Aparte uitslag bloedonderzoek

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Synemios »

Een kat met pancreatitis is echt heel ziek.
Dan eten ze meestal echt niet meer, maar goed niet elke kat is hetzelfde en ze had voor de zekerheid een test kunnen doen.
Probleem is alleen dat de test het echt alleen aan toont op het moment zelf.
Dus niet als de verschijnselen nog licht zijn ( de weg er naar toe zeg maar) ik zie het bij Lizzy nu aankomen waardoor ik eerder in kan grijpen dmv pijnstilling en iets tegen de misselijkheid.
Nu is het best lastig omdat zij ook ibd heeft en de verschijnselen lijken erg op elkaar.
Toch is ze zieker als het om de alvleesklier gaat, dan kwijlt ze van de pijn.

Bij Lizzy kwam er eerst niets uit terwijl ik het eigenlijk zeker wist en mijn dierenarts ook want alles wees die richting op, Rik zei het ook meteen en nog geen 2 weken later was ze doodziek en moest ze opgenomen worden en toen gaf de test het wel aan.

Ik denk dat je dierenarts gelijk heeft en jij ook.
Een ontsteking van de darmen kan komen door voedselovergevoeligheid.
En ook dan kunnen de waarden omhoog schieten.

Jou beschrijving doet me eerder aan Luna denken, stinkende slappe ontlasting met bloed.
Alleen braakt Luna er ook bij maar die is nooit positief getest op pancreatitis.
Bij haar is het enige wat nog werkt nu prednison icm cerenia en zij heeft IBD.

Nu is er voor katten met nier problemen en voedsel overgevoeligheid wel voer.
Maar dat moet je dierenarts speciaal voor mini bij RC bestellen.
Dat is niet iets wat rc standaard verkoopt.

Trovet heeft ook een voer voor deze combi.

Ipakitine kan geen kwaad.

Wat betreft en het eten van de anderen, nee het kan geen kwaad, maar ik zou ze wel gewoon ook het eigen voer geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Bibi-070
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 mar 2019 20:28

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Bibi-070 »

Ah ja als je het zo stelt vind ik niet dat het lijkt op pancreatitis.
Ik weet dat bloedonderzoek bij pancreatitis niet alles zegt. Toen Lucky vorige maand was opgenomen met de extreem hoge ketonen hadden ze hem ook daarop getest. Ze zeiden toen ook dat een bloedonderzoek echt niet alles zegt.
Hij had het overigens niet, hij heeft de pech gewoon snel ketonen te vormen door de diabetes.

Erg naar dat Lizzy er zo ziek van wordt als haar alvleesklier opspeelt. Kan je daar wel pijnstillers voor geven?

Mini's urine is onderzocht vandaag.
Het zag er goed uit. Soortelijk gewicht was 1040, geen eiwitten en dergelijke. Alleen wel een spoortje bloed..
Weer bloed dus. Volgens de dierenarts heeft het bloedverlies bij de ontlasting niks te maken met de urine, wat ik zelf ook hoogst onwaarschijnlijk vind.
Maar het blijft wel apart als ik alle uitslagen en Mini's klachten bij elkaar optel.
Dus de volgende stap is toch een echo van de darmen, blaas, nieren. Misschien geeft dat meer duidelijkheid.

Vind wel dat hij de afgelopen dag meer kleine beetjes heeft geplast. Erg toevallig dat dit precies vandaag na het urineonderzoek ook ineens gebeurt.
Hou dat in ieder geval in de gaten, wie weet heeft hij toch een blaasontsteking zonder al te veel symptomen (nog).
Ik weet niet of ze ook gecontroleerd hebben op gruis bij het urineonderzoek. Is dit standaard of jij weet? Ze heeft het alleen over de nierfunctie gehad die er volgens de urine goed uitzag.
Zelf heb ik van die dipsticks voor in de urine, die geven ook glucose, bloed, eiwitten etc. aan. Als ze zo'n strip hebben gebruikt is er sowieso niet op gruis gecontroleerd.
Ik bel ze maandag ook wel even, ben er ook wel benieuwd naar.

Al met al ben ik blij dat zijn urine verder goed was, al weet ik nog steeds niet wat de oorzaak is van de verhoogde waarden.
Lucky (15-05-2009) :cathappy:
Harry (15-05-2009) :cathappy:
Mini poes (15-03-2010) :cathappy:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Aparte uitslag bloedonderzoek

Bericht door Synemios »

Is nierbekken ontsteking uitgesloten?
Hoewel je dan vaak wel veel hogere creatinine waarden hebt.
Blaasontsteking bij katten zien ze vaak ook niet terug in de urine.
Wat een gedoe he?
Of blaasgruis automatisch meegenomen wordt denk ik niet, tenzij je dierenarts dat vermoed.
Ik ga nooit uit van het automatisch mee nemen van dingen en geef altijd extra aan wat ik mee onderzocht wil hebben.
Echo lijkt me verstandig.
Maar ook daar zien ze niet alles op, maar uitsluiten is ook belangrijk.
wij zijn met Luna ook echt zo lang bezig geweest.
Lizzy krijgt buprecare als pijnstilling als het nodig is,maar het gaat nu best al een tijd goed met haar.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie