vraagje over ipaktine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Synemios »

Ja dat weet ik Rik,
Ik zeg toch ook nergens alle stoffen.
Toch schijnt het beiden goed te werken.

Ik zou als dat kon zelf ook eerder kiezen voor een fosfaatbinder of alleen nierdieet geven want dan heb je geen binders nodig maar dat kan dus niet altijd.

Maar mijn reactie ging in 1e instantie vooral om de eiwitten, dat ik met Lizzy geen verschil gemerkt had in haar bloedwaarden toen ze schesir kreeg samen met ipa of porus.



Welke stoffen kan Porus One opnemen en waarom:

De werkzame stof van Porus® One bestaat uit kleine zwarte bolletjes met een groot aantal gaatjes aan het oppervlak. De werkzame stof wordt zo vervaardigd dat deze door de ingestelde grootte van de gaatjes alleen kleine moleculen kan opnemen. Hieronder vallen de voorstadia van uremische giffen zoals indol, fenol en p-cresol. Deze worden binnenin volgens een fysisch principe gebonden en blijven daarom binnen in de bolletjes zitten, waarmee ze vervolgens langs natuurlijke weg worden uitgescheiden. De voorstadia van uremische toxines kunnen worden gebonden omdat hun moleculen een bepaalde lading bezitten, waardoor ze een fysische binding aangaan met Renaltec®, de werkzame stof van Porus® One. Er zijn dus twee selectiestappen: eerst de grootte van het molecule, en vervolgens de lading ervan en de bindingseigenschappen met Renaltec®.
https://porus.one/nl/vragen-antwoorden/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Synemios »

Maar bestaan er behalve pronefra en ipa echt geen andere fosfaatbinders voor katten?
Ik heb het zelf tot nu toe nog niet kunnen vinden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 25 sep 2020 01:54 Ja dat weet ik Rik,
Ik zeg toch ook nergens alle stoffen.
Je had het over binden van de stofffen.
Ik dacht dat je daarmee ook de fosfaten bedoelde.
Synemios schreef: 24 sep 2020 20:07 Als ik het goed begrepen heb bindt porus one de stoffen al voor ze bij de nieren terecht komen.
Maar zeker is het goed effectief voor die giftige stoffen. Het zou bij bepaalde katten zelfs beter kunnen werken op de uremische toxine dan ipakitine of pronefra. Ook is het niet zo dat hoge fosfaten bij alle katten (direct) tot nierverslechtering leidt. Dus het is allemaal een beetje per kat verschillend (zeker bij Lizzy ;) )
Synemios schreef: 25 sep 2020 03:16 Maar bestaan er behalve pronefra en ipa echt geen andere fosfaatbinders voor katten?
Zover ik weet zijn er voor katten Renalzin, Ipakitine, Pronefra en Ulcogant (humaan maar ook voor katten).

https://www.medpets.nl/renalzin/
https://www.medpets.nl/ipakitine/
https://www.medpets.nl/pronefra/
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/ulcogant

Er is nog Recoactiv Renaltan Tonicum (niet te verwarren met de Reaktiv tonicum van Aniwell) ik weet alleen niet of die in Nederlandse webshops te krijgen is. Wel handig want het combineert volgens mij onze welbekende Aniwell variant met een fosfaatbinder.
https://www.recoactiv.de/recoactiv-rena ... kurpackung
https://www.amazon.nl/RECOACTIV%C2%AE-R ... B007UOST0W

En verder zijn er in het buitenland nog wel wat andere merken (waarschijnlijk met dezelfde hoofdingredienten als een van de bovengenoemde).

Ik meen dat er 5 fosfaatremmende stoffen zijn.
calciumacetaat
magnesiumcarbonaat
ferrioxidesaccharaat
lanthaancarbonaat
sevelameer

Elk product is dus weer gebaseerd op een of meerdere van deze stoffen. Mensen kunnen allergisch (overgevoelig) zijn voor een of meerdere van deze stoffen. Dus ik neem aan dat dat ook zo bij katten kan zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Synemios »

Ja ik las het terug en het was niet duidelijk dus ik begrijp de verwarring wel.
Ik had het er bij moeten zetten.

Lizzy is inderdaad een geval apart :lol:

Zo dat is een hele lijst thnx!

Ik ga me daar vanmiddag in verdiepen want ik vroeg me wel af hoe ik dat ooit met Luna moet doen mocht zij last krijgen van haar nieren.
Die kan ook niet tegen het voer van Lizzy, maar dus wel weer tegen sommige kvv soorten.
Zij moet echt het liefst zo puur mogelijk eten.

