Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb toch maar een account aangemaakt omdat ik niet zo goed weet wat te doen. Ik heb 2 poezen, Nala en Alice. Alice word van de zomer 3 jaar en is vol energie en echt een lieverd.

Vorig jaar viel het mij op dat Alice op geven moment van de ene kattenbak naar de andere kattenbak liep.. Ging persen op de bak en er niks uit kwam. Toen opgezocht en schrok ervan wat ik las, dus ik naar de weekend dierenarts. Daar antibiotica gekregen en Meloxidyl. Toen leek het over te gaan, die dierenarts zei kan zijn dat ze gevoelig is voor blaasontstekingen en het kan vaker voorkomen. (Heeft geen plasje gecontroleerd of iets). Ze had toen ook beetje verhoging.

Tijdje geen last gehad, maar ze had het met vlagen. Het zat me gewoon niet lekker, dus eigen dierenarts gebeld. Moest plas opvangen, dit lukte met Katkor korrels alleen was mega weinig. Kon maar 2 druppels opzuigen en zat duidelijk bloed in.. Toch maar brengen. Zover ze de waardes konden meten met zo weinig, zag het er niet heel slecht uit. Wederom antibiotica en Meloxidyl gekregen. Dit hielp niks, dus ik tussen de behandeling door bellen.. Moest de kuur afmaken en dan nog plasje opvangen.. Meloxidyl ook best lang gegeven toen.. Ik na die kuur plas opgevangen, dit keer was het in ieder geval veel.. Er zat geen bloed meer in gelukkig, maar ze konden niet zo veel vinden. Ze deed even paar dagen niet meer dat gedrag vertonen, dus dacht misschien toch geholpen. Toen kreeg ze weer last, weer plas opgevangen en gebracht. Dit keer kwam er blaasgruis uit.

Op zoek gegaan naar dieetvoer en gekozen voor Hills Prescription Diet C/D Urinary Care Stress Reduced Calorie kattenvoer met kip. Hiervoor gekozen omdat de dierenarts bleef herhalen dat grote kans was, dat het door stress kwam en dat ze stress gevoelig is. Daarnaast heeft ze sinds sterilisatie al voer om overgewicht tegen te gaan. Ze krijgt meerdere keren per dag te eten. Ze krijgt ook natvoer van Almo Nature Legend. (Half blikje per dag). Dit ging iets meer dan een maand goed, dus ik was erg opgelucht.

Nu sinds paar dagen weer het probleem, dierenarts zei kan zijn dat ze af en toe nog een oprisping heeft kom maar medicijn ophalen en dan gaat het weer over. (Bedoel daarmee dat ze blijkbaar nog steeds af en toe last kan hebben van haar blaas? Toen zei die spastische blaas). Wederom Meloxidyl. Nou lees ik zoveel slechte verhalen over Meloxidyl, dat ik beetje bang ben geworden over hoe vaak ze dit heeft gekregen.. Heb dit nu 2x gegeven en toen gestopt, want wil niet dat ze nierfalen krijgt. Ze heeft nog steeds pijn.. Wat moet ik doen? Om andere middel vragen en dan welke?

Daarnaast twijfel ik ook een beetje over hoe ze ermee omgaan.. 2x antibiotica gegeven, ondanks dat hij weet dat het zelden tot nooit een bacteriële infectie is. Er is ook nog geen echo geweest, geen bloedonderzoek etc. Klopt het dat er nog oprispingen kunnen zijn?

Mijn man is nu veel thuis door door corona en we zijn beetje in huis bezig, dus we dachten misschien omdat er nu te veel anders is dat ze weer last heeft. Ik zit ook te denken aan Zylkene of Telizen of destress, is dat een goed plan? Dat heeft alleen ben ik bang nu nog geen invloed op haar pijn nu.

Ze hebben beneden 3 kattenbakken en boven 1 (boven gaan ze eigenlijk niet op), zijn ook verschillende soorten kattenbakken. Het huis wordt steeds meer catproof gemaakt, ze heeft door het hele huis veel plekken waar ze omhoog kan of ergens in etc. We spelen elke dag met haar en Nala. De band tussen hun is moeilijk te zeggen vind ik, ene moment zitten ze elkaar te wassen en andere moment zitten ze elkaar op te jagen. Dat opjagen gebeurt vooral rond etenstijd, ben er nog niet over uit hoe we dat kunnen veranderen. Ze lijken dan een obsessie voor elkaar te krijgen. De ene keer jaagt Nala dan op Alice en andere keer jaagt Alice op Nala, Alice jaagt wel vaker op Nala dan andersom. Dit is dus vooral vaak rond etenstijd en spelen of andere afleiding lijkt niet te helpen, haar hele houding is dan anders. Echt een obsessie dan. Daarnaast gebeurt het een enkele keer, dat Nala haar mept als ze in de kattenbak zit. Dit doet Alice ook heel soms bij Nala. Dit probeer ik zo veel mogelijk voor te zijn, maar lukt niet altijd. Andere moment zijn ze gewoon leuk samen spelen.


Een heel lang verhaal en ik hoop dat jullie mij tips en advies kunnen geven over wat nu te doen?


Heel erg bedankt alvast!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Anne »

Ik vind het heel raar dat jouw da medicatie voorschrijft voor een blaasonsteking zonder eerst urine te hebben onderzocht
Ook vind ik het raar dat ze bij de da geen urine hebben afgenomen toen ze zo aan het persen was,dat had heel goed een verstopping kunnen zijn!
Vooral gruis kan verstopping geven en dan is je poes wel dood binnen 24 uur, want ze vergiftigen zich zelf dan

is er ook een andere da bij jou in de buurt die wat beter is?
Ik heb hier voor Happy ook hetzelfde voer, de hills urinary stress.
Hij krijgt dat ook als natvoer omdat gewoon natvoer( wat jij nu geeft dacht ik) opnieuw voor gruis kan zorgen
Voor Happy gebruikte ik eerst ook ander natvoer maar toen kwam zijn gruis weer terug
Ook raar dat je da je hier niet voor heeft gewaarschuwd

Ik denk dat het verstandig is om je poes op dit dieet te houden en dan liever niet meer de almo natvoer te geven
Het kan heel goed zijn dat ze inderdaad door stress deze blaasproblemen telkens heeft

Onze Happy bijv. is ook gestresst en ben deze week net met zylkene gestart, ook omdat hij stresssproeit in huis
Hij heeft twee weken geleden nog een urine test gehad en daar kwam dit uit

Als ik jou was zou ik een andere da met dit probleem raadplegen want om telkens Meloxidyl te geven lijkt mij niet goed

Heel veel sterkte en beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Dank voor je bericht!

Ja ik heb er ook mijn twijfels bij gekregen.. Wat ik heel erg jammer vind, want ik vond deze dierenarts veel beter overkomen als de dierenartsen die mijn ouders gehad hebben. Mijn ouders zijn tijdje terug ook naar deze dierenarts gegaan om die reden..

Maar nu met de blaas vind ik het zo raar gaan.. Ze geven ook weinig advies vind ik.. En ik weet ook helemaal niet wat voor een blaasgruis.. (dat heb ik dan weer in dit forum gelezen, dus even navragen).. Ook wat ik hier gelezen heb is dat je na 8 weken ander voer opnieuw moet testen, niks over gehoord.. Heb nu ook niet opnieuw urine in hoeven leveren.. heb gewoon weer dat middel gekregen..

Het zit me gewoon niet lekker.. Er zijn nog wel andere dierenartsen, wel wat verder weg maar goed dat maakt me niet zoveel uit. Alleen heb vaker slechte ervaringen gehad met dierenartsen, dus vind wel heel moeilijk kiezen.. Als iemand goede dierenartsen in Nijmegen weet?

Oh ik dacht dat natvoer sowieso goed was, dan ga ik daar ook even naar kijken! Ze is daar wel heel kieskeurig in, dus hopelijk is dat lekker..

Wil je laten weten hoe Happy reageert op Zylkene? Ben daar ook beetje over aan het inlezen (en telizen en destress).. Lastig wat nou eerst uit te proberen.. en heb ook veel over eurologist gelezen..

Dankjewel! Jij ook veel sterkte en beterschap met Happy!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Urine is toch nagekeken?
Maar is er dan niet meteen ook gekeken naar de aanwezigheid van gruis?
Even over gruis, verstopping door gruis is vooral een groot risico bij katers, vandaar dat er soms bij katers gekozen wordt voor een penisamputatie.
Bij mijn Mickey was dat helaas nodig.
Bij poezen is de kans op een verstopping een stuk minder groot, neemt niet weg dat ik ook vind dat er meer onderzoek gedaan had moeten worden.
Urine steriel afnemen en ook op kweek zetten.

Tijdens onderzoek wat dus wel gebeurd is kunnen ze echt wel voelen of er sprake is van verstopping= volle blaas.

En het gaat hier om 2 verschillende artsen,

Maar heb je dit ook al tegen de DA gezegd?
Ik heb inmiddels geleerd om meteen door te vragen waarom iets wel of niet gedaan/ onderzocht wordt.
En aan te geven wat ik zelf ook nog onderzocht wil hebben.
En eventueel kun je om een blaasontspanners vragen ( spasmoglucinol) want soms kan het persen inderdaad puur van een blaasontsteking komen en die klachten lijken op een blaasgruis kat.

Een goed alternatief voor meloxicam is onsior.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Synemios schreef: 02 apr 2020 19:21 Urine is toch nagekeken?
Maar is er dan niet meteen ook gekeken naar de aanwezigheid van gruis?
Even over gruis, verstopping door gruis is vooral een groot risico bij katers, vandaar dat er soms bij katers gekozen wordt voor een penisamputatie.
Bij mijn Mickey was dat helaas nodig.
Bij poezen is de kans op een verstopping een stuk minder groot, neemt niet weg dat ik ook vind dat er meer onderzoek gedaan had moeten worden.
Urine steriel afnemen en ook op kweek zetten.

Tijdens onderzoek wat dus wel gebeurd is kunnen ze echt wel voelen of er sprake is van verstopping= volle blaas.

En het gaat hier om 2 verschillende artsen,

Maar heb je dit ook al tegen de DA gezegd?
Ik heb inmiddels geleerd om meteen door te vragen waarom iets wel of niet gedaan/ onderzocht wordt.
En aan te geven wat ik zelf ook nog onderzocht wil hebben.
En eventueel kun je om een blaasontspanners vragen ( spasmoglucinol) want soms kan het persen inderdaad puur van een blaasontsteking komen en die klachten lijken op een blaasgruis kat.

Een goed alternatief voor meloxicam is onsior.
ja urine is denk ik nu ongeveer 6 weken geleden voor het laatst nagekeken, toen hadden ze toch gruis gevonden (De keren daarvoor niet). Ik heb toen meteen speciaal voer besteld en volgende dag begonnen met aan het voer wennen en mengen. Toen had ze 6 weken geen last, dus was opgelucht. Nu sinds paar dagen weer wel, toen heb ik dierenarts opgebeld en dit keer heb ik geen urine in hoeven leveren, maar heb ik gewoon zonder vragen meloxidyl meegekregen weer. Vorig jaar was bij weekendarts inderdaad, maar mijn huidige dierenarts geeft elke keer dezelfde middelen antibiotica + Meloxidyl. Ja gelukkig is de kans minder groot bij poezen, wel heel verdrietig van jouw Mickey :-(

Nee, dit nog niet. Ik vind het altijd heel moeilijk als een arts/dierenarts standvastig is om dan daar toch tegenin te blijven gaan. Ik heb wel ge-eist vorige keer dat er meer onderzocht werd en ook nog een echo als er niks was uitgekomen. Toen kwam er blaasgruis uit, dus toen dacht ik oke he he weten we het eindelijk. (Hun hadden het namelijk vanaf het begin al aan over antidepressiva en ik dacht oke wow ik wil eerst alle medische dingen uitsluiten en wat minder heftige natuurlijke producten proberen als het inderdaad puur stress is)

Ik denk dat ik morgen maar even mijn moed ga verzamelen en ga vragen om 1 welke gruisvorm het was. 2 of er nog een kweek en een echo gemaakt kunnen worden en 3 over dat spasmoglucinol en onsior. Stel er komt niks uit de kweek en niks uit de echo, is dat dan alles wat ze kunnen doen?
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Speciaal voer, maar dat geef je al en dan wel bij die soort blijven dus als je dan nat voer wilt geven dan wel speciaal voor katten met blaasgruis.
En als er sprake is van een blaasontsteking inderdaad onsior en een blaasontspanner.

Gruis kan wel ook de blaaswand irriteren en blaasontsteking veroorzaken.
vaak zie je blaasontsteking niet in de urine bij katten, tenzij het om een bacterie gaat.
Bloed is wel een goede indicatie voor blaasontsteking, maar antibiotica steeds opnieuw geven heeft weinig zin.
Tenzij er dus bacteriën gevonden zijn,

Ik vind zylkene ook een goed plan en Anne heeft volgens mij best wat ervaring met eurologist.

Het klinkt heel makkelijk maar ik begrijp ook dat je soms echt heel erg veel moeite moet doen bij sommige dierenartsen om de juiste info/ behandeling te krijgen.
Zou je het via email makkelijker vinden?
Anders zou je ze ook nog kunnen e-mailen met al je vragen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Anne »

Dank je wel Nala. Natuurlijk wil ik laten weten hoe het hij op de zylkene reageert, hij krijgt het nu nog maar drie dagen achter elkaar.
Het is nog niet zeker te zeggen of dit gaat aanslaan bij Happy, je hebt ook nog telizen en desstress van de huisdierendokter (waar ook de eurologist van is) voor stress.
Happy is vooral een kat die schrikt van harde geluiden en in een druk huishouden is dat niet altijd te voorkomen

Bij eurologist heeft Happy ook veel baat gehad ten tijde dat hij nog blaasgruis had en een ideopatische blaasonsteking, maar nu werkt dat niet meer voldoende. Maar als jouw poes nog gruis heeft kan het echt goed werken, het is gruisoplossend en werkt goed tegen blaasontstekingen
Hier ook de eurologist gebruikt voor meerdere katten met een blaasonsteking, altijd positief resultaat

het is goed om goed geinformeerd naar de da te gaan en je hebt het recht om te weten wat voor gruis het is, jij betaalt de dierenarts uiteindelijk ;-) en hebt zodoende recht om goed geinformeerd te worden. Een beetje da vindt doorvragen vast niet erg
Sterkte voor morgen
Ik hoop dat je de onsior mee kan krijgen en een blaasontspanner is ook geen gek idee
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Synemios schreef: 02 apr 2020 21:26 Speciaal voer, maar dat geef je al en dan wel bij die soort blijven dus als je dan nat voer wilt geven dan wel speciaal voor katten met blaasgruis.
En als er sprake is van een blaasontsteking inderdaad onsior en een blaasontspanner.

Gruis kan wel ook de blaaswand irriteren en blaasontsteking veroorzaken.
vaak zie je blaasontsteking niet in de urine bij katten, tenzij het om een bacterie gaat.
Bloed is wel een goede indicatie voor blaasontsteking, maar antibiotica steeds opnieuw geven heeft weinig zin.
Tenzij er dus bacteriën gevonden zijn,

Ik vind zylkene ook een goed plan en Anne heeft volgens mij best wat ervaring met eurologist.

Het klinkt heel makkelijk maar ik begrijp ook dat je soms echt heel erg veel moeite moet doen bij sommige dierenartsen om de juiste info/ behandeling te krijgen.
Zou je het via email makkelijker vinden?
Anders zou je ze ook nog kunnen e-mailen met al je vragen.
Oke dan ga ik even van Hills de natvoer erbij zoeken, ze is wel echt kieskeurig bij natvoer. Maar almo nature legend is echt vlees en dat van Hills lijkt dan weer wat “gemaakt”, zou denken dat vlees zoals in Almo nature dan beter is, maar blijkbaar niet?

Als ik het goed begrijp kan het dus inderdaad voorkomen dat een kat blaasontstekingen en soms gruis behoud ondanks het speciaal voer?

Dierenarts is helaas niet te bereiken via email, alleen telefonisch dus ik moet het toch even gaan proberen en anders kan mijn man het misschien proberen. Dierenarts is ook altijd wel gehaast telefonisch, dat maakt het altijd wel lastig, hij heeft al bijna opgehangen en dan kan ik nog net snel een vraag stellen maar het voelt niet alsof de tijd genomen word.

Dat zylkene en misschien eurologist kan dat samen of eerst gewoon het een proberen?
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Anne schreef: 02 apr 2020 21:35 Dank je wel Nala. Natuurlijk wil ik laten weten hoe het hij op de zylkene reageert, hij krijgt het nu nog maar drie dagen achter elkaar.
Het is nog niet zeker te zeggen of dit gaat aanslaan bij Happy, je hebt ook nog telizen en desstress van de huisdierendokter (waar ook de eurologist van is) voor stress.
Happy is vooral een kat die schrikt van harde geluiden en in een druk huishouden is dat niet altijd te voorkomen

Bij eurologist heeft Happy ook veel baat gehad ten tijde dat hij nog blaasgruis had en een ideopatische blaasonsteking, maar nu werkt dat niet meer voldoende. Maar als jouw poes nog gruis heeft kan het echt goed werken, het is gruisoplossend en werkt goed tegen blaasontstekingen
Hier ook de eurologist gebruikt voor meerdere katten met een blaasonsteking, altijd positief resultaat

het is goed om goed geinformeerd naar de da te gaan en je hebt het recht om te weten wat voor gruis het is, jij betaalt de dierenarts uiteindelijk ;-) en hebt zodoende recht om goed geinformeerd te worden. Een beetje da vindt doorvragen vast niet erg
Sterkte voor morgen
Ik hoop dat je de onsior mee kan krijgen en een blaasontspanner is ook geen gek idee
Dat is niet altijd te voorkomen inderdaad, hopelijk slaat het aan!

Morgen inderdaad even bellen ervoor en hopelijk werkt hij mee. Dan ga ik ook nog even kijken voor eurologist en zylkene, alleen misschien onsior+blaasontspanner+zylkene+eurologist iets te veel van het goede?
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Er zit in blaasgruis voer iets wat de zuurtegraad beïnvloed.
Maar eerlijk gezegd hadden we daar laatst een discussie over omdat sommige fabrikanten claimen hetzelfde voer te hebben dat werkt bij oxalaat en struviet terwijl de 1 juist veroorzaakt wordt bij een te lage en de andere soort juist voorkomt bij een te hoge zuurgraad.
Uiteindelijk begreep niemand hoe dat dan precies zou moeten werken.

Eigenlijk zou blaasgruis voer juist moeten zorgen dat het gruis verdwijnt maar dat kan wel even duren.
Punt nu is dat er niets onderzocht is en de da dus denkt aan een blaasontsteking maar of dat dan nu nog komt door het gruis is ook gokken.
Daar moeten ze dan toch echt de urine voor onderzoeken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Rik »

Almo nature is zeker wel beter dan Hills en RC wat betreft ingrediënten.

Maar is de Almo nature legend eigenlijk compleet? Bij zooplus staat onderaan dat het 'bijvoer' is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Anne »

Nala+Alice schreef: 02 apr 2020 21:46 Dat is niet altijd te voorkomen inderdaad, hopelijk slaat het aan!

Morgen inderdaad even bellen ervoor en hopelijk werkt hij mee. Dan ga ik ook nog even kijken voor eurologist en zylkene, alleen misschien onsior+blaasontspanner+zylkene+eurologist iets te veel van het goede?
Ik zou voor de eurologist gaan en niet gelijk aan de zylkene beginnen. In de urinary stress van Hills zit ook iets kalmerends
Je hebt nu nog geen goed beeld van hoe het komt dat de gruis weer terug is. Ik zelf denk dat dat komt door dat het natvoer wat je gaf niet gruisoplossend is. Het lijkt mij dan ook dat de gruis niet meer terugkomt als je overgaat op het natvoer van hills. Van royal canin s/o heb je ook natvoer wat gruisoplossend is, maar daar zitten geen kalmerende stoffen in
Maar je hebt daar wel wat meer smaakjes van, mocht ze de hills niet lusten
Mocht nou blijken dat de blaasproblemen terug komen en er komt bij de urinetest geen gruis, ontsteking uit dan is het waarschijnlijk stress en kun je altijd nog met zylkene/telizen of desstress beginnen
Dit is hoe ik het zou doen
Jij moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt ;-)

Onsior zelf ken ik niet, als dat een pijnstiller is zou ik het zeker doen en een blaasontspanner kan ook geen kwaad denk ik
Je kan ook eerst de onsior samen met de blaasontspanner proberen en mocht dat niet helpen de eurologist gaan proberen
Voordat je je een slag in de rondte koopt ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Synemios schreef: 02 apr 2020 21:53 Er zit in blaasgruis voer iets wat de zuurtegraad beïnvloed.
Maar eerlijk gezegd hadden we daar laatst een discussie over omdat sommige fabrikanten claimen hetzelfde voer te hebben dat werkt bij oxalaat en struviet terwijl de 1 juist veroorzaakt wordt bij een te lage en de andere soort juist voorkomt bij een te hoge zuurgraad.
Uiteindelijk begreep niemand hoe dat dan precies zou moeten werken.

Eigenlijk zou blaasgruis voer juist moeten zorgen dat het gruis verdwijnt maar dat kan wel even duren.
Punt nu is dat er niets onderzocht is en de da dus denkt aan een blaasontsteking maar of dat dan nu nog komt door het gruis is ook gokken.
Daar moeten ze dan toch echt de urine voor onderzoeken.
Ja precies.. ingewikkeld allemaal weer. Hij benoemde ook aan de telefoon ineens een spastische blaas?
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Rik schreef: 02 apr 2020 21:56 Almo nature is zeker wel beter dan Hills en RC wat betreft ingrediënten.

Maar is de Almo nature legend eigenlijk compleet? Bij zooplus staat onderaan dat het 'bijvoer' is.
Ik heb nu de brokken van Hills urinary stress en nog wel de natvoer van Almo Nature Legend. Nu de twijfel dus of die Legend natvoer nog voor gruis kan zorgen?
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Anne schreef: 02 apr 2020 21:57 Ik zou voor de eurologist gaan en niet gelijk aan de zylkene beginnen. In de urinary stress van Hills zit ook iets kalmerends
Je hebt nu nog geen goed beeld van hoe het komt dat de gruis weer terug is. Ik zelf denk dat dat komt door dat het natvoer wat je gaf niet gruisoplossend is. Het lijkt mij dan ook dat de gruis niet meer terugkomt als je overgaat op het natvoer van hills. Van royal canin s/o heb je ook natvoer wat gruisoplossend is, maar daar zitten geen kalmerende stoffen in
Maar je hebt daar wel wat meer smaakjes van, mocht ze de hills niet lusten
Mocht nou blijken dat de blaasproblemen terug komen en er komt bij de urinetest geen gruis, ontsteking uit dan is het waarschijnlijk stress en kun je altijd nog met zylkene/telizen of desstress beginnen
Dit is hoe ik het zou doen
Jij moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt ;-)

Onsior zelf ken ik niet, als dat een pijnstiller is zou ik het zeker doen en een blaasontspanner kan ook geen kwaad denk ik
Je kan ook eerst de onsior samen met de blaasontspanner proberen en mocht dat niet helpen de eurologist gaan proberen
Voordat je je een slag in de rondte koopt ;-)
Haha ja het is allemaal wat.. Ik kan Hills of RC natvoer eens proberen en dan bel ik eerst morgen met de dierenarts. Wacht dan wel even af voor ik verder dingen koop, maar denk wel eventueel nodig..
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Plaats reactie