Aparte uitslag bloedonderzoek

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Bibi-070 »

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag met mijn kater Mini van 10 bij de dierenarts geweest. Mini zijn tandjes moeten gereinigd worden en voorafgaand aan deze ingreep heb ik een algeheel bloedonderzoek laten uitvoeren bij hem.
Omdat ik het idee had dat hij meer dronk vond ik het ook belangrijk om zijn SDMA te laten controleren.

De uitslag van het onderzoek was apart, zo zei ook de dierenarts.
Creatinine: 216 (referentie waarden 71-212)
Ureum: 15,3 (referentie waarden 5,7-12,9)
Dit is dus licht verhoogd.
Echter, de SDMA is: 9 ( referentie waarden 0-14)
Dat is dus best ongewoon aangezien de SDMA eigenlijk een vroegere indicatie geeft van eventuele nierproblemen dan creatinine.
De dierenarts vond dit ook erg apart en heeft Mini nog niet officieel gediagnosticeerd als nierpatiënt.
Ik heb speciale dieetvoeding meegekregen voor de nieren en moet over 2 maanden met Mini terugkomen.

Nou heeft mijn andere kat een maand geleden de diagnose diabetes gekregen en vanaf dat moment ben ik anders gaan voeren. Sowieso diabetes brokjes, maar vooral meer natvoer met weinig koolhydraten en hoger in eiwitten.
Ik heb geen idee of dit iets te maken kan hebben met de verhoogde waarden. Al heb ik wel het idee dat hij sindsdien meer is gaan drinken.
Mijn diabeteskat Lucky is ook te dik en moet echt afvallen, terwijl Mini een hele slanke kat van 3,7 kilo is (hij is altijd zo slank geweest en is het afgelopen half jaar niet afgevallen of aangekomen).

Mijn vraag is eigenlijk of iemand bekend is met de SDMA die prima is in combinatie met verhoogde ureum en creatinine?
Ik maak me best zorgen, zeker nu ik net aan het overschakelen ben op een ander voedingspatroon vanwege diabetes bij één van m'n andere katten.

Alvast bedankt voor het lezen,

Groetjes Bibi
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Anne »

Ik heb hier wel meer gelezen dat een sdma meting niet altijd betrouwbaar is
Pas als de nieren voor drie kwart niet meer goed werken krijg je verhoogde creatine en ureum
Ik zou als ik jou was je kat nu als een nierpatiënt gaan behandelen en me niet blind staren op de sdma
Sterkte, nooit leuk om te horen
Gelukkig gast het om licht verhoogde waardes en ben je er snel bij
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Cerna »

Ik ben het niet met Anne eens want de SDMA geeft juist wel een heel goed beeld van de kwaliteit van de nieren, terwijl ureum en creatinine ook door andere oorzaken verhoogd kunnen zijn (bijvoorbeeld dat eiwitrijke voer wat de iets oudere nieren van Mini om de een of andere reden, niet goed kunnen verwerken).

Wanneer Mini mijn kat zou zijn dan zou ik terugschakelen naar het vorige voedingspatroon en de katten apart gaan voeren (wanneer dat lukt). Eventueel kun je Puur Kidney gaan geven, maar of het echt nodig is vraag ik me af. Nierdieet kan geen kwaad wanneer Mini het lust, maar ik vind het in dit stadium eigenlijk nog te vroeg. Ook is er nog de mogelijkheid voor Ipakitine over het normale voer.
https://www.medpets.nl/ipakitine/?sqr=Ipakitine

Je hebt ook nog RC Early Renal, dat kun je ook overwegen.
https://www.medpets.nl/royal-canin-earl ... ly%20Renal
https://www.medpets.nl/royal-canin-earl ... ly%20Renal

Bij onze oudste kat (bijna 16) zijn de waardes juist andersom: SDMA licht verhoogd (17), maar de andere nierwaardes prima. Haar nieren gaan dus achteruit wat vrij logisch is bij een oude kat, maar het is nog niet alarmerend. Ik ben daarom wel Puur Kidney gaan geven en bij het bloedonderzoek van drie weken geleden bleek dat de SDMA stabiel was gebleven (vorige onderzoek was begin juli vorig jaar). Toen wist ik ook dat die pilletjes hun werk doen.
https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Kidney
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Rik »

Zolang Creatinine en Ureum binnen de referentiewaardes blijven kun je absoluut niets zeggen over de nieren. Daar zijn de referentiewaardes juist voor bedoeld. Mijn katten met perfecte nieren kunnen ook waardes tegen de referentiewaardes vertonen.

De waardes hier liggen er nét iets overheen. Vandaar dat de dierenarts nog niet aan de officiele nierfaal diagnose wil. Deze waardes kunnen n.l. ook 'normaal' zijn of aan iets anders liggen (niet nuchter bij bloed afname of de overschakeling op die andere brokjes e.d.).

Maar aangezien de nieren van katten wel altijd een aandachtspunt zijn, zeker wanneer een jaar 10 jaar is, moet dit wel goed in de gaten gehouden worden. Vandaar het vervolgonderzoek over twee maanden.

Of nierdieet al nodig is... tsja, ik denk dat het een grensgevalletje is. Ik ben het er ook mee eens dat hij in ieder geval van de huidige brokken af moet. Je kunt naar de nierbrokken maar ik ben niet zo van brokken. Je zou dan ook wat natvoer kunnen introduceren (als hij dat lust).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Zotvanpoezen »

Volgens mijn da geeft de sdma juist ook een correcter beeld van de staat van de nieren.

Ik zou ook overschakelen naar natvoer (met beperkt fosfor gehalte)
Omdat ik vind dat er in nierdieet meestal weinig vlees zit (en dus ook geen goede eiwitten) ben ik op zoek gegaan naar goed blikvoer met weinig fosfor voor mijn kat met beginnend nierfalen. Ik vond oa. Wild Freedom en Feringa vleesmenu.
De andere katjes eten hier ook van.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Bibi-070 »

Sorry voor m'n late reactie. Normaal gesproken krijg ik een mail dat er een reactie op m'n topic is geplaatst, kennelijk vergeten aan te zetten bij dit forum bericht.

Heel hartelijk dank voor jullie reacties.
Mini heb ik inmiddels van het voer van Lucky afgehaald en hij krijgt nu tijdelijk renal brokjes. Maar vooral natvoer (ben daar ook een groot voorstander van).
Ik had Thrive gekocht toen Lucky de diagnose diabetes kreeg (natvoer) en deze is extreem hoog in eiwitten en laag in koolhydraten (eiwitten 70%).
Wellicht komt het o.a. hierdoor. Plus dat er ook andere brokjes zijn (Thrive, Purina diabetes en power of nature), uiteraard niet allemaal in een keer en ik heb de vorige brokjes langzaam afgebouwd (Royal Canin).
Het is dus nogal een verandering en nu ik het zo lees als ik het schrijf is het me wel duidelijk dat ik hier beter over na had moeten denken.

Desalniettemin heb ik nu 3 chip voerbakken gekocht en krijgen mijn 3 huistijgers vanaf nu hun eigen eten. Lucky wil ik gewoon koolhydraatarm mogelijk voeren, ook omdat hij moet afvallen.
In het geval van Mini heb ik besloten voor nu 2 maanden het voer te geven van de dierenarts, gecombineerd met natvoer laag in fosfor. Ik had Wildfreedom eerder gekocht maar dat lust hij niet.
Wel heb ik Carni, maar geen idee hoe het met de fosfor gehalte zit in dit voer. Dat moet ik nog even uitzoeken.

Hopelijk zijn de waarden tijdelijk, maar ik vind het wel belangrijk dat hij goed in de gaten gehouden wordt. Tot de volgende controle neem ik dan ook geen enkel risico wat betreft voer. Sowieso lijkt het me niet verstandig om dergelijk voer te geven zo extreem hoog in eiwitten in Mini's geval.

Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie reacties, het is altijd fijn om de input te horen van ervaringsdeskundigen!
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Synemios »

De sdma is bij Lizzy altijd 11 terwijl zij wel Nierfalen heeft.
Ook op echo te zien,
Zelfs als de creatinine boven de 300 zit bij haar geeft sdma een waarde van 11,
Die veranderd bij haar ook niet.

Idexx zegt zelf dat als de sdma laag is en de crea meerdere keren gemeten hoog is, je wel degelijk uit moet gaan van nierfalen.

En ik lees steeds meer mensen met soortgelijke ervaringen.

Mijn dierenarts ziet het in de praktijk ook vaker.

Volgens mij heb ik Erik philippus er ook al over gehoord,

Verder eens met Rik, je kunt met deze lage waarde niet spreken van Nierfalen pas na meerdere keren meten mogen ze die diagnose stellen.

Crea en ureum kunnen door meerdere dingen verhoogd zijn,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Synemios »

Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Bibi-070 »

Weer zo'n late reactie van mij :-(

Synemois, bedankt voor je reactie en de link.
Ik heb je trouwens ook gesproken over Harry en jouw Lizzy, over de radiojood :grin:

Mini heeft de laatste tijd last van z'n darmen. Verder is hij heel actief en eet goed.
Aankomende donderdag krijgt hij zijn vervolgonderzoek, dus ben erg benieuwd naar de waarden.
Er zijn best wel wat voer wisselingen geweest hier. Mijn andere kat Lucky heeft diabetes en is vorige maand opgenomen met een ketoacidose. Het gaat goed met hem nu, krijgt Lantus en ik volg met hem de tight regulation methode op het diabeteskatten forum.
Alleen was het voer wisselen voor Mini natuurlijk niet goed. Hij heeft toch een paar keer gegeten van het voer wat Lucky krijgt. En daar lijkt hij dan ook echt last van te krijgen.

Maar goed, als aankomende donderdag de waarden opnieuw verhoogd zijn vraag ik om een urine onderzoek.
Ook bestel Ipaktitine als dit nodig is.

Ik vraag me alleen wel af of darmproblemen de waarden kunnen verhogen (ureum en creatinine)?
Hij heeft best last van zachte ontlasting en het ruikt best wel heel erg.
Drinken doet hij overigens niet overmatig en ook is zijn urine niet waterig. Het zijn ook kleine balletjes die ik uit de kattenbak schep.
Bij Lucky was het duidelijk te zien hoe waterig zijn urine was (nu niet meer). Mini heeft dat totaal niet.

Verder speculeren heeft geen nut, donderdag weet ik waarschijnlijk meer.
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Synemios »

Ja ik weet alles nog over Harry 😉

Ja darmproblemen ( en meerdere dingen) kunnen de creatinine waarde beïnvloeden.
Ureum is een korte termijn meting en kan ook beïnvloed worden door meerdere factoren.
Vandaar dat de sdma een betere ( betrouwbaardere) meting is normaal gesproken.
Maar ik hou zelf altijd een slag om de arm omdat ik bij Lizzy andere ervaringen heb.

Wat zul je geschrokken zijn met Lucky.
Wat goed dat je bezig bent met tight regulation en lantus gebruikt.
Wij zijn toen met Oscar ook super goed geholpen door het suikerkatten en diabeteskatten forum.

Maar jij hebt ook je handen vol lees ik al.
Ik ben benieuwd wat er donderdag uit komt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Bibi-070 »

Bedankt Synemois voor je reactie.

Ik snap dat jouw ervaringen je geleerd hebben dat alles mogelijk kan zijn.
Heb dat inmiddels ook wel, weliswaar niet vanwege een auto immuunsysteemziekte, maar mijn katten hebben ook vaak aparte reacties op ziektes of medicatie etc.

Morgen gaat Mini naar de dierenarts, hopelijk valt het mee. Wel heeft hij helderrood bloed na het poepen. Niet er in, maar na het poepen zeg maar.
Het gekke is, hij is een partij levendig en zit goed in z'n vel. Maakt totaal geen zieke indruk verder. Eet goed, drinkt normaal. Zijn urine is ook goed geconcentreerd voor zover ik dat kan beoordelen.
Wel heeft hij zachtere ontlasting en het stinkt echt behoorlijk. Door die zachtere ontlasting gaat hij sleetje rijden en ik denk dan ook dat het bloed daar mee te maken heeft. Hij maakt dan ook echt een klein bloedstreepje op de vloer.
Harry had dit ook met z'n schildklier, vanwege zachtere ontlasting. Maar ik denk niet dat Mini een schildklier probleem heeft, hij eet niet veel en is niet afgevallen.
Maar toch, er is iets met hem aan de hand.
Geen idee of de bloeduitslagen van 8 weken geleden hiermee te maken hebben. Dat hoor ik hopelijk morgen.

Dat was zeker schrikken met Lucky. Ben zo blij dat ik een ketonen meter heb. Volgens de dierenarts was ketonen meten niet nodig, maar ik ben gelukkig eigenwijs geweest en heb daarmee zijn leven gered.
Het diabeteskatten forum is ontzettend fijn! Wat toevallig dat jij ook daar gezeten hebt met één van jouw katten.

Voordat ik dit topic ga "bevuilen" met andere ziektes en aandoeningen dan waar voor het bedoeld is, stop ik maar met schrijven over diabetes;)

Nogmaals bedankt voor je reactie!
Ik laat het hier wel weten als ik meer over Mini's uitslagen weet.
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Synemios »

Wij hadden toen midden in de nacht Oscar met een hypo terwijl hij helemaal niet veel insuline kreeg.
Zij hebben ons toen geholpen omdat de dierenarts toen zei dat het onmogelijk was met die dosering.
Echt sommige dierenartsen, ik kan er inmiddels een boek mee vullen.

Vers bloed bij/ na de ontlasting en daarbij stinkende zachte ontlasting kan wijzen op een darmontsteking.
Maar kan ook een voedselallergie zijn.
Maar ik ben geen dierenarts dus ik ben benieuwd wat ze zeggen.
Kun je wat op vangen? Dan kunnen ze het meteen zien.
Sterkte vandaag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Bibi-070 »

Hoi Synemois,

Jezus wat een achterlijke reactie van die dierenarts. De hoeveelheid insuline heeft niet altijd te maken te hebben met het krijgen van een hypo. Toen Lucky nog ProZinc kreeg zakte zijn bss ook van 21 naar 3 in 4 uur tijd, met 1,25 eenheid. Lucky is een zware kat van ruim 6,5 kilo. Moest Lucky echt meten voordat ik zijn insuline gaf, anders ging het helemaal fout. Met Lantus is dat meten ook natuurlijk, maar de kans op een hypo is zo veel kleiner.
Maar dat zal je zelf ook wel weten. Het is gewoon een zoveel fijnere insuline dan ProZinc en helemaal dan Caninsulin. Althans, vind ik dan ;)
Bizar hoe sommige dierenartsen reageren, ik begrijp inmiddels ook helemaal wat je bedoelt. Heb weinig vertrouwen in de dierengeneeskunde als het gaat om op maat behandelingen.

Heb de uitslagen van Mini inmiddels. Eigenlijk is er niks veranderd. Creatinine en ureum nog steeds light verhoogd (crea 226, referentie waarden; 71-212. Ureum 13.7, referentie waarden: 5.7-12.9). SDMA was 8 (referentie waarden tot 14). Ook T4 is gecontroleerd en die was 21. De rest was ook gewoon prima.
Nu urine opvangen en gaan ze dat onderzoeken. Ook moet ik van 3 dagen ontlasting opvangen om dat te onderzoeken. Sowieso gaan ze dan op Giardia testen.
De dierenarts heeft ook een rectaal touché uitgevoerd (arme Mini). Hier was niks raars te voelen.

Al met al ben ik dus voor mijn gevoel niet veel wijzer. Eerst maar even de urine en ontlasting opvangen en laten onderzoeken. Heb verder Hill's digestive care meegekregen en hij is ontwormd.
Gelukkig heb ik pas geleden 3 surefeed microchip bakken gekocht, want Lucky mag natuurlijk absoluut niet van de Hill's eten.

Wordt vervolgd..
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Synemios »

Giardia of andere parasieten zou ook nog kunnen inderdaad, ben benieuwd of je daar al een uitslag van hebt, en van de urine.
Ik denk toch dat die nierwaarde te maken heeft met de darmen juist omdat de sdma zo mooi laag is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Bibi-070 »

Giardia is het niet. Ze wouden de ontlasting nog naar het lab sturen voor onderzoek, maar ik heb dat even op hold gezet.
Deze week het urineonderzoek, voor de nierfunctie. Iets in mij denkt dat Mini bepaalde voedingsstoffen niet goed kan verwerken. En ik kan nu niet ineens overstappen op ander voer zolang ik niet weet hoe zijn nierfunctie er aan toe is.

Mini's ontlasting is nog altijd zacht, bevat wat slijmerig bloed en het meurt echt vreselijk.
Maar afgezien van dat gaat het heel goed met hem. Hij speelt, rent als een malle door het huis(dolle 10 minuten), eet goed, drinkt prima, is vrij stabiel in gewicht.
Ondanks dat hij geen normale ontlasting heeft, gaat hij niet vaker naar de bak (ongeveer 1 keer per dag) en produceert geen grotere hoeveelheden ontlasting.
Volgens mijn dierenarts is het slijmvlies van de dikke darm goed doorbloed, dat verklaart ook het bloed bij het ontlasten. Het is echt slijmvlies van de dikke darm, maar het hoort normaal gesproken natuurlijk niet mee te komen bij de ontlasting. De dierenarts zegt dat dit duid op irritatie cq ontsteking.
Maar dit kan ontzettend veel oorzaken hebben natuurlijk.

Ik dacht zelf nog aan (chronische) pancreatitis, ik las ergens dat dit ook de waarden omhoog kan gooien (afhankelijk van welk deel van de alvleesklier ontstoken is). Weet niet of dit klopt.
Alleen vond de dierenarts dat onzin om hem te laten testen op zijn alvleesklier. Dit omdat katten dan misselijk zijn en echt heel ziek.
Ik vind dat zo vervelend, dat zinnetje "dat kan niet". Alsof het altijd precies volgens het boekje gaat.
Dus al er niets uit zijn urine komt dan wil ik eerst verder kijken met andere bloedwaarden, zoals pancreas en eventueel elektrolyten, vitamines etcetera.

Ik heb trouwens wel Ipaktitine gekocht. Wat ik me afvroeg, mogen katten dit sowieso hebben als ze ouder zijn, maar er géén sprake is van een verminderde nierfunctie?
Mini wil nog niet echt uit zijn microchip voerbak eten, als ik zijn natvoer neer zet gaan de andere katten er soms ook wat van eten (dat is niet erg, het is sowieso koolhydraatarm). Ik vraag me alleen af of dit niet kan zorgen voor tekorten bij katten zonder nierproblemen.
Mini krijgt overigens nog geen Ipaktitine, ik weet namelijk niet of ik daar nu al verstandig aan doe bij Mini en of het kwaad kan.
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Plaats reactie