Kat net bij dierenarts

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Ik denk dat je het wel zult weten wanneer het tijd is. Ik had die twijfels ook. Maar uiteindelijk was het wel duidelijk. Het blijft een moeilijke keuze.

Maar Lilou is nog jong. Dus ik hoop dat je hem wel door de dipjes komt trekken die ongetwijfeld zullen komen.

Ik gaf Bowy* zo'n 100 gr natvoer. Zij was 18 toen ze nierfalen kreeg en ik was blij als ze dat binnen kreeg. Dat zou je bij Lilou ongeveer als minimum kunnen zien op goede dagen. Maar belangrijkste is in ieder geval elke dag iets.

Mij lijkt paté-achtig natvoer ook het beste voor het spuitjesvoeren. Liefst nierdieet maar als dat niet kan gewoon natvoer met een flinke schep ipakitine of dosis pronefra erdoor.

Hopelijk laat hij het spuitjesvoeren gemoedelijk toe.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Update nr 12355334

Vandaag Lilou 3x voeding gegeven: Deze voormiddag 1 spuitje van 5ml, namiddag 2 spuitjes van 5... nu 1tje van 15. Dit met een mouse voeding wat goed erin gaat. Is nog niet dieetvoeding, omdat ik de echte Hills a/D vandaag nergens vond. Maar zo heeft hij toch al iets binnen.
Hij stribbelt beetje tegen, nu hem omwikkeld met handdoek en na elk spuitje van enkele MLs wat gekust enz...
nadien altijd dikke knuffel en spelen we even met hem --> speeltje gekocht en hij is er zot van en speelt ermee.

Heeft daarstraks zelf opnieuw 2 brokjes gegeten, kleine stapjes maken grote reis?

Hij slaapt minder als de andere kat en eet nu meer als de andere kat.

Vanavond nog een spuit van 10ml en zijn medicatie .. dan heeft hij bijna 1 potje mouse op.

https://ibb.co/jJZ6nny Lilou in actie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door nellebel »

Voorzichtig positief toch. Duimpjes blijven hier voor jullie draaien

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Ach, dat ziet er toch helemaal niet uit als een ernstig zieke kat. Geweldig!
En wat een mooie cyper ben je, Lilou.

Enne..........Hills KD is nierdieet. AD is voor katten die bijv. na een operatie weer wat extra vitamientjes moeten hebben. Over vitamientjes gesproken: ik gaf Noa ook altijd Reaktiv. Dat lijkt op een soort van chocomelk en ik vermengde dat verdund (half water, half Reaktiv) met het eten. Ik gaf 1 flesje per twee dagen. Maar heel veel katten slobberen ook zo een schaaltje leeg.

Je kunt het bestellen: https://www.dierapotheker.nl/aniwell-re ... -6-x-45-ml, maar veel dierenartsen hebben het ook in de praktijk. Het loont echt de moeite om maandag eventjes rond te bellen.
Zij verkopen trouwens ook Hills KD en Trovet: https://www.dierapotheker.nl/Trovet-RID ... et%20Renal& En ook brokjes. (Dierapotheker verzendt ook naar België).
Ze hebben ook een Belgische website zie ik nu: https://www.dierapotheker.be/aniwell-re ... ktiv%20kat&

Via Trovet kun je ook vaak een proefzakje aanvragen (en misschien ook wel een blikje), dan kun je kijken of Lilou dat lekker vindt. Kan nu echter geen website vinden van Trovet België.
Ik wil evt. wel een proefzakje aanvragen en dan stuur ik het naar je op. Laat maar weten of dat een goed idee is.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Heb een bestelling geplaats van Hills kD dat maandag binnenkomt. Maar is geen paté.. dus ga proberen anders bestel ik paté.

Ik weet niet od hij dat allemaal gaat pakken.. nog een flesje extra naast de spuitjes en medicatie. Ik kan wel proberen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Mooiste zou natuurlijk zijn dat hij zelf het natvoer gaat eten. Maar je zei al dat hij dat niet zo graag eet. Hopelijk zal dat nog veranderen.

Alle baasjes van nierfalertjes hebben volgens mij een keukenkast vol met allerlei verschillend nierdieet. Vaak laten ze op een gegeven moment staan wat ze de afgelopen tijd graag gegeten hebben en dan moet je weer overschakelen.

Hier een oud documentje van mij met verschillend nierdieet.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... p=drivesdk

Specific en beaphar is ook fijne paté nierdieet.
Maar misschien kun je de hills flink fijnprakken tot een dikke soep.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Ik wil hem eigelijk inderdaad zelf laten eten... momenteel ruikt hij gew ah etennof 2 brokjes... nu heefr gij wel aantal spuitjes gekregen dus mss heeft hij geen honger..

Morgen wou ik eerst wat afwachten en ev pas smiddags beginnen met spuitjes.

Hij is binnenhuis kat en was nooit echt actief...

Staan doorheen appartement 3 potjes met eten... elk op rustig plaatsje. Ik wil gerust eens natvoer mengen met zijn brokken? Maar luste dot nooit
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Ik weet niet of je toevallig cosma snacks hebt (gevriesdroogde stukjes vlees). Als hij dat lekker vind kun je het over wat natvoer kruimelen.

Een andere optie bij een eetstaking zou nog Mirtazapine kunnen zijn. Maar dat lijkt me wel een echt laatste redmiddel om hem aan het eten te krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Booyadm schreef: 14 nov 2020 20:37 Ik weet niet of hij dat allemaal gaat pakken.. nog een flesje extra naast de spuitjes en medicatie. Ik kan wel proberen
Nee, je hoeft dan geen extra spuitje te geven. Ik nam een derde uit een blikje Trovet van 85 gram, drukte het fijn en spoot dan 1 spuitje van 5 ml. door het voer. Daarna goed mengen en waarschijnlijk is het dan nog te dik en dan deed ik er verder warm water bij. Goed roeren en in de spuitjes doen.
Reaktiv maakt het geheel ook wat smeuïger en Noa at het dan graag.
Wanneer ik echter wat Reaktiv in een schaaltje deed, hoefde ze het niet, maar de andere katten stonden dan al te loeren om er als eerste bij te zijn :lol:

Misschien heb je ook nog wat aan de eerste paar pagina's van deze link: viewtopic.php?f=56&t=22980
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Lilou deze ochtend vrij oké :)
Wat slapen, wat bewegen, aandacht zoeken, zeer aanhankelijk en vraagt aandacht. Heeft deze ochtend zelf 7 brokjes gegeten .. Dik uur nadien gaf hij over maar zat een hard stukje blauw plastiek bij.. GEEN IDEE van waar dit komt :s
Dus ik ga straks nog een spuit van 20 ml aan hem geven als ondersteuning en dan terug kijken wat hij vandaag doet.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Ik zou graag wat advies willen rond hoe je u kat terug helpt begeleiden van dwangvoeren naar zelf eten... wqnt men hart doet wel pijn als ik hem tegen wil wat eten inspuit

Hieronder nog foto van Mali en Lilou
https://ibb.co/xL28ZGZ
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Ik had al wat suggesties gegeven.
Rik schreef: 14 nov 2020 21:21 Ik weet niet of je toevallig cosma snacks hebt (gevriesdroogde stukjes vlees). Als hij dat lekker vind kun je het over wat natvoer kruimelen.

Een andere optie bij een eetstaking zou nog Mirtazapine kunnen zijn. Maar dat lijkt me wel een echt laatste redmiddel om hem aan het eten te krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Probleem is dat hij zijn voeding niet meer aanraakt. Hij kijkt is, neust eens en is weg. alleen deze ochtend wel wat.

Net zijn medicatie willen geven met wat voeding ... pfff deze keer ging het niet goed .. kokhalzen (zelfs al spoot ik niets) uiteindelijk zijn medicatie gegeven en dan laten gaan.
Is 200g vermagerd.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cks/961384 is het dit?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5169
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Synemios »

Ik ben het met Rik eens.
Deze hoge nierwaarden wijzen vaak in de richting van acuut Nierfalen veroorzaakt door een nierbekkenontsteking, vergiftiging of iets anders.
Ontsteking van de alvleesklier of elders in het lichaam.
Uitdroging etc.

Mickey heeft deze waarden toen ook gehad en die had een nierbekkenontsteking.

Ik gebruik hier om ze aan het eten te krijgen cosmasnoepjes of ik geef iets wat ze echt super lekker vind.
Of ik geef mirtazapine samen met cerenia tijdelijk.
Mijn ervaring is dat ze als ze zich wat beter gaan voelen ze zelf wel weer kleine beetjes willen gaan eten.
Sommige katten vinden dwangvoeren echt heel naar, maar niet eten is echt een probleem met katten dus als niets werkt dan moet je toch gaan dwang voeren.

Ik gooi trouwens alles in de blender als ze ziek zijn.
Soms willen ze het wel opslurpen en anders heb je meteen een substantie om te dwangvoeren.

* Als hij het weer uit braakt heeft dwangvoeren weinig zin en dan zou ik morgen de dierenarts bellen en kijken naar een andere oplossing.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Synemios schreef: 15 nov 2020 22:36 Ik ben het met Rik eens.
Deze hoge nierwaarden wijzen vaak in de richting van acuut Nierfalen veroorzaakt door een nierbekkenontsteking, vergiftiging of iets anders.
Ontsteking van de alvleesklier of elders in het lichaam.
Uitdroging etc.

Mickey heeft deze waarden toen ook gehad en die had een nierbekkenontsteking.

Ik gebruik hier om ze aan het eten te krijgen cosmasnoepjes of ik geef iets wat ze echt super lekker vind.
Of ik geef mirtazapine samen met cerenia tijdelijk.
Mijn ervaring is dat ze als ze zich wat beter gaan voelen ze zelf wel weer kleine beetjes willen gaan eten.
Sommige katten vinden dwangvoeren echt heel naar, maar niet eten is echt een probleem met katten dus als niets werkt dan moet je toch gaan dwang voeren.

Ik gooi trouwens alles in de blender als ze ziek zijn.
Soms willen ze het wel opslurpen en anders heb je meteen een substantie om te dwangvoeren.

* Als hij het weer uit braakt heeft dwangvoeren weinig zin en dan zou ik morgen de dierenarts bellen en kijken naar een andere oplossing.
Ik denk dat hij enorm gestresst was .. want enkele uren geleden heeft hij een spuit van 15 ml binnen gepakt en niets opgegeven..
wanneer ik dit typ heeft hij weer wat opgegeven ...

Dierenarts zei al dat als hij niet wil eten we met rug tegen muur staan, dus eigenlijk maar 1 keuze is..
Maar vind dat zo erg .. ik zie wel dat hij ziek is .. maar hij zoekt nog aandacht, speelt ... zucht ... eventjes handen in het haar ..
Plaats reactie