Help, nierfalen en diarree

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Tijger begint trouwens net de af gelopen 2, 3 dagen op te krabbelen. Ik weet niet of het verstandig zou zijn om meteen nu bloed te laten prikken, daar krijgt hij door de stress weer een knauw van... misschien handiger om hem nu eerst aan te kijken hoe hij opknapt en dan later bloedonderzoek doen?
Cerna

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Cerna »

Ja, dat lijkt me ook een beter idee want stress is niet goed bij nierfalen (trouwens nooit).

Wanneer je maar goed in de gaten houdt dat hij voldoende eet dan kan het alleen maar beter met hem gaan :epray:
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Even een update van deze kant. Het ging anderhalve week heel goed met eten en met Tijger zelf, weer nieuwsgierig, aanhankelijk en zelfs zo af en toe zijn gekke 5 minuutjes. Ontlasting was goed van vorm icm Kaopectate en Finidiar, maar wel een beetje slijm en soms klein beetje bloed in de ontlasting. Totdat er wat meer slijm bij de ontlasting kwam en weer een deel diarree, toen kwam er weer de klad in. Steeds minder eten, weer hangeriger, wat minder actief. Met Tijger naar de dierenarts gegaan en er is bloed afgenomen voor algeheel bloedonderzoek en ook de urine wordt nagekeken. Dierenarts vond Tijgers beeld niet helemaal bij alleen nierfalen passen. Nu is het afwachten op de uitslag en hopen dat ik Tijger wat aan het eten kan houden...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Gelukkig wordt er nu verder gekeken.
“Fout” eten is beter dan niet eten, dus hopelijk vind je iets wat Tijger wel wil eten.
Soms helpt het ook er wat snoepjes over heen te strooien.
Wij gebruiken Cosma gevriesdroogde snacks, maar andere snoepjes kunnen ook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Ik heb de uitslag van bloed en urine maar het is niet best, ureum 36,1 of 36,2 (wel redelijk stabiel gebleven t.o.v. vorige keer) en kreatine rond de 420... SDMA is 41.
Wat ik wel gek vind is dat de glucose de eerste keer 5,3 was (volgens spotchem aan de hoge kant) En nu 1,4 wat dus onder de referentiewaarde zit (wel ander apparaat).
Willen mensen nog meekijken of iemand wat geks ziet? Dan pen ik alle resultaten hier neer.

Er was trouwens ook iets van een bacteriële ontsteking of infectie (?) te zien, daar krijgt hij nu antibiotica voor.
Laatst gewijzigd door Blub123 op 28 aug 2020 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 27 aug 2020 20:12 Gelukkig wordt er nu verder gekeken.
“Fout” eten is beter dan niet eten, dus hopelijk vind je iets wat Tijger wel wil eten.
Soms helpt het ook er wat snoepjes over heen te strooien.
Wij gebruiken Cosma gevriesdroogde snacks, maar andere snoepjes kunnen ook.
Dat is inderdaad ook een idee :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Ja wat ik al eerder zei, er is een hoog ureum en crea en er is sprake van een infectie/ ontsteking.
Ik zou dan zelf toch laten kijken met deze waarden naar en nierbekkenontsteking.
Steriel urine op kweek of is dit gedaan? Duurt een paar dagen.
Of heeft hij gezegd dat het om een nierbekkenontsteking ging?
Glucose is laag, misschien door weinig eten.
Je spuit geen insuline toch? Want anders is het wel een probleem.
Bij een sdma van boven de 20 wordt ook advies gegeven om volledig/ uitgebreid urine onderzoek uit te voeren.

Waarom wordt er niet gespoeld?

https://www.idexx.com/en/veterinary/ref ... a-results/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Hierbij de uitslagen van het bloed en urineonderzoek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 28 aug 2020 21:33 Ja wat ik al eerder zei, er is een hoog ureum en crea en er is sprake van een infectie/ ontsteking.
Ik zou dan zelf toch laten kijken met deze waarden naar en nierbekkenontsteking.
Steriel urine op kweek of is dit gedaan? Duurt een paar dagen.
Of heeft hij gezegd dat het om een nierbekkenontsteking ging?
Glucose is laag, misschien door weinig eten.
Je spuit geen insuline toch? Want anders is het wel een probleem.
Bij een sdma van boven de 20 wordt ook advies gegeven om volledig/ uitgebreid urine onderzoek uit te voeren.

Waarom wordt er niet gespoeld?

https://www.idexx.com/en/veterinary/ref ... a-results/
Dierenarts heeft gezegd dat het misschien een nierbekkenontsteking kan zijn, en daarom antibiotica.

Ik spuit inderdaad geen insuline.

Dus dit is eigenlijk geen volledig urine onderzoek?

Waarom niet is gespoeld, weet ik niet. Er is bloed geprikt en toen alles opgestuurd naar lab omdat eigen apparaat stuk was. Vervolgens gewacht op uitslag.

Ik heb de uitslagen in post hierboven geplaatst.

Maar kan het nog verbeteren als het nierbekkenontsteking is? Of ben ik al te laat omdat het wss al een poos aan de gang is ?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Nierbekkenontsteking kan acuut of chronisch zijn.
Maar de uitslagen zijn echt niet goed. ( maar dat wist je zelf ook al ;) )
Het soortgelijk gewicht is ook laag, er zitten eiwitten in de urine en dat is wel reden om benekor te geven, of omdat je dat al geeft misschien eens te kijken naar bijvoorbeeld semintra.

Ik denk niet dat dit op kweek gezet is maar ik vind het behoorlijk uitgebreid, Het is ook beter dat het is opgestuurd.

Er zitten in ieder geval bacteriën in de urine

Goed dat er aan nierbekkenontsteking gedacht wordt en dat er nu ook ab gegeven wordt daarvoor.
Alleen denk ik niet dat die waarden een heel eind gaan verbeteren maar ik ben geen arts.

Ik heb wel ervaring met een acute nierbekkenontsteking en dat is toen wel goed gekomen dmv spoelen en antibiotica.
De waarden bij mijn kat waren toen alleen wel vele malen hoger en sdma bestond toen nog niet.

Ik hoop dat er nog anderen reageren want er is best wat ervaring hier op het forum.

Moet je nog terug komen?

Waar denkt de dierenarts dat de diarree vandaan komt?"
Slijm en zachte ontlasting of gedeeltelijk diarree kan wijzen op een dikke darm probleem.
Het niet willen eten begrijp ik wel met deze hoge ureum waarden en de darmen die steeds opspelen.

Hier nog wat info over de nierbekkenontsteking:

https://www.mcvoordieren.nl/nierbekkeno ... g-hond-kat

Het is wel heftig, in ieder geval sterkte en ik hoop dat Tijger zich toch snel wat beter gaat voelen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 29 aug 2020 01:50 Nierbekkenontsteking kan acuut of chronisch zijn.
Maar de uitslagen zijn echt niet goed. ( maar dat wist je zelf ook al ;) )
Het soortgelijk gewicht is ook laag, er zitten eiwitten in de urine en dat is wel reden om benekor te geven, of omdat je dat al geeft misschien eens te kijken naar bijvoorbeeld semintra.

Ik denk niet dat dit op kweek gezet is maar ik vind het behoorlijk uitgebreid, Het is ook beter dat het is opgestuurd.

Er zitten in ieder geval bacteriën in de urine

Goed dat er aan nierbekkenontsteking gedacht wordt en dat er nu ook ab gegeven wordt daarvoor.
Alleen denk ik niet dat die waarden een heel eind gaan verbeteren maar ik ben geen arts.

Ik heb wel ervaring met een acute nierbekkenontsteking en dat is toen wel goed gekomen dmv spoelen en antibiotica.
De waarden bij mijn kat waren toen alleen wel vele malen hoger en sdma bestond toen nog niet.

Ik hoop dat er nog anderen reageren want er is best wat ervaring hier op het forum.

Moet je nog terug komen?

Waar denkt de dierenarts dat de diarree vandaan komt?"
Slijm en zachte ontlasting of gedeeltelijk diarree kan wijzen op een dikke darm probleem.
Het niet willen eten begrijp ik wel met deze hoge ureum waarden en de darmen die steeds opspelen.

Hier nog wat info over de nierbekkenontsteking:

https://www.mcvoordieren.nl/nierbekkeno ... g-hond-kat

Het is wel heftig, in ieder geval sterkte en ik hoop dat Tijger zich toch snel wat beter gaat voelen.


Bedankt voor je berichtje en de info. Ik moet eerst 10 dagen ab geven en dan balans op maken of het beter gaat of niet. Als het iets wat beter gaat moet het worden verlengd naar 4 tot 6 weken. Als het helemaal niks hielp moest ik na 10 dagen stoppen.

Waar die diarree evt. vandaan komt is niet heel erg op in gegaan, ik moest zorgen voor licht verteerbaar eten. Helaas gaat dat niet zo makkelijk. Hij at ook eerst weer wat beter en voelde zich wat beter, maar nu gaat het weer minder met eten en heeft ie weer diarree wat wss door de ab komt (zit nu op 3e dag van geven). Misschien ook wel misselijk en last van zn buik door de ab. Hij voelt zich ook minder. Wat wel opvalt is dat hij minder plast op een dag.

Ik hoop ook dat er nog andere mensen gaan reageren.
Ik heb trouwens problemen met internet, zit nu op een hotspot, dus kan wat langer duren voordat ik reageer.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Tibby »

Ik lees hier over een kitten met diarree die opknapte van dit voer:
https://www.zooplus.nl/feedback/shop/ap ... tie/594222
https://www.direct-dierenarts.nl/hill-s ... 67013.html

Ik geef het onze poes met ernstig nierfalen geregeld met Ipakitine, omdat ze het lekker vindt.
Ik weet dat er in de tweede link staat dat het voer te vet is bij een alvleesklierontsteking. En dat vet vaak juist niet lichtverteerbaar is.
Maar onze poes had een aantal maanden geleden een heel zware alvleesklierontsteking en ze at vreselijk slecht. Ze wilde dit voer gelukkig nog wel een beetje nemen (met warm water gemixt in ons geval, maar ik geef het nu zonder water). Ik weet niet of de ontsteking acuut of chronisch was, als het niet strikt nodig is, ga ik namelijk liever niet naar de dierenarts. Maar het gaat nu wonderbaarlijk goed met haar.
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Tibby schreef: 01 sep 2020 22:38 Ik lees hier over een kitten met diarree die opknapte van dit voer:
https://www.zooplus.nl/feedback/shop/ap ... tie/594222
https://www.direct-dierenarts.nl/hill-s ... 67013.html

Ik geef het onze poes met ernstig nierfalen geregeld met Ipakitine, omdat ze het lekker vindt.
Ik weet dat er in de tweede link staat dat het voer te vet is bij een alvleesklierontsteking. En dat vet vaak juist niet lichtverteerbaar is.
Maar onze poes had een aantal maanden geleden een heel zware alvleesklierontsteking en ze at vreselijk slecht. Ze wilde dit voer gelukkig nog wel een beetje nemen (met warm water gemixt in ons geval, maar ik geef het nu zonder water). Ik weet niet of de ontsteking acuut of chronisch was, als het niet strikt nodig is, ga ik namelijk liever niet naar de dierenarts. Maar het gaat nu wonderbaarlijk goed met haar.
Wat fijn dat het op het moment goed met jullie poes! Waren haar waardes vergelijkbaar met die van Tijger? in ieder geval bedankt voor de tip :)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Tibby »

De waardes van onze Tibby zijn niet zó hoog, maar op echo is wel gezien dat de nieren flink verschrompeld zijn.
Bij chronisch nierfalen gaat het natuurlijk steeds verder achteruit en het is vermoedelijk al zo'n vier jaar geleden begonnen. Toen was ze nog zeven kilo en sindsdien viel ze steeds wat verder af. Op het moment blijft te tamelijk stabiel rond de vier kilo. In zowel nierdieet als restorative care zitten extra calorieën.

Laatst had Tibby weer dat ze constant met haar nagels vast zat aan de bank en het vloerkleed. Dan komt ze moeilijk los. Ze had al enige tijd geen restorative care gehad, omdat ze haar nierdieet best wel goed at. Om haar wat afwisseling te geven, ben ik toch geregeld weer wat restorative care gaan geven. Enige tijd later stopte het vastzitten aan de bank. Dat vastzitten had ze al eens eerder een periode gehad. Of het verdwijnen ervan met het voer van doen heeft, geen idee. Maar het is mogelijk dat ze er een boost van krijgt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Hoe gaat het nu met Tijger?
Merk je dat er iets veranderd door de ab?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie