Help, nierfalen en diarree

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Tibby schreef: 04 sep 2020 15:41 De waardes van onze Tibby zijn niet zó hoog, maar op echo is wel gezien dat de nieren flink verschrompeld zijn.
Bij chronisch nierfalen gaat het natuurlijk steeds verder achteruit en het is vermoedelijk al zo'n vier jaar geleden begonnen. Toen was ze nog zeven kilo en sindsdien viel ze steeds wat verder af. Op het moment blijft te tamelijk stabiel rond de vier kilo. In zowel nierdieet als restorative care zitten extra calorieën.

Laatst had Tibby weer dat ze constant met haar nagels vast zat aan de bank en het vloerkleed. Dan komt ze moeilijk los. Ze had al enige tijd geen restorative care gehad, omdat ze haar nierdieet best wel goed at. Om haar wat afwisseling te geven, ben ik toch geregeld weer wat restorative care gaan geven. Enige tijd later stopte het vastzitten aan de bank. Dat vastzitten had ze al eens eerder een periode gehad. Of het verdwijnen ervan met het voer van doen heeft, geen idee. Maar het is mogelijk dat ze er een boost van krijgt.
Fijn dat het werkt voor Tibby, ik ga een potje of paar potjes bestellen om achter de hand te houden:)
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 04 sep 2020 19:35 Hoe gaat het nu met Tijger?
Merk je dat er iets veranderd door de ab?
Tijger had eerst echt wel last van de ab, zijn eetlust verminderde, kreeg diarree. Ik heb toen weer de Emeprid opgepakt en er was ook een wisseling van voer weer nodig. Toen op de 6e a 7e dag van de ab kreeg hij weer meer eetlust en kon ik weer stoppen met Emeprid. Nu weer kijken voor hoelang dat duurt.
Ik merk wel verandering, zo stinkt hij niet meer uit zijn bekje, zijn vacht is zachter en hij plast ook minder vaak. Ook vind ik hem goed uit zijn oogjes kijken en is hij nieuwsgierig. De ontlasting lijkt ook weer de betere kant op te gaan. Dus ik moet de ab doorzetten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Ja helaas hebben veel ab’s weer bijwerkingen waar ze misselijk van worden of diarree van krijgen.
Maar gelukkig merk je dus wel al wat verbetering.
Ik hoop dat dit zich voort blijft zetten.

Die stoofpotjes of ragout van hills vond Lizzy heel lekker ( dat is wel nierdieet)

https://www.zooplus.nl/shop/merkenwinke ... ten/758233
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 05 sep 2020 18:52 Ja helaas hebben veel ab’s weer bijwerkingen waar ze misselijk van worden of diarree van krijgen.
Maar gelukkig merk je dus wel al wat verbetering.
Ik hoop dat dit zich voort blijft zetten.

Die stoofpotjes of ragout van hills vond Lizzy heel lekker ( dat is wel nierdieet)

https://www.zooplus.nl/shop/merkenwinke ... ten/758233
Ik hoop het ook, als Tijger blijft eten zoals ie nu doet, knijp ik mijn handen dicht. Ontlasting us voor de helft goed en voor de helft zacht, maar hij poept gewoon 1 keer per dag.
Geef hem nu ook een paar dagwn Porus One, misschien dat eten daardoor ook wat beter kan gaan.

Bedankt voor de tip, ik heb ze besteld. Hopelijk kan Tijger daar een beetje tegen. En lust ie het :p
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Als je porus one geeft dan is nierdieet niet perse nodig.
Wel nier dieet is uiteraard wel beter maar toch
Ik hoop eigenlijk dat de porus one ook wat extra goed doet voor Tijger.
Ik weet dat er op het forum mensen zijn die er goede ervaringen mee hebben.

Als Tijger de hills niet eet kun je het terug sturen en je geld terug krijgen.
Hills heeft smaakgarantie.

Hopelijk wordt de ontlasting tzt ook wat vaster.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Ik hoop het ook dat het wat extra doet voor Tijger... Eerst leek dit ook zeker het geval. Maar toen moest ik over op een andere antibiotica (zelfde werkzame stoffen, ander merk) doordat degene die ik eerst had meegekregen, moeilijk leverbaar was. Toen werd langzamerhand de eetlust weer steeds minder en de diarree weer erger. vanochtend overgegeven, Emeprid gegeven, vervolgens na 25 min ook Kaopectate gegeven en toen braakte hij dat na 10 minuten er weer uit... vervolgens weer niet of nauwelijks wat willen eten, wat ook logisch is. Zou er zelf ook geen zin in hebben... Heb van de dierenarts weer de eerste antibiotica gekregen, verschillende restjes bij elkaar geschraapt. Pak ik vanavond weer op en hopen dat Tijger dat weer wat beter verdraagt. Heb hem wel wat brokjes gegeven met verpulverd Cosma snackie en dat heeft er voor gezorgd dat ie alle brokjes heeft opgegeten! Dus bedankt voor de tip :) Hopelijk zet het zo door En verdraagt hij alles een beetje...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Hebben ze nou serieus Tijger ineens ook tijdens de kuur overgezet op een andere ab?
Terwijl ze weten hoe gevoelig hij is...

Zit er niet een andere praktijk in de buurt? Of heb je nu genoeg ab om het af te maken?
Je mag er best wat van zeggen hoor de volgende keer, dat geswitch zorgt alleen maar voor problemen.

Ik hoop dat het na vanavond weer beter gaat.

Fijn dat de Cosma truuk bij jou ook werkt ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 11 sep 2020 20:23 Hebben ze nou serieus Tijger ineens ook tijdens de kuur overgezet op een andere ab?
Terwijl ze weten hoe gevoelig hij is...

Zit er niet een andere praktijk in de buurt? Of heb je nu genoeg ab om het af te maken?
Je mag er best wat van zeggen hoor de volgende keer, dat geswitch zorgt alleen maar voor problemen.

Ik hoop dat het na vanavond weer beter gaat.

Fijn dat de Cosma truuk bij jou ook werkt ;-)
Ja dat kwam omdat ze de andere niet hadden. Ik had eerst de Clavaseptin 62,5 mg, maar die hadden ze niet meer omdat er problemen waren met de levering door Corona. Daarvoor in de plek deden ze Synolux, heeft dezelfde werkzame bestanddelen. Toen ook wel aangegeven dat ik dat liever niet had, maar ze hadden niet anders.

Vandaag dus gebeld over de situatie en toen hebben ze nog wat restjes bij elkaar geplukt. 9 stuks Clavaseptin 50 mg (daar zou ik er 1 pil 2 x daags van moeten geven) en 2 stuks 500 mg (daar moet ik 1/8e pil 2 x daags geven). Dus voor nu nog in totaal 12,5 dagen. Heb 14,5 dagen gegeven tot nu.

Nu keek ik in de bijsluiter, maar daar staat voor de 50 mg dat ik voor Tijgers gewicht 2x daags 1,5 pil moet geven. Maar assistent heeft nog gebeld dat dit 1 pil moest zijn. Reden weet ik niet, heb zelf da assistent niet aan de lijn gehad, maar mijn moeder. Misschien is het dan beter voor de dosering om op een dag 1 pil van 50 mg te geven en het andere moment van de dag 1/8e pil van 500 mg te geven? Of eerst de 9 stuks 50 mg geven en daarna de 500 mg?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Ja ik zou het inderdaad zo doen dat je 1x 50mg geeft en dan de 2e keer die 1/8e van 500 mg die ook uit op 62.5 mg.
Maar ik vind het wel erg omslachtig en de dosering klopt ook niet inderdaad.

Het belangrijkste is dat tijger op knapt of zich in ieder geval een stuk beter gaat voelen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 11 sep 2020 22:50 Ja ik zou het inderdaad zo doen dat je 1x 50mg geeft en dan de 2e keer die 1/8e van 500 mg die ook uit op 62.5 mg.
Maar ik vind het wel erg omslachtig en de dosering klopt ook niet inderdaad.

Het belangrijkste is dat tijger op knapt of zich in ieder geval een stuk beter gaat voelen.
Erg bedankt voor het meedenken! Trouwens nog een andere vraag... Ik gaf Tijger Kaopectate als maagzuurremmer/beschermer. Het zou ook moeten werken tegen diarree. Daar moet ik dan 3 ml 3 x per dag geven. Maar dit spul gaat Tijger enorm tegen staan... Kun je Zantac of Zitac ook met iets lekkers verpulverd/gemengd geven? En hoe is de dosering hiervoor?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Zantac is als ik het goed heb nog steeds niet verkrijgbaar en niet zo gunstig voor de nieren.
maar ik moet er bij zeggen dat ik al een tijdje niet gekeken heb.
zitac heb ik wel aan Lizzy gegeven en ik gaf haar 2x per dag een kwart van 100mg.
Het is 5mg per kg kat. en dan mag je het 2 of 3 keer per dag geven.
Je mag de zitac verpulveren en ik geef hier vieze pilletje altijd in lege capsules.
Je kunt vitakraft staafjes gebruiken of easypil.
Maar ik geef de capsules altijd zonder iets gewoon in het bekje, en eigenlijk nooit iets door het voer omdat ze het vaak dan toch niet eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Synemios schreef: 12 sep 2020 01:43 Zantac is als ik het goed heb nog steeds niet verkrijgbaar en niet zo gunstig voor de nieren.
maar ik moet er bij zeggen dat ik al een tijdje niet gekeken heb.
zitac heb ik wel aan Lizzy gegeven en ik gaf haar 2x per dag een kwart van 100mg.
Het is 5mg per kg kat. en dan mag je het 2 of 3 keer per dag geven.
Je mag de zitac verpulveren en ik geef hier vieze pilletje altijd in lege capsules.
Je kunt vitakraft staafjes gebruiken of easypil.
Maar ik geef de capsules altijd zonder iets gewoon in het bekje, en eigenlijk nooit iets door het voer omdat ze het vaak dan toch niet eten.
Oké, dankjewel voor de info :)
Gebruikersavatar
Blub123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 jul 2020 13:35

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Blub123 »

Helaas heb ik Tijger vandaag moeten laten inslapen... Hij was vanaf 's ochtends vroeg steeds aan het overgeven, het hield niet op. Om half 9 is hij vanochtend ingeslapen. Ik ga hem enorm missen, ik mis hem nu al, maar het is beter zo. Het was echt mijn maatje en dat is hij tot het einde gebleven... Hij heeft nu rust.

Voor iedereen die met mij heeft meegedacht, heel erg bedankt. Synemios, jij ook echt ontzettend bedankt dat je altijd weer op mij reageerde...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help, nierfalen en diarree

Bericht door Synemios »

Wat een verdrietig nieuws maar ik denk dat je ook niet veel meer kon doen voor Tijger dan dit.
Heel veel sterkte en als je je verhaal kwijt wilt we hebben ook een afscheids gedeelte op het forum.
Rust zacht lieve Tijger ♥ ♥ ♥
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie