perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Zoltan »

Hallo allemaal

Mijn katje is blijkbaar weer ziek (nieren) en ik zie door het bos de bomen niet meer:

Mijn 'moeilijke' perzische kater werd zaterdag 4 jaar oud, een paar dagen tevoren belde de dierenarts me met de melding dat er na bloedonderzoek 'nierproblemen' waren vastgesteld.
Ik had hem begin die week laten onderzoeken want hij voelde erg mager aan en was blijkbaar van 4,5 kilo naar 4 kilo vermagerd; dierenarts gaf hem toen meteen een spuitje steroïden en nam bloed voor het labo.
Nu blijkt dus dat het jonge beestje nierpoblemen heeft.

Ik houd hem sindsdien goed in het oog en stelde onlangs vast dat hij geen droogvoer meer eet; hij at enkel nog het halve, kleine (85 gram) blikje Gourmet dat ik 's avonds geef en dat hij dan nog moet delen met de andere kat. Hij at dus waarschijnlijk al een tijd enkel 20 gram natvoer per dag en ongeveer niks anders.

De dierenarts belde me dus met het verdict dat het (ondanks de jonge leeftijd) nierproblemen zouden zijn. Verder gaf hij me niet veel meer info dan dat ik voortaan "voeder voor senior katten" moest geven...
Dat leek eerst een simpele oplossing maar...

Ik ben nu al een week naar échte informatie aan het zoeken over voeding voor katten en raak steeds meer gefrustreerd;
- ten eerste over de dierenarts die me zo weinig info gaf!!!
- anderzijds geraak ik niet wijs uit de duizenden forumberichten en stukjes informatie die ik over het onderwerp vind.... sorry
- nu ik weet dat hij geen droogvoer meer eet, geef ik 2 blikjes gourmet per dag (is 4 keer zoveel als tevoren), de korrels blijven staan zodat de andere kater er nog van kan eten, maar ik krijg de indruk dat de zieke kater aan het verhongeren is doordat ik nog steeds onvoldoende natvoer geef, en de andere kat ook de helft ervan opeet (neen, apart voederen gaat niet op een mini-appartement) - ik moet waarschijnlijk veel meer geven!?
al een tijdje vermoed ik dat hij een 'autistische kater' is, hij vertoonde nooit echt interesse in me en er is echt weinig interactie mee, tenzij wanneer hij iets lekkers krijgt (snoepjes of natvoer)... maar nu heeft hij me voortdurend in het oog; en zodra ik naar de keuken ga volgt hij me, hopend dat ik natvoer tevoorschijn tover... verder ligt hij er vrij futloos bij, altijd op de uitkijk houdt hij elke beweging van me in de gaten.

Ik lees nu overal dat industrieel kattenvoer eigenlijk altijd rotzooi is, en droogvoer zeker, dus beter natvoer geven... maar; welk merk en hoeveel, en moet ik supplementen geven, dewelke, hoeveel, hoe doe ik dat samen met gezonde kater die samen eet...?
Ik kan hier geen kattenvoer zelf beginnen koken: ik werk voltijds en ben alleenstaande

Sorry, hieronder volgt een hoop gejammer maar ik geraak echt radeloos.

Ik heb de kweker onlangs via chat aangesproken en om tips gevraagd; deze beweerde nog nooit een kat met nierpoblemen te hebben gehad en kon me dus niet helpen (vrij ongeloofwaardig; kweekt al jaren katten en heeft er een 20-tal rondlopen).
Ik had net een zak van 12 kilo RC voor perzen gekocht; kan ik wegkieperen, onderzoek heeft ook al veel geld gekost... (vorig jaar ook oog-operatie aan "corneale sekwester", kostte een fortuin, en 2 jaar geleden een giardia-besmetting - bedankt voor de steun op dit forum destijds)

Ik voel me machteloos, schuldig en radeloos, ik zie het beestje graag, maar heb er geen vat op; al zoveel gezondheidsproblemen, kosten en zorgen op 3,5 jaar tijd - en nu heb ik het gevoel dat ik helemaal slecht bezig ben want de dierenarts gaf zinloze informatie (eigenlijk toch ongelooflijk he??) en ik geef waarschijnlijk al jaren de verkeerde voeding en momenteel zelfs onvoldoende.

Dit alles vreet aan me, ik ben alleenstaande dierenvriend in een klein appartement in een stad waar men mijn taal niet spreekt (ook dierenarts spreekt enkel Frans) en heb 2 katten en veel zorgen sinds ik deze heb.

Soms denk ik; "zoek een ander baasje voor het probleemkatje"... maar waar kan een ongeïnteresseerd katertje met oogziekte (dagelijkse verzorging en hopelijk komt zweer ("sekwester") nooit terug) en nierproblemen terecht?

Ik wil hem nog niet opgeven hoor, maar heb echt voedingsadvies nodig. Alle nuttige tips zijn dus welkom.

Vriendelijke groeten,
Zoltan
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Rik »

4 jaar is inderdaad jong voor nierproblemen.
Ten eerste moet je weten of er eiwitverlies via de urine is. Je kunt wat urine opvangen (juslepel methode is het handigste maar niet bij alle katten mogelijk). Het laten onderzoeken op eiwitten hoef je n.l. niet met de kat langs (scheelt consult). (Bij eiwitverlies via de urune zou hij eigenlijk semintra moeten krijgen. Maar anders niet !)

Verder zou ik in maaltijden eten geven. Dan kun je er n.l. bij blijven. Ik geef hier vers vlees en ze hebben het in 2 minuten allebei op. Dus ik weet precies hoeveel elke kat binnen krijgt.

Heb je die waardes van het bloedonderzoek gekregen? Je hebt ervoor betaald. Zorg dus altijd dat je de factuur en onderzoekresultaten op papier krijgt bij betaling, voor je eigen archief. Het is n.l. maar de vraag hoe hoog die waardes zijn.

Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat de waarde door iets anders beïnvloed zijn. Zeker als blijkt dat ie maar 1/4 eet van wat hij zou moeten weten. Dan heeft ie nu acuut nierfalen maar dat kan zich nog enigszins herstellen. Pas als na 3 maanden een heronderzoek blijkt dat die nierwaardes te hoog zijn, kun je spreken van chronischch nierfalen.

Eerste stap is dus zorgen dat hij genoeg eet (natvoer is perfect omdat er ook vocht in zit wat belangrijk is voor de nieren). Bkujf er dus bij. En het urineonderzoek om te bepalen of er eiwitverlues via de urine is.

(Eventueel een andere dierenarts die wat beter is want een goede dierenarts zou dit allemaal al gedaan hebben, met uitleg)
Laatst gewijzigd door Rik op 09 jul 2020 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Synemios »

Dat is wel heel jong, ik heb ooit een kater van 5 gehad die het ook had.

Eens met Rik, verhoogde nierwaarden kunnen ook door iets anders veroorzaakt worden.
En na 1 meting kun je nog niet zeggen dat er sprake is van chronisch Nierfalen.
Andere dierenarts zou ik ook overwegen.
En verder heb je al veel goede tips gekregen.

Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Anne »

Wat zijn de waardes van de crea en ureum in het bloed?
Heeft de da het over spoelen gehad?

""al een tijdje vermoed ik dat hij een 'autistische kater' is, hij vertoonde nooit echt interesse in me en er is echt weinig interactie mee, tenzij wanneer hij iets lekkers krijgt (snoepjes of natvoer)..."""

Dit stuit me erg tegen de borst. Mensen met een autisme spectrum stoornis (ASS)
kunnen geïnteresseerd in je zijn en je kunt er juist veel interactie mee beleven
Onze zonen, beiden met ASS, zijn geïnteresseerd in hun medemens
Hiermee doe je ze absoluut te kort, ze verdienen beter
Het is kwetsend om te lezen, zoiets werkt vooroordelen in de hand, niet iedere autist lijkt op rainman

Ik snap wel dat je het niet zo bedoelt, maar pas op met wat je schrijft
Op dit forum zullen er ook wel mensen met ASS zijn die meelezen en actief meedoen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Zoltan »

Bedankt voor de tips Rik, ik zal de labo-resultaten ontvangen samen met de factuur en intussen een andere dierenarts zoeken, die Nederlands spreekt.
Vandaag zie ik dat hij al wat levendiger is geworden dan de voorbije week, wat mijn vermoeden versterkt dat hij al een tijd veel te weinig voeding binnenkreeg...
Hij deed altijd al veel kleinere plasjes dan mijn andere kater (kan ik zien omdat ze op andere plaatsen in de kattenbak plassen), ik zal opnieuw een waterfonteintje kopen, hopend dat hij dan meer zal gaan drinken.

Ik zie echter niet in hoe ik zuivere urine van hem kan opvangen; hij deelt de kattenbak met de andere en ik gebruik klonterende kleien korrels...

Weet er iemand of nierproblemen op zich ook pijnlijk zijn voor het patiëntje?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Synemios »

Nierfalen op zich niet, maar bijvoorbeeld nierinfarcten zijn wel erg pijnlijk.
Dat komt niet veel voor bij katten en als daar al sprake van is dan duurt dat geen meerdere dagen of weken.

Nierbekkenontsteking kan ook wel erg pijnlijk zijn, is dat al uitgesloten? Steriel urine op kweek.
Dat moet de dierenarts doen via een punctie, klinkt eng maar Lizzy merkt er nooit iets van en het is heel snel gebeurd.
Als je besluit dat te laten doen, dan kunnen ze meteen naar die eiwitten kijken waar Rik het eerder over had en dan hoef je zelf ook niet meer van alles te proberen.
Door nierbekkenontsteking kunnen ze wel Nierfalen krijgen en meestal zie je dan hele hoge creatinine waarden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Zoltan »

Bedankt voor je reactie Synemios, een hele geruststelling!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door yana »

Veel kleinere plasjes heeft niets met nieren te maken. Nierfalen is groooote plassen.
Beste wat je kunt doen is nierdieet. Misschien ff zoekplaatje welk merk hij lust.
Dat hij droog niet wil eten kan zijn kieskeurigheid, kan ook zijn misselijkheid vd nieren. Afhankelijk vd nierwaardes.
Ik geef droog. Nat nierdieet lusten ze niet. Weinig keus in ook.
Als nierdieet níet mogelijk is omdat hij dat niet eet dan heb je een fosforbinder erbij nodig. vb Pronefra.
Het kan goed op jonge leeftijd. Mijn ex Ragdoll kreeg op 5jr de diagnose. Het is op jonge leeftijd helaas wel vaak aangeboren dus progressief. Het is geen ouderdomsslijtage. Vaak iets in de zin van CIN
Kwa supplementen kun je denken aan: Rehmannia, Puur Nier, WeNefro maar dus ook Pronefra etc.
Jouw kat klínkt als een moeilijke eter. Dan zou ik beginnen met dingen zonder teveel smaak en/of met een lekker smaakje (dus niet met Rehmannia vb).
Plas opvangen is niet zo moeilijk; je hebt vást wel een lepel ;)
Succes en sterkte! Ook voor je katertje
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Zoltan »

Hallo Yana, sorry voor de late reactie, maar fel bedankt voor de heel interessante informatie ;-)
ik ga verder op zoek!
nu eerst de extreme hitte overleven...

Groetjes,
Zoltan
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Synemios »

Hoe gaat het nu eigenlijk?

Lizzy vind de stoofpotjes van hills heel lekker, en dat is ook een moeilijke eter en die kan ook nog bijna nergens tegen.
Misschien is dat wat.
En als je echt urine onderzoek wilt laten doen dan zou ik toch overwegen dat door de dierenarts te laten aanprikken.
Dan kan het ook meteen op kweek.
Grote plassen hoeft niet perse bij nierproblemen, dat doet Lizzy ook niet.
Die plast ook vaker kleine beetjes.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Zoltan »

Hallo Synemios

Momenteel is het hier vooral puffen en afzien van de warmte. Hij is nog kieskeuriger geworden: eet enkel bepaalde smaken van Gourmet Gold Mousseline. Af en toe zie ik hem wat droge voeding happen.

Bedoel je dat de dierenarts (met een sonde ofzo) zelf een urinestaal kan nemen? Dat zou heel handig zijn.

Hills hebben we nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip en de interesse!

Grts,
Zoltan
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: perzisch katertje 4 jaar - nierproblemen - radeloos

Bericht door Synemios »

Ach wat sneu, ja die warmte is normaal al niet prettig maar als ze al wat mankeren zit je met een extra probleem.
Maar hij eet in ieder geval wel, al is het dan geen nierdieet.

Ja ik bedoel dat ze via de blaas zo urine weg kunnen halen via een naald dan is het ook steriel.
Dat klinkt heel eng en dat vond ik in het begin ook, maar zowel bij Lizzy als Luna was dat voor henzelf geen probleem.
Bloedprikken vinden ze vervelender, en dit ging zo super snel dat ze het niet eens door hadden eigenlijk.
Nu laten we het eigenlijk altijd zo doen bij Lizzy omdat zij echt niet plast onder toezicht of met die speciale korrels, stukjes vuilniszak of een lege bak.
Zij houdt het dan gewoon op.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -opvangen/

Stukje over een blaaspunctie zoals ze het noemen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie