Kat net bij dierenarts

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Fijn dat Lilou weer thuis is en dat hij gezien de omstandigheden alert en aanhankelijk is.
Toen Noa thuiskwam liep ze jodelend door het huis en kreeg alles en iedereen kopjes.

Maar die nierwaardes! Zo hoog, dat kan toch niet?
Wat Rik zegt: iedere machine meet anders, maar wanneer ik naar de referentiewaardes kijk dan is dat geen aparte machine (Spotchem?). We hebben hier wel vaker katten met hoge waardes gehad, maar nog nooit creat van 1758 (onze dierenarts vond de 495 van Noa al enorm). Ik geloof nooit dat dit kan kloppen.

Heeft de dierenarts nog iets gezegd over de ontlasting? Heeft Lilou gepoept in de kliniek?
En zo nee (vaak houden ze het op in een vreemde omgeving, al is vier dagen wel erg lang): je zou morgen in de apotheek lactulose kunnen kopen en dan 2x daags 1 ml geven. De meeste katten met nierfalen hebben namelijk last van verstopping.
En verder heeft Puur tabletjes ter ondersteuning van de nieren: https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Nier

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat Lilou nog een tijdje bij je blijft!
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

DA benadrukte wel dat de aangeboren nierafwijkingen de basis is... en waarschijnlijk zal die ene nier een klop gekregen hebben (te hard gewerkt, of een infectie of ...) en daarop gefaald.

Heeft nu al meerdere malen kleine beetjes gegeten op eigen initiatief en drinkt ook veelvuldig van zijn fonteintje. Ben blij dat we de momenten kunnen geven die we nog kunnen
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Mali blaast nu El veel naar hem.. zoekt toenadering maar jaagt hem dan wdg met geblaas... iemand hints hoe we dat beter aanpakken? Of is het tijd geven?
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Cerna schreef: 12 nov 2020 19:58 Fijn dat Lilou weer thuis is en dat hij gezien de omstandigheden alert en aanhankelijk is.
Toen Noa thuiskwam liep ze jodelend door het huis en kreeg alles en iedereen kopjes.

Maar die nierwaardes! Zo hoog, dat kan toch niet?
Wat Rik zegt: iedere machine meet anders, maar wanneer ik naar de referentiewaardes kijk dan is dat geen aparte machine (Spotchem?). We hebben hier wel vaker katten met hoge waardes gehad, maar nog nooit creat van 1758 (onze dierenarts vond de 495 van Noa al enorm). Ik geloof nooit dat dit kan kloppen.

Heeft de dierenarts nog iets gezegd over de ontlasting? Heeft Lilou gepoept in de kliniek?
En zo nee (vaak houden ze het op in een vreemde omgeving, al is vier dagen wel erg lang): je zou morgen in de apotheek lactulose kunnen kopen en dan 2x daags 1 ml geven. De meeste katten met nierfalen hebben namelijk last van verstopping.
En verder heeft Puur tabletjes ter ondersteuning van de nieren: https://www.medpets.nl/puur+kidney/?sqr=Puur%20Nier

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat Lilou nog een tijdje bij je blijft!
Dierenarts heeft niets gezegd over stoelgang, ik zal dit morgen eventueel bevragen.

De waarden.. ja ik kan daar niets over zeggen, heb zelf geen besef, welk toestel ze gebruiken.. ligt nu al hele tijd op stoel te rusten.... beweegt niet veel... maar dan denk ik .. dat deed hij ervoor ook niet... ik leef beetje in continue angst op dit moment. Net zijn medicatie in zijn bekje gespoten.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Als ik dan soms dingen lees, vraag ik me af of ik 2e opinie moe vragen...

Moet ik Lilou dat ook aandoen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Hij heeft de afgelopen dagen ook niet veel gegeten. Dus stoelgang kan sowieso wat van slag zijn. Hou even zijn eerste stoelgang in de gaten. Bij uitblijven kun je inderdaad smaakloze lactulose gebruiken.
Booyadm schreef: 12 nov 2020 22:31 Als ik dan soms dingen lees, vraag ik me af of ik 2e opinie moe vragen...
Moet ik Lilou dat ook aandoen?
Ik zou in ieder geval eerst even tot rust komen. Er komt heel veel tegelijk op je af. Als hij goed eet dan is er op dit moment even weinig aan de hand en bij verbetering zou een onderliggend probleem weg kunnen zijn.

Wanneer hij begin volgende week nog aan het kwakkelen is, dan zou je kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Rik schreef: 12 nov 2020 22:37 Hij heeft de afgelopen dagen ook niet veel gegeten. Dus stoelgang kan sowieso wat van slag zijn. Hou even zijn eerste stoelgang in de gaten. Bij uitblijven kun je inderdaad smaakloze lactulose gebruiken.


Ik zou in ieder geval eerst even tot rust komen. Er komt heel veel tegelijk op je af. Als hij goed eet dan is er op dit moment even weinig aan de hand en bij verbetering zou een onderliggend probleem weg kunnen zijn.

Wanneer hij begin volgende week nog aan het kwakkelen is, dan zou je kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn.
Dank je Rik.
Ik zou graag de waarden uploaden, misschien hebben ze meer getest dan ik denk maar zie niet hoe ik dit moet doen.

Voel me inderdaad wat gestresseerd... hij heeft vandaag een 3tal keer beetje krokjes gegeten (sinds 16u30) en veel gedronken. Dus is dit 'goed eten'? Allesinds beter als niet denk ik :)
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Je zou aan een andere dierenarts (in een andere kliniek) kunnen vragen of de testuitslagen kloppen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een kat met dergelijke waarden überhaupt nog leeft.
En wanneer het wel klopt dan vrees ik dat hij niet lang meer zal leven. Dankzij het infuus heeft hij wat reserve opgebouwd, maar al na een dag of twee moeten de nieren het zelf gaan doen en of ze daartoe nog in staat zijn?

Wanneer je merkt dat hij gaat wankelen dan adviseer ik je om niet te lang meer te wachten met inslapen want dan is hij in de eindfase en bereiken de afvalstoffen de hersenen. En dat is een hele akelige dood.

Sorry, dat ik zo somber ben en ik hoop echt dat ik het helemaal verkeerd heb. Lilou is nog jong en wie weet blijft hij nog heel lang bij je. :epray:
Ik duim voor je.

Ik zie nu ook nog andere berichten: drie keer wat brokjes vind ik erg weinig.
Ik zou morgen kijken of je hem ook wat zacht voer erbij kunt geven aangelengd met wat water zodat hij het op kan sloeberen. En wil hij het niet dan zou ik proberen of het met een spuitje wel lukt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Wat zijn krokjes? Bedoel je brokjes of het merk purina?
Beide zijn natuurlijk geen nierdieet maar nu is het inderdaad even "alles is beter dan niets".

Je zou de uitslag kunnen scannen of fotograferen en uploaden naar https://imgbb.com/ en dan de bb-code in een post plakken. (Met fotootje van Lilou ;) )

Maar bij de uitslag staat achter de afwijkende waardes vaak ook een sterretje ofzo. Alle afwijkende waardes zijn van belang.

De andere afwijkende waarde lijken op het tegenovergestelde van bloedarmoede te wijzen (polycythemie). Maar het kan natuurlijk ook allemaal met het nierfalen en spoelen te maken hebben (daar heb ik nog niet op gezocht).
Cerna schreef: 12 nov 2020 22:58Je zou aan een andere dierenarts (in een andere kliniek) kunnen vragen of de testuitslagen kloppen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een kat met dergelijke waarden überhaupt nog leeft.
En wanneer het wel klopt dan vrees ik dat hij niet lang meer zal leven.
De creatinine zegt wat dat betreft niet zoveel. In de link die ik gaf staat ook dat het vaker voorkomt dat katten een waarde boven de 1000 hebben en toch nog herstellen.

Ik ben het wel met je eens dat de waarde schrikbarend is en de hoop niet al te hoog moet zijn. Het is dus even aankijken. En zoals je ook zegt, houdt dat in dat als het toch niet gaat (slecht eten, wankelen), deze waardes zeker meegenomen kunnen worden in de beslissing.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

https://ibb.co/TP8t4tp
https://ibb.co/WvCC1MR
https://ibb.co/SnBvp67
https://ibb.co/M8jJtss
https://ibb.co/19LFGkx
https://ibb.co/MkzX8rK

Hierbij fotos van waarden en lilou.

Ik denk inderdaad dat ik misschien wat teveel hoop koester.

En krokjes bedodl ik brokjes van hills renal . Nierdieet voeding.
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Geert »

Ik heb geen ervaring met deze waarden en kan er dus niets zinnigs over zeggen maar Lilou ziet er inderdaad toch wel vrij alert uit; spitse oortjes, heldere blik, mooie vacht. Ze oogt alvast niet zwak of ziek.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Net in bed gekropen, hem wat afgewreven met tshirt (want Mali is continu aan het blazen) en plots springt Lilou op bed en komt hij zijn plekje terug eisen. Ligt onder ons deken met in de verte kommetje water.
https://ibb.co/TLQMJhV

We gaan morgen 2e DA bellen om gew eens de gegevens te overlopen. Als die persoon ook klare taal spreekt en dezelfde boodschap geeft dan leven we van dag tot dag. :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Dinky »

Ach wat een schatje om te zien!

Het lijkt mij wijs om van dag tot dag te kijken hoe het gaat.
Eerder dit jaar gezien bij de kat van een collega. Was ook nog zeer levendig en enthousiast maar bleek waarde van creatine 830 te zijn met als referentiewaarde 220. Ook daar was sprake van een kleine nier en een grote nier dus waarschijnlijk aangeboren. Die is toen 2 dagen gespoeld waarbij waardes toen niet significant gewijzigd waren en was het nog een kwestie van dagen waarna hij hard achteruit ging en ze hem hebben laten gaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Klinkt alsof Lilou ook zelf zijn routine weer een beetje probeert te vinden.
Dat Mali boos reageert is wel normaal na 4 dagen uit elkaar te zijn geweest (en dat Lilou de geur van de kliniek heeft).

Dat je het dag tot dag moet bekijken had ik wel verwacht. Dat had ik in het begin ook bij Bowy*. En dat werd gelukkig heel langzaam week tot week en daarna maand tot maand.

Ik zag dat de testen van dinsdag waren. Was er donderdag na het spoelen ook nog getest? Of waren die resultaten (alle) hetzelfde?

Ik had de uitslag/referenties trouwens net verkeerd gelezen. Het gaat dus wel om bloedarmoede. Vandaar ook de vraag of er donderdag nog getest was.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Lilou vandaag stoelgang gemaakt, heel nieuwsgierig en actief. Drinkt veel, deze ochtend al meerdere keren gegeten, maar kleine porties.

We zien wel, elke knuffel die hij komt vragen krijgt hij nu dus ...

Straks ga ik wel bij een 2e DA 2e opinie vragen. Vooral de bloedarmoede waarden ga ik ook aankaarten en zien wat we best doen.

Ik heb hem deze ochtend gewogen: 4.7kg.
Plaats reactie