vraagje over ipaktine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Bella heeft blaasgruis en nierfalen. Ze heeft nooit echt van natvoer gehouden, heb ondertussen al verschillende niernatvoeders geprobeerd en vaak moet ze er niets van hebben. De laatste tijd is ze echter wel geinterresseerd in het gewone natvoer van Polleke . En dat is best wel raar want vroeger keek ze daar nooit naar om
Ik heb ondertussen een potje ipaktine besteld zodat ik dat er overheen kan strooien en Bella het kan eten.
Dit wil ik ivm haar blaasgruis niet te vaak doen, want het gaat om gewoon natvoer, niet specifiek voor blaasgruisers
Maar hoe dit het met het aantal eiwitten in het gewone natvoer? Doet ipaktine daar ook iets mee?
Bij nier-natvoer zal het aantal eiwitten wel flink beperkt zijn, maar hoe zit dat met normaal natvoer waardoor je ipaktine doet?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Cerna »

Voor zover ik weet heeft Ipakitine alleen invloed op het fosforgehalte en niet op het eiwit (maar ik ben gelukkig al 5,5 jaar uit de nierpatiëntjes en weet dat niet meer precies).
Rik weet veel van voeding dus die kan je vast verder helpen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Ipakitine bindt fosfaten waardoor deze minder opgenomen worden door de nieren en de progressie van nierfalen vertraagt. Tevens absorbeert het uremische afvalstoffen wat ook weer voordelig is tegen de misselijkheid.

Het doet dus niets met de eiwitten. Maar voor een kat met nierfalen is het belangrijker dat er gegeten wordt dan dat er minder eiwitten in dat voer zitten. Slecht en weinig eten geeft alleen maar meer uremische afvalstoffen waardoor er door misselijkheid nog minder gegeten wordt.

Ook wordt er steeds meer teruggekomen op dat 'minder eiwitten' verhaal. Wel is het van belang dat de eiwitten van hoge kwaliteit zijn (hoogkwalitatief dierlijk eiwit). Plantaardige eiwitten zijn eigenlijk ongeschikt voor de kat. Dus zeker voor een nierpatientje als er daardoor minder goede eiwitten beschikbaar zijn. (Reden waarom Erik dus kipfilet bijvoerde)

Bij Bella is het dus wel van belang dat je op zoek gaat naar een kwalitatief goed natvoer met hoog vleesgehalte en weinig koolhydraten (als het natvoer van Polleke dat nu niet al is).

Ipakitine kun je ook een beetje door het natvoer mengen (hoeft er dus niet overheen gestrooid te worden). Erdoorheen zou dan misschien wat minder opvallen. Verder heeft Bowy* het hier altijd prima gegeten (schijnt zelfs lekker te zijn). Ik deed het samen met de bloeddruk medicijnen door een heel klein beetje Felix gelei voordat ze haar nierdieet kreeg (nierdieet wilde ze wel eens laten staan en ik wilde zeker weten dat ze haar medicijnen kreeg).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Bedankt voor het meedenken

Annet fijn dat je nu geen nierpatientjes hebt, je hebt je portie wel gehad met Noa :-(

Rik snap ik het nou goed dat het aantal eiwitten niet van toepassing is, zolang het maar dierlijke zijn?
het natvoer wat Polleke nu eet is niet hoogwaardig helaas, ze eet de zakjes op die ik in mijn wanhoop voor Roedi* heb gekocht en die het liet staan
Zoals felix natvoer, iams natvoer en natvoer van een huismerk, dat verklaart natuurlijk waarom Bella dat lust met al die lokstoffen die ze daar in doen
Ik vrees dat ze voor kipfilet haar neus gaat ophalen, had al eens rauw kippevlees geprobeerd van smuldier, daar werd echt niet naar omgekeken
Niet echt om over naar huis te schrijven dus

Ik heb van rc s/o natvoer in huis, speciaal voor blaasgruisers maar daar zitten ook plantaardige eiwitten in

Ik ga me er eens in verdiepen,

nogmaals dank voor het meedenken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Anne schreef: 21 sep 2020 15:37 Rik snap ik het nou goed dat het aantal eiwitten niet van toepassing is, zolang het maar dierlijke zijn?
Niet helemaal 100% (teveel is ook niet goed). Maar een kat heeft wel voldoende (hoogwaardige) eiwitten nodig. Als je die gaat verminderen dan krijgt een kat tekorten (en gaat afvallen). Dus lijkt het mij meer een kwestie van de slechte eiwitten om te ruilen voor goede. (Sowieso lijkt me dat met brokken niet mogelijk)

Er zijn zelfs onderzoeken die stellen dat de eiwitbeperking inderdaad niets uitmaakt.
Daarnaast is het maar de vraag of eiwitbeperking überhaupt wel helpt bij nierfalen. De ISFM Consensus Guideline meldt dat er weinig bewijs is dat het minimaliseren van eiwitten een grote invloed heeft op de prognose van CKD (Chronic Kidney Disease [Chronisch nierfalen]).[18] Dit is echter materiaal voor een heel nieuw artikel.
https://www.catmoneo.nl/eiwitten-voor-katten/

Mocht eiwitbeperking inderdaad niet uitmaken bij nierfalen dan kun je met toevoeging van ipakitine natuurlijk wel rc s/o geven maar dan moet ze er wel voldoende van eten (om voldoende goede eiwitten binnen te krijgen). Wel is het altijd van belang het gewicht goed in de gaten te houden (maandelijks of per kwartaal wegen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Bedankt Rik
Ik heb dit ook nog in huis

https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... nen/599206

Daar zitten net zoals bij rc s/o wel plantaardige eiwitten in

Nu valt de hoeveelheid die ze krijgt wel mee, ongeveer 1 eetlepel met flink veel water erbij per keer
Of is het dan beter om het om de dag te geven?
Aangezien haar brokjes wel geschikt zijn voor nierfalen fase 1?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Integra heeft ook nierdieet. Maar 1 eetlepel per keer is sowieso erg weinig. Dus dat zal op het geheel niet zoveel uitmaken. Schepje ipa erbij en dat zou echt geen kwaad mogen doen.

Ook bij het nierdieet van Integra zie ik groente en aardappelen staan :evil: Als ik er nu weer opnieuw voor zou staan zou ik kijken of aangepaste kvv mogelijk zou zijn. Maar dat wordt bij jou dus niet gegeten en ze moet wel blijven eten.

De nierdieetbrokken zijn ook al zoiets. Vol met ingrediënten om een brok zijn vorm te laten houden en weinig vocht (terwijl een nierpatiënt juist gebaat is bij vocht, vocht en nog eens vocht).

Af en toe denk ik ook dat juist brokken de oorzaak zijn van blaasgruis (daar waar het niet een sterk genetische aanleg is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Ja dat laatste zal mij ook niet verbazen
Het beste dieet voor de kat zijn toch prooidieren
Die vind ik vaak in de tuin, dood gemaakt maar ze worden niet opgegeten
Ergens ook wel blij om want muizen kunnen wormen met zich meebrengen.
Maar ik denk dat een kat die natuurlijk eet een veel betere weerstand heeft tegen wormen e.d.
maar dat is weer een ander verhaal ;-)

Bedankt weer voor het meedenken, dank zij jou reactie durf ik haar nu gerust wat te geven van het natvoer
Vroeger keek ze daar nooit naar om, ook niet naar blaasgruisnatvoer
Zal wel met lokstoffen te maken hebben want normaliter aten ze betere natvoer van een betere kwaliteit
Aangezien alleen Polleke er nu nog is om het natvoer op te eten die ik voor Roedi* had gekocht( de anderen staan allemaal op eigen dieet)
kan ik het aan haar opmaken en ineens is daar Bella van de partij
Ik ben natuurlijk wel blij dat ik haar op deze manier extra vocht kan geven
Want water spuitjes geven zorgt ervoor dat ze op een gegeven moment niet meer naar binnen wil uit de tuin :-(
En helaas het nierdieet van rc laat ze staan, dat zijn dan de enige brokjes nierdieet die ook geschikt zijn voor nierfalers
Ik hoop dat ze nog een tijdje bij ons mag blijven

Nee rauw eten was geen succes
Alleen Bartje* vond dat lekker, zelfs de pens

Wat ik wel weet van Bella is dat ze er makkelijk op uit kijkt
Zoals het natvoer voor blaasgruis, dat moet ik haar niet te vaak achter elkaar geven want dan laat ze het staan
Dus dan is het ook wel makkelijk om nog iets achter de hand te hebben van wat ik nu weet, veilig kan geven met ipaktine
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Precies. Zo deed ik het bij Bowy* ook met de Felix (voor de medicijnen een heel klein beetje). Als je ook weet dat natvoer bijna 80% vocht is dan is het begrijpelijk dat een klein beetje ook niet zoveel uit zal maken (zeker niet als er ipa doorheen gaat).

Soms, als ze het nierdieet niet wilde eten, deed ik een heel klein beetje Felix met ipa over en door het nierdieet :) En als ze echt een eetstaking had... dan is alles beter dan niets. Zeker natvoer.

Uiteindelijk kreeg ze gelukkig wel meer de smaak te pakken voor dat nierdieet. Eerst de Integra nieren en Sanimed Renal en later ging ook zelfs de RC renal er beter in.

Ja... het is een heel gepuzzel met diëten als onze lieverds wat mankeren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Synemios »

Als Lizzy slecht eet krijgt ze ook schesir maar ik geef dan porus one ipv ipa want daar kon ze weer niet tegen.
Nadeel van porus is de prijs.
Ik heb bij haar nierwaarden eigenlijk ook nooit verschil gemerkt. ( ook niet toen ze ipa kreeg)
Het was niet zo dat ze hoger werden in de periodes dat ze alleen schesir kreeg.
Terwijl schesir behoorlijk hoog in eiwitten zit ( wel vooral de goede)
Daar buiten krijgt ze wel gewoon haar multi hypo/ renal brokjes.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Anne »

Wat is dan het verschil tussen porus one en ipaktine ( behalve de prijs dan)?

Ik zit ondertussen met een vermoeden dat bella niet goed op de pronefra reageert
Ze heeft wat kale plekken op haar achterhand en om een vlooienallergie uit te sluiten draagt ze al een serestoband
Maar die kale plekken worden erger
Nou heb ik het laatst een tijdje niet gegeven ( zat tussen twee bestellingen in van de pronefra) en sinds een week geef ik het haar weer en nu worden de plekken weer erger op haar achterhand
Ze kreeg verleden jaar daar ook korstjes toen ze op de renal select stond
Dus een zekere aangeboren gevoeligheid is er wel

Nu dacht ik erover om te kijken hoe ze het doet zonder pronefra, kijken of inderdaad die plekken nu weer minder worden
Kan ik dan ipaktine daarvoor in de plaats gaan geven?
Over de droge brokjes strooien wordt hem niet, dan laat ze haar brokjes staan
Ik zou het wel met een spuitje kunnen ingeven na de maaltijd bijv?
Hopelijk gaat ze dat niet vervelend vinden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Porus One ken ik helemaal niet (dus ook geen ervaring mee).
Erik heeft hier een topic over Porus One viewtopic.php?t=33309

Pronefra bevat volgens mij hetzelfde als Ipakitine (calciumcarbonaat en chitosan). Allebei dus fosfaatremmers/binders. Dus je kunt inderdaad Ipakitine geven maar dat is een poeder en dus minder geschikt over brokjes. Ik zat nog even te kijken of je het dan beter met een spuitje voor het eten of beter na het eten kan geven, maar ik kan dat even niet vinden. Je kunt ook kijken of het licht natjes maken (of weken) van de brokken en dan ipa er doorheen werkt. Het zou in ieder geval niet vies mogen zijn.
Fosfaatbinders om de nieren te ondersteunen
Bij een aantal nierpatiënten is er een teveel aan fosfaat in het bloed. Daarvoor kunnen fosfaatbinders gegeven worden om op die manier het fosfaatgehalte in het bloed te normaliseren. Fosfaatbeperking vertraagt de verdere achteruitgang van de nieren. Middelen die o.a. een fosfaatbinder bevatten zijn: Ipakitine en Pronefra. Voor katten is er specifiek de Porus One ontwikkeld. Dit product vangt gifstoffen weg in de darm die schadelijk zijn voor de nieren, de zogenaamde uremische toxines. Pronefra heeft ook deze eigenschap naast het binden van fosfaat.
https://www.medpets.nl/nierproblemen-bij-hond-kat/
Dus volgens mij is Porus One dan alleen voor de gifstoffen en doen Ipakitine en Pronefra ook nog de vermindering van uremische toxines erbij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Rik schreef: 24 sep 2020 17:08 Dus volgens mij is Porus One dan alleen voor de gifstoffen en doen Ipakitine en Pronefra ook nog de vermindering van uremische toxines erbij.
Correctie: Ipakitine en Pronefra binden ook de fosfaten (wat Porus One niet doet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Synemios »

Als ik het goed begrepen heb bindt porus one de stoffen al voor ze bij de nieren terecht komen.
Ik weet dat fotokonijn er goede ervaringen mee had.
En ik geef het Lizzy omdat ik geen pronefra of ipa kan geven.
Ik heb wel het idee dat het bij haar goed werkt, maar ik heb er geen wetenschappelijk bewijs voor, dus het kn ook toeval zijn.
Mijn dierenarts zei dat porus hetzelfde is als het eerdere renaltec, dat is het dus ook alleen heet het nu porus one.
Geen nieuw middel dus.

https://www.medpets.nl/porus-one-kat/

Maar ik zou als je maar 1 lepel per dag geeft en Bella het op zich goed doet met ipa dat geven.
En dan vooral gelet op het prijs verschil.
Porus one geef ik echt alleen aan Lizzy als ze niks anders wil eten dan schesir.

Ingrediënten van pronefra:

Astragalus (9,5%), vlees en dierlijke bijproducten (gevogelte), calciumcarbonaat (3,57%), viseiwithydrolysaat (1,9%), magnesiumcarbonaat (0,95%), chitosan (0,95%) en glyceriden. Additieven per kg: technische additieven: Butyl HydroxyTolueen (BHT), E 321 (1b): 190 mg*; Polyoxyetheen-20-sorbitaan-mono-oleaat, E 433 (1): 4800 mg.

Ja dat kan dus best een allergische reactie geven, zo jammer eigenlijk.

Ipakitine ingrediënten:

Samenstelling
Lactose, calciumcarbonaat, chitosan, sojahydrolysaat.

Ipakitine is echt smaakloos, ik dacht ook dat het niet zou lukken als ik het door het natvoer deed, maar dat had ik mis.
Je hoeft het alleen te geven bij niet nierdieet voer.
Misschien toch het proberen waard het eerst zo te proberen als ze het vervelend vind op een andere manier.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: vraagje over ipaktine

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 24 sep 2020 20:07 Als ik het goed begrepen heb bindt porus one de stoffen al voor ze bij de nieren terecht komen.
Nee, het bindt niet alle stoffen. Het bindt de uremische toxines (gifstoffen). Zover ik weet bindt het niet de fosfaten.

Fosfaten zijn weer gebonden aan eiwitten. De nieren kunnen de fosfaten bij nierfalen slecht verwerken waardoor deze in het bloed achterblijven. Dit kan weer leiden tot andere klachten (zoals zelfs jeuk en botproblemen). Het verminderen van de eiwitten kan een optie zijn (zoals vroeger gedacht) maar het lichaam heeft de goede eiwitten wel weer nodig. Vandaar de fosfaatbinders. Dan komt het fosfaat niet in het bloed. Het beperken van de fosfaten zou ook de achteruitgang van de nieren vertragen.

https://www.nieren.nl/bibliotheek/185-f ... er-fosfaat
https://www.mcvoordieren.nl/nierdieet
https://www.medpets.nl/nierproblemen-bij-hond-kat/
Synemios schreef: 24 sep 2020 20:07 Ik weet dat fotokonijn er goede ervaringen mee had.
En ik geef het Lizzy omdat ik geen pronefra of ipa kan geven.
Ik geloof best dat het goed kan werken maar dan dus alleen tegen de uremische toxines, niet voor het binden van de fosfaten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie