Zieke kat HELP

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Nonnaa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2020 00:24

Zieke kat HELP

Bericht door Nonnaa »

Hi,

Ik heb mijn kat inmiddels 6 jaar, altijd gezond geweest, gesteriliseerd toen ze klein was. Ze is altijd binnen.
Sinds een dikke maand plast ze regelmatig op de vloer zo een 8x per dag, daarnaast gaat zo ook regelmatig op een van de 2 kattenbakken die ik heb staan. Toen ze eenmaal enkele keren naast de bak had geplast ben ik naar de DA gegaan deze gas aan dat er gruis in de blaas zat door urine onderzoek, het zou door stress komen, echter was er geen verandering in gedrag. Buiten het plassen naast de bak en het vele likken. Ik kreeg rust gevende tabletten mee(Zylkène 75mg). Na een week geen enkel verschil, dus weer naar de DA. Ze moest andere voeding(HPM Urinary wib 3) en een kuur van 3 maanden(Cystease). Na een paar dagen ging het beter ofja ze plast niet meer naast de bak maar nog steeds veel kleine beetjes en likt nog veel. Wederom de DA gebeld gaf aan dat het stress was en dat ik haar zoveel mogelijk haar gang moest laten gaan en het meer tijd moest geven. Nu nog een maand verder en geen verandering.
Ik weet niet meer wat ik moet. Kan iemand mij helpen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zieke kat HELP

Bericht door Anne »

Wat is de reden dat de da aan stress denkt?
Als katten eenmaal blaasgruis hebben is een blaasgruisoplossend dieet de volgende stap
Ik heb geen ervaring met het voeder wat jij noemt, ik ken het ook niet
Ik heb zelf goede ervaringen met het middel eurologist van de huisdierendokter
Als je linksboven snelle links aanklikt kun je de zoekfunctie gebruiken en daarop zoeken
Dan lees je nog meer goede verhalen over eurologist
Het is logisch dat je kat pijn heeft bij het plassen en deze pijn assiocieert met de kattenbak. Vandaar de onzindelijkheid
Ook het likken duid op pijn
Sterkte en beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Zieke kat HELP

Bericht door kittentjes »

Je hebt speciaal blaasgruis voer in combi met stress van hills bijvoorbeeld. Ik denk dat de stress eerder voortkomt uit het niet goed kunnen plassen dan andersom. Dus het moet eerst goed opgelost worden en dan zal de stress ook minder worden vermoed ik.
Het blaasgruis moet je dan eerst goed aanpakken met echt oplossend voer voor een aantal weken en daarna stap je over op de onderhoud variant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zieke kat HELP

Bericht door Synemios »

Lastig want het likken kan wel ook op stress wijzen maar net zo goed op pijn.
Stress wordt mij iets te snel geroepen en dat kun je pas zeggen als al het andere uitgesloten is.

Likt ze ook op andere plekken dan het plas of buik gebied?
Als het al stress is denk dan eerder dat de stress veroorzaakt is door het blaasgruis probleem.
Of ze heeft een blaasontsteking erbij, vaak zie je dat niet in de urine bij katten,
Je zou kunnen vragen naar blaasontspanners ( spasmoglucinol) misschien dat dat nog wat verbetering geeft.

Virbac HPM urinary WIB 3 is blaasgruis dieet met een rustgevend middel dus net zoiets als de urinary-stress van Hills.
en als daar ook nog zylkene bij gegeven wordt zou dat op den duur moeten gaan werken maar anders zou je over kunnen op het voer wat kittentje al aangeeft.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/spasmoglucinol

Als niks helpt en jou dierenarts blijft roepen dat het stress is en je het tijd moet blijven geven, dan is uiteindelijk een 2nd opinion ook nog een overweging.
Is er al urine op kweek gezet?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nonnaa
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2020 00:24

Re: Zieke kat HELP

Bericht door Nonnaa »

Heb toch nog een plasje naar de DA gebracht, blijkbaar nu een bacteriële urine weg infectie. Wat zeer apart is voor zo een jonge kat aldus de Dierenarts. Dus heeft nu een antibiotica kuur even afwachten dus tot het aanslaat.
Plaats reactie