Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Dierenarts heeft wel vaker blaasontsteking genoemd, maar blaasontsteking is eigenlijk als gruis en die bacteriën niet te vinden zijn? Of het kan ook tegelijk plaatsvinden. Maar ik denk dat ik daarom elke keer meloxidyl krijg en geen andere onderzoeken, omdat hij zoiets heeft vorige keer kwam er gruis uit dus zal nu blaasontsteking zijn (spastische blaas)

Misschien is dat zijn redenering, geen idee.. ben wel benieuwd.. steriele urine afnemen lijkt me wel moeilijk, vandaag vertoond ze trouwens nog niet haar kattenbakgedrag zoals ik het noem. Dus heeft het dan überhaupt zin? Of moet ik dan weer afwachten tot ze weer last heeft?
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Rik »

Blaasontsteking is er eigenlijk altijd wel. Ook in geval van gruis. Want dan gaat de blaas gewoon irriteren en ontsteken. Dat is dan ook de reden van het gedrag.

Een pure blaasontsteking (zonder gruis) verdwijnt ook uit zichzelf. Als de oorzaak er niet meer is (stress, gruis, bacteriën etc.) dan hersteld dat gewoon. Vandaar dat er vaak gewoon maar 'iets' gegeven wordt (meloxicam) en als de oorzaak er niet meer is gaat het over.

Maar als het terug blijft komen en je blijft schipperen dan is het dus echt nodig om te onderzoeken wat de oorzaak is. Bij bijvoorbeeld een te hoge ph (basische urine) vormt zich struviet. Je wil dan het dieet aanpassen om de ph te verlagen. Maar let op, die mag ook niet te laag worden (zure urine) want dan kunnen er oxalaat stenen vormen. En die zijn niet op te lossen en alleen te verwijderen via een operatie. Denise gaf het al even aan... Welk voer pak je dan? Sommige voer zeggen beide te bestrijden met dat lijkt mij ook vreselijk onlogisch.

Blaasontsteking door bacteriën komt zelden voor. Vandaar dat antibiotica geven voordat er een kweek gedaan is, eigenlijk onzin is. Maar schijnbaar doen veel dierenartsen het toch maar 'voor de zekerheid'. Alleen dacht ik dat je voorzichtig om moest springen met het voorschrijven van antibiotica. (Voor andere dingen doen ze weer heel moeilijk met antibiotica en schrijven ze het niet voor. Raar)

Als je het niet allemaal in één keer wilt onderzoeken dan het volgende. Eerst weten of er echt gruis is. Oxalaat of struviet? Bij struviet kun je uitgaan van een hoge ph een daarop handelen. Buiten ander dieetvoer zou je ook kunnen werken meer suplementen. Maar om uiteindelijk te weten of je de goede kant op gaat met die ph is meten wel zo fijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Ja alleen Alice, vertoond vandaag dus niet meer dat gedrag mijn dierenarts kennende doen ze pas weer verder onderzoeken als Alice weer dat gedrag vertoond.

Ik kan wel vragen wat voor een gruis er vorige keer uit het urine onderzoek is gekomen en wat de PH waarde toen was. En dat mocht ze het gedrag weer vertonen, ik graag een urine kweek zou willen en eventueel een echo. En of ik eventueel nu onsior + blaasontspanner kan ophalen
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Dierenarts was niet bereikbaar in de middag, beetje vreemd.. Staat niet op de website. Kan dat ze aangepaste tijden hebben door corona, maar wel handig als ze op site zetten. Gelukkig heeft Alice op het moment geen last..
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Dan misschien maandag proberen en inderdaad kan door de corona aanpassingen komen.
Maar als Alice geen last heeft dan is pijnstilling ook niet nodig,
Rik heeft het heel goed uitgelegd.
Het is heel belangrijk om te weten wat voor gruis het is,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Ja maandag weer proberen!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Ze had vandaag weer last gekregen, nog even nagevraagd en het was echt struviet wat er gevonden was vorige keer. Ze heeft nu onsior gekregen, was geen probleem hebben ze gewoon dus dat is fijn!

Nou even aankijken en anders word er toch weer urine onderzocht denk ik.

Hills s/d urinary stress calorie arm is prima voor struviet toch? Oxalaat was ander verhaal geweest dacht ik
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Ja dat is goed als het om struviet gaat.
Hopelijk helpt de onsior, en anders zou je ook nog kunnen vragen naar een blaasontspanner.
Belangrijkste is het blaasgruis behandelen want waarschijnlijk is dat de oorzaak van de blaasontsteking.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Ja had gevraagd maar dierenarts vond een blaasontspanner niks, dat was telefonisch en gehaast dus had geen tijd voor uitleg. En toen ik smiddags kwam, was alleen assistente er dus ik vraag volgende keer nog wel even wat de reden is waarom hij niet graag een blaasontspanner geeft
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Bel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2024 22:09

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Bel »

Hallo,

Ik ben nieuw op deze site, ik heb een account gemaakt omdat ik probeer Poekie te redden, ze is in kritieke toestand, heeft een steentje in leider van nier naar blaas en slaagt er niet in het eruit te plassen. Nu las ik in de verschillende artikels hier dat het product Spasmoglucinol nog wel eens zou kunnen helpen.

Echter, ik zoek online om dit product zo snel mogelijk te kunnen kopen maar dit blijkt overal uitverkocht, niet op vooraad dus stel ik me de vraag of dit product nog wel op de markt is.

Elke raad of info is meer dan welkom, we beginnen vrij radeloos te worden en hebben alle dierenartsen reeds afgelopen maar ze spreken enkel van een spuitje om haar te laten inslapen.

Alvast bedankt,
Bel
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Anne »

Kan het niet geopereerd worden? :-(

Misschien zou je eurologist willen proberen

https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis.html

De vraag is echter of je poes met zoveel pijn en ongemak nog kan wachten

Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie