Help! Waar heeft mijn kat last van?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Kittekat123
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2020 01:06

Help! Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Kittekat123 »

Hallo allemaal,

Ik heb een europese korthaar. Een heel erg lieve, maar ook heel erg sensibele, stressgevoelige kat. Hij is 13 jaar en heeft sinds twee jaar problemen met zijn gezondheid, maar het lukt niet om de oorzaak te achterhalen. Hopelijk kan iemand me helpen! Ik wist niet goed bij welk onderwerp ik het moest zetten, omdat er meerdere klachten zijn. Het is niet goed te onderzoeken door de dierenarts, vanwege extreme paniek bij mijn kat.

Mijn kat, ik noem hem even Max, heeft sinds dat hij 1 jaar was blaasgruis. Hij krijgt hiervoor al die jaren al brokjes van Royal Canin, Urinary. Daar heeft hij het jaren goed op gedaan. Nou is hij sinds vorig jaar wat afgevallen. Ik ben een paar keer met hem naar de dierenarts geweest, maar die kon niks vinden.
Max gaf geregeld over. We weten het destijds aan stress. Ik heb medicatie mee gekregen die het overgeven moest onderdrukken, anti haarbal pasta en Calm voer van Royal Canin. Het voer lustte hij niet en de andere dingen hadden niet echt effect.

Mijn kat is de laatste tijd in korte tijd nog veel meer afgevallen, tot op het punt dat hij echt ondergewicht had. Nogmaals naar de dierenarts, maar weer geen duidelijke uitkomst! Het probleem is dat mijn kat echt mega panisch is voor de dierenarts en met ieder bezoek wordt dit erger. Het is echt een schat van een dier, maar als ik met hem bij de DA ben is hij totaal niet te hanteren. Hij gromt, bijt, slaat, krabt en laat zich absoluut niet nakijken. Bekje staat dan continu open, hij lijkt een soort van te hyperventileren. De dierenarts is er met moeite in geslaagd om zijn hartslag te luisteren. Deze was veel en veel te hoog, boven de 400 pm zelfs!! Ik heb het thuis in ruststand ook nog gemeten en dan is het rond de 220 per minuut. Nog steeds echt te hoog dus! Omdat mijn kat zo extreem in paniek was, is bloedprikken niet gelukt. Na het dierenartsbezoek heeft Max nog zo'n twee uur hyperventilerend op de grond gelegen, heeft 2 dagen vrijwel plat gelegen en wilde niet meer eten en dronk ook erg weinig!

De dierenarts gaf aan dat Max onder narcose zou moeten, om goed te kunnen onderzoeken wat hij heeft, maar dat hij hier waarschijnlijk niet uit zal komen. Dit gaf hij vorig jaar ook al aan, dus daarom heb ik dat toen niet gedaan. Thuisbezoek raadde hij af, katten zijn dan blijkbaar vaak nog gestresster. Bloed prikken lukt absoluut niet. Max raakt van het minste of het geringste compleet in paniek!

Naar aanleiding van wat de dierenarts gezien en gehoord heeft, heeft hij het volgende gezegd:
- het meest waarschijnlijk is dat Max een hartkwaal heeft.
- het zou ook zijn schildklier kunnen zijn
- hij zou een tumor kunnen hebben

Max wilde na de enorme paniekaanval na het dierenartsbezoek niks meer van zijn normale voer weten.
Ik heb de volgende alternatieven geprobeerd.
-Hills K/D, eet hij niet
- Royal Canin, Gastro intestinal, eet hij niet
- Royal Canin Urinary Vleesvoer, eet hij niet
- Hills Vleesvoer, eet hij niet

Uiteindelijk ook Hills A/D blikvoer en convalescence support geprobeerd, om hem weer wat te laten aansterken, want hij had al ondergewicht en hij heeft 2 dagen vrijwel niet willen eten en de week erna ook zeer matig. Ik ben me ervan bewust dat deze voeding niet goed is voor zijn blaasgruis, maar vond het ook belangrijk dat hij in ieder geval iets zou eten.

Even kort samengevat waar Max last van heeft
- Blaasgruis
- Te hoge hartslag
- Regelmatig braken
- Veel afvallen
- Ligt veel (vooral op koude oppervlakken), lijkt weinig energie te hebben
- Vacht kan beter

Max at gedurende de dag altijd een volle bak brokjes leeg. Daar had hij wel genoeg aan en wilde ook niet meer. Maar daarom denkt de DA meer aan een hartkwaal dan aan een afwijking ban de schildklier. Ik heb Atenolol (hartmedicatie) mee gekregen, daar krijgt hij dagelijks een half pilletje van. Met niks doen is het sowieso een aflopende zaak, dus we gokken het hier nu maar op...

Ik heb de klachten nog bij een andere dierenkliniek neergelegd, maar zij konden ook geen uitsluitsel geven, zonder hem te zien. Ik ben zonder Max ook nog naar een andere DA geweest, om te kijken wat zij ervan zei. Ze bleef hameren op bloedprikken, maar Max is steeds zo in paniek dat ik bang ben dat hij erin blijft, als ik weer met hem naar de DA ga. In totaal heeft Max meer dan een week nodig gehad om te herstellen van de spanning van het bezoek aan de DA, terwijl er enkel geluisterd is naar zijn hartslag (en hij is gewogen, 3.5 kg) Ik dacht die dag dat hij het niet zou overleven, zo slecht was hij er na die paniekaanval aan toe.

Nu eet Max wel weer redelijk, hij heeft nu een week hartmedicatie gehad. Hij is alert op de omgeving, vogeltjes ed. en wil wel spelen, niet heel actief weliswaar, maar bijvoorbeeld liggend een muis aan een touwtje vangen vindt hij erg leuk! Kroelen doet hij graag en ook drinken doet hij weer goed (kattenfontein). Hartslag is nog steeds te hoog. Ik kan het goed zien als hij op zijn zij ligt.

Ik heb nog wat zitten lezen over een te snel werkende schildklier en een aantal dingen komt me toch wel bekend voor. Wat denken jullie ervan, zou dit toch het probleem kunnen zijn, of is het toch het hart? Heefy iemand hier ervaring mee?

Ik had zitten kijken om evt. nog YD voer van Hills te geven, maar mocht het nou niet zijn schildklier zijn, dan is dat natuurlijk ook weer niet goed (, toch?!)(als ie dat uberhaupt wel wil eten)

Iemand ervaring met de atenolol? De DA kon niet echt aangeven wanneer ik verschil zou moeten merken, was afhankelijk van de staat waarin het hart verkeert.

Bedankt voor het lezen van het lange verhaal! Mocht iemand nog tips hebben, hoor ik het graag! Alvast bedankt!
kittentjes

Re: Help! Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door kittentjes »

Poeh dat klinkt wel heftig als hij zo gestresst is van een dierenarts bezoek. Ik weet niet of het mogelijk is, maar zou je thuis niet iets kalmerends kunnen toedienen voordat hij naar de DA zou gaan. Soort bijna slaapmiddeltjes, ik weet niet of die bestaan voor katten?
Het is verder natuurlijk nogal lastig op deze manier hem te behandelen, daar de klachten lijden tot meerdere oorzaken. Je kunt inderdaad e.a. uitproberen maar een tumor kan je niet verhelpen met een hart medicijn. Dus in dit geval lost dit niets op. Maar ja ik snap je dilemma natuurlijk. Lastig hoor!

Verstuurd vanaf mijn octopus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help! Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Anne »

Dit is inderdaad heel lastig, en wil je gericht gaan behandelen dan zou er eerst bloed moeten worden geprikt anders ben je eigelijk aan het gokken
Ik vroeg me ook, net als Kittentjes, af of het niet mogelijk is je kat iets kalmerend te geven voor het dierenarts bezoek?
heeft de da daar niet aan gedacht?
Onder narcose is toch vrij heftig om bloed te moeten prikken maar als het niet anders kan dan kan dat misschien een optie zijn? Of is dat ook niet te doen ivm met zijn eventuele hartkwaal?
Ik hoop dat iemand hier een goede oplossing heeft
heel veel sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Kittekat123
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2020 01:06

Re: Help! Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Kittekat123 »

Bedankt voor jullie reacties!
De dierenartsen begonnen eigenlijk meteen over narcose om hem echt goed te kunnen onderzoeken. Hij heeft ook echt wel iets sterks nodig vanwege zijn paniek. Ik durf nu met zijn angst in die zin geen risico te lopen. Het innemen van medicatie is ook nog een klus op zich. Hij neemt de hartmedicatie momenteel goed in als ik de pilletjes tussen zijn brokjes leg, maar als ik hem zelf iets toe wil dienen, gaat dat met geen mogelijkheid. Ik heb het al fijngemalen en geprobeerd om het door ander eten/ drinken/ snacks te doen, easypill geprobeerd, met zijn tweeën geprobeerd, kat in een deken ingepakt, maar mission impossible!

Max heeft de nieuwe medicatie nu een week en het lijkt voorzichtig iets beter te gaan. Hij heeft iets meer energie, eet wat beter, glanst weer wat meer. Ik hoop dus dat dat een bevestiging is dat we met de hartmedicatie op de goede weg zijn, ook al was het een gok. Mocht het toch een tumor zijn, gaat die hartmedicatie hem natuurlijk niet helpen, maar in dat geval is er sowieso niks aan te doen, omdat een operatie onmogelijk is, narcose zal hij niet overleven.

Vinden jullie zijn klachten klinken als een schildklier probleem? De dierenarts vond de kans daarop kleiner dan hartproblemen, omdat hij geen enorme eetlust heeft. Maar is dat altijd het geval?
Zou het ook wel heel erg zonde vinden als het toch schildklierproblemen zijn en ik me alleen gefocust heb op het hartje.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door Synemios »

Ja ik vind het lijken op schildklierproblemen en als dat niet behandeld wordt als dat het is.
Dan gaat dat problemen met andere organen geven, hart, nieren etc.
Wat dus kan is dat hij schildklierproblemen heeft ( langere tijd) en dat hij nu last heeft van zijn hart.
Maar dat zou een gemiddelde dierenarts zelf ook moeten kunnen bedenken.
Ik ben geen dierenarts maar heb wel ervaring met schildklierkatten.
Maar om dat uit te sluiten of aan te tonen is echt bloedonderzoek nodig.

Lizzy at ook niet veel 10% van de de katten eet juist slecht en is misselijk en braakt.
En tegen mij zeiden ze ook dat de kans klein was maar ze had wel een te snel werkende schildklier.

https://orsami.be/nl/content/hyperthyroide-katten

https://www.mcvoordieren.nl/schildklier-kat

Niet zelf voer etc gaan geven voor de schildklier je hebt eerst bevestiging nodig want te traag is ook niet goed, daarbij krijg je dan als je toch bloed na laat kijken geen zuivere waarde.

Er moet toch iets te verzinnen zijn? Een sterk kalmerend middel?
Andere dierenarts? Soms kan de 1 beter omgaan met stress katten of beter bloedprikken. ( collega als er meerdere werken in 1 praktijk)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help! Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door nellebel »

als je merkt dat het nu beter gaat zou ik denk ik eerst dit nu afwachten. als je hem iets kalmerend gaat geven heeft dit ook effect op zijn hartslag en zal die waarde bij de DA niets opleveren. mocht het wel de schildklier zijn zou je niet meteen verwachten dat hij nu al opknapt toch ? en ben je dan klaar met die ene keer bloedprikken of moet dat dan vaker gaan gebeuren om hem goed ingesteld te krijgen op medicatie? ik zou goed met je DA overleggen wat het oplevert. wat als blijkt dat het zijn schildklier is? wat betekend dat hoe vaak bloed prikken, hoe vaak bezoek DA. van de tumor heb je het duidelijk, daarom heeft dat voor jou geen meerwaarde. ik weet niet hoe het is met katten en schildklier, mensen moeten hier regelmatig voor bloedprikken tot ze goed zijn ingesteld. bij zo'n bange kat zou ik het goed overwegen of je hem dat wilt aandoen. (of het zou bij 1x moeten kunnen blijven).
en rustgevende middelen maken vaak het lijf rustig maar niet het koppie. gijs krijgt altijd homeopatische bolletjes die zijn koppie rustig maken en niet zijn lijf. dus als je dat overweegt zou ik daar ook wel naar kijken. voor een DA is het belangrijk dat hij rustig blijft liggen, maar je wilt niet dat in zijn koppie de paniek doorgaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Help! Waar heeft mijn kat last van?

Bericht door yana »

Waar raakt hij zo van over de zeik? Van de kooi/de reis of van de DA?
In het 1e geval kun je misschien vragen om huisbezoek van de DA
Iets homeopathisch kalmerends kun je inderdaad proberen. Rescue remedy ofzo.
Een echt kalmerend medicijn zou ik voorzichtig mee zijn. Denk dat hartkwalen al gauw gecontraindiceerd zijn.
Bloedonderzoek zal inderdaad nodig zijn voor goede diagnose. Het 1 sluit het ander niet uit. Hij kan best meerdere kwalen hebben met 13 jr. Ik weet dat bepaalde aandoeningen andere kunnen bedekken (oa schildklier en nier). Weet niet of dat ook geld voor schildklier/hart. Het is helemaal niet gezegd dat hij ingesteld hoeft te worden op medicijnen igv schildklier. Er is ook soort bestraling mogelijk dmv voer etc. Eea afhankelijk van wat er aan de hand is.
Kán zijn dat hij inderdaad (ook) hartkwaal heeft. Kán ook zijn dat het hartmedicijn (zal een fortekor achtige zijn) ook de nieren goed doet, dattie daarom opknapt. Fortekor wordt ook aan nierkatten voorgeschreven.
Plaats reactie