Ernstige nierfalen kat - verzorging

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
KatKat3000
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2020 21:41

Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door KatKat3000 »

Hallo allemaal,

Mijn lieve poes (16 jr) met nierproblematiek is in twee maanden tijd hard achteruit gegaan. Gisteren bij de DA bleek dat ze na de laatste check van twee maanden geleden 4 ons is afgevallen en volledig uitgedroogd is. Haar waardes van het bloedonderzoek bleken bizar hoog. Ureum meer dan 46 en kreat 480.
Mijn DA wilde er niet meer in investeren (aan de hand van een vochtinjectie of infuus) en stelde inslapen voor. Omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om helemaal niets meer te doen, heb ik een second opinion aangevraagd bij een andere (holistische) dierenarts. Die heeft haar diezelfde dag nog een vochtinjectie gegeven en heeft mij probiotica (Mifloran) en zuiveringszout meegegeven. Ook heb ik Hill's en KVV meegekregen. Het is geen garantie tot succes, en ik laat dit beestje niet eindeloos lang lijden, maar ze lijkt het vocht goed op te nemen. Haar vacht ziet er beter uit.
Het nieuwe voer, de probiotica en het zout meng ik samen met wat bronwater. Ze eet het nog op. Ze lijkt iets beter uit haar ogen te kijken, en gisteren heeft ze zichzelf een beetje gewassen, maar ze is vreselijk inactief...
Ik weet niet wat ik met dit topic wil, ik denk deels van mij afschrijven. En als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag.
Cerna

Re: Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door Cerna »

Toen mijn Noa op driejarige leeftijd nierfalen kreeg tgv een Metacamvergiftiging kreeg ik van een internist het advies haar in te laten slapen want haar waardes waren ook torenhoog.
Gelukkig wilde onze dierenarts haar nog een kans geven want ze was nog veel te jong. Ze is drie dagen opgenomen geweest en daarna moesten we het zelf doen. Omdat Noa geen nierdieet wilde zijn we gaan voeren met spuitjes.

Een jaar later moesten we met een andere kat naar diezelfde internist en toen vroeg ik hem hoe het kon dat Noa nog steeds leefde (en hoe!), terwijl hij toch had gezegd dat er geen hoop meer was en dat infuus geen zin had want "dan zijn ze een week goed en daarna gaat het alsnog mis"?
En toen antwoordde hij dat de meeste katten niet overlijden door het nierfalen, maar omdat ze vanwege de hoge waardes misselijk zijn en daarom stoppen met eten. En wanneer ze met eten stoppen dan worden ze nog misselijker en dan gaat het mis. Maar omdat wij Noa 3x daags zo'n 35 gram nierdieet natvoer gaven, ging het ureum omlaag, ging de misselijkheid over en was ze na een jaar 1,5 kilo aangekomen.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat eten het allerbelangrijkste is. En zolang je kat nog zelf voldoende eet is dat prima. En wanneer poes het nierdieet niet meer wil, kun je kijken naar ander nierdieet (KVV vind ik niet zo'n goed idee, eerlijk gezegd). Er is zoveel keus (zie: viewtopic.php?f=56&t=22980; misschien niet helemaal meer up-to-date, maar dan moet je even op het merk googelen) en wordt alles geweigerd, geef dan haar favoriete voer met een schepje Ipakitine (maar alleen als laatste redmiddel want bij zulke hoge waardes is nierdieet echt het beste). Tegen de misselijkheid kun je Cerenia geven.

Nu is een kat van drie natuurlijk iets anders dan een kat van zestien bij wie de andere organen ook al minder aan het worden zijn, maar wanneer je 'poes' aan het eten kunt houden, is er al veel gewonnen. Noa heeft uiteindelijk 4,8 jaar met nierfalen gelopen en onze kater Cochi was 12 toen bij hem het eerste stadium van nierfalen werd geconstateerd. Hij is 18 geworden. Dat zij zo lang bij ons mochten blijven is vooral een kwestie geweest van heel veel geluk hebben, maar de zorg dat beiden bleven eten (en ze waren ook nog eens tegelijkertijd ziek) heeft er zeker aan bijgedragen.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat poes nog een tijdje bij je mag blijven!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door Anne »

Sorry voor deze inbreuk op jouw topic
Ik heb Annetshulp nodig in deze topic: viewtopic.php?f=57&t=22763&p=743484#p743484

Annet ik kan jouw niet pb'n vandaar deze manier
Zou je je licht hierover kunnen laten schijnen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door Anne »

Wat vervelend voor jullie, deze achteruitgang,heel veel sterkte met je verdriet en de zorgen die hier bij komen kijken
Onze Hummel* had ook hoge waardes die helaas amper zakten na 4 en een halve dag infuus
Zij had een crea van in de 600 en haar ureum was 48
het verbaast me dan ook te lezen dat jouw poes nog wil eten
Onze Hummel* at niks meer, ondanks de vocht infuusjes die ze twee maal daags kreeg
Als het even kan zou ik dan ook hiermee beginnen, je da kan het je leren hoe zoiets moet
Op youtube staan ook wel filmpjes e.d.
Krijgt ze ook nog medicatie zoals antimisselijkheid, pronefra en dat soort dingen?
Probeer er zo veel mogelijk vocht in te krijgen en pas op voor obstipatie, de nieren ontrekken namelijk veel vocht uit de darmen en dat kan voor harde keutels zorgen want echt pijnlijk kan zijn voor je kat
Ik wil je heel veel sterkte toewensen
het zorgen voor een nierkat in de laatste fase is loeizwaar
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
KatKat3000
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2020 21:41

Re: Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door KatKat3000 »

Bedankt voor de reacties!
Poes krijgt geen anti-misselijkheidsmiddel. Wel het zuiveringszout, de probiotica Mifloran, en haar oorspronkelijke niermeditcatie (Benacor - half tabletje per dag).
Ze eet wel nog (nu voornamelijk Hill's pathé) en dat leng ik aan met bronwater, maar het is allemaal niet bizar veel.

Ik weet niet hoeveel vocht ze moet binnenkrijgen.
Iemand enig idee? Filmpjes over vocht toedienen kan ik niet 123 vinden.
Ze heeft vandaag een inimini beetje gepoept, en het zag er vrij droog uit.
Is Viyo Drink Reinforce ook een goede om aan te sterken? Ik kreeg dit als tip van een ander kattenbaasje. En ik kreeg van mijn nieuwe DA als tip Jersey melk. Gewoon in de supermarkt te vinden. Iemand daar ervaring mee? Heb het in huis gehaald en zojuist aangelengd met bronwater.

Haar gedrag is wisselend. Ze kan nauwelijks lopen/ op haar pootjes staan, maar ze wast zichzelf wel weer en haar vacht ziet er beter uit. Ze kijkt beter uit haar ogen, maar vaak ook met een afwezige blik. Zojuist op schoot een verhoogde hartslag.

Anyway, alle tips zijn welkom!
Cerna

Re: Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door Cerna »

Sorry, ik was je topic vergeten. :oops:

Ik heb ooit gelezen dat je een kat met 60 gram nat voer per dag in leven houdt en dat 100-130 gram (beetje afhankelijk van de grootte van de kat) wenselijk is. Je kunt de pathé evt. aanlengen met warm water (eerst goed fijnmaken en daarna warm water erbij). Dan krijgt de kat nog wat extra vocht en wanneer het iets warm wordt, komt de geur meer vrij en dat stimuleert ook de eetlust evenals afwisseling.
Ik weet niet of poes bolletjes in saus lust, maar Royal Canin heeft drie smaakjes nierdieet in saus: https://www.medpets.nl/royal+canin+renal+kat/

Ik heb voor Noa ook altijd een drankje gehad (een duurder zusje van Viyo; naam is me ontschoten, maar wanneer je dat wilt, kan ik het opzoeken) en Viyo is ook een goede keus maar niet ipv voer. Verder zou ik in de apotheek lactulose kopen en daar 2x daags 1 ml van geven.
Dat nauwelijks kunnen lopen is geen best teken en ik zou echt proberen om haar meer te laten eten. Zooplus verkoopt Kattovit nierdieet en dat werd hier ook erg lekker gevonden: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... men/531590

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
KatKat3000
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 apr 2020 21:41

Re: Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door KatKat3000 »

Dank je. Het gaat beter, ze poept ook weer. Loopt ook weer goed.
Eten is alleen niet optimaal. Ik leng het altijd aan met water. Ze krijgt Hill's & Animonda (Duits merk). Viyo Drink in de ochtend, en de Mifloran en zuiveringszout.

Ook het springen is nog niet super.

Iemand nog tips? Als je dat andere drankje kunt achterhalen zou dat fijn zijn, ja.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk dat het andere drankje dat ze bedoeld Nutribound heet. Ik geef het aan mijn katten als ze door ziekte of verwonding niet willen eten. Het stimuleert de eetlust en alle nodige voedingsstoffen zitten erin zodat je niet hoeft te dwangvoederen indien de kat te ziek is. Er zitten ook pro- en prebiotica in.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Ernstige nierfalen kat - verzorging

Bericht door Tibby »

Hoe gaat het nu KatKat3000?
Plaats reactie