaste drol met daarover bloed en soms wat slijm
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Weet je dierenarts dat er nog steeds bloed bij de ontlasting zit?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

Nee, Puur Gastri is tegen diarree (ik begreep dat hij ook aan de diarree was).

Maar wanneer het vaste drollen zijn en daarover bloed (dus niet vermengd met de drol) dan is er volgens mij sprake van gesprongen adertjes of aambeien. Beide vervelend, maar niet kwaadaardig.
Heb je wel eens geobserveerd hoelang Gizmo op de bak zit? En gaat het dan soepel of zit hij te persen?
Wanneer dat het geval is dan is het logisch dat het iedere keer weer gaat bloeden.

Maar wanneer het er vlot uit komt dan worden die darmen om een andere reden geïrriteerd.
Ik ben geen dokter en ook geen dierenarts, maar wel PDS-patiënt en ik merk dat wanneer ik per ongeluk toch teveel vezels binnenkrijg, die schurend werken in de darmen, ik last krijg van buikpijn en soms ook bloed.
Ik mijd vezels dan ook zoveel mogelijk en dat geeft vaak een hele lange toiletzit (half uur is normaal), maar geen buikkrampen en geen bloed.

Wanneer Gizmo er verder geen last van heeft, zou ik het accepteren (tenzij het echt tussen de ontlasting zit want dan is er meer aan de hand).
Je zou ook met NML-Health kunnen bellen want ze hebben nog meer producten voor de darmen. Zij geven vaak hele goede adviezen: 0294-455888
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Er is wel uit onderzoek gekomen dat er flinke ontstekingen in de darmen zaten.
Als het IBD is dan zou ik uitkijken met veranderingen.
Ging het beter na de behandeling met prednison?
Of is het eigenlijk al die tijd gelijk gebleven?

viewtopic.php?f=57&t=32016&p=706561#p706561



https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... sease-ibd/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Thnx annet. Voordat hij moet is die wel of heel druk of zeikerig ej dan graaft ie flink en dan komt t eruit . Een vaste drol en dan bloed erop op de eind stukjes vaak , niet erdoor . Als klaar is gaat ie vaak ook f rennen maar geloof dat day normaal is .

Nwe die prednison deed ook nket echt zn werk uiteindelijk. En nee wil inderdaad niet veranderen . Hij lijkt verder oke . Dierenarts weet t maar enige wat se zegt ja t is t 1 of 1 t ander ik denk dat je t voor lief moet nemen . Blaasstenen is gevaarlijk en elke x operatie is ook niet niks en die darmen is heel vervelend maar dan toch de blaas voor de darmen kiezen zei zr... 🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik denk dat de dierenarts gelijk heeft.
Die stenen zijn gevaarlijker.
IBD is ook erg lastig te behandelen en sowieso chronisch en bij Gizmo is het niet zo dat hij echt diarree heeft of blijft braken gelukkig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Gizmo braakt nooit
1 x per dag of 1x per 2 dagen poept ie . Vast incl bloed erop . Nee inderdaad laten t maar zo maar mis een extra medicatie voor de darmen wat annet zei kan geen kwaad . Zal maandag is informeren.

Morgen gaan we afscheid nemen van caya
Mogen komen kijken. Ben zo blij dat we haar nig een x mogen zien .. ze ligt op grebbenhof
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Synemios »

Heftig maar wel fijn dat dat kan.
Sterkte morgen 💜
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

Gizmobritsekorthaar schreef: 05 feb 2021 21:23Dierenarts weet t maar enige wat se zegt ja t is t 1 of 1 t ander ik denk dat je t voor lief moet nemen . Blaasstenen is gevaarlijk en elke x operatie is ook niet niks en die darmen is heel vervelend maar dan toch de blaas voor de darmen kiezen zei zr... 🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️
Ik snap het niet helemaal.
Geef je nu nog steeds Trovet-konijn of voer tegen de blaasstenen?
En op welk voer deed hij het het best?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hij deed t REDELIJK goed op trovet konijn. Toen echt bijna nooit bloed.
Nu dus hyoiallergeen en blaas voer van royal canin . En dat moest echt ivm de blaasstenen en gaat ook redelijk maar wel vaker bloed erop. Geef wel proplan fortiflora 1 x perndag over zn brokjes
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Onverwacht ernstige nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik citeer even :smile: :
Gizmobritsekorthaar schreef: 06 feb 2021 12:57Hij deed t REDELIJK goed op trovet konijn. Toen echt bijna nooit bloed. Nu dus hypo-allergeen en blaas voer van royal canin . En dat moest echt ivm de blaasstenen en gaat ook redelijk maar wel vaker bloed erop. Geef wel proplan fortiflora 1 x per dag over zn brokjes
Cerna schreef: 04 feb 2021 14:00Milka heeft 5,5 jaar geleden ook blaasstenen gehad en is daar ook aan geopereerd. Gelukkig allemaal goed gegaan, maar Milka is een hele lastige eter en wat ik ook probeerde (zelfs met Mirtazapine), ze at het niet. "Eet het zelf maar op".
Toen ben ik begonnen met Eurologist van de Huisdierendokter. De eerste twee weken 2x 2 vrij grote pillen, daarna 2x daags 1 pil. Nu is Milka goed te pillen en was het geen probleem en wanneer je ook pillen in Gizmo kunt krijgen, kan ik je dit echt adviseren want dan kun je ook het vertrouwde voer blijven geven. Milka is inmiddels al 5 jaar van de pillen af en het gaat nog steeds heel goed. Ook zonder blaasdieet. https://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking.html
Samenvatting:
Wanneer Gizmo Trovet-konijn eet dan heeft hij zelden bloed op de ontlasting. Wanneer hij blaasvoer eet wel.
Echter, blaasvoer moet ivm blaasstenen en dan moet je het bloed dus accepteren.
Of:
Je gaat terug naar Trovet-konijn en Gizmo heeft dan nog maar zelden last van bloed op de ontlasting en geeft hem daarnaast Eurologist van de Huisdierendokter wat dus bij Milka meer dan goed heeft geholpen, terwijl Milka ook blaasgruisdieet moest van de dierenarts (lees ook de recensies).

Je moet niets, maar het is misschien het overwegen waard?

Sterkte morgen bij het afscheid nemen!
Plaats reactie