Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Onze poes Tibby woog met 12 jaar nog zeven kilo, nu vier jaar later is ze vier kilo. Het is lastig haar aan het eten te houden en te zorgen dat ze genoeg eten en drinken binnen krijgt. De dips en problemen volgen elkaar sneller op. Haar vacht ziet er nogal onverzorgd uit. We hebben de trap afgeschermd, omdat ze laatst van de trap viel. Ze gaat af en toe nog wat maar buiten, zit soms voor het raam en ligt 's avonds graag op schoot. Haar gedrag is echter behoorlijk anders dan in het verleden. Ik breng haar eten geregeld naar haar op de bank, want anders krijgt ze echt te weinig binnen. Voorheen kletste ze veel en gaf ze geregeld kopjes. Nu is ze stiller, rustiger en niet meer zo aanhankelijk. Ik vraag me vaak af of het niet egoïstisch is om haar door te laten leven, omdat ik haar niet kwijt wil. Ik vind het moeilijk om een goed beeld te krijgen van hoe comfortabel ze nog is. Zo moeilijk met nierfalen hoe lang je door moet blijven gaan met proberen aan de gang te houden. Ik wil haar niet kwijt, maar ik wil ook niet dat ze zich steeds niet lekker voelt. Laatst heb ik haar anderhalve week meerdere malen naar de dierenarts genomen, wat stressvol is voor haar. Ik wil haar niet steeds maar weer van huis nemen, maar steeds voel ik wel de neiging (toch niet even dit laten checken of toch niet even dat laten checken...?).
Wanneer is het genoeg geweest?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Rik »

Ja, dat is heel moeilijk. Ik had met Bowy precies hetzelfde. Nierfalen, tia en te hoge bloeddruk. Met periodes had ze ook genoeg van het nierdieet. Ik moest dan weer overstappen op een ander merk wat ze dan wel weer (even) met smaak at (krijgt Tibby natvoer?).

Ik heb toen ook mijn twijfels hier laten weten. Wanneer is het genoeg? Zal ze het zelf aangeven?

Tibby is nu ook nog herstellende van die aanval van twee maanden geleden. Je moet eigenlijk kijken of je kunt zien dat ze nog kan genieten. Bowy kon nog genieten van haar rondjes door de tuin (terwijl ze alleen nog maar schaduwen zag). Verder sliep ze ook heel veel (zeker na haar aanval) maar kon ze nog vreselijk genieten van een knuffel. Verder zag ik wel dat ze zich goed voelde (op de momenten van de dipjes na).

Uiteindelijk kreeg ze weer een flinke dip op haar 20e verjaardag (ik kon dat echt zien en een lekker wandelingetje zat er ook niet meer in) en een paar dagen later wilde ze oom niet meer eten. Ik heb toen op dat moment ook de knop doorgehakt.

Ik weet niet waarvoor ze bij de dierenarts geweest is maar op een gegeven moment kan die ook niets meer doen en heeft zo'n bezoek ook geen zin meer. Het laatste jaar ben ik met Bowy ook niet meer geweest (nadat ze bij haar laatste bloedonderzoek een werkelijk horror ervaring gehad heeft).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Anne »

Ik vind dat net als Rik ook erg moeilijk, ook omdat ik haar niet ken zoals jij haar kent Tibby
Ik geloof zelf dat als het moment daar is, dat je het op de een of andere manier wel aanvoelt
Ik snap jouw verantwoordelijkheids gevoel heel goed
je schrijft dat ze ook niet meer zo goed eet. Voed je haar dan bij?
Want ook slecht eten zorgt er voor dat ze in een spiraal terecht komen van misselijk zijn. Na een paar dagen amper iets eten kunnen ze al een leververvetting krijgen en zo kom je nog meer in de problemen terecht
Bijvoeden zorgt er dan voor dat ze zich beter gaan voelen, hoe raar dat ook lijkt

Ik heb zelf een jaar geleden een rot ervaring met Hummel* achter de rug. Zij had nierfase fase 4 toen we er achter kwamen
Spoelen bij de da had amper zin, haar waardes daalden amper
Ik heb haar nog drie weken in leven weten te houden met dwangvoeden, infuusjes en allerlei suppelementen

Ik weet nu dat als ze eenmaal in fase 4 zitten, het rekken en verlengen geen zin heeft

De volgende keer pak ik het dus heel anders aan, Hunmels vacht was ook erg plakkerig

en toen het echt niet meer ging hebben we haar laten inslapen

Ik wens je heel veel sterkte in deze tijd. Zorgen voor een nierkat in de laatste fase is loeizwaar

Kijk goed naar haar en vertrouw er op dat je het dan wel weet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Bedankt voor de reactie Rik.
Dat steeds met eten wisselen, herken ik heel goed. Ik heb nu het gevoel zo goed als niets meer achter de hand te hebben. Op dit moment eet ze alleen nog Gourmet en A/d. Waar doe ik dan fosforbinder door doe.

Recentelijk was ik steeds naar verschillende dierenartsen op en neer, omdat ze toen nog slechter at. Het ging uiteindelijk even een aardig stukje beter, maar op het moment is het weer minder. Voor een kat die recentelijk een alvleesklierontsteking had, is a/d niet goed, maar ik ben meestal zo blij als ze noh iets neemt. Afgelopen nacht was ze wel op de bak geweest, maar had volgens mij niets gegeten. Het is dat ik nu precies twee maanden thuis werk en veel tijd en energie in haar heb kunnen steken.
Ik ben bang dat het weer de kant op gaat van steeds weer naar de dierenarts voor het in laten spuiten van vocht, iets wat een maandje/drie weken geleden ook drie maal is gebeurd. Ik geloof dat ze op het moment geen pijn (meer) heeft van de alvleesklier. De dierenartsen onderzoeken hier vaak niet veel. Bloed veelal niet, urine niet. Als ze het bloed al onderzoeken, dan is het op een heel beperkt aantal zaken. Ze doen niet veel moeite.

Tibby is ons enige huisdier al elf jaar. Ik moet er niet aan denken wat een leegte er valt zonder haar.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Anne, ik doe er alles aan te zorgen dat ze met regelmaat iéts binnen krijgt precies daarom. Dat lukt over het algemeen wel, maar ik vrees dat ze niet genoeg binnen krijgt om op gewicht te blijven.

Een maand geleden is een hartruis vastgesteld. Dit is niet onderzocht. Zit wel steeds in mijn achterhoofd.

Ik geef nu sinds een week of twee slippery elm bark door haar eten, maar dit lijkt toch niet echt te helpen. De trend met het eten is dat er steeds meer dingen zijn die ze een paar maanden geleden nog behoorlijk at, die ze niet meer aan wil raken. Ik heb over de jaren flink wat af geëxperimenteerd.
Tibby had een maand geleden creatinine van 241. Tweeëneenhalf jaar geleden had ze al eens een flinke anorexia aanval. Ruim een jaar geleden at ze ook heel slecht, wietolie is toen goed gaan helpen. Met de amlodipine kon dat niet meer. Sindsdien is het met de eetlust voornamelijk gemodder. Cerenia deed een maand geleden niets, mirtazapine wordt niet meegegeven. Ik denk dat ze misschien vaker gespoeld moet worden, echter ik betwijfel of de dierenartsen mij dat zelf gaan laten doen.

Ik wil het niet zo ver laten komen dat ze een gratenpakhuis is. Ze heeft nu nog genoeg body.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Zojuist weer een keertje a/d gedwangvoederd. Het ging de laatste paar dagen steeds wat slechter met eten. En ik wil niet dat ze weer een nacht doorgaat zonder te eten (en vermoedelijk drinken), zoals afgelopen nacht. Vandaag overdag heeft ze ook niet bijster veel binnen gehad. De hele dag hapjes naar haar op de bank gebracht, maar het ging mondjesmaat. Flinke struggle dat dwangvoeren :-( . Hoop stress. Mijn vriend houdt haar voorpootjes uit de weg met een handdoek en houdt haar in de houdgreep. Het is knap lastig in haar bekje te spuiten. Een maand geleden hebben we dit ook twee maal moeten doen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Anne »

Wat een gedoe :cry:
Als je toch al moet dwangvoederen gebruik dan een nierdieet. De ad is niet goed voor haar nieren die het nu al zo moeilijk hebben. Zo gaat ze zich alleen nog maar slechter voelen
Nogmaals heel veel sterkte
Het is loodzwaar de laatste fase
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Synemios »

Het is lastig dat voor een ander te beslissen maar eigenlijk heb ik altijd op het juiste moment dat gevoel wel gehad dat de kat mij liet weten dat het genoeg geweest was.

Heel eerlijk gezegd ben ik gestopt bij Nero op het moment dat zij zich ging verzetten tegen het dwang voeren Uiteraard niet meteen maar zij werd echt bang voor ons.
en ik heb mezelf ook afgevraagd wat zij nog aan haar leven had.
Was het voor haar nog wel leuk?en ik kon niets anders meer concluderen dan dat dat niet het geval was.
Er waren vast nog wel opties geweest het te rekken maar dan zou dat niet eerlijk geweest zijn tegenover haar.

Mickey was acuut en dat was heel duidelijk.

Oscar kreeg ineens ernstige hartproblemen bovenop alles wat hij al had en dat was ook eigenlijk heel duidelijk.
Daar heb ik het meeste vrede mee.
Geen toestanden van dwangvoeren, opnames niet willen eten op het laatst.
Gewoon op een avond zat hij naast me en het was mooi geweest.

Sylvester had zoveel pijn en kotste alles wat ik haar gaf er zo weer uit en die kon amper meer stevig op haar pootjes staan.

Dwang voeren moet voor mij niet iets zijn wat je heel lang moet doen bij een kat die duidelijk aangeeft dat niet te willen.
Tijdelijk prima om een kat door een moeilijke periode te helpen.

Normaal zou ik vragen wat vind je dierenarts, die heeft vaak ook nog wel wat zicht op, maar ja als ze nu al geen moeite doen....
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Het dwangvoeren van gisteren heeft er voor gezorgd dat ze zelf weer is gaan eten. Ze is ook gelijk levendiger.
Zo blijft het steeds op en neer gaan. Maar natuurlijk wel met een neerwaartse trend. Gelukkig komt ze vrij snel na het dwangvoeren bij me op schoot liggen.

Bedankt voor de reacties. Als ze dan zoals nu weer (even?) verbetert, ga ik weer twijfelen. Maar ik twijfel nog steeds of ze genoeg van alles binnen zal krijgen, want ze eet niet heel veel. Ik doe wel ipakitine door de a/d.
kittentjes

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door kittentjes »

Zit er in de buurt niet een grote dierenkliniek waar ze wat meer tijd en onderzoek willen doen, mits je dat zelf nog wil natuurlijk. Het is toch prettig als je DA achter je staat en je het gevoel hebt dat ze je steunen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Daar moet ik even goed over denken. Onze spoedkliniek zit in Amsterdam, op de isolatorweg. Een maand geleden was ik daar op zondag vanwege het slechte eten. De da hoorde de hartruis en telde 47 ademhalingen per minuut en adviseerde een hartecho. Thuis heb ik meerdere malen het aantal ademhalingen per minuut geteld en dat was steeds in de normale range. Dagen later bleek dankzij een andere dierenarts dat Tibby een alvleesklierontsteking had. Hebben Ze gezien met een echo, ze vonden een echo van het hart niet noodzakelijk... Tibby heeft twee maal vijf dagen een fentanyl pleister gehad en ze geeft sindsdien niet meer de indruk pijn te hebben. De tweede pleister hebben we vorige week zaterdag verwijderd.

Ik weet niet of ik Tibby bij die kliniek door de molen wil laten halen. Half maart heeft ze daar een nacht verbleven na een tia/hersenbloeding. Men heeft het daar toen niet voor elkaar gekregen haar bloeddruk op te nemen, omdat ze niet te handelen was.

Gelukkig heb ik haar na die ene nacht weer opgehaald. Je krijgt daar nu geen da te zien, die belt met je terwijl je in de wachtkamer zit. Een assistente haalt de kat bij je op en brengt deze later weer bij je terug in de wachtkamer.

Waardeloos als je niet bij je beestje mag zijn, daar haalt Tibby altijd veel steun uit. Toen ze even op was genomen, werd er gezegd dat bezoeken tijdens opname niet kon. Alles vanwege het coronavirus.
Laatst gewijzigd door Tibby op 17 mei 2020 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Synemios »

Ging het na het verwijderen van de pleister slechter met eten?
Heb je ook iets tegen de misselijkheid?
Het op en af gaan hoort helaas ook wel bij een alvleesklierontsteking.
En van slecht of niet eten worden ze misselijk.
Best kans dat dat door het dwang voeren doorbroken is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Nee, het ging niet gelijk na het verwijderen slechter. Sinds donderdag is het geleidelijk slechter beginnen te gaan. Ze geeft ook zeker niet het beeld dat ze gaf van voor de pleister, toen ze hoogstwaarschijnlijk pijn had. Ze was toen erg in zichzelf gekeerd, bewoog heel traag en was duidelijk heel oncomfortabel. Zat geregeld een tijdje met een hangend kopje. Ze kon duidelijk slecht een houding vinden waarin ze zich prettig voelde. Dat herken ik nu niet.

Vorige keer bij het slechte eten, heeft ze meerdere malen iets gehad tegen misselijkheid. Dat deed toen niets. Ik ben de slippery elm bark gaan geven in de hoop dat het zou werken tegen eventuele problemen met maagzuur en misselijkheid en zweren. Ben er nu mee gestopt om te zien of het zonder beter gaat.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Synemios »

Ok dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.
Hopelijk blijft ze nu zelf eten en ook levendiger dan de afgelopen dagen.

Ik moest van de week alleen bloed laten prikken bij Lizzy en dat vond ik al lastig om er niet bij te mogen blijven.
Laat staan als ze zo ontzettend ziek zijn.
Heel naar is dat.
Onze dierenarts heeft buiten het gesprek met ons gevoerd toen hij Lizzy weer af kwam leveren, dus dat kon gelukkig nog wel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Ja, het is waardeloos wanneer je er niet bij kan zijn.

Veel stress knapt Tibby niet van op en iedere keer naar de kliniek, zoals ik recentelijk heb gedaan (in tien dagen tijd vijf keer, waarvan ik haar twee maal een aantal uren achterliet en later weer ophaalde)., zie ik nu niet (meer?) zitten.
Plaats reactie