Kat net bij dierenarts

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

We zijn net op bezoek geweest bij Lilou... ik schrok als ik hem zag..
Super alert, enorm aanhankelijk, nieuwsgierig.. assistent zei dat hij net paar brokjes had gegeten... tijdens bezoek (2u30 lang) heb ik hem nog 16 brokjes met de hand kunnen voeren..

Mij wel steeds voorgenomen dat hij wel ziek is.. hij wordr nog niet met spuitje gevoerd omdat hij aanvankelijk overgewicht had en nu rond de 3.5kg zit.. maar als het donderdag niet oke is dan wel ... maar donderdag nemen we hem wss mee naar huis tenzij hij lichamelijk barslecht is...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Booyadm schreef: 10 nov 2020 18:09 Super alert, enorm aanhankelijk, nieuwsgierig...
Dat klinkt in ieder geval goed.
Als hij zo donderdag nog zo is mag hij wel mee naar huis. Langer spoelen zal dan toch geen zin meer hebben en dan komt het aan op eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Kan iemand mij dan zeggen als hij naar huis kan komen wat ik best van voedsel geef?

Heb al iets gelezen van een spuit waarvan topje eraf is.

Ben wel "blij" dat ik hem een beetje heb kunnen voeden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Het beste is natuurlijk nierdieet. Ik had begrepen dat hij brokjes eet. Lust ie ook natvoer? Want het is nu ook belangrijk dat ie vocht, vocht en veel vocht binnen krijgt. Het voordeel van natvoer is dat je dan ook niet nierdieet kunt geven als je er een schepje ipakitine doormengt. Ipakitine is een poeder (dus moeilijker over brokjes) om de gifstoffen te binden.

Maar belangrijkste is dat hij gaat eten. Want met niet eten vergiftigt hij zichzelf langzaam (giftige stoffen bouwen op, hij wordt nog misselijker en gaat nog slechter eten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Nierdieet is natuurlijk het beste en dan kun je kiezen uit verschillende merken (Royal Canin, Hills, Trovet en Specific ken ik)

Zoals ik in mijn vorige bericht schreef heb ik Trovet gegeven omdat dat gemakkelijk fijn te maken is en gemengd kan worden met (warm) water waardoor je kunt spuitjevoeren.
Maar wanneer je eerst wilt kijken of Lilou zelf wil eten dan is RC zacht voer in zakjes erg gemakkelijk want dat zijn bolletjes met heel veel saus. En wanneer de kat echt geen zacht voer wil dan heeft RC ook smakelijke brokjes met eetgarantie (eet hij het niet dan mag de zak terug).
Verder heeft Zooplus ook nog een aantal merken.

Wil hij dat allemaal niet dan moet je dus gaan spuitjevoeren en zoals ik ook in mijn vorige bericht schreef, deed ik dat met kleine spuitjes van 5 ml en haalde het topje er af.
Ik kan foto's plaatsen hoe ik dat deed, mocht je hiertoe willen overgaan.
De meeste dierenartsen adviseren echter om een grotere spuit te gebruiken en dan met punt. Maar dan moet het voer bijna waterig zijn anders raakt alles verstopt en moet je dus heel veel geven om aan 30 gram vast voer te komen. En aangezien de meeste katten het in het begin helemaal niets vinden, vind ik het handiger om het moment van voeren zo kort mogelijk te maken.

Maar fijn dat hij zich wat beter voelt. Hopelijk zet het door.

https://www.medpets.nl/dieetvoer+kat/?attribute=984
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Cerna schreef: 10 nov 2020 23:20 Nierdieet is natuurlijk het beste en dan kun je kiezen uit verschillende merken (Royal Canin, Hills, Trovet en Specific ken ik)

Zoals ik in mijn vorige bericht schreef heb ik Trovet gegeven omdat dat gemakkelijk fijn te maken is en gemengd kan worden met (warm) water waardoor je kunt spuitjevoeren.
Maar wanneer je eerst wilt kijken of Lilou zelf wil eten dan is RC zacht voer in zakjes erg gemakkelijk want dat zijn bolletjes met heel veel saus. En wanneer de kat echt geen zacht voer wil dan heeft RC ook smakelijke brokjes met eetgarantie (eet hij het niet dan mag de zak terug).
Verder heeft Zooplus ook nog een aantal merken.

Wil hij dat allemaal niet dan moet je dus gaan spuitjevoeren en zoals ik ook in mijn vorige bericht schreef, deed ik dat met kleine spuitjes van 5 ml en haalde het topje er af.
Ik kan foto's plaatsen hoe ik dat deed, mocht je hiertoe willen overgaan.
De meeste dierenartsen adviseren echter om een grotere spuit te gebruiken en dan met punt. Maar dan moet het voer bijna waterig zijn anders raakt alles verstopt en moet je dus heel veel geven om aan 30 gram vast voer te komen. En aangezien de meeste katten het in het begin helemaal niets vinden, vind ik het handiger om het moment van voeren zo kort mogelijk te maken.

Maar fijn dat hij zich wat beter voelt. Hopelijk zet het door.

https://www.medpets.nl/dieetvoer+kat/?attribute=984

Je mag de fotos zeker sturen.

Ik woon in België dus weet niet of de merken van voeding dezelde zijn.

Ik heb net ook een drinkfontein gekocht, had gelezen dat dit ook goed is voor katjes. Maar het water ruikt wat metaalachtig.. is dit normaal? we hebben wat opgevangen en zelf geproefd (alvorens onze andere kat er van drinkt) en is inderdaad wat metaalachtig van smaak..
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Opnieuw telefoon gehad van de DA:

Lilou had nog niets gegeten deze ochtend. Is nog steeds actief, aanhankelijk, geeft kopjes.
Had ook niet overgegeven (had gisteren dan beetje gegeten).

Hebben beetje gepusht nu om een spuit te geven in de mond met voeding, DA wou nog wat afwachten en begon over overgeven en levenskwaliteit.. hebben toch gezegd dat we willen dat hij dit probeert.

Ik denk dat als hij morgen nog aanhankelijk enzo is dat we hem zowizo naar huis meebrengen en dan alles op alles zetten op voeding en vocht...

Ik kan nu nog niet zeggen dat ik alles gedaan heb voor hem....
Hij mag wel niet aan het 'creperen' zijn dus echt pijn hebben enzo
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5468
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door nellebel »

nou zijn katten een meester in het verbergen van pijn, maar ik snap je. ik zou het ook zeker willen weten. en mogelijk krijgen jullie hem wel aan het eten. vertrouwde omgeving thuis, vertrouwde mensen. ook voor je eigen gemoedsrust wil je weten dat je er alles aan gedaan hebt. je kunt met je DA afspraken maken , kijken waar je op moet letten. en ook voor jezelf ,waar ligt je grens. dat je het thuis wilt proberen is logisch maar bespreek dat je met hun overlegt bijv hoe het gaat. of war je op moet letten qua uitdroging, signalen e.d.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Inderdaad. Ik zou hem ook ALTIJD eerst mee naar huis nemen. Zeker als hij alert is.

Ik heb voor Bowy* een keer een inslaapadvies gekregen omdat ze niet at. Na 4 dagen in de kliniek heb ik haar op woensdag mee naar huis gekregen met de mededeling als ze donderdag nog niets gegeten had, dat ik haar dan in moest laten slapen. En "Nee, meneer, we kunnen geen haarbal voelen". Thuisgekomen kotst ze in 5 minuten toch een enorme haarbal uit en duikt verhongerd op haar eten. Het feit dat ik haar meegenomen heb om thuis in vertrouwde omgeving te kijken of ze wel zou eten heeft haar toen gered.

Je kunt altijd nog besluiten om vrijdag de knoop door te hakken. Maar het kan goed zijn dat hij zich gewoon ongemakkelijk voelt daar, dat hij daarom niet zelf eet. Wel goed dat je erop staat dat ze hem in ieder geval iets geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

wij hebben als koppel voorlopig besloten dat hij moet kunnen stappen, alert zijn, affectie tonen op eigen initiatief en toch drinken..
Hij is zot van kranen enz dus heb nu een waterfonteintje gekocht .. misschien drinkt hij daardoor meer als hij thuiskomt..

Ik wil zeker mezelf niet op 1e plaats zetten want is belangrijkste dat hij niet afziet ...
Maar wil ook niet TE snel zeggen dat er niets meer kan gebeuren ... als ik verhalen lees dat er nog jaren door kan gedaan worden, of nog paar maanden een vrolijke kat kan krijgen .. dan wil ik dat voor hem wil proberen bereiken, in huiselijke omgeving .. tenzij morgen hij zeer afwezig is, niet meer kan staan, ...
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Bij deze de foto's en uitleg.

Maar eerst nog even over die 'kwaliteit van leven'. Veel dierenartsen zijn mordicus tegen spuitjevoeren (ze noemen het dwangvoeren) omdat het volgens hen kat onwaardig is :-(
Medicijnen geven vinden ze prima, dringen ze zelfs op aan ook wanneer de kat onwillig is om medicijnen in te nemen en het een gevecht wordt (alsof dat niet kat onwaardig is), maar zelf infuus geven ter ondersteuning van de nieren of helpen met eten, is dan opeens not-done.

De internist die ons destijds het advies gaf om Noa in te laten slapen, zei een jaar later dat hij Noa nu zelfs als voorbeeld gebruikt wanneer hij doceerde aan de opleiding voor dierenartsen in Utrecht omdat het dus wel kan om een kat met nierfalen aan de gang te houden wanneer je consequent voert (natuurlijk hangt het van de situatie af, is het niet het ei van Columbus, maar wanneer je niets doet weet je zeker dat de kat dood gaat).
Ik krijg bij deze kliniek een beetje het idee dat ze Lilou al opgegeven hebben.

Goed, dan nu de foto's en ook twee foto's van Noa.

Neem ongeveer een derde uit een blikje vast voer (geen bolletjes):
Afbeelding

Druk het met een lepeltje zo fijn mogelijk:
Afbeelding

Meng het met warm water zodat het iets dikker is dan vla (niet te dik want dan krijg je het niet in een spuitje, niet te dun want dan loopt het er onmiddellijk weer uit):
Afbeelding

Vraag aan de dierenarts een stuk of zes spuitjes van 5 ml en snij met een scherp mesje de punt eraf zodat er een grote opening ontstaat. Vijl evt rafelrandjes weg:
Afbeelding

Vul het spuitje met een theelepeltje met voer (in het begin is dat een lastig karweitje, maar je wordt steeds handiger na verloop van tijd):
Afbeelding

Vul zoveel spuitjes als je denkt nodig te hebben (in het begin liever niet te veel (stuk of twee) zodat de kat kan wennen en je kunt afwachten of er niet gespuugd gaat worden en dan bijvoorbeeld ieder half uur twee spuitjes. Gaat het gemakkelijk en wordt er niet gespuugd dan kun je meer spuitjes achter elkaar gaan geven. Wij konden Noa na een paar maanden binnen 5 minuten 8 spuitjes geven):
Afbeelding

Wanneer je alleen bent, is het denk ik het handigst om op de grond te gaan zitten en de kat tussen je knieën te klemmen zodat hij niet naar achteren kan. Je hebt dan beide handen vrij: één om de bek open te doen, de ander voor het spuitje. Ben je met z'n tweeën dan is het aanrecht het handigst en kan de ander de kat lichtjes aan de achterkant tegenhouden, terwijl jij rustig de bek open doet. Belangrijk is om geen druk uit te oefenen, maar zo ontspannen mogelijk te werken want hoe meer druk, hoe meer de kat gaat protesteren. Het is lastig in het begin en bij mij stond het huilen vaak nader dan het lachen, maar je moet hier even doorheen.

Goed, wanneer je met z'n tweeën bent, leg je een handdoek op het aanrecht tegen het wegglijden:
Afbeelding

Het voeren zelf heb ik niet kunnen fotograferen want dat gaf teveel stress, maar je zet de kat op het aanrecht met de kop naar rechts (wanneer je rechtshandig bent) en leg je linkerhand lichtjes op de kop terwijl je de kop iets naar achteren trekt. Met je linkerwijsvinger doe je de bek open (en hoop je dat de kat meewerkt). Spuit dan iets voer achterop de tong. Niet achterin de keel want dan kan de kat zich verslikken. Eén spuitje leeg je in het begin ongeveer in drie keer.

Klaar:
Afbeelding

Ik gaf Noa vier keer daags 6 spuitjes en na ongeveer een jaar kreeg ze drie keer per dag 8 spuitjes. Toen ze zich weer beter ging voelen, ging ze ook weer zelf brokjes eten. Helaas geen nierbrokjes (die aten de andere katten op :smile: ), maar ik heb dat maar zo gelaten zodat ze zoveel mogelijk zelf haar leventje kon regelen en kat kon zijn.

Noa net nadat ze uit de kliniek kwam na twee dagen infuus. Een iel katje dat net 3 kilo woog:
Afbeelding

Noa twee jaar later en anderhalve kilo zwaarder dankzij het spuitjevoeren. Aan niets zie je dat ze nierpatiënt is, terwijl de nierwaardes nooit lager zijn gekomen dan creatinine 306 en ureum 16.3:
Afbeelding

Ik zou de dierenarts nog een keer bellen en er op aandringen dat ze gaan voeren. Desnoods vertel je hen het verhaal van Noa en dat dierenarts Mandigers (bekend in de hele Europese dierenartswereld) haar gebruikte als voorbeeld in zijn lessen aan studenten op de universiteit.

Het klinkt nu alsof het spuitjevoeren een fluit van een cent is en dat wordt het ook wanneer je de tijd gegeven wordt om veel ervaring te krijgen, maar in het begin is het gewoon verschrikkelijk lastig. Laat dat echter geen belemmering zijn om de moed te verliezen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Rik »

Booyadm schreef: 11 nov 2020 12:02 Ik wil zeker mezelf niet op 1e plaats zetten want is belangrijkste dat hij niet afziet ...
Maar wil ook niet TE snel zeggen dat er niets meer kan gebeuren ... als ik verhalen lees dat er nog jaren door kan gedaan worden, of nog paar maanden een vrolijke kat kan krijgen .. dan wil ik dat voor hem wil proberen bereiken, in huiselijke omgeving .. tenzij morgen hij zeer afwezig is, niet meer kan staan, ...
Precies.

Staar je ook niet al te blind op de waardes van het onderzoek van morgen. Er zijn katten die het best nog goed doen met hoge waardes. We zeggen altijd "kijk niet naar de waardes maar kijk naar de kat".

Vergeet ook niet dat hij 4 dagen in een kooitje heeft gezeten (ik weet niet of ze hem af en toe in een grotere kamer rond laten struinen). Dus wat stroef kan hij wel zijn. Maar je gaf al aan dat hij alert en aanhankelijk is. Ik denk dat hij blij zal zijn dat hij weer thuis is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

gisteren hebben we 2u30 bij hem geweest .. heeft hij altijd op de bank gezeten van de dierenarts... kroop in onze armen, hij is echt gehecht aan mijn echtgenote en kroop echt tegen haar, ging op haar jas liggen ... en zoals ik zei heeft dan 16 brokjes uit de hand gegeten .. wat hij nog nooit gedaan heeft ...

We hebben wel al geaccepteerd dat we hem niet lang meer bij ons zullen hebben (gaan we van uit) maar willen toch nog beste zorgen geven.

Ondertussen is Mali (ander katje) continu ah miauwen enzo
Booyadm
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 nov 2020 13:23

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Booyadm »

Cerna schreef: 11 nov 2020 12:04 Bij deze de foto's en uitleg.

Maar eerst nog even over die 'kwaliteit van leven'. Veel dierenartsen zijn mordicus tegen spuitjevoeren (ze noemen het dwangvoeren) omdat het volgens hen kat onwaardig is :-(
Medicijnen geven vinden ze prima, dringen ze zelfs op aan ook wanneer de kat onwillig is om medicijnen in te nemen en het een gevecht wordt (alsof dat niet kat onwaardig is), maar zelf infuus geven ter ondersteuning van de nieren of helpen met eten, is dan opeens not-done.

De internist die ons destijds het advies gaf om Noa in te laten slapen, zei een jaar later dat hij Noa nu zelfs als voorbeeld gebruikt wanneer hij doceerde aan de opleiding voor dierenartsen in Utrecht omdat het dus wel kan om een kat met nierfalen aan de gang te houden wanneer je consequent voert (natuurlijk hangt het van de situatie af, is het niet het ei van Columbus, maar wanneer je niets doet weet je zeker dat de kat dood gaat).
Ik krijg bij deze kliniek een beetje het idee dat ze Lilou al opgegeven hebben.

Goed, dan nu de foto's en ook twee foto's van Noa.

Neem ongeveer een derde uit een blikje vast voer (geen bolletjes):
Afbeelding

Druk het met een lepeltje zo fijn mogelijk:
Afbeelding

Meng het met warm water zodat het iets dikker is dan vla (niet te dik want dan krijg je het niet in een spuitje, niet te dun want dan loopt het er onmiddellijk weer uit):
Afbeelding

Vraag aan de dierenarts een stuk of zes spuitjes van 5 ml en snij met een scherp mesje de punt eraf zodat er een grote opening ontstaat. Vijl evt rafelrandjes weg:
Afbeelding

Vul het spuitje met een theelepeltje met voer (in het begin is dat een lastig karweitje, maar je wordt steeds handiger na verloop van tijd):
Afbeelding

Vul zoveel spuitjes als je denkt nodig te hebben (in het begin liever niet te veel (stuk of twee) zodat de kat kan wennen en je kunt afwachten of er niet gespuugd gaat worden en dan bijvoorbeeld ieder half uur twee spuitjes. Gaat het gemakkelijk en wordt er niet gespuugd dan kun je meer spuitjes achter elkaar gaan geven. Wij konden Noa na een paar maanden binnen 5 minuten 8 spuitjes geven):
Afbeelding

Wanneer je alleen bent, is het denk ik het handigst om op de grond te gaan zitten en de kat tussen je knieën te klemmen zodat hij niet naar achteren kan. Je hebt dan beide handen vrij: één om de bek open te doen, de ander voor het spuitje. Ben je met z'n tweeën dan is het aanrecht het handigst en kan de ander de kat lichtjes aan de achterkant tegenhouden, terwijl jij rustig de bek open doet. Belangrijk is om geen druk uit te oefenen, maar zo ontspannen mogelijk te werken want hoe meer druk, hoe meer de kat gaat protesteren. Het is lastig in het begin en bij mij stond het huilen vaak nader dan het lachen, maar je moet hier even doorheen.

Goed, wanneer je met z'n tweeën bent, leg je een handdoek op het aanrecht tegen het wegglijden:
Afbeelding

Het voeren zelf heb ik niet kunnen fotograferen want dat gaf teveel stress, maar je zet de kat op het aanrecht met de kop naar rechts (wanneer je rechtshandig bent) en leg je linkerhand lichtjes op de kop terwijl je de kop iets naar achteren trekt. Met je linkerwijsvinger doe je de bek open (en hoop je dat de kat meewerkt). Spuit dan iets voer achterop de tong. Niet achterin de keel want dan kan de kat zich verslikken. Eén spuitje leeg je in het begin ongeveer in drie keer.

Klaar:
Afbeelding

Ik gaf Noa vier keer daags 6 spuitjes en na ongeveer een jaar kreeg ze drie keer per dag 8 spuitjes. Toen ze zich weer beter ging voelen, ging ze ook weer zelf brokjes eten. Helaas geen nierbrokjes (die aten de andere katten op :smile: ), maar ik heb dat maar zo gelaten zodat ze zoveel mogelijk zelf haar leventje kon regelen en kat kon zijn.

Noa net nadat ze uit de kliniek kwam na twee dagen infuus. Een iel katje dat net 3 kilo woog:
Afbeelding

Noa twee jaar later en anderhalve kilo zwaarder dankzij het spuitjevoeren. Aan niets zie je dat ze nierpatiënt is, terwijl de nierwaardes nooit lager zijn gekomen dan creatinine 306 en ureum 16.3:
Afbeelding

Ik zou de dierenarts nog een keer bellen en er op aandringen dat ze gaan voeren. Desnoods vertel je hen het verhaal van Noa en dat dierenarts Mandigers (bekend in de hele Europese dierenartswereld) haar gebruikte als voorbeeld in zijn lessen aan studenten op de universiteit.

Het klinkt nu alsof het spuitjevoeren een fluit van een cent is en dat wordt het ook wanneer je de tijd gegeven wordt om veel ervaring te krijgen, maar in het begin is het gewoon verschrikkelijk lastig. Laat dat echter geen belemmering zijn om de moed te verliezen
Dank je voor alle foto's en uitleg!!
dus als ik het goed voor heb geef je al meer als een jaar de spuitjes? Dus dat is een blijvend gebeuren?
Cerna

Re: Kat net bij dierenarts

Bericht door Cerna »

Volgens mij heb je mijn vorige bericht op pagina 1 gemist :smile:
Plaats reactie