Help, nierfalen en diarree

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Hoi allemaal, doordat er bij mijn kat Tijger van 8 jaar op 19-06-2020 nierfalen is geconstateerd, ben ik op dit forum terrecht gekomen. Ik heb het hele forum behoorlijk doorgepluisd, maar ben nu op het punt gekomen dat ik het allemaal niet meer weet... vandaar dit topic.

Op 19-06-2020 is dus door de dierenarts nierfalen geconstateerd. Dit zal waarschijnlijk chronisch zijn, want achteraf was het al en tijdje aan de gang. Tussentijds nog naar de dierenarts geweest voor afvallen en braken op lege maag, maar omdat Tijger er gezond uitzag volgens dierenarts en gewicht normaal was (4,3 kg) dacht hij dat het te maken had met haarballen. Na 3 maanden (intussen blijven afvallen) verslechterde Tijger ineens heel erg, veel braken lusteloos, wankel. Toen ben ik weer naar de dierenarts gegaan. Hij woog nog 3,7 kg en er is een bloedtest gedaan. Waardes daarvan zijn:
BUN 35,2 mmol/L
Glu 5,2 mmol/L
ALP UNDER 50 IU/L
T-Pro 73 g/L
GPT 35 IU/L
Cre2 360 umol/L

Die dag heeft Tijger een onderhuids infuus gehad en heeft de dierenarts Benakor voorgeschreven, 1 keer daags 1 pil.

Na het onderhuids infuus knapte hij behoorlijk op, hij leek bijna de oude. Goed eten, kwiek, vacht verbeterde. Na 5 dagen werd het weer langzaam minder. Eetlust verminderde, vacht werd weer plukkerig en hij begon weer meer op lege maag over te geven tussen 04.30 en 05.30 uur.
Toen ben ik weer naar de dierenarts gegaan en heb ik Emeprid meegekregen. 2 x daags 1 ml, na 24 uur niet meer braken, stoppen met toedienen. Ook had Tijger last van dunnr ontlasting/diarree. Hiervoor kreeg ik Finidiar mee, 2x daags halve pil voor 5 dagen. Met de eetlust ging het eerst weer beter, hij ging weer beter eten. Alleen dat ging dan 3 a 5 dagen goed en dan ging het weer minder. Dan probeerde ik met ander voer toch zijn interesse in het eten te behouden. En dat had dan weer hetzelfde verloop. De dunne ontlasting/diarree werd niet echt beter, soms een keer een beetje beter, maar de volgende keer was het dan weer terug bij af. Het overgeven op lege maag bleef nog aanhouden, dus ik gebruikte Emeprid meerdere dagen achter elkaar, maar wel lagere dosering dan voorgeschreven. Zo bleef het met afwisselen redelijk te doen qua eten, maar overgeven op lege maag gebeurde toch nog 1 à 2 keer in de week. Ook zag ik dat hij pijn had na het eten.

Ik ben weer naar de dierenarts gegaan en heb toen Kaopectate meegekregen. Eerst voor 4 dagen 3 keer per dag 3 ml, dan 5 dagen stoppen en vervolgens weer opnieuw 4 dagen en kijken hoe het daarna gaat. Ik moest tussentijds stoppen met de Emeprid en de Finidiar mocht ik er bij blijven gebruiken. Eerst ging dit heel goed, tijger had geen tot nauwelijks pijn meer na het eten, hij kreeg zelfs weer iets wat leek op normale drollen en de eetlust was ook goed. Toch kwam hier de derde dag weer de klad in. Hij wou weer minder eten en op dag 4 van de kuur wou hij niks meer. Ik heb telefonisch overlegd met de dierenartsassistente en ik mocht de Emeprid erbij proberen. Daar ben ik toen mee begonen, maar dat mocht toen nog niet baten. Alles liet hij staan, ook lekkere dingen. Net voor het proberen van de laatste voeding van de dag rond 23.00 à 23.30 uur weer lege maag overgeven.

Volgende dag weer Emeprid en toen met lekker "slecht" natvoer met Ipakitine kreeg ik hem toch aan het eten. Hij vond het heerlijk maar na dag 2 kwam hier ook de klad in. Ontlasting was eerst dun maar vond ik nog acceptabel. Maar hoe vaker die het at, hoe slechter de ontlasting werd (diarree). In overleg met de dierenarts mocht ik de Kaopectate en de Finidiar blijven gebruiken, misschien dat de reactie op natvoer dan verminderd en de ontlasting beter wordt. Dit was nog niet het geval, het werd nog steeds erger tot spuit diarree toe. Toen heb ik natvoer van Hills besteld i/d Digestive Care op de hoop dat dit beter verdragen wordt. Hier ben ik gisteren mee begonnen en heb hem verdeeld over meerdere momenten de dag bijna 1 blikje gegeven. De spuit diarree is alleen maar in frequentie toegenomen...
Nu zit ik met mijn handen in het haar en weet ik niet wat ik moet doen... Moet ik het natvoer langer de kans geven of moet ik er direct mee stoppen? Wie o wie heeft een idee of tips of heeft het zelfde meegemaakt?
Want ik denk dat het snel aflopende zaak zo is...

Wat nog handig is om te weten, Tijger heeft op een bepaald moment diarree gekregen van Royal Canin Sterilised. Ik gebruikte het al jaren, maar zo in eens kon hij er niet meer tegen. Toen ben ik overgegaan naar Royal Canin Sensitivity Control. Dit ging qua ontlasting redelijk goed. Ik denk dat al dat geswitch tussen diervoeding z'n darmen ook niet goed heeft gedaan, maar ik had geen keus. Niernatvoeding reageert hij ook met diarree op.

Ik heb wel gedacht trouwens nog aan spuitjevoeren. Maar alles wat met een spuit of een pil in het bakje moet, is een hels gevecht. Dat geeft hem zoveel stress, Wat ook slecht is voor hem. Ik heb het ook geprobeerd met medicatie, maar het is echt ontzettend sneu en niet te doen voor hem. Tot nu toe krijgt ie z'n medicatie met iets lekkers, wat ik eventueel aan zijn poot smeer.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen of kan meedenken. Als je tot zover bent gekomen, bedankt voor je moeite :)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Zotvanpoezen »

Met nierproblemen heb ik geen ervaring. Maar heb je al een kuurtje pro en prebiotica geprobeerd om de darmpjes steun te geven?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Zotvanpoezen schreef: 13 aug 2020 13:08 Met nierproblemen heb ik geen ervaring. Maar heb je al een kuurtje pro en prebiotica geprobeerd om de darmpjes steun te geven?
Bedankt voor je reactie! Mijn dierenarts zei dat de Finindiar ook een probiotica is. Maar ik merk hier nog niet zoveel van en heb het al best een poos gebruikt. Verder heb ik niet wat anders geprobeerd. Heb je nog tips voor welke pre en probiotica ik moet denken? Moet ik dan ook rekening houden met voer?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik geef bij diarree of tijdens een ab kuur puur probiotic.
https://www.brekz.be/gevoelige-maag-en- ... gLZ__D_BwE

Een beetje googelen waar je de beste prijs en verzendingskosten betaalt, ik doe dat ook ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Zotvanpoezen schreef: 13 aug 2020 15:08 Ik geef bij diarree of tijdens een ab kuur puur probiotic.
https://www.brekz.be/gevoelige-maag-en- ... gLZ__D_BwE

Een beetje googelen waar je de beste prijs en verzendingskosten betaalt, ik doe dat ook ;-)
Dankjewel voor de link. Geef je daarbij gewoon voer? Of moet je het voer wat meest triggert weglaten? Denk het wel of niet... Ik had zo gehoopt dat dat natvoer van Hills i/d Digestive Care gemengd met Ipakitine zou helpen, zodat hij ook extra vocht binnen krijgt. Toen de ontlasting niet zo erg was, leek hij hiervan op te knappen. Op het moment zie ik het somber in... Ik weet ook niet of hij alleen van het voer aan de diarree is of ook van water. Na het eten van een paar brokjes had hij weer diarree, dit was ook een klein beetje. Maar toen ik hem voor de volgende voeding wat aanbood, ging die weer na de bak en had hij een grote hoeveelheid diarree. Zou hij het water ook niet meer binnen kunnen houden? Of zou het nog het voer van gisteren zijn? Hij is inmiddels 3 keer naar de bak geweest om te poepen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Zotvanpoezen »

Water geeft geen diarree. Ze moeten juist veel drinken als ze diarree hebben om uitdroging te voorkomen. Vooral nierkatjes moeten veel drinken.
Voor alle duidelijkheid: mijn katjes hebben gezonde nieren. Alleen als er eens eentje ab moet nemen is er sprake van diarree. Dan helpt die probiotica. Ik geef er dan ook geen speciaal voer bij. Nu geef ik preventief probiotica als er iemand medicatie of ontworming moet nemen.
Finidiar is naar mijn weten een middel om ontlasting dikker te maken, zonder toevoeging van probiotica om de darmen te herstellen. Vraag misschien aan je da of je de twee samen mag geven. Want ik ben echt geen expert hoor. Ik probeer je maar een beetje te helpen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Is er gekeken naar de reden van deze hoge nierwaarden?
Is er gekeken naar andere dingen buiten de nieren om?
Is er urineonderzoek gedaan, ook op kweek gezet en zaten daar eiwitten in?
Geen eiwitten = geen benekor.
Verhoogde nierwaarden kan ergens anders door komen.
Nierbekken ontsteking geeft bijvoorbeeld ook hele hoge nierwaarden.
Of vergiftiging.

Ik vraag dit ook ivm de diarree die daar nu bij gekomen is.
Dan zou je kunnen denken aan darmen, alvleesklier.
Maar ook voedselallergie en dat kan weer het risico op alvleesklierontsteking en andere problemen verhogen.
De ureum waarde ( bun) is ook echt heel hoog en daar worden ze ook misselijk van.
Normaal zou ik zeggen 3 dagen spoelen maar deze waarden zijn van juni dus dat heeft nu geen zin.

Lizzy had tijdens haar alvleesklierontsteking ook hoge nierwaarden ( crea en ureum)
Er is wel ook iets mis met haar nieren maar de reden van die hele hoge waarden was bij haar die ontsteking.
Ik zeg niet dat dat bij jou kat nu ook zo is maar het is wel een mogelijkheid.

Fortekor en benekor zijn hetzelfde

https://www.mcvoordieren.nl/fortekor
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Je zou voor de diarree ook hypoallergeen voer kunnen proberen.
Eet hij wel brokjes?
Royal Canin Sensitivity control is geen echt hypoallergeen voer.
Royal canin heeft een multi voer nierdieet-hypoallergeen maar dat moet door je dierenarts besteld worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Zotvanpoezen schreef: 13 aug 2020 20:40 Water geeft geen diarree. Ze moeten juist veel drinken als ze diarree hebben om uitdroging te voorkomen. Vooral nierkatjes moeten veel drinken.
Voor alle duidelijkheid: mijn katjes hebben gezonde nieren. Alleen als er eens eentje ab moet nemen is er sprake van diarree. Dan helpt die probiotica. Ik geef er dan ook geen speciaal voer bij. Nu geef ik preventief probiotica als er iemand medicatie of ontworming moet nemen.
Finidiar is naar mijn weten een middel om ontlasting dikker te maken, zonder toevoeging van probiotica om de darmen te herstellen. Vraag misschien aan je da of je de twee samen mag geven. Want ik ben echt geen expert hoor. Ik probeer je maar een beetje te helpen.
Heel fijn dat je wilt helpen, ik zal het overleggen met de dierenarts.
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 13 aug 2020 23:34 Is er gekeken naar de reden van deze hoge nierwaarden?
Is er gekeken naar andere dingen buiten de nieren om?
Is er urineonderzoek gedaan, ook op kweek gezet en zaten daar eiwitten in?
Geen eiwitten = geen benekor.
Verhoogde nierwaarden kan ergens anders door komen.
Nierbekken ontsteking geeft bijvoorbeeld ook hele hoge nierwaarden.
Of vergiftiging.

Ik vraag dit ook ivm de diarree die daar nu bij gekomen is.
Dan zou je kunnen denken aan darmen, alvleesklier.
Maar ook voedselallergie en dat kan weer het risico op alvleesklierontsteking en andere problemen verhogen.
De ureum waarde ( bun) is ook echt heel hoog en daar worden ze ook misselijk van.
Normaal zou ik zeggen 3 dagen spoelen maar deze waarden zijn van juni dus dat heeft nu geen zin.

Lizzy had tijdens haar alvleesklierontsteking ook hoge nierwaarden ( crea en ureum)
Er is wel ook iets mis met haar nieren maar de reden van die hele hoge waarden was bij haar die ontsteking.
Ik zeg niet dat dat bij jou kat nu ook zo is maar het is wel een mogelijkheid.

Fortekor en benekor zijn hetzelfde

https://www.mcvoordieren.nl/fortekor
Bedankt voor je reactie. Er is niet gekeken naar de reden van de hoge nierwaarden.
De dierenarts heeft Tijger wel gevoeld zegmaar, en daarna is er bloed geprikt. Alles wat in de openingspost staat is waar hij op geprikt is. En kwartiertje daarna heeft hij onderhuids infuus gehad.
Ik zal vragen of de urine op de kweek kan gezet worden.

Vergiftiging kan ik mij eigenlijk niet voorstellen omdat mijn katten niet buiten komen (alleen in een klein afgezet stukje) en ik ook verder geen planten heb staan waar de katten zijn.

Die diarree kan ik zelf inderdaad niet linken aan de nieren, maarja ik weet er ook niks van. Ik weet alleen dat hij gevoelig was voor voer. En dat dat al bestond voor die hoge nierwaarden.
Heb je nog voer wat je daarvoor aanraadt? Kan Lizzy wel natvoer verdragen?

Tijger kreeg voor de diagnose altijd al brokjes. En na de diagnose heb ik hem verschillende nierdieet brokken gegeven. Dan luste hij dan 3 à 5 dagen en dan was het weer klaar. Zo heb ik nu dus een hele verzameling staan van verschillende nierdieet brokken tot senior voeding. En tussen door heb ook nierdieet natvoeding geprobeerd, maar of hij vond het niks, of hij vond het super lekker maar raakt er van aan de diarree.
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Omdat Tijger zo aan de diarree was, wou ik graag dat zijn darmen wat tot rust kwamen en toen heb ik hem koolvis/ witvis gegeven. Met een beetje saus van ander natvoer voor de smaak en voor extra vocht aangelegd met water. Ik weet dat dat eigenlijk niet goed is voor katten met nierfalen, maar anders verloor hij zoveel vocht. En daar heeft hij dan ook echt zin in. Ik heb er wel Ipakitine doorheen gedaan.

Maar wat is het beste als je "slecht" eten geeft? Ik heb 4 momenten op de dag dat ik voer. Volgens gebruiksaanwijzing van Ipakitine staat dat je 2 maal daags 1 lepeltje moet geven. Is dat dan dus beter om op 2 momenten van de 4 momenten te doen? Of is het beter om het op alle 4 momenten door het voer te doen maar dan de dosering verdeeld?

En zou het verstandig zijn om van de witvis/koolvis nu voorzichtig over te zetten op Hills i/d Digestive Care? Toen ik er mee begon waren zijn darmen natuurlijk al van streek. Misschien daarom zo aan de diarree? Of is dit ook geen hypoallergeen voer?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Dus eerst was hij al gevoelig voor voer en later bleken die nierwaarden zo hoog?
Wat is er met die overgevoeligheid gedaan dan?

Wanneer gaan ze de weer controleren want ik mis ook de sdma want als die goed is dan is er een kans dat de verhoogde waarden dus ergens anders door veroorzaakt worden.

Wat heeft de dierenarts dan verder gezegd hierover?
Of heeft de dierenarts het meteen bij het zien van deze waarde al opgegeven?
Ik zou anders toch eens naar een andere gaan, sowieso begrijp ik niet waarom er niet meteen gespoeld is met deze nierwaarden.
Er is geen urine onderzoek gedaan maar wel meteen benekor gegeven.

Hills I/d digestive care is niet hypoallergeen, maar wel voor katten met maag en/ of darm aandoeningen.
Als je kat overgevoelig is of allergisch helpt dat dus ook niet.

Lizzy krijgt nu multicare van rc ( brokjes) en ze krijgt er schesir bij omdat daar verder bijna niks in zit met porus one omdat ze ook niet tegen de ipakitine kon.
Porus one is wel duur maar hoef je maar 1x per dag te geven.

Weet je waar hij het wel goed op doet qua vlees of vis?
Want dan zou ik voorlopig kijken naar voer waar verder zo min mogelijk in zit of het gewoon bij koolvis houden met ipa of porus one.

Het is niet het natvoer wat problemen geeft maar het zijn de ingrediënten die dat doen, en dan maakt nat of brok niet uit.

*Jij kunt hier niets aan doen.
Als je dit allemaal niet weet dan moet je afgaan op de dierenarts en eigenlijk zou dat ook gewoon moeten kunnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 14 aug 2020 19:34 Dus eerst was hij al gevoelig voor voer en later bleken die nierwaarden zo hoog?
Wat is er met die overgevoeligheid gedaan dan?

Wanneer gaan ze de weer controleren want ik mis ook de sdma want als die goed is dan is er een kans dat de verhoogde waarden dus ergens anders door veroorzaakt worden.

Wat heeft de dierenarts dan verder gezegd hierover?
Of heeft de dierenarts het meteen bij het zien van deze waarde al opgegeven?
Ik zou anders toch eens naar een andere gaan, sowieso begrijp ik niet waarom er niet meteen gespoeld is met deze nierwaarden.
Er is geen urine onderzoek gedaan maar wel meteen benekor gegeven.

Hills I/d digestive care is niet hypoallergeen, maar wel voor katten met maag en/ of darm aandoeningen.
Als je kat overgevoelig is of allergisch helpt dat dus ook niet.

Lizzy krijgt nu multicare van rc ( brokjes) en ze krijgt er schesir bij omdat daar verder bijna niks in zit met porus one omdat ze ook niet tegen de ipakitine kon.
Porus one is wel duur maar hoef je maar 1x per dag te geven.

Weet je waar hij het wel goed op doet qua vlees of vis?
Want dan zou ik voorlopig kijken naar voer waar verder zo min mogelijk in zit of het gewoon bij koolvis houden met ipa of porus one.

Het is niet het natvoer wat problemen geeft maar het zijn de ingrediënten die dat doen, en dan maakt nat of brok niet uit.

*Jij kunt hier niets aan doen.
Als je dit allemaal niet weet dan moet je afgaan op de dierenarts en eigenlijk zou dat ook gewoon moeten kunnen.
Het ging eerst jaren goed op Royal Canin Sterilised. Toen begon hij daar van aan de diarree te raken. Ik ben toen overgegaan op Royal Canin Sensitivity Control op aanraden van da. Dat ging een stuk beter met ontlasting, nog niet altijd heel stevig zoals mijn andere kant, maar wel goed qua vorm.

Mijn da heeft bij deze waardes gezegd dat als ureum 50 of hoger was, hij sowieso opgegeven was. Verder zei hij dat als het zo doorging of iets met hem beter met hem ging, hij wss een paar maanden zou leven. Als het ging verslechteren zou dat nog een paar weken zijn. Als hij naar een paar weken toch in één keer gigantisch opknapte, dan moest ik terug komen om weer te prikken om naar se waardes te kijken. Maar dat zou dan een wonder zijn.
Tussentijds van diagnose tot nu meerdere malen naar dierenarts geweest, is toen voor gekozen om niet te prikken. Dit omdat je anders het beestje zo pest en stress oplevert wat ook heel slecht is. Dit was de laatste levensfase en dan moest je zo'n beestje niet van allerlei dingen aan doen. En dat idee snap ik ook. Elke keer naar de da krijgt hij toch wel een knauw van.

De koolvis reageerde hij eigenlijk qua diarree meteen op. Dat wil zeggen dat ie daardoor niet meer aan de diarree was. Wel ook in combinatie met de Kaopectate 3 x per dag 3 ml en Finifiar 2 x per dag een halve pil. Ik weet alleen niet of dit ook een verstoppende werking heeft. Ik ga nog gekookte kipfilet proberen of hij daar ook op reageert. En verder heb ik eigenlijk geen idee waar hij goed of slecht op reageert, omdat hij sinds de diagnose eigenlijk al constant diarree of dunne ontlasting heeft gehad. Al is het wel een paar dagen steeds beter geweest op de Kaopectate. Maar tegen de hongerstaking aan begon dit weer al minder te worden. kan natuurlijk liggen aan de voerwisselingen om hem toch aan het eten proberen te houden
En voor alles had ik hem dus op 1 brok. Daar at hij wel steeds slechter op op een gegeven moment. En ook dus dan 's ochtends braken op een lege maag. Dat heb ik toen geprobeerd beter te laten worden door toen ook natvoer met brokken te geven. En kort voordat hij dus zo slecht was en hij diagnose nierfalen kreeg, heb ik hem meer proberen te laten eten door het te mengen met voer wat hij lekkerder vond.

Hoe lang zou ik hem de koolvis nog mogen geven op deze manier?
Ik zal eens kijken naar Porus One.

Ik ga met de da overleggen voor toch nog urine onderzoek en ander onderzoek.

Ik ben inderdaad van de dierenarts uitgegaan. Baal ik wel van, want als ik mij er van te voren in had verdiept, dan had ik de eerste keer bij de dierenarts er wss op gestaan om wel bloed onderzoek te doen en dan was het eerder aan het licht gekomen met wss minder schade...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat er nog andere mensen reageren.
Ik ben ook bevooroordeeld omdat Lizzy ook als diagnose Nierfalen kreeg en er niet verder gekeken werd daardoor.

Ik wist hoe Nierfalen eruit zag en dat was niet wat ik zag.
Pas op mijn aandringen en het weggaan bij die praktijk kwamen we er achter dat haar nieren niet haar grootste probleem was.

Op de echo was wel te zien dat ze infarcten had gehad maar daar kwamen haar klachten niet vandaan.
Vorig jaar had zij een crea waarde van 318 en een ureum van 21 tijdens opname ivm haar alvleesklier en ibd.
Ook had zij een te snel werkende schildklier en alles bij elkaar bleek het om een autoimmuun-stoornis te gaan.
Afgelopen jaar toen haar schildklier behandeld was en de alvleesklier en darmen rustig waren zat zij weer binnen of net boven de referentie en de sdma is bij haar altijd goed geweest.

De sdma wordt niet beïnvloed door onderliggende ziektes, terwijl dat wel zo kan zijn met creatinine en ureum.
Bij Lizzy zaten er ook geen eiwitten in de urine en ook dat was bij de 1e kliniek niet na gekeken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Cerna »

Ik heb helaas veel ervaring met nierfalen (ook al veel oudere katten gehad)en ik probeer een paar dingen op een rijtje te zetten (correct me if I'm wrong):
1. Tijger viel af om onduidelijke redenen en braakte. Dierenarts constateert nierfalen na bloedprikken, maar laat SDMA-waarde niet bepalen?
2. de nierwaardes zijn behoorlijk hoog, maar tóch besluit de dierenarts tot 1x onderhuids infuus, terwijl drie dagen opname Tijger veel meer kansen zou hebben gegeven,
3. hij schrijft Benakor voor zonder eerst de urine te hebben nagekeken, maar geen nierdieet?
4. vijf dagen na het onderhuids infuus, stort Tijger weer in wat logisch is omdat 1x onderhuids infuus veel te weinig is en ik nergens lees dat het opgevolgd wordt door nierdieet (wel ipakitine, maar daar krijg je de ureumwaarde niet mee naar beneden en is alleen een noodoplossing wanneer de kat echt geen enkel nierdieet wil),
5. vervolgens wordt Tijger volgestopt met allerlei pillen en poedertjes die de symptomen moeten bestrijden, maar de oorzaak niet aanpakken,
6. Tijger krijgt diarree en heeft dat al eerder gehad wat dus wijst op gevoelige darmen. De dierenarts richt zich vervolgens alleen op de bestrijding van de diarree en vergeet het nierfalen. :-(

Wat nu te doen?
Ik zou opnieuw bloed laten prikken en dan ook de SDMA-waarde (volledig bloedonderzoek geeft alle waardes) en wanneer er niets veranderd is of zelfs verhoogd (wat me niet zou verbazen) dan zou ik hem drie dagen laten opnemen. Dat is erg stressvol voor het dier (en het baasje), maar ik denk zijn enige redding. En urine-onderzoek.
En daarna een goed nierdieet (en dat is even uitproberen) en afhankelijk van de uitslag van het urine-onderzoek Benakor (Semintra heeft tegenwoordig echter de voorkeur).

Ik krijg nu een beetje de indruk dat jouw dierenarts Tijger al heeft opgegeven en het houdt bij "pappen en nathouden". Maar Tijger is pas acht en dat is nog veel te jong.
Onze Noa had een creat-waarde van 495 en ureum 31 en na drie dagen opname 308 en 17.4. Dat steeg vervolgens weer een maand na de opname, maar met nierdieet hebben we het weer redelijk stabiel gekregen (ureum 17 en creat 300). Daar heeft ze het nog 4,5 jaar goed opgedaan en kwam zelfs 1,5 kilo aan.

Tegen de diarree zou je Puur Gastri kunnen proberen, maar dat is niet erg smakelijk en moet je rechtstreeks met een spuitje in de bek geven dus ik weet niet of dat gaat lukken. Maar katten met nierfalen hebben bijna allemaal juist verstopping en daarom denk ik dat er veel meer aan de hand is en is een nieuw bloedonderzoek van belang (Is de oorzaak van de diarree alleen het voer of is er een andere reden? Heeft de kat echt nierfalen of is er een andere reden voor de verhoogde waardes? SDMA zal dat uitwijzen).

Veel sterkte!
Plaats reactie