Ulcogant heb ik laatst aan Luna gegeven toen ze zo bleef overgeven.
Ik wist niet dat dat ook een fosfaatbinder was.
En ook niet dat het bestaat in poeder, dat was een veel betere optie voor haar geweest.
Die gaat sowieso op het lijstje,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Wat een schat aan informatie is hier voorbij gekomen!!
Zou mooi zijn als dat op de een of andere manier bewaard kan worden en ergens goed zichtbaar aangegeven voor andere beginnende mensen met een kat met nierfalen
of staat dit al ergens?

Heel erg bedankt voor alle informatie
Ik dacht ineens gisteravond dat het misschien ook niet zo verstandig is om Bella het natvoer te laten eten, voor hetzelfde geld reageert ze daar ook op met al die troep erin!
Ik ga haar voortaan 2 maal daags ipa geven dmv een spuitje, na de maaltijden

Rik wrote:
Ik zat nog even te kijken of je het dan beter met een spuitje voor het eten of beter na het eten kan geven, maar ik kan dat even niet vinden
Ik heb het hier gevonden
viewtopic.php?p=658822#p658822
volgens mijn da. mocht je de ipaktine ook verlengen met water en het met een spuitje geven
"
geschreven door dc Lizzy

Ik probeer het maar zo want de brokjes nat maken of laten wellen, daar moet madam Bella niets van weten :-x
Ik heb al vaker geprobeerd om haar zo wat meer vocht naar binnen te krijgen maar ho maar
Dus dan maar twee maal daags een spuitje ipa vlak na de maaltijd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Anne schreef: 25 sep 2020 17:04 Ik dacht ineens gisteravond dat het misschien ook niet zo verstandig is om Bella het natvoer te laten eten, voor hetzelfde geld reageert ze daar ook op met al die troep erin!
Vergis je ook niet in de troep die in brokken zitten. Dat is veel meer. Maar het hangt er ook een beetje vanaf waarop ze het goed doet (want dat kan per kat verschillen). Voordeel van natvoer is dan wel dat er een hele kwak vocht meekomt en dat is goed voor een nierfalertje. Maar dan moet het wel goed gegeten worden en de moet het er goed op doen.
Ik ga haar voortaan 2 maal daags ipa geven dmv een spuitje, na de maaltijden
Lijkt me een prima plan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Synemios »

Ja ik denk dat het inderdaad een goed plan is om dit ergens op het forum te bewaren.
Ik denk dat er wel meerdere katten zijn die niet goed reageren op de pronefra of ipakitine.
Chitosan wordt van insecten en schaaldieren gemaakt.
Maar ja het is sowieso een gedoe om uit te zoeken waar de reactie vandaan komt.
Kan dan inderdaad ook het voer nog zijn.

Ik had trouwens ook niet goed opgelet want ik dacht dat jij nog het blaasgruis voer gaf van Smilla.

Hier vertikken ze het ook om gewelde brokjes te eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Bella eet gelukkig nog heel goed van haar brokjes,inderdaad blaasgruisdieet van Smilla
Dit eet zij al jaren en zij heeft deze klachten van kale plekken pas sinds ik met pronefra ben begonnen
Er is nu wel een verergering dus ik vermoed dat het natvoer van de laatste tijd daar ook aan mee geholpen heeft

Had jij iets anders gelezen Denise?
Zij heeft een jaar geleden toen we de diagnose kregen wel een tijdje rc renal gehad ( toen kreeg ze ook korstjes op haar achterhand) maar omdat ze dat op een gegeven moment liet staan en het blaasgruisvoer van smilla laag zit in fosfor en eiwitten ( dacht ik zo) is ze daar weer op gegaan


Ik weet dat in dat goedkope natvoer allerlei extra onnodige toevoegingen zitten, inclusief smaakversterkers e.d. en ik moet nu een goed beeld krijgen hoe ze het gaat doen zonder de pronefra, of de plekjes op haar achtehand wat rustiger worden en genezen
Mocht het nu alleen maar erger worden dan weet ik het ook niet meer
Mocht het zich herstellen dan kan ik kijken hoe het natvoer gaat of dat misschien ook een trigger is
Spuitjes ipa laat ze gelukkig goed toe, ze rent er niet voor weg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Synemios »

Nee ik had niet goed opgelet, ik dacht dat ze nu sinds kort overgegaan was naar s/o van rc.
Maar ik noemde de Smilla inderdaad omdat die laag zat in eiwitten en fosfor, dus ik dacht waarom is ze dan over gezet maar dat is dus niet zo ;-)
Dus dan zou ik dat in ieder geval voor Bella zo houden, zeker omdat ze het daar gewoon goed op doet.

Ik heb Lizzy toen die stoofpotjes gegeven van hills ( nierdieet) die blikjes kosten ook zowat een euro per stuk en daar zit ook troep in.
Kon ze trouwens ook niet tegen , maar de prijs zegt ook niet altijd alles.
Best vermoeiend dat je als ze wat mankeren toch vaak moet kiezen voor voer waar van alles in zit wat je er eigenlijk niet in wilt hebben.

Ik denk zeker dat je aanpak nu goed is, eerst uitsluiten of het de pronefra was.
Maar als ik het zo lees reageert Bella ook best gevoelig op sommige dingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Pronefra heeft wel dezelfde werkende ingrediënten als Ipakitine. Dus dan sluit je het niet helemaal mee uit. Maar goed, het is een begin (er zullen immers in Pronefra ook wel andere stoffen zitten waar ze op zou kunnen reageren).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

In de ipaktine zitten maar drie stoffen, afleidend van het etiket:
lactose, calciumcarbonaat en chitosan

pronefra bevat er veel meer, afleidend van het etiket:
Bevat astragalus 9,5%, vlees en dierlijke bijproducten (gevogelte), calciumcarbonaat 3,57%, viseiwithydrolysaat 1,9%, magnesiumcarbonaat 0,95%, chitosan 0,95% en glyceriden.

Gisteravond bedacht ik mij ineens iets
Ik heb nog hypoallergeen natvoer van hills in huis, zou ik dat niet kunnen geven aan Bella?
Ik zou het fantastisch vinden als ik een manier vond om haar toch wat vocht te kunnen geven, aangezien ze alleen maar droge brokjes eet en van spuitjes water erg gestresst wordt :-(

het is alleen niet voor blaasgruisers en het gaat om een hoeveelheid van ongeveer een eetlepel per dag
zou dat kwaad kunnen?
het zou het ipa geven wel vermakkelijken ;-)
dan strooi ik dit er savonds doorheen en hoef ik alleen haar maar sochtends spuitje ipa te geven

https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... tie/494734

kipleverhydrolysaat, maïszetmeel, plantaardige olie, cellulose, calciumcarbonaat, DL-methionine, dicalciumfosfaat, kaliumchloride, gejodeerd natriumchloride, taurine, calciumsulfaat, vitaminen en sporenelementen.
Additieven:
voedingsfysiologische additieven:
vitamine D3 (470 IE/kg), ijzer (16,3 mg/kg), jodium (0,5 mg/kg), koper (1,5 mg/kg), mangaan (3,6 mg/kg), zink (51,9 mg/kg), selenium (0,1 mg/kg).

Analytische bestandsdelen

ruw eiwit 9.3 %
ruw vet 4.8 %
ruwe vezel 0.45 %
ruwe as 1.6 %
koolhydraten 10.6 %
calcium 0.19 %
fosfor 0.18 %


het enige nadeel is dan wel dat Joep mee eet en aangezien ik niet weet uit welk bakje bella gaat eten ik dus over twee bakjes ipa moet strooien
Kan het kwaad als Joep (gezonde blaasgruiser) ipa binnenkrijgt?
Joep wordt volgende maand 11

Of moet ik 1 bakje klaar maken met ipa en dat verdelen over twee bakjes?
Krijgt bella dan wel de juiste hoeveelheid ipa naar binnen?

Of is het beter haar daarna 1 spuitje ipa te geven, zodat ik Joep er niet mee hoef te belasten?

pfff wat ingewikkeld allemaal :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Ik heb vanochtend met deze vragen mijn da gebeld en de fabrikant van ipaktine

Ipaktine moet direct bij het eten worden opgenomen anders heeft het geen zin
met een spuitje ingeven voor of na de maaltijd haalt niets uit

Toen zat ik dus even met mijn handen in het haar

En verder gezocht

https://www.medpets.nl/renalzin/
deze is niet meer te verkrijgen

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/ulcogant
hier doet mijn da moeilijk over, ik zou ze echt moeten overtuigen wil ik dat ze dit gaan bestellen voor Bella

maar goed, toen kwam ik op het frappante idee om fosforswaardes te vergelijken

dit is het fosfor en eiwit gehalte van renal select (nierdieet dus) ruw eiwit =24,5%
fosfor=0,41 %

dit is het forsforgehalte van haar blaasgruisvoer van Smilla (ruw eitwit= 24%)
fosofor=0,35%

Nou heb ik her en der gelezen dat je geen fosfaatbinder hoeft te gebruiken als je toch al nierdieet geeft maar is dit dan wel nodig bij geen nierdieet maar met een lager fosfor gehalte?

Ik denk zelf van niet, maar wil het voor alle zekerheid navragen

Gisteravond heeft ze hypoallergeen natvoer gehad met ipa en dat ging er na enige twijfeling wel goed in
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Anne schreef: 28 sep 2020 16:10 Ipaktine moet direct bij het eten worden opgenomen anders heeft het geen zin
met een spuitje ingeven voor of na de maaltijd haalt niets uit
Ja, vandaar mijn twijfel over ervoor of erna.
Nu had ik eigenlijk verwacht dat als je het met wat water in de maag spuit en daarna zou eten, dat het wel zou mengen en voldoende zou werken. Maar ze geven dus aan dat het er echt doorheen moet (?).
Anne schreef: 28 sep 2020 16:10 Nou heb ik her en der gelezen dat je geen fosfaatbinder hoeft te gebruiken als je toch al nierdieet geeft maar is dit dan wel nodig bij geen nierdieet maar met een lager fosfor gehalte?
In principe zou nierdieet al zelf laag in fosfaten moeten zijn. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat je het ook zelfs kunt gebruiken met nierdieet zelf zodat het de fosfaten nog meer bindt.

Die Smila lijkt inderdaad laag in fosfor te zijn.
Maar daar staat ook bij dat het voor gevoelige nieren is.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ial/448477

De DL-methionine vindt ik dan weer wat minder :evil:
Maar goed... dat is tegen die struviet. Maar dan moet je wel weer opletten dat het niet de andere kant op slaat want dan kun je weer oxalaat stenen krijgen (en die zijn erger). https://www.catmoneo.nl/dl-methionine/
Nierfalen, kaliumtekort (hypokaliëmie) en metabolische acidose
Deze drie dingen beïnvloeden en versterken elkaar (13). De urine verzurende stoffen in het voer kunnen dit aanzetten tot een negatieve spiraal.
Maar goed... als Smila ook voor gevoelige nieren is dan zou je verwachten dat ze er met de samenstelling wel rekening mee gehouden hebben. (Wat ben ik blij dat ik geen brokjes geef ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Ja Rik ik moet kiezen uit het minst van de 2 kwaden
Ik durf haar echt niet op normaal voer te zetten want dan loop ik kans dat ze weer geopereerd moet worden aan struvietstenen
Nu had ik eigenlijk verwacht dat als je het met wat water in de maag spuit en daarna zou eten, dat het wel zou mengen en voldoende zou werken. Maar ze geven dus aan dat het er echt doorheen moet (?).
Dit wordt aangegeven door de dierenarts v,d, fabrikant
Tijdens het eten moeten de stoffen worden opgenomen anders heeft het geen enkele zin en mist het de werking v.d. fosfaatbinders
Die Smila lijkt inderdaad laag in fosfor te zijn.
Maar daar staat ook bij dat het voor gevoelige nieren is.
Ondanks dat het voor gevoelige nieren is heeft Bella toch nierfalen hierop ontwikkeld want dit dieet krijgt ze al een aantal jaren :???:

Ik heb zonet een bulk sensitief en urinary natvoer ingeslagen dus ben wel blij dat ik Bella toch wat extra vocht kan geven op deze manier
Urinary natvoer kan geen kwaad kwa gevoeligheid voor haar zegt mijn gevoel, maar we zullen het zien
Daar doe ik dan ipa overheen en dan krijgt ze de ipa 1 maal daags inplaats van 2 maal daags (wat wordt aanbevolen)
Verder zou ik het ook niet meer weten :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Anne schreef: 28 sep 2020 16:47 Ik heb zonet een bulk sensitief natvoer ingeslagen dus ben wel blij dat ik Bella toch wat extra vocht kan geven op deze manier
Daar doe ik dan ipa overheen en dan krijgt ze de ipa 1 maal daags inplaats van 2 maal daags (wat wordt aanbevolen)
Bedoel je dat ze dan 2 maal daags natvoer met ipa krijgt i.p.v. 1 maal?

Meer natvoer is altijd beter voor nierpatiëntjes.

Ik kan me de frustratie voorstellen als een kat meerdere medische aandoeningen heeft en alle dieetvoeren voor één soort aandoening zijn.

Het nierfalen bij Bella kan ook door andere factoren komen. Maar kan bijvoorbeeld ook voor of bij de operatie van die struvietstenen gelegen hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie