Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Anne schreef: 02 apr 2020 21:57 Ik zou voor de eurologist gaan en niet gelijk aan de zylkene beginnen. In de urinary stress van Hills zit ook iets kalmerends
Je hebt nu nog geen goed beeld van hoe het komt dat de gruis weer terug is. Ik zelf denk dat dat komt door dat het natvoer wat je gaf niet gruisoplossend is. Het lijkt mij dan ook dat de gruis niet meer terugkomt als je overgaat op het natvoer van hills. Van royal canin s/o heb je ook natvoer wat gruisoplossend is, maar daar zitten geen kalmerende stoffen in
Maar je hebt daar wel wat meer smaakjes van, mocht ze de hills niet lusten
Mocht nou blijken dat de blaasproblemen terug komen en er komt bij de urinetest geen gruis, ontsteking uit dan is het waarschijnlijk stress en kun je altijd nog met zylkene/telizen of desstress beginnen
Dit is hoe ik het zou doen
Jij moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt ;-)

Onsior zelf ken ik niet, als dat een pijnstiller is zou ik het zeker doen en een blaasontspanner kan ook geen kwaad denk ik
Je kan ook eerst de onsior samen met de blaasontspanner proberen en mocht dat niet helpen de eurologist gaan proberen
Voordat je je een slag in de rondte koopt ;-)
Haha ja het is allemaal wat.. Ik kan Hills of RC natvoer eens proberen en dan bel ik eerst morgen met de dierenarts. Wacht dan wel even af voor ik verder dingen koop, maar denk wel eventueel nodig..
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Anne »

Nou ik ben wel benieuwd wat voor advies je krijgt. Laat je dat nog weten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Zal ik doen!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Onsior is inderdaad een pijnstiller en ontstekingsremmer.
Ik ben het verder eens met Anne.

Spasmoglucinol zorgt dat de blaas ontspant en de spasmes en pijn minder worden of zelfs verdwijnen.
De DA heeft aan een spastische blaas gedacht wat vaker voor komt bij katten die blaas of gruis problemen hebben.
Waarom er dan geen spasmoglucinol voorgeschreven wordt begrijp ik ook niet want qua bijwerkingen is het een stuk milder dan antibiotica en meloxicam.
Mijn eigen ervaring is dat het goed werkt.
Oscar had dat en wij dachten dus dat hij weer verstopt was, midden in de nacht naar de da geweest en dat bleek dus om een spastische blaas te gaan.
Die bleef ook maar persen, na de spasmoglucinol is dat gelukkig verdwenen.

https://dierenkliniekmarnixstraat.nl/bi ... oglucinol/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Wat fijn dat dat goed geholpen heeft! Morgen maar eens vragen, ben benieuwd wat hij zegt!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Anne »

Je kunt bij de da waarschijnlijk wel wat zakjes dieet natvoer kopen,de meesten hebben hills of rc wel in de schappen liggen
Dan kun je van elk smaakje 1 zakje kopen en kijken wat ze lekker vindt, dan hoef je ook niet gelijk 12 zakjes van hetzelfde smaak te bestellen op het internet met het risico dat madame het niet blieft ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Slim! Dankje voor de tip!
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Rik »

Nala+Alice schreef: 02 apr 2020 21:59 Ik heb nu de brokken van Hills urinary stress en nog wel de natvoer van Almo Nature Legend. Nu de twijfel dus of die Legend natvoer nog voor gruis kan zorgen?
Ikzelf ben sowieso vreselijk antibrok. Mede vanwege wat erin zit en wat er nodig is om een brok te vormen. Ik ben meer voor natvoer. Vocht, vocht, vocht. Of beter zelfs vers vlees.

Je zult eerst moeten achterhalen wat de daadwerkelijke reden van het gruis is. Is het gruis onderzocht? Is het struviet of oxalaat? Hoe hoog is de ph waarde van de urine? Niet gemeten met een stikkie maar die machine. Zonder goed onderzoek is het gewoon gissen en ben je veel tijd kwijt om dingen uit te proberen in de hoop dat het werkt.

Even een zijvraagje ook aan andere. Blaasontsteking door stress kan toch geen gruis veroorzaken, of wel? Ik dacht dat gruis alleen door de afwijkende zuurgraad komt en dus niet door stress. Stress kan wel een blaasontsteking geven zonder gruis.

Blaasgruis kan wel weer voor stress zorgen maar ik heb nergens gelezen dat het andersom kan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Even een zijvraagje ook aan andere. Blaasontsteking door stress kan toch geen gruis veroorzaken, of wel? Ik dacht dat gruis alleen door de afwijkende zuurgraad komt en dus niet door stress. Stress kan wel een blaasontsteking geven zonder gruis.

Blaasgruis kan wel weer voor stress zorgen maar ik heb nergens gelezen dat het andersom kan.
Nee dat kan inderdaad niet, maar gruis kan wel voor blaasontsteking zorgen en blaasontsteking zonder gruis kan ook.
Ben het verder ook grondig met je eens dat het belangrijk is om uit te zoeken om wat voor gruis het gaat.
En wat de eventuele achterliggende oorzaak is.
Maar dat laatste mis ik vaak wel bij de aanpak. ( met meerdere ziektes trouwens)
Oxalaat stenen kun je niet oplossen met voer, en sommige fabrikanten zeggen voer te hebben die zowel werkt ter voorkoming van struviet als oxalaat maar ik heb dat altijd vreemd gevonden.
Ivm die ph die anders is bij de verschillende soorten gruis.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Rik »

Ja. Daarom was ik toch wel even in de war. Wel blaasgruis gevonden (welke?) en dan naar Stress Reduced van Hills? Hoezo stress? Geen ph gemeten dus je weet dan nog niets. Antibiotica zonder de urine op kweek te zetten. Allemaal aannames. Ik denk dat er even gereset moet worden en van het begin af aan te beginnen. Flinke hoeveelheid urine opvangen. Laten testen op welk soort gruis, ph waarde en op kweek zetten. Van daaruit kun je conclusies trekken en een dieetplan opstellen. Niet eerder.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Ben het weer met je eens Rik,

De 1e da heeft niet eens urine na gekeken.
Maar ik lees nu dat ze verhoging had dus dan zou ik inderdaad nu opnieuw beginnen en ook echt de urine op kweek laten zetten.

Ook omdat het steeds terug komt.

Na plas nr 2 kwam er blaasgruis uit.
Dus het is sowieso belangrijk om te weten om welk gruis het ging want oxalaat moet anders behandeld worden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Als ik de urine op kweek wil laten zetten, ik begreep dat dat steriel moest dus dan moet Alice gewoon mee. Is ook handiger dan dat ik weer hele ochtend wacht tot ze plast denk ik.

Ik ga straks bellen, hopelijk wil hij luisteren en kan ik gewoon al mijn vragen stellen. Misschien dat ik bel richting de middag, dan is de assistente er soms al en die is wat minder gehaast
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Schiet me nog iets te binnen, ze heeft wel2x antibiotica gehad van 10 dagen. Als het op basis van bacteriën is dan zou je denken dat de antibiotica helpt en dan weg is? De 2e keer met kuur bleef ze tijdens de kuur last houden.. na de kuur ging het wat meer weg maar dat kan ook door meloxidyl komen
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5151
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Synemios »

Ja dan moet ze mee, wel even zorgen dat ze niet de bak op kan.

Als ze na de ab last bleef houden weet je in ieder geval dat deze ab niet helpt.
Bacteriën kunnen ze in de urine zien, maar meestal is dat bij katten niet aanwezig.
Dat sluit een blaasontsteking niet uit.

Nog meer leesvoer ;-)

https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nala+Alice
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 apr 2020 09:24

Re: Blaasgruis poes twijfels bij behandeling

Bericht door Nala+Alice »

Synemios schreef: 03 apr 2020 10:02 Ja dan moet ze mee, wel even zorgen dat ze niet de bak op kan.

Als ze na de ab last bleef houden weet je in ieder geval dat deze ab niet helpt.
Bacteriën kunnen ze in de urine zien, maar meestal is dat bij katten niet aanwezig.
Dat sluit een blaasontsteking niet uit.

Nog meer leesvoer ;-)

https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat
Oke dus:

Dierenarts vragen:
1. Vorige keer struviet of oxalaat gevonden?
2. Onsior ipv meloxidyl + blaasontspanner spasmoglucinol
3. PH waardes
4. Nu urine onderzoek op kweek vragen (echo heeft ze ook nog niet gehad, maar dat komt dan eventueel daarna.)

Pas daarna weer verder kijken naar voer, eurologist en zylkene/destress/telizen.

Vergeet ik iets? :oops:
Poes Nala geboren op 27-04-2016
Poes Alice geboren rond 29-07-2017
Plaats reactie