Blaasontsteking, wat nu te doen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Ik twijfelde even of ik een nieuw topic moest openen, of in een bestaand topic moest reageren, maar wilde niet zomaar iemands topic kapen, dus toch een nieuw topic. Excuus als dat niet de bedoeling is!

Mijn lieve Juultje, 1 jaar en 3 maanden oud, heeft sinds 2 weken blaasontstekingsklachten. In eerste instantie frequente aandrang, kleine beetjes plassen, en bloed in de urine. Bij de DA geweest, niet bij mijn eigen omdat het zaterdag was. Daaruit bleek inderdaad een ontsteking; eiwitten gevonden, en een PH van 7. Geen blaasgruis. Metacam meegekregen.
Een week later leek alles oké, maar toch urine gebracht ter controle, dit keer bij mijn eigen DA. Daar bleken nog wel ontstekingscellen aanwezig te zijn, en een PH van nog steeds 7, maar geen eiwitten meer. Advies was door te gaan met de Metacam voor nog een week en dan nogmaals urine brengen.

Eerder dan de bedoeling belde ik gisteren de DA, omdat ik steeds vaker bemerkte dat ze aandrang had, op de bak ging, of buiten, maar dat er dan niks kwam. Ook bleef ze rondom haar vagina schoonlikken. Niet de hele dag door, maar wel vaker dan anders. Ze oogt ook wisselend zichzelf, en dan weer meer naar binnen gekeerd en teruggetrokken. Gisteravond was ze onrustig, maar dat kan heel goed komen door mij; ik trek het me erg aan dat ze klachten heeft en dat zorgt voor onrust wat ik lastig te regulieren vind.

Maar goed, gisteren afgesproken een echo te laten maken, en dat kon vandaag. Op de echo was niets te zien wat zorgwekkend was. De blaas oogde mooi, en rustig, geen steentjes of andere afwijkingen. Ook haar nieren waren in orde. De DA vond het niet nodig om steriele urine weg te halen, omdat de waardes niet wijzen op iets bacterieel. Zij denkt dat er misschien toch sprake is van stress. Dat verbaast me wel, want ze komt altijd heel relaxt over; ze is nieuwsgierig naar andere dieren en mensen. Ze loopt niet snel weg als ze iets anders ziet, maar is eerder geneigd te observeren en toe te kijken. Ook naar mensen toe is ze super relaxt: ze laat zich gewillig aaien. Ik heb hiervoor een kat gehad die écht angstig was: wegkruipen, van alles schrikken. Maar goed, misschien heeft zich wel iets voorgedaan, of pikt ze onbewust dingen van mij op.

Ik heb nu van de DA speciale voeding meegekregen van Royal Canin: urinary S/O. Met het verzoek dat voortaan te geven.
Ik heb gisteren echter Eurologist gekocht, omdat ik ook hier op het forum iets las over dat het zo goed werkt. Ik las later ook iets over Destress. Ik heb contact gehad met huisdierendokter.nl en hun advies was (voordat ik wist van de Royal Canin) om eerst Eurologist te proberen, eventueel kan later Destress toegevoegd worden.

Mijn onderbuik twijfelt over de RC, maar ik weet niet of dat terecht is. Ik heb hiervoor haar eten nooit afgewogen, ze kreeg altijd 2 zakjes natvoer per dag, en door de dag heen stonden brokjes klaar, waar ze kleine beetjes van at. Nu moet ik volgens mij wel gericht afwegen, en mag ze maar 1 zakje natvoer over de dag heen. In mijn beleving krijgt ze dan nog minder vocht binnen, en ze is van nature echt een slechte drinker, water vindt ze echt niet lekker, zelfs drinkfonteintjes negeert ze. Wel krijgt ze wat lactose vrije melk, dat drinkt ze graag, en haar natvoer leng ik wat aan met water, al heeft ze dan de neiging er omheen te eten als het ware.

Wat is wijsheid? Wat zouden jullie adviseren?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Anne »

Ik denk dat het goed is om met eurologist te beginnen, daar zijn zoveel goede resultaten mee geboekt
En ik denk ook dat het niet stress gerelateerd is, als ik jou zo hoor. Jij kent je kat het best en daar ga ik in mee
Het kan heel goed zijn dat je te maken hebt met een flutd kat maar dat is na 1 blaasonsteking nog niet goed te zeggen
het advies om over te stappen op een blaasgruisvoorkomend/oplossend dieet snap ik niet zo goed, er is toch geen blaasgruis gevonden?
Ik zou zeggen, geef haar wat ze wil eten, geef haar zoveel mogelijk natvoer want vocht is alleen maar goed om de blaas mee te spoelen. En hou je aan de dosering van eurologist ( de eerste 2 weken dubbel) en dan moet het vanzelf wel goed komen
Jammer dat de reguliere medicatie van de da niet aanslaat

Happy had in het verleden ook steeds terugkerende blaasonsteking en daar hielp de medicatie van de da ook niet tegen
Uiteindelijk net als jij eurologist besteld en zijn problemen verdwenen

beterschap, ik hoop dat ze zich gauw weer de oude voelt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Dankjewel voor je reactie! En fijn ook te lezen dat jouw kat goed reageerde op eurologist!
Ik snap het voer ook niet goed, dacht eerlijk gezegd dat dit voor de stress was, maar ik zag inderdaad dat het voor blaasgruis is, en dat heeft ze niet.

Ik ga inderdaad mijn gevoel volgen en met eurologist beginnen. En verder geven wat ze lekker vindt. Als eurologist niet aanslaat, kan ik altijd nog teruggrijpen naar RC.
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Iemand nog tips hoe ik haar de eurologist kan geven? Via easypill lukt het niet, terwijl ze dat normaal gesproken meteen opeet, ik heb het ook fijngemalen door haar eten gemengd, maar zodra ze het oplikt, stopt ze met eten. Het zijn geen kleine pilletjes ook, en in het begin 2x 2 pilletjes per dag is op deze manier wel lastig! 😅
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Synemios »

Klein maken en in een capsule stoppen.
De smaak vinden ze vaak vies.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Anne »

Heb je de pillen van 1200 mg? Dat lijken wel kleine bakstenen
Ik denk het niet, want dan hoef je maar 2 maal daags 1 pil te geven. De pilletjes van 300 mg zijn klein. Heb je een pillenschieter in huis, accepteert ze dat? Hier gebruik ik dat zelf zonder problemen.
Als dat niet lukt zou je de pilletjes kunnen vermalen en opzuigen met water in een spuitje zonder naald en dat dan in het bekje spuiten, diep genoeg zodat ze wel moeten slikken
En anders misschien in leverworst?
Sterkte ermee, ik hoop dat je een manier vind om ze in te geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Bedankt voor de tips! Heb de pilletjes van 300mg, maar vind die niet klein! 😅 ik zal de leverworst in elk geval uitproberen, misschien dat ze dat wel pikt, haha. Ik heb me voorgenomen om rustig uit te proberen, haar klachten zijn nu minimaal, en anders zorg ik alleen maar voor nog meer stress. Het is verder een onwijs makkelijke eter, wormentabletjes gaan er ook gewoon zo in. Maar dit heeft dus een te sterke geur blijkt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Anne »

Olliejuultjeolaf schreef: 24 jul 2020 19:42 Bedankt voor de tips! Heb de pilletjes van 300mg, maar vind die niet klein! 😅
Nou wacht maar totdat je die van 1200 mg ziet, dan is alles klein :lol:
Is het gelukt om ze er in te krijgen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Moni3 »

Olliejuultjeolaf schreef: 24 jul 2020 07:46 Iemand nog tips hoe ik haar de eurologist kan geven? Via easypill lukt het niet, terwijl ze dat normaal gesproken meteen opeet, ik heb het ook fijngemalen door haar eten gemengd, maar zodra ze het oplikt, stopt ze met eten. Het zijn geen kleine pilletjes ook, en in het begin 2x 2 pilletjes per dag is op deze manier wel lastig! 😅
Kees krijgt ook pillen van de Huisdierendokter. Ik maak er 2 fijn met stamper en vijzel, dat meng ik dan met water door haar natvoer. Maar..... moet er wel bij zeggen dat ik haar natvoer eigenlijk helemaal tot “slobber” pureer met staafmixer. Alleen dan eet zij alles op. Zélfs nier dieet natvoer......
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Bedankt allemaal voor de fijne tips! Ik heb het nogmaals fijngemalen en door het eten gedaan. Als ik er een klein beetje natvoer bij doe eet ze het niet, maar met al haar natvoer wel, alleen dan in etappes. Dus zo krijgt ze het uiteindelijk wel binnen, maar dus niet meteen in 1x.
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Net getest met leverworst en dat ging er, als hele pilletjes, smakelijk in! Dat geeft de mens moed! 😅
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Anne »

Fijn!! Leverworst helpt hier ook heel vaak
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Olliejuultjeolaf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 03 nov 2019 11:54

Re: Blaasontsteking, wat nu te doen?

Bericht door Olliejuultjeolaf »

Bij mijn vorige kat hielp dat echt niet, maar daar hielp eigenlijk niets bij, dus had dit eigenlijk al weggezet. Maar Juultje vindt het tot nu toe een fijne, smakelijke snack. Hopelijk blijft dat zo!
Plaats reactie