Blaasontsteking of...?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
comabar
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 apr 2020 09:28

Blaasontsteking of...?

Bericht door comabar »

Ik maak me ernstig zorgen...ik heb eerder iets geplaatst over Pebbles...die veel hoestte en nadat antibiotica niet hielp binnenstebuiten is gekeerd door de dierenarts(en). Uiteindelijk wezen een scan en echo uit dat ze een 'massa' in haar linkerlong had. Geen mogelijkheid voor een punktie, want dan klaplong. Lang verhaal kort: ze heeft het nog 4 maanden uitgehouden met prednison en is op 24 oktober j.l. ingeslapen. Of het kwaadaardig was, weten we niet, maar wel dat ze zo benauwd was, dat dit nog de enige humane oplossing voor haar was. Wij zijn er nog steeds kapot van, maar...we hebben nog een kat. Katertje Zorro, met wie ze haar hele leven (13 jaar) samen was. Hij is nog steeds in de rouw. Zoekt al haar oude slaap-plekjes op, is heel aanhankelijk naar ons toe en schreeuwt sinds haar dood dag en nacht.
We hebben onlangs de dierenarts gebeld, die opperde dat het schreeuwen ook een medische oorzaak zou kunnen hebben, bijv. blaasontsteking. Urine laten nakijken - zat bloed in en hij kreeg Novacam mee om een eventuele blaasontsteking, die ze vermoeden te genezen. Maar...ik heb de bijsluiter gelezen en die is niet mals: nierfalen viel mij het eerst op. Zorro is (zeker) 15 jaar oud en één van zijn niertjes is al verkleind. Ik durf dit spul (Novacam) dus niet meer te geven.
Hebben jullie hier ervaring mee en/of hebben jullie goede suggesties? Wat moeten we nu doen?
Cerna

Re: Blaasontsteking of...?

Bericht door Cerna »

De dierenarts weet neem ik aan ook dat de nieren minder aan het worden zijn (wanneer is er voor het laatst een geriatrisch profiel gemaakt?) en zou geen novacam voorschrijven wanneer dat onverstandig is.
En soms is het een afwegen: wat vind ik belangrijk? Dat mijn kat 18 wordt, maar wel pijn heeft of dat mijn kat een pijnloos leven heeft en misschien nierfalen kan krijgen? Dat is een ingewikkelde keuze die alleen jij kunt maken.

Alleen vind ik het wel een beetje vreemd dat de dierenarts op een vermoeden zo'n zware pijnstiller voorschrijft want ik lees verder niet dat hij bijvoorbeeld vaak naar de bak moet. Maar stress kan wel blaasontsteking (of nog erger blaasgruis) veroorzaken.

Er zijn wel mildere pijnstillers, maar die hebben vaak wat tijd nodig en bij acute pijn heb je daar dus niets aan. Ik zou toch mijn zorgen met de dierenarts bespreken want misschien heeft hij nog wel een alternatief (Buprecare bijvoorbeeld, maar daar heb ik slechte ervaringen mee; kat werd helemaal opgefokt).
En tegen blaasontsteking is er Eurologist: https://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking.html

En dan de onrust en het schreeuwen.
Ik heb nooit rustgevende middelen gegeven en kan je daarin geen advies geven, maar ook dat weet de dierenarts (Chlomicalm bijvoorbeeld). En wanneer het schreeuwen aan blijft houden dan kan er ook sprake zijn van beginnende dementie (maar dan wel toevallig dat het net begon na de dood van Pebbles). Mocht dat toch het geval zijn dan heb ik goede ervaringen met Cholodin (helpt ook tegen onrust).
https://www.medpets.nl/cholodin-hond-kat/
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking of...?

Bericht door Dinky »

Novacam is standaard eerste middel dat ze geven bij blaasontsteking. Eventueel samen met cystease.

Tegen stress heb je ook nog destress van de huisdierendokter.

Door eerdere ervaringen wil ik hier bij blaasproblemen een echo omdat de standaard middeltjes hier al twee keer niet oplossing waren wat duidelijk werd bij echo.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie