Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Anne »

Tibby schreef: 30 mei 2020 23:17 Bedankt Anne voor het delen van je ervaringen. Wat is nierfalen toch een akelig iets, steeds tussen hoop en vrees leven en voor het dier slechte en goede (voorzover mogelijk) dagen.
Geen dank, ik ben vergeten te zeggen dat Hummel het ook allemaal goed toeliet
Als je een kat hebt (zoals Polleke hier) die daar gestresst van raakt dan schiet het ook niet op
Ik hoop voor jou dat jij nog heel veel mooie dagen met Tibby kan doorbrengen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Ons prinsesje vanmiddag. Het gaat nu echt best lekker. Durf het bijna niet te zeggen. Had er een tijd lang echt een hard hoofd in.
https://www.mupload.nl/img/njs5gbi9p.jpg
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Synemios »

Mooie foto, fijn dat het weer beter gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Mijn man vond het een tijd lang belachelijk dat ik zoveel moeite voor haar deed. Ik ben zo vaak erg boos op hem geweest. Maar ondanks al zijn negativiteit had ik het gevoel dat ik nog niet op moest geven.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Synemios »

Je gevoel volgen is belangrijk.
Vroeger begreep mijn man het ook minder, inmiddels gaat hij net als ik voor de katten door het vuur en zijn we een team.
Maar toen vond ik dat ook moeilijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Ik zou zo graag zijn steun en begrip hebben, ook voor Tibby en dat hij meer interesse zou tonen en er ook voor gaan. Hij maakt iets dat al heel moeilijk en zwaar is, nóg moeilijker en zwaarder.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Synemios »

Ja dat maakt het ook zwaarder en eenzaam.
Het is niet hetzelfde maar hier zijn er genoeg mensen die het wel begrijpen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Rik »

Of de opmerkingen "ach, het is toch maar een kat...".
Hier is er in ieder geval begrip genoeg :)

Ze ligt daar lekker op de bank.
Ja, je moet ze af en toe over een dipje heen tillen maar zolang ze nog lekker kan genieten...

Maar op een gegeven moment komt er hét dipje.
Hopelijk is die nog veraf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Synemios »

Ja of je hebt er toch nog meer.
( kwam van mijn schoonvader af)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Zotvanpoezen »

Prachtige foto van een genietende Tibby.

Ik begrijp heel goed hoe moeilijk het is dat niemand kan of wil begrijpen hoe sterk je van je lieve Tibby houd. Ik stuit hier ook steeds op onbegrip. Vooral als er eentje sterft is hier geen begrip voor mijn verdriet. Maar gelukkig wringt er niemand echt tegen als ik moeite doe voor een ziek katje.
Wel af en toe een voorzichtige hint: zou je niet beter een spuitje geven?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 477
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door puksji »

Je verhaal met Tibby lijkt precies op dat van Puk. Gelukkig zijn wij maar één keer bij de dierenarts geweest en mocht ik gewoon mee naar binnen.
Puk had geen nierfalen, hoewel we niet weten wat ze op het allerlaatste had, in ieder geval iets acuuts wat meteen desastreus was.
Door haar pancreatitis wat steeds vaker opspeelde heb ik mijzelf ook vaak afgevraagd of het leven nog wel leuk genoeg voor haarzelf was. Maar ze knapte toch steeds weer op.
De laatste 2 maanden van haar leven was het steeds stapje vooruit en anderhalf terug. En de vraag moeten we nu stoppen kwam ook steeds vaker in mij op, maar dan huppelde ze ineens weer de kamer in. Dan zei ik ook tegen mijn man, ik kan zo toch niet zeggen, geef haar maar dat spuitje? Maar een paar uur later ging het dan weer mis.
Met haar pancreatitis is zij wel altijd goed blijven eten, behalve deze laatste fase. Ik ging haar net zoals jij bijvoeren. Dat deed ik met covalescense support. Dat zette ik voor haar neus en ze slobberde het op. Je zag de grammen er weer aankomen.
Hier kwam voor mij wel het punt waarop ik zei, ik ga haar niet dwangvoeren, zoals ik ooit met Simba 4 maanden heb gedaan toen haar niertjes het hadden begeven.

Simba die vond dat vreselijk en achteraf had ik er spijt van. Ze vond het voer vies en daarom at ze niet meer. Ik had haar gewoon moeten laten eten wat zij lekker vond, dat had haar echt niet meer korter laten leven.
Wij gaven Simba trouwens ook zelf onderhuids vochtinfusen.

Helaas wilde Puk toen ineens niet meer haar speciale brokjes (urinary/hypoallergenic) eten.
Dus weer een fase verder in de achteruitgang. Ik ben haar toen meer covalescense support gaan geven en biefstuk en tartaar. Iets anders ging niet vanwege haar voedselallergie. Ze kreeg nu ook cerenia en af en toe mirtazapine. Hoewel ze niet heel goed reageerde op de mirtazapine. Maar na een paar dagen wilde ze dat ook niet meer. Weer overleg met dierenarts en die raadde trovet unique protein hert aan. Dat was een schot in de roos, smullen deed ze! Ze zag er toen binnen een paar dagen weer heel mooi uit. En het leek weer de goede kant op te gaan met haar.
Maar na een week helaas weer een terugval. Ik moest haar steeds enthousiast maken om te eten. Zelfs vanaf een lepeltje voeren. Ik kreeg er tot op het laatst wel genoeg in. En ze at het zelf, dat was het belangrijkste. Want echt stoppen met eten was voor mij ook de grens. Net als een opname.
Wanneer ik had moeten zeggen dat het moment van inslapen er was, weet ik niet. Waarschijnlijk was dat moment er al lang, omdat ik het mij ook al een paar keer afvroeg.
Ik zag zo vaak aan haar koppie dat ze het niet fijn meer had. Ik had permanent een camera bij haar voerbakjes staan om te kijken of ze misschien toch zou eten. Als ik nu die beelden terug kijk word ik zo verdrietig. Ik zie dan een Puk die met zo'n moedeloze zielige blik komt aanlopen, even snuffelt en weer wegloopt.
En als ik terug denk aan haar gedrag die laatste weken. Ze deed heel veel niet meer. Niet krabben aan haar krabplank, zo'n kartonnen ding wat hier onder de tafel lag, en ze zat daar ook altijd op. Dat deed ze ook niet meer. Krabben aan de bank, ze heeft hem helemaal gesloopt, maar dat deed ze met zo'n gelukzalige blik, dat we het maar lieten gaan, maar zelfs ook dat niet meer. En stoeien met de hond, wat ze zelfs deed als ze zich niet lekker voelde, ook dat niet meer.
Verder ging ze op plekken zitten waar ze nooit zat.
En dan op het allerlaatste, zich verstoppen. Dan ben je dus te laat, zoals ik :-(

Allemaal signalen dat ze in hun laatste fase zijn. En het worden er steeds meer.
Maar die moet je natuurlijk wel (willen) zien!

Wanneer dan het juiste moment is? Helaas zie je dat pas achteraf, als het te laat is. Dat zie ik nu ook pas, nu ik wat uit de roes van het enorme verdriet ben.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Puksji, dat is precies waar ik bang voor ben; dat ik teveel hoop put uit een opleving, terwijl de slechte tijden eigenlijk overheersen. Een hoop naar hoe het ooit was waar ik aan vast blijf houden. Tibby is ook anders dan hoe ze was. Ik werk steeds thuis en vroeger wilde ze dan zó graag op de tafel bij mijn pc en nog liever erop, maar die behoefte heeft ze al een tijd niet meer. Maar aan de ándere kant zit er nog net iets teveel in haar om er een punt achter te zetten.

Ik wil niet te veel polonaise aan haar lijf, want daar heeft ze altijd een hekel aan gehad. Er zijn natuurlijk steeds ups en downs, maar geleidelijk in een dalende lijn. Verstoppen doet ze gelukkig nog niet.

Ik ben bang dat mijn man op een gegeven moment er op staat dat we op vakantie gaan en ik durf Tibby niet in handen van een ander achter te laten.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 477
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door puksji »

Dat was met Puk ook, ze was steeds nog te goed om in te laten slapen.
Het verstoppen deed ze pas op het allerlaatst. Dat doen veel katten kort voordat ze doodgaan.

Ik maakte mij ook al zorgen over een komende vakantie. De vorige vakanties zorgden lieve buurtjes voor haar en mijn andere poes. Ze had toen ook al extra zorg nodig met medicijnen, maar dat ging steeds erg goed.
Maar zoals ze nu was, en stel dat ze was blijven leven, dan was het wel moeilijk geweest. Ik zou dat ook niet gekund hebben. Maar mijn man zei, dan gaan we gewoon niet op vakantie.
Maar hij was ook stapelgek op Puk.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door Tibby »

Heel fijn als je partner net zo gek op het beestje is als jezelf. Lijkt me zoveel beter wanneer je beiden op één lijn zit.

Ik ben best wel bang dat ze weer een alvleesklierontsteking krijgt.

Mijn moeder zei nog net niet "dan neem je toch een nieuwe", maar haar opmerking zat er niet ver vanaf.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 477
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hoe weet je wanneer het moment van inslapen is?

Bericht door puksji »

Pancreatitis is vaak chronisch. Puk moet het al jaren gehad hebben, maar het werd vorig jaar mei pas bevestigd.

Veel mensen begrijpen niet dat je heel veel verdriet om een overleden kat kan hebben. Voor mij voelt het alsof ik een kind ben verloren.
Ik vertel het daarom maar aan weinig mensen. Niet begrepen worden maakt de pijn van het verlies nog erger. En op rotopmerkingen zit ik ook niet te wachten.
Met Simba zei iemand, het is maar een kat hoor. Zo iemand kan voor mij in de s... zakken. Daar ben ik dan ook gelijk voorgoed klaar mee.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Plaats reactie