Blaasgruis einde opties jonge kater

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MissPoes
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2020 13:16

Blaasgruis einde opties jonge kater

Bericht door MissPoes »

Hallo kattenvrienden,

In totale wanhoop richt ik me tot jullie, hopelijk heeft er iemand nog een gouden tip.

Onze Ninõ, een heilige birmaan kruising van net 4, heeft blaasgruis.
12 maart kwamen we daarachter omdat hij overal plaste behalve op de bak (die gebruikt hij normaal ook niet erg graag).
De da constateerde bij een urinecontrole bloed, struviet en een veel te hoge ph van 8.5

Eerst thuis een week Novacam gegeven, gaf geen verbetering dus toen een kuur ab van 10 dagen icm novacam.

3 weken erna moest hij weer op controle, urine weer nagekeken, te hoge ph van 8, wel struviet aanwezig, geen bloed. Echo gemaakt, geen steentjes op te zien.

Inmiddels overgezet op Trovet Asd brokjes en natvoer, dit krijgt hij 2x per dag aangelengd met water (bijna drinkbaar) en brokjes onbeperkt. Urineverzurende pasta, dit weigert hij sowieso. In zn eten, aan zn bekkie En op zn poot. Het hele huis zit onder behalve Ninõ zelf.

Vanmorgen weer de urine laten controleren en weer bloed aanwezig, struviet en een ph van 6.5.

De da heeft nog 3 opties, inslapen, blaas spoelen met katheter of zn penis eraf en een grotere urinebuis maken. Ik word van alledrie die opties niet vrolijk.
We hebben hem nu op royal canin urinary gezet icm trovet uas tablets. Ze is heel bang dat hij eerdaags echt helemaal verstopt kom te zitten.

Wie heeft zulke problemen ook met zijn vriendje en wat was de oplossing?

Ninõ is 4 jaar, komt in de nacht buiten, vangt wel prooien maar eet ze (denk ik) niet op. Hij heeft een gps tracker om en ik zie hem nergens op andere adressen lang genoeg blijven om te eten.

Groetjes,

Grote vrouwtje en kleine vrouwtje van el Ninõ
(Moeder en dochter)
kittentjes

Re: Blaasgruis einde opties jonge kater

Bericht door kittentjes »

Bij mijn Moos is de blaas meteen gespoeld, 3 dagen opgenomen geweest en hierna op RC urinary de oplossende variant. Na een aantal weken overgestapt op de voorkomende variant die gebruikt hij nog en het gaat goed.

Waarom geen blaas spoelen? En de RC oplossende variant lijkt me sowieso de beste optie. Hills heeft deze overigens ook. Kan je gewoon op internet bestellen. Natvoer erbij met veel water is altijd goed.

Inslapen lijkt me heel bijzonder hier kan je toch makkelijk een oplossing voor vinden?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasgruis einde opties jonge kater

Bericht door Rik »

Inderdaad lijkt mij de blaas spoelen ook de beste oplossing.

Die andere twee opties (inslapen en penis amputatie) zijn gewoon te gek voor woorden. Alleen voor het suggereren al zou ik de dierenarts een flinke uitsmijter geven. Werkelijk absurd.

In ieder geval moet Ninõ veel vocht binnenkrijgen. Dan denk ik eigenlijk aan volledig over op natvoer. Misschien is KVV zelfs een optie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis einde opties jonge kater

Bericht door Dinky »

Ik zie geen blaasontspanner (cystease) staan in combi met de novacam?
En qua voer inderdaad gruis oplossend (was voorheen in ieder geval royal canin high dilution en lijkt mij eenvoudiger dan een losse pasta).

Qua voorgestelde behandeling zou ik eerst kiezen voor blaas spoelen. Ph waarde lijkt al mooi gedaald (ideale ph is 6.3 en weet niet hoe nauwkeurig de test van da is).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis einde opties jonge kater

Bericht door Synemios »

Penisamputatie pas als alles is geprobeerd en de spoeling niet helpt.
Bij Mickey heeft dat heel goed geholpen en wij hadden echt geen andere opties meer.
En in laten slapen is echt de allerlaatste of eigenlijk geen optie.
Je zou ook nog om spasmoglucinol kunnen vragen ( blaasontspanner) dat heeft hier bij Oscar goed geholpen.

Maar ik Sluit me aan bij Rik ik vind dat eigenlijk best voorbarig om meteen over beginnen,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruis einde opties jonge kater

Bericht door Anne »

Ik heb goede ervaringen met eurologist,
Ik zou hem voorlopig binnen houden nu de situatie zo kritiek is, je wilt immers niet dat hij buiten andere kattenvoeding eet wat nu echt niet bevorderlijk is
Sterkte
Zelf heb ik ook goede ervaringen met rc urinary so overigens
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Re: Blaasgruis einde opties jonge kater

Bericht door Ka-tje »

Zou hem absoluut Eurologist gaan geven. Geen antibiotica kuren meer, maar D-mannose in plaats daarvan. En zijn voeding veranderen. Zou proberen hem op kvv over te zetten.
Mocht je er zelf niet uitkomen zou ik met hem naar een goede holistische dierenarts gaan en géén van de drie tot nu toe geboden opties kiezen.
Plaats reactie