Mijn nierpatientje

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
floofycats
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2020 17:47

Mijn nierpatientje

Bericht door floofycats »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op het forum, heb wel al veel gelezen wat betreft nier patiënten maar wellicht is er baat bij als ik mijn eigen topic open. Bij mijn kat Snuffie is in augustus nierfalen geconstateerd, daarnaast heeft hij ook een te snel werkende schildklier sinds mei dit jaar. Sinds hij aan zijn schildklier medicijnen zit weeg ik hem regelmatig, dus zodra hij 0.5 kg afviel in een week heb ik hem naar de dierenarts meegenomen waar dus chronisch nierfalen geconstateerd is. Zijn waardes waren meteen al slecht, in stadium vier, waarschijnlijk leidt hij al langer aan nierfalen maar waren deze hoge waardes niet zichtbaar in de bloedtest van mei door zijn hoge schildklier waardes. We zijn toen meteen overgegaan op dieetvoer, maar er was geen eiwit in het urine gevonden dus geen medicatie. Hij at goed in deze tijd, voornamelijk de brokjes van Hills, maar in november merkte ik dat hij symptomen van misselijkheid begon te vertonen: veel slikken, hikken, buikje rommelt en kokhalzen. Ik heb hem toen meegenomen naar de dierenarts, maar zij kon geen oorzaak vinden. Achteraf sinds ik dit forum heb gevonden, denk ik zelf dat het de hoge ureum waardes zijn. Maar goed, opnieuw bloed en urine waardes getest en zijn waardes zijn toch verslechterd. Ondanks dat er geen eiwit in het urine is gevonden, hebben ze alsnog Semintra voorgeschreven. En dat is eigenlijk waar we nu een beetje zijn... hij eet goed, inmiddels eet hij nat voer van Trovet omdat ik had gelezen dat nat voer beter is voor nier patientjes, en af een toe dus nog wat brokjes van Hills. Op 'slechte' dagen eet hij zo'n 85 gram voer, op goede dagen 180+ gram. Over zijn (eet)gedrag kan ik niet klagen, hij is dezelfde kat die hij altijd is geweest, lekker de tuin in en spelen met andere katten doet hij nog graag. Verder is hij ook sinds zijn bezoek aan de DA in augustus geen gewicht verloren en stabiel rond de 5kg.

Ik zal de bloed en urine testen bijvoegen, verder hier een lijstje van al zijn huidige medicatie en supplementen:
Thiafeline 2 maal daags 1 pil (sinds mei)
Puur Nier 2 maal daags 1 pil (sinds bezoek DA in november)
Semintra 1 maal daags voor 5kg (sinds bezoek DA in november)
PorusOne 1 maal daags (sinds bezoek DA in november)

Ik zou zo graag een oplossing vinden voor de misselijkheid, verder zijn alle tips natuurlijk welkom rondom medicatie of andere supplementen die we kunnen proberen voor Snuffie :)

Overigens had ik de tip ontvangen om zijn Thiafeline dosis te verlagen, hier over ben ik met de DA in overleg! En zelf las ik op de forums veel over Ipaktine, nou lijkt mij dat niet nodig aangezien hij alleen dieetvoer eet, of Pronefra, maar heeft hij hier baat bij in combinatie met bovenstaande medicatie? De DA kon me hier geen antwoord op geven, zij was er niet mee bekend.

Bloed en urine testen:
https://imgshare.io/image/NGm9Xg
https://imgshare.io/image/NGmv57
https://imgshare.io/image/NGmWLq
Cerna

Re: Mijn nierpatientje

Bericht door Cerna »

Je schrijft dat Snuffie goed eet, niet spuugt (?) en tóch denk je dat hij misselijk is omdat hij veel slikt en kokhalst. Of de reden van dat slikken/kokhalzen misselijkheid is, weet ik niet, maar katten (en mensen) met schildklierproblemen hebben ook vaak last van brandend maagzuur en daar kan het veelvuldig slikken vandaan komen.

Ik zou met de dierenarts overleggen en vragen of een kuurtje 2x daags kwart pilletje Zitac een idee is en wanneer je dan merkt dat het slikken minder wordt, dan zou dit wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Mijn nierpatientje

Bericht door Tibby »

Hoe onze kat zich voelt wanneer ze iedere dag laxeermiddel krijgt en wanneer ze dat niet krijgt, is een verschil van dag en nacht. Met laxeermiddel laat ze geen spoor van misselijkheid/ braken zien, zonder laxeermiddel: misselijk en veel spugen. Dus misschien dat proberen? Wij geven een middel waar geen smaak aan zit en wat ze daarom met haar eten opneemt.
Plaats reactie