Kat net bij dierenarts

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 11 nov 2020 12:04 Maar eerst nog even over die 'kwaliteit van leven'. Veel dierenartsen zijn mordicus tegen spuitjevoeren (ze noemen het dwangvoeren) omdat het volgens hen kat onwaardig is :-(
Voor sommige katten is het ook dwangvoeren ;)

Dwangvoeren is inderdaad iets anders dan spuitjesvoeren. Het verschil zit hem in de gemakkelijkheid waarmee dat gaat. En vaak (of altijd) komt daar ook behendigheid bij kijken. Een kat op een iets verkeerde manier vastpakken kan het spuitjesvoeren al laten veranderen in dwangvoeren. En dat wil je niet. Dus als een kat tegenstribbelt is het volgens mij ook een kwestie van een vorm vinden waarbij hij het wel toestaat.

Maar bij voorbaat het spuitjesvoeren ontraden wegens onwaardigheid is inderdaad niet juist.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 11 nov 2020 12:37Voor sommige katten is het ook dwangvoeren ;)
Dat was het voor Noa in het begin ook (ik kreeg er zelfs geen pil in) en ik stond niet voor niets voortdurend te janken en viel in een maand tijd 10 kilo af :cry: en daarom waarschuw ik TS ook dat het niet zo eenvoudig is als dat ik beschrijf. Maar zelfs tijger Noa werd na een dag of tien schaap Noa. Het is dus een kwestie van niet opgeven en dat is lastig want je wilt je kat (en jezelf :smile: ) al die stress niet aandoen.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Cerna schreef: 11 nov 2020 12:42 Dat was het voor Noa in het begin ook (ik kreeg er zelfs geen pil in) en ik stond niet voor niets voortdurend te janken en viel in een maand tijd 10 kilo af :cry: en daarom waarschuw ik TS ook dat het niet zo eenvoudig is als dat ik beschrijf. Maar zelfs tijger Noa werd na een dag of tien schaap Noa. Het is dus een kwestie van niet opgeven en dat is lastig want je wilt je kat (en jezelf :smile: ) al die stress niet aandoen.
Had het inderdaad gemist ... 5 jaar lang toch nog geleefd .. en 5 jaar lang spuitjes gegeven dan?

Ik moet afwachten .. maar het wachten zelf is .. zwaar!
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Booyadm schreef: 11 nov 2020 12:47Had het inderdaad gemist ... 5 jaar lang toch nog geleefd .. en 5 jaar lang spuitjes gegeven dan?
Ja. Maar dat werd routine net zoals je de andere katten eten gaf of de kattenbak leegruimde. Ik was vaak langer bezig met het vullen van de spuitjes dan met het geven. Noa wende er zelfs zo aan dat ze al in de keuken stond, terwijl ik met de spuitjes bezig was. En na een half jaar kon ik het ook alleen en kroop ze niet meer naar achteren.

Het enige nadeel was dat ons sociale leven volledig beheerst werd door Noa. Vakanties konden niet meer en een dagje uit werd ook lastig (ze kreeg dan net voordat we weggingen, dan net nadat we terug waren en dan nog een keer voor het slapen gaan, maar ik merkte dat dit haar ritme behoorlijk verstoorde en daarom deden we het niet zo vaak). Maar alles voor Noa (gelukkig was mijn man al met pensioen en was hij net zo handig).
Toen ze stierf was dat nauwelijks te dragen, zo waren we inmiddels met elkaar vergroeid. Ik mis mijn prachtige streepjespoes nog steeds.
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

En hoe ging het vanmiddag met je zorgenkindje?
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Gisteren DA onbereikbaar dus weten we het niet.. straks weten we meer....
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Net telefoon gekregen van dierenarts:

Lilou heeft vannacht vrij goed zelf gegeten (brokjes). Mag vandaag naar huis komen.
Bloedwaarden zijn wel nog steeds hetzelfde (ondanks 4 dagen infuus). Dierenarts zei wel dat situatie slecht blijft maar dat er katjes zijn die nog vrij degelijk functioneren voor een tijdje.

Hij komt naar huis met speciaal dieet en medicatie.

Wij hebben een fonteintje gekocht dat er steeds voldoende lopend water ter beschikking is en willen hem eigenlijk gewoon verwennen. De voeding voor Lilou, mag dat dan ook door onze andere kat gegeten worden?
(ik heb al een spuit van 5 ml klaar liggen voor moest het wat moeilijk lopen), alsook ga ik op 2 plekken eten en drinken zetten.

Zijn er nog hints dat we moeten doen? Dingen waar we zeker moeten op letten?

ben een beetje blij omdat ik hem nog wat kan tijd geven bij ons en ik eigenlijk ervan uit ging dat hij vandaag niet ging halen. Ik besef wel dat dit heel snel kan keren zonder infuus.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Jammer dat de waardes niet gezakt zijn in die 4 dagen (neem je straks de volledige uitslag van de onderzoeken mee?).

Hopelijk eet hij straks gewoon goed.
En dan is het gewoon aankijken hoe hij het doet.

Hoe oud is je andere kat? Familie? (wegens eventueel hetzelfde probleem wat zich nog niet geuit heeft?)
Het hangt ook een beetje van het voer af of de andere kat daarvan mag eten.
(Meestal wel mag (ietsje) maar beter niet volledig)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Ik zal resultaten vragen.
Ik hoop dat hij gewoon nog wat eet en rust. En zo zien we wel... ik ga ook vragen wannezr het echt niet verantwoord meer is..
Wordt moeilijk om Mali andere voeding te laten eten maar we gonna try.

DA zei wel dat het eten nog niet super streng is voor smaak... ben ik van mening dat we best nu wel hard inzetten? Of ff eerst laten eten nu?

Ik ben blij en verdrietig tezamen.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Lilou net thuis gekomen... Is zeer alert, aanhankelijk, springt de tafel op.

Heeft zak eten meegekregen: Hills Renal. Had bij de DA de special gegeten want die zou beter smaken maar werkt iets minder. Thuis onmiddellijk eerst de Renal gezet (steekwerkende) --> onmiddelijk paar brokjes gegeten op eigen initiatief. Het waterfonteintje is hij NIET van weg te slaan .. drinkt continu als hij er voorbij komt.
De kooi waarmee hij naar DA is gegaan hebben we in de woonkamer gezet, Hier handdoek in gelegd.. ligt er momenteel in.

Ons ander katje Mali heeft enorm bang nu ... ik vermoed dat hij andere geur heeft waardoor ze blaast en wegloopt van hem. Haar wat aandacht gegeven maar niets forceren,, wat eten gezet op het plekje waar praktisch zij alleen geraakt. lijkt wat toenadering te zoeken maar gaat al snel met verhoogd rug weer weg.

Ik heb de bloedwaarden mee: Dus bij normale controle kon het toestel het niet meten (Urea gaat tot 46,4 en Crea gaat tot 1202). Na het bloed te verdunnen en meer diepere testing te doen zijn de waarden:

Urea: 71,6
Creatinine: 1758
Creatinine ratio: 10
Witte bloed Cellen 4,17
Haematrocriet: 22,8 (Lage grens is 30,3)
Haemoglobine: 8,4 (lage grens is 9,8)

We zien wel en hebben de voeding en drinken in ons zicht gezet id woonkamer om goed te observeren.

Bedankt aan iedereen die de tijd genomen heeft om te sturen, lezen, steunen, meehopen. Ik denk dat we nu hem zo goed mogelijke 'Comfortzorg' gaan geven.
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Booyadm schreef: 12 nov 2020 17:17 Lilou net thuis gekomen... Is zeer alert, aanhankelijk, springt de tafel op.

Heeft zak eten meegekregen: Hills Renal. Had bij de DA de special gegeten want die zou beter smaken maar werkt iets minder. Thuis onmiddellijk eerst de Renal gezet (steekwerkende) --> onmiddelijk paar brokjes gegeten op eigen initiatief. Het waterfonteintje is hij NIET van weg te slaan .. drinkt continu als hij er voorbij komt.
De kooi waarmee hij naar DA is gegaan hebben we in de woonkamer gezet, Hier handdoek in gelegd.. ligt er momenteel in.

Ons ander katje Mali heeft enorm bang nu ... ik vermoed dat hij andere geur heeft waardoor ze blaast en wegloopt van hem. Haar wat aandacht gegeven maar niets forceren,, wat eten gezet op het plekje waar praktisch zij alleen geraakt. lijkt wat toenadering te zoeken maar gaat al snel met verhoogd rug weer weg.

Ik heb de bloedwaarden mee: Dus bij normale controle kon het toestel het niet meten (Urea gaat tot 46,4 en Crea gaat tot 1202). Na het bloed te verdunnen en meer diepere testing te doen zijn de waarden:

Urea: 71,6
Creatinine: 1758
Creatinine ratio: 10
Witte bloed Cellen 4,17
Haematrocriet: 22,8 (Lage grens is 30,3)
Haemoglobine: 8,4 (lage grens is 9,8)

We zien wel en hebben de voeding en drinken in ons zicht gezet id woonkamer om goed te observeren.

Bedankt aan iedereen die de tijd genomen heeft om te sturen, lezen, steunen, meehopen. Ik denk dat we nu hem zo goed mogelijke 'Comfortzorg' gaan geven.
Hij krijgt ook 2x per dag Pronefra
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Tibby »

Onze poes hebben we zelf meerdere malen onder dwang gevoerd en ze was er iedere keer vrij snel weer overheen. Niet leuk om te doen, maar het dwangvoeren/spuitje voeren door de dierenarts en ons heeft Tibby al zeker drie keer over een jaar of tweeëneenhalf door een (heel) moeilijke periode heen geholpen.

Het vele drinken en zelf wat eten en levendigheid zijn goede tekenen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Booyadm schreef: 12 nov 2020 18:19 Hij krijgt ook 2x per dag Pronefra
Dat is inderdaad goed om de fosfaten en de ureum-toxinen te binden.

Is zijn urine eigenlijk ook gelijk getest op verlies van eiwitten?
Want als hij eiwitten verliest via de urine zou ook Semintra (of Fortekor) misschien nodig kunnen zijn.

Die Creatinine is inderdaad torenhoog. Maar de hoogte van de Urea bepaald de misselijkheid.
Achter de uitslagen staan ook referentiewaardes (anders kun je niet goed bepalen of en hoeveel de waarde afwijkt omdat elke machine weer iets andere referentiewaardes kan hebben).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Rik schreef: 12 nov 2020 18:26 Dat is inderdaad goed om de fosfaten en de ureum-toxinen te binden.

Is zijn urine eigenlijk ook gelijk getest op verlies van eiwitten?
Want als hij eiwitten verliest via de urine zou ook Semintra (of Fortekor) misschien nodig kunnen zijn.

Die Creatinine is inderdaad torenhoog. Maar de hoogte van de Urea bepaald de misselijkheid.
Achter de uitslagen staan ook referentiewaardes (anders kun je niet goed bepalen of en hoeveel de waarde afwijkt omdat elke machine weer iets andere referentiewaardes kan hebben).
Ik DENK niet dat de urine getest is.
Hieronder de waarden en daarachter de grenzen (laag - hoog):
UREA: 71,6 5,7 - 12,9
Crea 1758 71 - 212
Rode bloedcellen: 5,98 6,54 - 12,20
Witte bloedcellen: 4,17 2,87 - 17,02
Heamatocriet: 22,8 30,3 - 52,3
Haemoglobine: 8,4. 9,8 - 16,2
Mean Cell Heamo: 36,8 28,1 - 35,8

denk dat dit de belangrijkste zijn.
Hij ligt nu op de stoel te rusten .. altijd wat angstig omkijken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Booyadm schreef: 12 nov 2020 18:33 Ik DENK niet dat de urine getest is.
O, dat is jammer. Misschien kun je over een weekje ofzo, wanneer alles een beetje tot rust is aan de dierenarts vragen of dat misschien nog nodig zou zijn.

Maar eerst even tot rust komen en kijken of hij goed eet en het verder goed doet.

Ureum en Creatinine schijnen op zichzelf niet giftig te zijn maar het zijn makkelijk te meten waardes bij nierfalen. Er zijn nog heel veel andere stoffen die de nieren niet goed afvoert waardoor een kat misselijk en ziek wordt.

Hier staat ook dat een creatinine van boven de 1000 umol/l op zich nog niet alles zegt en dat er een oorzaak gevonden zou moeten worden. Maar die oorzaak is waarschijnlijk wel bekend (nog maar één slecht-functionerende nier).
https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine

Toch heb ik ergens nog het gevoel dat er misschien meer zou kunnen spelen. Bijvoorbeeld pancreatitis (of andere medische oorzaak) waardoor die enige goed werkende nier nu behoorlijk over de flos is. Zelfs met één goed werkende nier zou een kat van 4 jaar volgens mij niet in één keer nierfalen mogen krijgen... maar dat is mijn gevoel (en ik ben geen dierenarts).

Hopelijk komen jullie snel een beetje tot rust.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie