Laxeermiddel

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Laxeermiddel

Bericht door Tibby »

Bij chronisch nierfalen droogt de ontlasting in de darm vaak uit. Tibby heeft hier ook last van en daarom doe ik geregeld laxeermiddel door haar eten. Het maakt dat ze haar eten nogal slecht wil eten, maar ik heb ook het idee dat het volume van de ontlasting veel groter wordt. Ik vraag mij af of dit niet slecht is voor de darmen?
Cerna

Re: Laxeermiddel

Bericht door Cerna »

Kun je het laxeermiddel niet apart geven zodat het eten smakelijk blijft?
En hoeveel en hoe vaak geef je het want ik heb bij Noa nooit gezien dat het volume van de ontlasting groter werd. De drolletjes waren alleen iets minder uitgedroogd.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Laxeermiddel

Bericht door Tibby »

Ik probeer haar dagelijks wat op te laten nemen. Wanneer dat aardig lukt dan vind ik geregeld wel hele flinke drollen in de kattenbak, echter dan gelukkig niet compleet uitgedroogd. Ik weet niet hoe ik het anders moet geven, want dwang is met haar geen doen.
Cerna

Re: Laxeermiddel

Bericht door Cerna »

Ik gaf Noa niet meer dan 2x daags 1 ml. lactulose en dat zoog ik rechtstreeks op uit het flesje met een oud Semintraspuitje (die zijn zo handig: smal en soepel bewegend). Bekje iets open. In dezelfde handeling spuitje naar binnen en drukken. Niet meer dan 2 seconden werk. :smile:

Werkt de kat niet mee, kun je ook op je knieën gaan zitten en de kat ertussen klemmen. Zoveel mogelijk met je achterste naar de vloer zodat de kat niet naar achteren kan kruipen en daarna geven.
Nu heb ik al ruim 40 jaar ervaring met het geven van pillen, poeders en drankjes, maar het is me altijd nog wel gelukt.
Het gaat vooral om doortastendheid en niet aarzelen want daar wordt onmiddellijk misbruik van gemaakt :-P
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Laxeermiddel

Bericht door Anne »

Ik geef Bella ook twee maal daags lactulose, in een spuitje. Als ik het door haar voer zou mengen zou ze denk ik niet meer willen eten
Hier merk ik ook niet dat de volume uitwijkt. Wel dat het er makkelijker uitkomt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Laxeermiddel

Bericht door Tibby »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb wel eens gelezen over een mega colon en dat joeg mij angst aan, maar ik heb niet echt een idee wat ik mij daar bij voor moet stellen. Maar vermoedelijk is dat iets anders.
Ik denk dat ik kleinere hoeveelheden laxeermiddel over de dag ga verspreiden in plaats van in de ochtend in één meer 2 ml over het eten te doen. In haar bekkie dlen, wordt een gedoe.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laxeermiddel

Bericht door Synemios »

Lactulose daar ging Oscar echt van over zijn nek.

Het toedienen was hier het punt niet, ik heb net als Annet nog nooit een kat gehad waar het niet bij lukte, maar ik geloof wel degelijk dat er katten zijn waarbij dat echt niet lukt, of dat het zoveel stress oplevert dat het gewoon geen optie is om dat dagelijks te doen.

En ik vind het zelf ook vies, dus ik kan me voorstellen dat er slecht gegeten wordt als je dat door het voer heen doet.

Uiteindelijk zijn wij macrogol gaan geven, de smaakloze variant kun me gewoon bij de apotheek kopen.
Was ook veel beter voor zijn diabetes.

https://diabeteskatten.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=5555
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Laxeermiddel

Bericht door Tibby »

Macrogol lijkt mij wel wat. Alleen kan ik het niet zo vinden in webshops.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laxeermiddel

Bericht door Synemios »

Bij de apotheek kun je dat halen zonder recept, wel zonder smaakje vragen, want citroen of sinaasappel vinden katten niet zo lekker.
En misschien verkoopt het Kruidvat het ook wel, maar ik haalde het zelf bij de apotheek.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Laxeermiddel

Bericht door Tibby »

Hartelijk bedankt Synemios.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Laxeermiddel

Bericht door Tibby »

Ik heb nu een smaakloze variant Macrogol, echter zonder electrolyten. Is dit erg?
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Laxeermiddel

Bericht door Tibby »

Tibby eet het prima.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Laxeermiddel

Bericht door Synemios »

Nee dat is prima, fijn dat Tibby dit wel goed eet.
Als Tibby diarree krijgt wat minder geven, soms is het even zoeken welke hoeveelheid goed werkt.
Bij Oscar gaven we 1 theelepel per dag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie