Nachi voelt zich niet lekker

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Nachi voelt zich niet lekker

Bericht door Ka-tje »

Mijn lieve, oude tijger Nachi (bijna 16 jaar) voelt zich niet lekker. Hij dronk en plaste al langere tijd veel en om die reden ben ik hem meer natvoer en Chinese nierkruiden gaan geven. Daar deed hij het lange tijd goed op. Afgelopen weken ging hij steeds minder grote porties eten en vorige week vrijdag voelde hij zich duidelijk niet lekker. Niet willen eten, niet willen drinken, verstoppen. Zaterdagochtend naar de dierenarts gegaan. Zij vond hem er niet uit zien als een nierkat, omdat hij nog zo goed in z'n vacht zit, dus ze dacht aan suikerziekte. Uit bloedonderzoek kwam; verhoogde nierwaarden (crea 313, ureum 13,8) en lichte uitdroging.
Omdat hij absoluut niet op zijn gemak is bij vreemden, stelde ze voor drie dagen op rij subcutaan infuus te geven ipv opname in de kliniek. Dus vocht gekregen, Cerenia spuit en weer naar huis. Maandag terug voor de volgende vocht toediening.
Hij voelde zich wel wat beter, maar at nog steeds slecht. Maandag dus ook metrazine gekregen. Daar leeft hij wat meer van op en hij eet weer, al is het mondjesmaat en erg kieskeurig.
Heb inmiddels van alles in huis gehaald aan voer en nu ook infuus vloeistof om hem eventueel thuis vocht te kunnen toedienen.

Maar wat is nu de beste, volgende stap?
Verder onderzoek, zegt de dierenarts, maar wat dan? Meer zaken uitsluiten? Focussen op de nieren? Ik zie dat even niet, dus misschien kan iemand me helpen denken?

Heb Hills A/D recovery, dat at hij, maar inmiddels hoeft hij dat niet meer. Heb ook Reaktiv Tonicum (super fijn spul. Een echte must have voor kattenpersoneel 😁), maar ook dat vindt hij inmiddels wat minder interessant. De Hills kidney care brokjes in saus vindt hij niet lekker, alleen de saus 😋. De hills kidney brokjes vindt hij wél lekker. Qua natvoer meng ik nu gourmet mousse met Specific nier en een beetje hills A/D, dat eet hij.

Hoe weet ik wanneer ik hem extra vocht moet toedienen? Huid oppakken... Veert goed terug... Andere kenmerken van uitdroging?

Hellup alsjeblieft 🙂😻, wil m'n tijger nog niet kwijt.
kittentjes

Re: Nachi voelt zich niet lekker

Bericht door kittentjes »

Ik heb geen verstand van nieraandoeningen maar ik zou zeggen eerst concentreren op de nieren en de waardes wat omlaag krijgen. Ook is het altijd een gevecht maar wel heel belangrijk om er iets aan eten in te blijven krijgen. Ik zou nu nog geen verder onderzoek laten doen, zie de meerwaarde daar nu niet van maar misschien anderen wel?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nachi voelt zich niet lekker

Bericht door Anne »

Waar is het bloed nog meer op getest? Zijn alleen de nierwaardes meegenomen?
Ad is niet echt goed voor de nieren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nachi voelt zich niet lekker

Bericht door Zotvanpoezen »

Ka-tje schreef: 30 mei 2020 20:03 Huid oppakken... Veert goed terug... Andere kenmerken van uitdroging?
De ogen dat dieper in hun kassen liggen is ook een teken van uitdroging. Dat heeft de da mij vorig jaar gezegd bij 1 van mijn katjes die ook makkelijk uitdroogt ;-)
Ik geef hem (vooral bij warm weer) dagelijks kookwater van kip om hem voldoende te laten drinken. Een kuurtje Nutribound heeft toen ook wonderen verricht.
Sterkte met Nachi...
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nachi voelt zich niet lekker

Bericht door Tibby »

Hoe is het met Nachi?
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Re: Nachi voelt zich niet lekker

Bericht door Ka-tje »

Tibby schreef: 06 jun 2020 23:37 Hoe is het met Nachi?
Dank je wel voor het vragen. Het gaat goed met hem, gelukkig. Na zijn crash is hij weer goed opgekrabbeld en de afgelopen week heeft hij goed gegeten en gedronken. Hij wilde zo hier en daar weer naar buiten en s avonds was hij paraat als ik met de honden ging wandelen (hij komt dan altijd naar beneden en wil mee naar buiten om wat te scharrelen. Als wij terug komen, zit hij ons op te wachten en gaat weer mee naar binnen).
Heb inmiddels heel Nijmegen leeg gekocht qua kattenvoer, geloof ik :grin:
Almo Nature mousse konijn is zijn favoriet. Daar krijgt hij Ipakitine over en naast het natvoer krijgt hij Hills k/d. Ik ben daar niet zo happy mee eigenlijk, omdat ik meer een versvoerder ben en overtuigd ben dat hij beter een goede kwaliteit eiwit kan krijgen, maar hij eet rauw/kvv slecht, dus dan maar zo.

Ik wil wat urine op gaan vangen om dit te laten checken om te kijken of hij misschien Semintra moet.
En misschien moeten we de bloeddruk nog laten bepalen (al vraag ik mij af of deze door de dikke stress niet sowieso hoog zal zijn bij de dierenarts?)

Heb een supplement besteld uit de USA (VetriScience; Renal Essentials) en hoop hem hier op de juiste wijze mee te kunnen ondersteunen.

Sinds gisteren eet hij zijn natvoer slechter en zie dan ook dat zijn vacht wat slordiger wordt, dus heb hem extra vocht op laten nemen door aangelengd water voor te zetten. De Hills brokjes eet hij graag en ik denk dat ik hem veel te veel heb laten eten de laatste week, want hij lijkt aardig uitgedijd in de afgelopen 7-9 dagen :eeh:

Ook wil hij graag eten en heeft vanmorgen wat doorzichtig vocht met gras gespuugd, dus misschien zit er een haarbal dwars. Heb nu Kat-a-lax, dus ben benieuwd of dat hem gaat helpen.

Vond het tot nu toe een behoorlijke en verwarrende rollercoaster, dus moet opletten nu de juiste werkwijze in te (blijven) zetten.
Ipakitine, Fortekor, Semintra, ....wat wanneer inzetten en wat dient daarvoor absoluut eerst gecheckt te zijn. De dierenarts wilde bijvoorbeeld een echo maken, maar wat winnen we daar mee? Want of er nu wel of niet middels een echo bevestigd wordt dat zijn nieren slecht zijn, het bloed heeft dat toch al aangetoond?! (en anders zijn gedrag wel)

Iemand nog tips misschien?
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Re: Nachi voelt zich niet lekker

Bericht door Ka-tje »

kittentjes schreef: 31 mei 2020 08:48 Ik heb geen verstand van nieraandoeningen maar ik zou zeggen eerst concentreren op de nieren en de waardes wat omlaag krijgen. Ook is het altijd een gevecht maar wel heel belangrijk om er iets aan eten in te blijven krijgen. Ik zou nu nog geen verder onderzoek laten doen, zie de meerwaarde daar nu niet van maar misschien anderen wel?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Nee, ik zie die meerwaarde dus ook niet zo. Een berg stress voor Nachi (en voor mijn portemonnee..geen ramp, maar als het niet nodig is, geef ik dat liever uit aan goede voeding en passende supplementen) en wat kom ik dan meer te weten met welke waarde?!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nachi voelt zich niet lekker

Bericht door Tibby »

Goed om te horen dat hij na de crash is opgekrabbeld.
En goed om te horen dat hij in gewicht is aangekomen. Ik begrijp de zorg om wat hij binnen krijgt. Ik erger me ook altijd flink aan allerlei zaken die in voer zitten. Maar als je beestje iets weigert te eten dan houdt het snel op.

Als de bloeddruk is verhoogd , dan zal dat uit een meting toch wel blijken, denk ik. Bij onze poes hebben ze voor de zekerheid ca 7 maal achter elkaar gemeten. Stress alleen jaagt de druk niet tot grote hoogte.

Dat supplement heb ik nooit van gehoord.

Veel vocht is inderdaad heel belangrijk.

Een laxeermiddel is zeker een goede hulp.

Het is een enorme rollercoaster. Helaas weet ik er alles van. Het constant zorgen maken, is slopend.
Plaats reactie