Kat net bij dierenarts

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Even een vraagje;

Lilou doet het laatste 3 dagen niet zo goed... eet zeer weinig (nu 2e dag subcutane inspuiting vd 5), ik zie hem zo vermageren (weegt maar 4.3kg dus -300 gr) ..

Wanneer pak ik even over en doe ik weer spuitvoeding? En hoelang doe ik dit?

En... wanneer zeg ik... het is genoeg voor hem?
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Ik zou allang weer begonnen zijn.
En hoe lang? Totdat hij zich weer beter gaat voelen en zelf gaat eten sowieso, maar ik zou ter ondersteuning ook blijven spuitjevoeren.
Maar wanneer hij blijft afvallen en je geen afspraak wilt maken voor onderhuids infuus, dan gaat het snel bergafwaarts helaas.

Ik trek mij nu uit dit topic terug want onze oudste kat is behoorlijk aan het tobben dus zij gaat nu even voor.
Veel sterkte verder!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Tibby »

Ik zou gelijk beginnen met de spuitvoeding.
Hoe gaat het op de bak gaan? Hoeveel en hoe vaak drinkt hij?

Onze Tibby heeft behalve de pilletjes tegen hoge bloeddruk en een enkele keer een eetlustopwekker zich al jaren staande weten te houden (ook dit jaar door een heel zware alvleesklierontsteking) op een aantal malen een aantal dagen waterinfusen, dwangvoeren (Restorative care met water) als het eten echt knudde ging en laxeermiddel (bleek dat spugen voor een deel door verstopping kwam, ze spuugt nu al een tijd niet meer).
Op de momenten dat ze nergens trek in had, at ze geregeld nog wel Hills Restorative care, gemixt met Ipakitine en nutribound. Wanneer het eten dan weer beter ging, zette ik haar terug op het dieetvoer. Al wat hobbels genomen en nu eet ze al weken, zo niet maanden, heel goed haar dieetvoer, zowel het natvoer als brokjes. Als ze iets minder trek heeft, zet ik haar eten bij haar op de bank. Pilletje tegen misselijkheid heeft ze één keer gehad en toen leek ze zich juist slechter te voelen. Voor ik de Restorative care met Nutribound begon te mixen, mixte ik met warm water en dan at ze het geregeld ook uit eigen beweging. En anders met spuitje.

Met de alvleesklierontsteking heeft ze wel twee keer een morfinepleister gehad.
We hebben overigens al jaren een drink fontein, maar ze drinkt ook graag buiten uit potjes waar regenwater in zit.
En ik heb veel geëxperimenteerd met soorten eten en weet nu welk dieetvoer het lekkerst is.
Ik heb het voordeel dat ik al sinds half maart thuiswerk, dus ik kan goed observeren en sturen.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Tibby »

Tibby vindt liquidsticks / snacks heerlijk, daar verpulverde ik haar pilletje iedere dag doorheen. Laxeermiddel is Dulcosoft poeder, dat doe ik door haar natvoer, maar kan ook door liquidsnack.
In de ochtend en 's nachts eet ze het beste.
Hoe minder eten (en vocht) er naar binnen gaat bij misselijkheid, hoe misselijker ze veelal worden.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Deze ochtend is hij op de bak gegaan. Voornamelijk urineren.. maarja eet ook praktisch niets. Hij klimt nog kussentoren van 2m op want daar slaapt hij.. maar is zielig..
Hij zet snoepjes vd grond, maar doe die in eetbakje, dan moet hij het niet.
Raakt zijn voeding niet aan, drinkt wel 'veel' uit zijn drinkfontein. Heb de voeding al proberen veranderen door de oudere soort maar wil hij ook noet. Enkel de snoepjes krijgen we binnen.
Vandaag 5x 6ml k/d hills toegediend.. om gewoon te worden. Bij zijn subcutane spuit verschoot hij dusdanig hard dat ik ook verschoot en liep hij weg met spuit nog in zijn nek...
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Zou ik evzntueel a/d overwegen om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen?
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Tibby »

Naar mijn idee is voor onze Tibby a/d meerdere malen levensreddend geweest. Het belangrijkste is nu dat er calorieën naar binnen gaan (liefst wel met Ipakitine). Niet vrijwillig, dan met spuitje (natuurlijk vermengd met water). Tibby vond het vaak lekker genoeg om toch zelf wat van te eten wanneer ze verder niets anders nam. Maar we hebben het ook meerdere met dwangvoeren gegeven.
Met de alvleesklierontsteking voelde Tibby zich zo ellendig, ik bracht steeds allerlei hapjes naar haar toe en bood het aan met mijn hand. Geregeld wist ik haar toch tot kleine hapjes of slokjes water te verleiden. Ik stond 's nachts een paar maal op om verschillende dingen aan te bieden. Het herstel heeft lang geduurd, maar ze is er doorheen gekomen. Ook met wat dwangvoeren soms. En dat naast haar nierfalen. Ze heeft toen wel een aantal malen vochtinfusen gehad, ik denk iets van vier keer totaal. Een spuit water onder de huid. Maar ze bleef daarvoor niet bij de dierenarts, maar ging gelijk weer mee naar huis.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Met Lilou gaat het, naar mijn mening, minder.
Ik voeder hem nu via spuit, maar verzet zich enorm. Duwt letterlijk zijn hoofd in mijn oksel/schoot om hem te verstoppen. Hierdoor kan ik hem niet zoveel geven (vandaag 8 tal spuitjes van 5 ml van k/d voeding).
Hij is opnieuw vermagerd, rond de 3,9 kg.
Lijkt dat de subcutane spuiten eigenlijk niet veel uitmaken...
Catisfactions (snoepjes) eet hij wel (voornamelijk die met kaassmaak) .. vandaag stuk of 18... daar doet hij ABSOLUUT niet moeilijk over. Leg de snoepjes op een bordje, die moet hij niet hebben ...

Weet even niet goed wat te doen .. heb gevoel dat ik hem nu echt geen plezier ah doen ben.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Welke medicijnen geef je nu?
Want ik heb het idee dat je het met spuitvoeren alleen niet gaat redden.

B.v. Cerenia tegen de misselijkheid en Mirtazapine als eetlustopwekker (wat we al meerdere keren aangekaart hebben)? Zeker als het spuitjesvoeren niet goed werkt en hij niet voldoende uit zichzelf eet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Hij krijgt 2x per dag pronefra, en nu zijn 4e dag een inspuiting Prevomax, tegen misselijkheid, morgen laatste inspuiting.

Ik had situatie aan DA voorgelegd, en deze heeft me dit middel gegeven.
Ik wil hem echt stabiel krijgen... maar dat is wat DA me heeft gegeven... de droogvoer k/d komt hij niet aan

Snoepjes eet hij wel graag.

Maar in subcutane spuiten zetten ben ik gzzn professional ... hij schockt ik verschiet en springt dan al 2x weg met naald nog in vel...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Ja, de Prevomax is goed. Zelfde als cerenia (werkzame stof is maropitant). Hebben ze hier gisteren toevallig ook gekregen omdat ze een buikgriepje hebben en niet wilde eten. Ik had ook nog cerenia tablet en mirtazipine meegekregen maar ze eten inmiddels gelukkig weer.

Lust hij wel andere brokken? K/d is even niet van belang als hij dat niet eet. Niet eten is zoveel slechter. En een niet nierdieet brok vang je weer op met de pronefra.

Als hij andere brokken ook niet eet zou je eventueel nog de mirtazipine kunnen proberen want die eetlust moet echt even aangezwengeld worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Kan je dat krijgen via andere weg dan DA?
Website ofz?
Voorlopig eet hij enkel de catisfaction snoepjes van kaas of kip en eend
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Deze ochtend aijn royal canin apetite control terug in groot bakje gezet en wat catisfaction over gekruimeld..
Hij zat bij mij op de mat en het bakje naast hem gezet (niet voor hem), plots draait hij zijn hoofd erin en eet paar brokjes uit zichzelf..
Dus ga ff de royal canin laten staan, strax medicatie en nog is proberen spuitvoeren met een pate (even los van de k/d).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Booyadm schreef:Kan je dat krijgen via andere weg dan DA?
Website ofz?
Nee. Mirtazipine is net als de andere echte medicijnen, alleen via de DA te krijgen.

Hier hebben ze ook nog een injectie dexamedium (dexamethason, soort prednison) gekregen ter ondersteuning. Maar dat is voor een nierpatientje waarschijnlijk wat minder verstandig.

De DA weet toch dat het eten slecht/niet gaat?
Zelfs met prevomax?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Ik ging dierenarts morgen bellen met de vraag om Mitrazapine te krijgen.
Heb al benoemd ja dat het moeilijk gaat, enkel snoepjes lukken..

De andere DA die heeft mij gisteren gemaild en heb ik wat online contacten mee .. Dus daar ga ik dezelfde vraag aan stellen.
Plaats reactie